מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של חברי הקורא האדוק Marc Shof.
אז מילת היום היא –
אַלְף أَلْف וברבים אֻלוֹף ألوف או אֻלוּפַאת ألوفات או אַאלַאף آلاف – אֶלֶף
לשמיעה:https://soundcloud.com/listen2arabit/wyr3xf2kutia
מרק שלח לי סרטון מבית היוצר של ערוץ יוטיוב:
شبكة وطن الإعلامية Wattan Media Network
רשת התקשורת וטן (מולדת) עם מעל 20,000 עוקבים.
הרשת כותבת על עצמה:
موقع اخباري فلسطيني مستقل
אתר חדשות פלסטיני עצמאי
הסרטון פורסם ב- 1.4.19, וכותרתו:
حمّام السمرة يختزل تاريخ فلسطين بين جدرانه
בית המרחץ אלסמרה מסכם את ההיסטוריה של פלסטין בין קירותיו.
בין אזקת חי אלזיתון פי ע’זה יתרבע חמאם אלסמרה אלזאח’ר באלאצאלה ואלתאריח’
אלחמאם הו אלוחיד פי ע’זה ויקע צ’מן כתלה מעמאריה וסט ע’זה אלקדימה
סלים אלוזיר, מדיר חמאם אלסמרה:
יקדר עמר אלחמאם באכת’ר מן אלף סנה, ולכן ת’אבתה הד’ה אללוחה בתקול אנה תם אעאדה תרמים הד’א אלחמאם עלא יד אלמלכ סנג’ר בן עבד אללה אלמאידי אואאל אלעהד אלממלוכי סנת 685 הג’רי, אי קבל 770 סנה. הד’א באלנסבה לתאריח’ אלחמאם.
פואאד אלחמאם: בתג’יד כל ג’סמ אלאנסאן, מן שער ראסה לאצבע רג’לה.
אול מא בתעמל בתעמל עלא תפתיח מסאמאת אלג’סם, תעמל עלא דע’דע’ה ותרייח אלעצ’לאת, מת’לן ענדכ אמראצ’ אלשד אלעצ’לי, בתעמל עלא תרייחה ועלאג’ה. בתקוי אלדורה אלדמויה, בתחסן אדאא’ אלקלב, בתחסן אלמח’, מן כת’ר מא בתצ’ח’ה, אלדם באלשראיין ביזיד-
אלחמאם ישהד אקבאלן ואסען רע’מ אלט’רוף אלאקתצאדיה אלצעבה פי ע’זה.
רג’עת אלעאדאת אלקדימה, אללי הי זפת אלעריס, עשאן, וג’יהת אלאקבאל, ביג’י אלעריס, הו וצחאבה, וביג’יבוא פדעוס וביקעדוא פי אלמכאן הד’א, בעד אלחמאם, בינבסטוא וביקימוא סהרתהם פי אלחמאם.
כד’לכ אלעראיס, חנת אלערוסה, ברצ’ו צארוא תתג’מע צאחבאתהא ואהאליהא וקראיבהא, וביג’וא וביעמלוהא פי אלחמאם.
بين أزقّة حيّ الزّيتون في غزّة يتربّع حمّام السّمرة الزّاخر بالأصالة والتّاريخ
الحمّام هو الوحيد في غزّة ويقع ضمن كتلة معماريّة وسط غزّة القديمة
سليم الوزير، مدير حمّام السّمرة:
يقدّر عمر الحمّام بأكثر من ألف سنة، ولكن ثابتة هذه اللّوحة بتقول إنّه تمّ إعادة ترميم هذا الحمّام على يد الملك سِنجر بن عبد الله المؤيّدي أوائل العهد المملوكي سنة ٦٨٥ هجري، أي قبل ٧٧٠ سنة. هذا بالنّسبة لتاريخ الحمّام.
فوائد الحمّام: بتجيد كلّ جسم الإنسان، من شعر راسه لأصبع رجله.
أوّل ما بتعمل بتعمل على تفتيح مسامّات الجسم، تعمل على دغدغة وترييح العضلات، مثلًا عندك أمراض الشّدّ العضلي، بتعمل على ترييحه وعلاجه. بتقوّي الدّورة الدّمويّة، بتحسّن أداء القلب، بتحسّن المخّ، من كثر ما بتضخّه، الدّمّ بالشّرايين بيزيد-
الحمّام يشهد إقبالًا واسعًا رغم الظّروف الاقتصاديّة الصّعبة في غزّة.
رجعت العادات القديمة، اللّي هي زفّة العريس، عشان، وجيهة(؟) الإقبال، بيجي العريس، هو وصحابه، وبيجيبوا فدعوس وبيقعدوا في المكان هذا، بعد الحمّام، بينبسطوا وبيقيموا سهرتهم في الحمّام.
كذلك العرايس، حنّة العروسة، برضو صاروا تتجمّع صاحباتها وأهاليها وقرايبها، وبيجوا وبيعملوها في الحمّام.
בין סמטאות שכונת אלזיתון בעזה שוכן בית המרחץ אלסמרה, הגדוש באותנטיות ובהיסטוריה.
בית המרחץ הוא היחיד בעזה, והוא שוכן בתוך אזור בנוי במרכז עזה העתיקה.
סלים אלוזיר, מנהל בית המרחץ:
גילו של בית המרחץ מוערך ביותר מאלף שנים, אבל הלוח הזה מקובע ומספר שהוא שופץ בידי המלך סִנְגֶ’ר בן עבדאללה אלמא’ידי בתחילת התקופה הממלוכית, בשנת 685 להיג’רה, כלומר לפני 770 שנה. זה בקשר להיסטוריה של בית המרחץ.
יתרונות בית המרחץ: הוא מועיל לכל גוף האדם, משיער ראשו ועד אצבע רגלו.
קודם כל, הוא פותח את נקבוביות העור בגוף, הוא מגרה ומרפה את השרירים, אם למשל את סובלת מהתכווצות שרירים, הוא מרפה אותם ומטפל בהם. הוא מחזק את מחזור הדם, משפר את תפקוד הלב ומשפר את המוח, מרוב שהוא שואב אותו, הדם בעורקים הוא יותר-
בית המרחץ זוכה לפופולאריות רבה למרות המצב הכלכלי הקשה בעזה.
המנהגים העתיקים חזרו, למשל הליווי של החתן, …, החתן מגיע, הוא וחבריו, הם מביאים את (הלהקות העממיות של החתונות. שָלֵו) “פַדְעוּס” ויושבים במקום הזה, אחרי הרחצה, הם נהנים ומבלים את הערב שלהם בבית המרחץ.
כך גם הכלות, החינה של הכלה, החברות שלה, המשפחה שלה וקרוביה התחילו להתכנס, הן מגיעות ועושות (את הטקס) בבית המרחץ.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים:
מילת היום היא –
אֻלְפֶה أُلْفة – ידידות, חברות; אחדות; הסכמה, הרמוניה
לשמיעה:
השורש הערבי א.ל.ף עוסק בחברות, בהסכמה, בחיבורים, באילוף, באֲלָפים ו… באות אלף. בשלושת המובנים האחרונים הוא מתכתב היטב עם השורש הזהה לו בעברית, בה יש לו גם משמעות של חינוך (אילוף):
* הפועל הספרותי אַלִפַ أَلِفَ בבניין הראשון – התרועע עם-; התרגל ל-
* מַאְלוּף مألوف, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – רגיל, שגרתי
* חַ’ארֶג’ (עַנִ) אלְמַאְלוּף خارج (عن) المألوف – יוצא דופן, יוצא מהכלל, בלתי רגיל
* הפועל אַלַּף ألّف בבניין השני – חיבר, כתב (סיפור); החלין; אילף
* תַאְלִיף تأليف, צורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – חיבור (של יצירה ספרותית); הלחנה; הרכבה (של משהו מופשט, כמו ממשלה)
* מֻאַלֶּף مؤلّف, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – מחבר, סופר
* הפועל הספרותי אַאלַפַ آلف בבניין הרביעי – התרועע עם-, התחבר עם-; אילף
* אִילַאף إيلاف, שם הפעולה של הבניין – חברוּת, התחברות
* תַאַאלֻף تآلُف, צורת שם הפעולה של הבניין השישי – הרמוניה
* הפועל הספרותי אִיתַלַפַ ايتلف בבניין השמיני – התחבר, בא בברית עם-; היה בהרמוניה עם-
* אִיתִלַאף ايتلاف, צורת שם הפעולה של הבניין – התחברות, הסכמה, אחדות; קואליציה
* אַלְף ألف וברבים אֻלוֹף ألوف או אַאלַאף آلاف – אלף
* אַלְף סַלַאמֶה ألف سلامة – תהיה בריא (מיל’: אלף איחולי בריאות)
* אַלְף מַבְּרוּכּ ألف مبروك – מזל טוב, תתחדש (מיל’: אלף מזל טוב)
* אַלְף שֻכֹּר ألف شكر – תודה רבה (מיל’: אלף תודות)
* בִּאלְאַאלַאף بالآلاف – באלפים, בכמות גדולה מאוד
* אִלְף ألف (לא בשימוש) – חבר, רע, ידיד. במדוברת: וִלְף ولف
* אַלוּף ألوف (לא בשימוש) – חברותי, שיש לו חברים רבים
* אַלִיף أليف (במלרע) וברבים אַאלַאף آلاف – חברותי; רע, ידיד; מבוית
* חַיַוַאן אַלִיף حيوان أليف – חיה מאולפת; חיית מחמד
* אַלִף ألف (במלעיל!!!) – אלף, שם האות הראשונה באלף-בית הערבי
* אֶלְאֻלְפֶה תִרְפַעֶ אלְכִּלְפֶה الأُلْفة ترفع الكلفة – כשיש חברות אין צורך בגינוני טקס ובפורמליות (מיל’: החברות מייתרת/מסירה את הפורמליות)
* אֻלְפַה ألفة (או אֻלְפֶת ألفت, כשם פרטי, כנראה בהשפעה תורכית) – ידידות, חברות; תחושת קרבה; שם פרטי של אישה
מוסיף הקורא יובל ברגר:
אַלְף אֻםּ תִבְּכִּי וַלַא אֻמִּי ألف أمّ تبكي ولا أمّي – עדיף שאלף אימהות תבכינה ולא אמא שלי
זה היה הפוסט ה- 1,955 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest