מכתב

מכתב
פעלים שמות עצם (מוחשיים)Leave a Comment on מכתב

מכתב

מכתב

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של חברי משה סלמון.
אז מילת היום היא –
מַכְּתוּבּ مَكْتُوب – מכתב
משה שלח לי סרטון נוסף של יקיר הדף אשרף מצארוה.
הסרטון פורסם ב- 15.2.24.
כל מא אפות עלא בלד ערביה בשוף שלטים כבירה היכה, פיהא צור נאס, ואקפין חד בעצ’ ולאבסין כרפתאת ומבתסמין אבתסאמה ח’פיפה, ומכתוב תחתיהן:
“אלבלד אמאנה”.
מין אמאנה? כלכו בדכו אמאנה.
בעדין, מין אנתו? שו בתשתע’לוא? וין בתשתע’לוא יעני?
אה, אנתו תבעון אלאנתח’אבאת? באלמג’אלס ואלבלדיאת?
בחיאתי מא שפת ואחד מנכו. בעדין, מין קרר יעני אנה אנתו תכונוא, אחנא נצות אלכו יעני? עלא אי אסאס, יעני מש פאהם אנא. יעני אנת רשחת חאלכ? יעני קדיש אלמוצ’וע סח’יף!
אנת קררת אנה אנת תציר זעים עלי? מנשאן אנת תרכב ג’יב ומרתכ תרכב אודי ואבנכ יקאחט באלשוארע, יקול אנא אבן ראיס אלמג’לס ואנא אבן אלעצ’ו ואנא אבן היכ. הד’א אללי בדכו איאה?
טיב, אנתו בתערפוא אנה האי אלשלט, אלואחדה, 40-50 אלף שיכל בתכלף אסתאג’אר?
טיב מש כאן אולא תזפתוא אלשוארע? יעני כל בלד ערביה באלמג’תמע אלערבי בתצרף 4-5 מליון ע אלאנתח’אבאת. בתחטוא צורכו. אנא שו בדי בצורכו? שו בדי פיהא?
יעני ראחוא דורתין ואלג’ור בעדהן נפס אלג’ור. באסתת’נאא’ בלדין ת’לאת’ה אללי בישתע’לוא. אלבאקי נפס אלחאלה, נפס אלוצ’ע באלמג’תמע אלערבי.
פאנא ואחד מן אלנאס מש בחאג’ה אצות! מאהם מש רח יתע’יר אשי. בתקול לי: “נעמל אלתע’ייר”. אי תע’ייר? אנתו בתביעוא חכי.
בס אנא מא בלומכו יעני. סאלוא פרעון מין אללי פרענכ? קאל מא לקיתש חדא ירדני.
ואנא בקול ללנאס: אללה לא יקים עלא קלבכו שדה! אנתו בדכו היכ! כמלוא!
… אהל אלבלד, מש אחים שלי. כל אלבלאד אלערביה, מש אוטאני.
كلّ ما أفوت على بلد عربيّة بشوف שלטים كبيرة هيكة، فيها صور ناس، واقفين حدّ بعض ولابسين كرفتات ومبتسمين ابتسامة خفيفة، ومكتوب تحتيهن:
“البلد أمانة”.
مين أمانة؟ كلّكو بدّكو أمانة.
بعدين، مين انتو؟ شو بتشتغلوا؟ وين بتشتغلوا يعني؟
اه، انتو تبعون الانتخابات؟ بالمجالس والبلديّات؟
بحياتي ما شفت واحد منكو. بعدين، مين قرّر يعني إنّه انتو تكونوا، احنا نصوّت الكو يعني؟ على أيّ أساس، يعني مش فاهم أنا. يعني انت رشّحت حالك؟ يعني قدّيش الموضوع سخيف!
انت قرّرت إنّه انت تصير زعيم عليّ؟ منشان انت تركب جيب ومرتك تركب أودي وابنك يقاحط بالشّوارع، يقول أنا ابن رئيس المجلس وأنا ابن العضو وأنا ابن هيك. هذا اللي بدّكو ايّاه؟
طيّب، انتو بتعرفوا إنّه هاي الשלט، الواحدة، ٤٠-٥٠ ألف شيكل بتكلّف استئجار؟
طيّب مش كان أولى تزفّتوا الشّوارع؟ يعني كلّ بلد عربيّة بالمجتمع العربي بتصرف ٤-٥ مليون ع الانتخابات. بتحطّوا صوركو. أنا شو بدّي بصوركو؟ شو بدّي فيها؟
يعني راحوا دورتين والجور بعدهن نفس الجور. باستثناء بلدين ثلاثة اللي بيشتغلوا. الباقي نفس الحالة، نفس الوضع بالمجتمع العربي.
فأنا واحد من النّاس مش بحاجة أصوّت! ماهم مش رح يتغيّر اشي. بتقول لي: “نعمل التّغيير”. أيّ تغيير؟ انتو بتبيعوا حكي.
بس أنا ما بلومكو يعني. سألوا فرعون مين اللي فرعنك؟ قال ما لقيتش حدا يردّني.
وأنا بقول للنّاس: الله لا يقيم على قلبكو شدّة! انتو بدّكو هيك! كمّلوا!
… أهل البلد، مش אחים שלי. كلّ البلاد العربيّة، مش أوطاني.
בכל פעם שאני נכנס לישוב ערבי אני רואה שלטים גדולים כאלה, עם תמונות של אנשים, שעומדים זה לצד זה, לובשים עניבות ומחייכים חיוך קטן, ומתחתם כתוב:
“הישוב בטוח”.
מה בטוח? כולכם רוצים ביטחון.
חוץ מזה, מי אתם? מה אתם עושים? איפה אתם עובדים?
אה, אתם קשורים לבחירות? במועצות ובעיריות?
בחיים שלי לא ראיתי אף אחד מכם. חוץ מזה, מי החליט שאנחנו נצביע לכם? מאיזה עיקרון? אני לא מבין. כלומר אתה החלטת שאתה מועמד? כמה הנושא מטופש!
אתה החלטת שתהיה מנהיג שלי? כדי שאתה תיסע בג’יפ, אשתך תיסע ב- Audi והבן שלך יסתובב ברחובות, יגיד אני הבן של ראש המוצעה, אני הבן של חבר (המועצה) וכו’. זה מה שאתם רוצים?
טוב, אתם יודעים שהשכירות של השלט הזה, הבודד, עולה 40-50 אלף שקל?
טוב, לא היה עדיף שתזפתו את הכבישים? כל ישוב ערבי בחברה הערבית מוציא 4-5 מיליון על הבחירות. כדי שתשימו את התמונות שלכם. מה אני צריך את התמונות שלכם? מה אני צריך אותן?
כבר היו שני סבבי (בחירות) והביוב נותר אותו ביוב. להוציא שתיים-שלוש עיריות שעובדות. השאר באותו מצב, אותו מצב בחברה הערבית.
אני אחד האנשים שלא צריך להצביע! הרי שום דבר לא ישתנה. אתם אומרים לי: “נעשה את השינוי”. איזה שינוי? אתם מוכרים מילים.
אבל אני לא מאשים אתכם. שאלו את פרעה: מי הפך אותך לכזה? הוא ענה: לא מצאתי מי שיעצור/יחזיר אותי (כלומר: אדם תקיף הגיע לשלטון כי איש לא מנע זאת ממנו).
אני אומר לאנשים: שאלוהים לא יסיר מלבכם דאגה/צרה! אתם רוצים את זה! המשיכו כך!
… תושבי הישוב, לא אחים שלי. כל ארצות ערב הן לא המולדת שלי.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים (מופיעים פה עם תוספות):
מילת היום מופיעה לבקשתו של ידידי הקורא יפתח גץ.
יפתח שמע על הפלנגות הלבנוניות, וראה שבערבית שמן אֶלְכַּתַאאֶבּ, שזה “הגדודים”.
אז מילת היום היא –
כַּתִיבֶּה كَتِيبة וברבים כַּתַאאֶבּ – גדוד
הנה פוסט שהיה לנו מזמן עם השורש (בתקופה בה היה לנו שיתוף פעולה עם דר’ אלמוג בהר):
מילת היום היא כֻּתַּאבּ كُتَّاب וברבים כַּתַאתִיבּ كتاتيب – ה”חדר” המוסלמי והיהודי
הכותאב הוא צורה עתיקה של בתי ספר, בהם לימדו מקצועות בסיסיים כמו קריאה, כתיבה וקוראן.
על השורש הערבי כ.ת.ב, אשר מקביל לגמרי לשורש העברי הזהה לו, אפשר לכתוב הררי מילים. זהו שורש נפוץ ביותר, בערבית מדוברת וכן בספרותית, והמילים החשובות והשימושיות בו ביותר הן:
* הפועל כַּתַבּ كتب בבניין הראשון – כָּתב; (אלוהים) קבע וגזר; ציווה בירושה
* כִּתַאבַּה كتابة, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – כתיבה; כתב
* כַּאתֶבּ كاتِب וברבים כֻּתַּאבּ كُتَّاب, בצורת הבינוני הפועל של הפועַל – סופר; פקיד; ספרן; כתב עיתונות
* מַכְּתוּב مكتوب וברבים מַכַּאתִיב مكاتيب, בצורת הבינוני הפעול – מִכְתָּב; כשם תואר, במובן “כתוב”, משמש גם כמילת גורל: הדבר נכתב, כתוב, נגזר מהשמיים, “אין מה לעשות”
* הפועל כַּתַּבַּ كتّب בבניין השני וגם אַכְּתַבַּ أكتب ברביעי – לימד לכתוב; ארגן את הכוחות הצבאיים בגדודים
* הפועל כַּאתַבַּ كاتب בבניין השלישי – התכתב עם-
* מֻכַּאתַבַּה مُكاتبة, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – התכתבות
* הפועל תַכַּאתַבּוּא تكاتبوا בבניין השישי – התכתבו זה עם זה
* כִּתַאב كتاب וברבים כֻּתֻבּ كُتُب – ספֶר; איגרת, מכתב; חוזה
* כֻּתַיִּבּ كتيّب, במשקל ההקטנה – ספרון, חוברת
* מַכְּתַבּ مَكتب וברבים מַכַּאתֶבּ مكاتب, במשקל המקומות – משרד, חדר עבודה
* מַכְּתַבֶּה مكتبة וברבים מַכְּתַבַּאת مكتبات – ספריה; חנות ספרים; שולחן כתיבה, מִכתבה
* הַמַּשַ אלְכִּתַאבּ همّش الكتاب – כתב הערות בשולי הספר
* צַפַחַ אלְכִּתַאבּ صفح الكتاب – עיין בספר, עלעל בספר
* אַהְדַא אלְכִּתַאבּ أهدى الكتاب – הקדיש את הספר
* מַתְנֶ אלְכִּתַאבּ متن الكتاب – הטקסט של הספר
* צֻלְבֶּ אלְכִּתַאב صُلب الكتاب – גוף הספר, הטקסט
* כַּעְבֶּ אלְכִּתַאבּ كعب الكتاب – גב הספר
* הַאמֶשֶ אלְכִּתַאבּ هامش الكتاب – שולי הספר
* אַלְכִּתַאבֶּ אלְמַג’יד الكتاب المجيد – אחד מכינוייו של הקוראן (מיל’: הספר המהולל)
* אַלְכִּתַאבֶּ אלְמֻקַדַּס الكتاب المقدّس – התנ”ך; בנצרות: התנ”ך והברית החדשה
* אַהְלֶ אלסֻּנַּה (וַאלְגַ’מַאעַה/אלְכִּתַאבּ) أهل السّنّة (والجماعة/والكتاب) – הסונים, הדבקים במסורת הנביא לפי הזרם המרכזי באסלאם (בניגוד לשיעים)
* אַהְלֶ אלְכִּתַאבּ أهل الكتاب – בעלי הספר (היהודים ונוצרים לפי הקוראן)
* צוּרַה וִלַּא כִּתַאבֶּה? صورة ولّا كتابة؟ – עץ או פלי? (מיל’: תמונה או כתב? כמובן על מטבע. זו אחת הדרכים להגיד את הביטוי)
* בַּעֶד מַא שַאבּ וַדּוּה עַאלְכֻּתַּאבּ بعد ما شاب ودّوه عالكتّاب – אחרי פורים משלוח מנות; כבר מאוחר מדי למעשה (מיל’: לאחר שהזדקן שלחו אותו ל”חדר”, לבית הספר לילדים קטנים. זהו משפט ששמעתי פעמים מאבי המנוח רחמים כהן)
* אֶלְמַכְּתוּבּ מַא מִנֹּה מַהְרוּבּ المكتوب ما منه مهروب – אי אפשר לחמוק מהעניין, מה שנקבע על ידי האל הוא בלתי נמנע, אין מנוס מהגורל
* מַכְּתוּב עַלַא גְ’בִּינֹה مكتوب على جبينه – זה גורלו (מיל’: כתוב על מצחו)
* אִללִּי מַכְּתוּבּ עַ אלְגְ’בִּין אַאחֶ’רְתּה / לַאזֶם תְשוּפֹה אלְעֵין اللّي مكتوب ع الجبين آخرته/لازم تشوفه العين – זה הפתגם עליו שאלה יפעת: אין מנוס מהגורל, מה שנגזר הוא שיהיה (מיל’: מה שכתוב על המצח סופו שהעין תראה אותו / העין חייבת לראות אותו)
* אֶלְמַכְּתוּבּ יֻקְרַא מִן עֻנְוַאנֹה المكتوب يُقْرَأ من عنوانه – הדבר ברור לחלוטין, אפשר לנחש בקלות את העניין (מיל’: הכתוב/המכתב נקרא מכותרתו)
=-=-=-=
מהן פלנגות?
הנה ציטוט של הפתיח של הערך המשובח עליהן, מוויקיפדיה:
“מפלגת הכּתאאבּ הלבנונית (בערבית: حزب الكتائب اللّبنانيّة, בצרפתית: Les Phalanges libanaises), הידועה יותר בשם הפַלֵנְגוֹת, היא מפלגה נוצרית-מארונית וארגון גרילה לשעבר בלבנון.
ראשית המפלגה בארגון נוער שהוקם בידי פייר ג’ומאיל ב-1936 בהשראת מפלגת הפלנחות הספרדית הפשיסטית ומפלגות אחרות שהוקמו לפי אותו דגם באירופה של שנות ה-30 של המאה ה-20. השם “כּתאיבּ” עצמו הוא תרגום לערבית של שמה של המפלגה הספרדית. למפלגה נודעה השפעה רבה במהלך מלחמת האזרחים בלבנון (1975-1990) בזכות הכוח הצבאי המשמעותי שלה – הפַלֵנְגות, שהיו הלוחמים העיקריים ב”פלג השמרני”.
עם הפלישה הישראלית ללבנון שיתפו הפלנגות פעולה עם ישראל, וכך הפכו למפלגה החזקה ביותר בלבנון. לאחר המלחמה, נוכח תדמית של “משתפי הפעולה עם ישראל” שדבקה באנשי הפלנגות, ומספר אירועי טבח שביצעו בפלסטינים בלבנון, בד בבד עם ירידת משקלם הדמוגרפי של הנוצרים בלבנון, ירד כוחה של המפלגה. בהתאם לתוצאות בחירות 2009 בלבנון מחזיקה המפלגה בחמישה מושבים בפרלמנט הלבנוני, ומאז 2015 עומד בראשה סאמי ג’ומאיל. המפלגה חברה בקואליציית 14 במרץ”.
והנה הפתיח של הפלנחות:
“מפלגת הפלָנחֶה (בספרדית: Falange Española Tradicionalista y de las Juntas de Ofensiva Nacional Sindicalista, “הפלנקס הספרדי המסורתי של הוועידות הסינדיקליסטיות ההתקפיות”) הייתה המפלגה החוקית היחידה בספרד תחת שלטון פרנקו. הפלנחה דגלה באידאולוגיה סינדיקליסטית נאציונל-פשיסטית. היא הוקמה בשנת 1937 על ידי איחוד של שתי מפלגות ימין קיצוניות: המפלגה הקרליסטית ומפלגת הפלנחה של ה-JONS (בספרדית: Falange Española de las Juntas de Ofensiva Nacional-Sindicalista). פירוקה היה ב-1977, על ידי המזכ”ל שלה, אדולפו סוארס, שמונה לראש הממשלה של ספרד הדמוקרטית.
[…]
המפלגה היוותה השראה למפלגת הכתאיב הלבנונית, שגם שאבה ממנה את שמה – הפלנגות, בתרגום לצרפתית. השם נגזר מהמילה היוונית Phalanx (פלנקס) – מערך צפוף של חיל רגלים”.
=-=-=-=
בכל מקרה, לא חייבים להרחיק עד לבנון כדי לפגוש כתאא’ב, גדודים.
תנו קפיצה לגדה או לרצועה, ושם תפגשו, בין שאר הפלגים והארגונים, את:
כַּתַאאֶ’בּ שֻהַדַאאֶ’ אלְאַקְצַא كتائب شهداء الأقصى – גדודי חללי אלאקצא, הזרוע הצבאית של תנועת פת”ח
כַּתַאאֶ’בֶּ אלשַּהִיד עִזֶּ אלדִּינֶ אלְקַסַּאם كتائب الشهيد عزّ الدّين القسّام – גדודי החלל עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של תנועת חמאס
צילום: Anne Nygård
זה היה הפוסט ה- 2,454 שלנו.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x