מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותה של חברתי רעות לויצקי.
אז מילת היום היא –
תְנַבַּא’ تْنّبَّأ – התנבא, חזה; טען שהוא נביא
רעות שלחה לי סרטון מחשבון טיקטוק:
brhommmmm
برهوم برهوم
ברהום כותב על עצמו:
ممثل وكومديان
שחקן וקומיקאי
מחשבון פייסבוק שלו לומדים עליו עוד כמה פרטים:
ابراهيم ساق الله Ibrahim Sakala
ברהום הוא כינוי חיבה שלו. שמו אבראהים סאק אללה
הוא גר בלוד והוא כותב על עצמו שהוא (גם) אומן ומוסיקאי.
הסרטון פורסם ב- 4.10.24 וכותרתו:
الدنيا عجل
העולם גלגל
סלאם.
פי מקולה פי אלתאריח’ בתקול: אללי ביקרא אלתאריח’ ממכן אנה יתנבא באלמסתקבל, מש עשאנה נבי, לאנה אלאחדאת’ פי אלתאריח’ בתעוד עלא חאלהא טול אלוקת.
ומן אלאשיאא’ אלע’ריבה אללי אנכתבת פי אלתאריח’ אנכתב ען סור אלצין, אללי אח’ד כת’יר וקת ע בין מא בנוה.
אלסין בנתה עשאן יחמיהא מן אלע’זאה, מא יקדרוש יחתלוא אלצין.
יקאל חתא אנה אלמקאול אללי כאן מסאול ען שע’לת אלבנא ח’סר כת’יר מצארי לאנה כל אאח’ר אלשהר, למא כאן יג’י יחאסב אלעמאל, כאן יג’י יתלח’בט בין אלעמאל:
הד’א דפעת לה מא דפעת לוש? כלהם בישבהוא בעצ’.
אלזלמה צאר ישכ פי חאלה. בעדין, ג’וז אח’תה הו אללי כאן מסאול ען אלחסאבאת. תח’אנק הו וג’וז אח’תה וטרדה וג’אב אח’וה.
אלמהם, ליש אנא בחכי כל אלקצה האי? אלצין בנת אלסור, בס ח’לאל מית סנה אנע’זת ואחתלת תלת מראת מן אלע’זאה. אלע’זאה מא כאנוש לאזם יתסלקוא אלסור עשאן יחתלוא אלצין, לא, דח’לוא ען טריק אלבואבאת בעד מא רשוא ודפעוא מצארי ללחראס.
אלצין בנת אלסור בס נסית אשי מהם: נסית אנהא תבני אלחראס אללי ביחרסוא אלבואבאת.
אלמהם, אנתו איש אח’בארכם? אן שאא אללה אחסן, יא רב.
אללה יהדי אלבאל.
سلام.
في مقولة في التّاريخ بتقول: اللي بيقرا التّاريخ ممكن إنّه يتنبّأ بالمستقبل، مش عشانه نبي، لأنّه الأحداث في التّاريخ بتعود على حالها طول الوقت.
ومن الأشياء الغريبة اللي انكتبت في التّاريخ انكتب عن سور الصّين، اللي أخد كثير وقت ع بين ما بنوه.
الصّين بنته عشان يحميها من الغزاة، ما يقدروش يحتلّوا الصّين.
يقال حتّى إنّه المقاول اللي كان مسؤول عن شغلة البنا خسر كثير مصاري لأنّه كلّ آخر الشّهر، لمّا كان يجي يحاسب العمّال، كان يجي يتلخبط بين العمّال:
هذا دفعت له، ما دفعت لوش؟ كلّهم بيشبهوا بعض.
الزّلمة صار يشكّ في حاله. بعدين، جوز أخته هو اللي كان مسؤول عن الحسابات. تخانق هو وجوز أخته وطرده وجاب أخوه.
المهمّ، ليش أنا بحكي كلّ القصّة هاي؟ الصّين بنت السّور، بس خلال مية سنة انغزت واحتلّت تلت مرّات من الغزاة. الغزاة ما كانوش لازم يتسلّقوا السّور عشان يحتلّوا الصّين، لا، دخلوا عن طريق البوّابات بعد ما رشوا ودفعوا مصاري للحرّاس.
الصّين بنت السّور بس نسيت اشي مهمّ: نسيت إنّها تبني الحرّاس اللي بيحرسوا البوّابات.
المهمّ، انتو ايش أخباركم؟ إن شاء الله أحسن، يا ربّ.
الله يهدّي البال.
שלום.
יש אמירה שאומרת לגבי ההיסטוריה: מי שקורא את ההיסטוריה יכול לנבא את העתיד, לא מכיוון שהוא נביא, אלא מכיוון שהאירועים בהיסטוריה חוזרים על עצמם כל הזמן.
מבין הדברים המוזרים שנכתבו בהיסטוריה נכתב על חומת סין, שלקח זמן רב עד שבנו אותה.
סין בנתה אותה כדי שתגן עליה מפני הפולשים, שהם לא יצליחו לכבוש את סין.
מספרים שאפילו הקבלן שהיה אחראי על הבנייה הפסיד כסף רב כי בכל סוף חודש, כשהוא בא לשלם לעובדים, הוא היה מתבלבל ביניהם:
לזה שילמתי או לא שילמתי? כולם היו דומים זה לזה.
האדם התחיל לחשוד בעצמו (כלומר ביטחונו העצמי התערער). חוץ מזה, גיסו היה אחראי על הכספים. הוא רב עם גיסו, פיטר אותו והביא את אחיו.
בקיצור, למה אני מספר לכם את הסיפור הזה? סין בנתה חומה, אבל במהלך מאה שנים פלשו אליה וכבשו אותה פולשים שלוש פעמים. הפולשים לא היו צריכים לטפס על החומה כדי לכבוש את סין, לא, הם נכנסו דרך השערים לאחר ששיחדו את השומרים ושילמו להם כסף.
סין בנתה חומה אבל היא שכחה דבר חשוב: היא שכחה לבנות (לטפח, לדאוג ל-) את השומרים ששומרים על השערים.
בקיצור, מה שלומכם? טוב יותר, בעזרת האל.
שאלוהים יביא מרגוע.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים (מובאים פה בחלקם. הפוסט המקורי היה עצום בגודלו):
מילת היום היא –
נַבִּיּ نَبِيّ או נַבִּיא’ نبيء וברבים אַנְבִּיַאא’ أنبياء – נביא; חוזה
לשמיעה:
השורש הערבי נ.ב.א’ (בגזרת ל המזה; רק במילה נבי התחושה שהיא שמדובר בגזרת ל”י, אך אין כך הדבר) עוסק בנבואה וגם בהודעות ובחדשות.
השורש העברי הזהה עוסק גם הוא בנבואה, באופן לא מפתיע…
* הפועל הספרותי נַבַּאַ نبأ בבניין הראשון – עלה, התרומם, התנשא; הודיע. נַבַּאַ עַלַא- نبأ على- – התנפל במפתיע על-
* נַאבִּא’ نابئ, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – בולט, יוצא דופן (לא בשימוש)
* הפועל הספרותי נַבַּّאַ نبّأ בבניין השני – הודיע את- ל-
* הפועל הספרותי נַאבַּאַ نابأ בבניין השלישי – התרחק מ-
* הפועל הספרותי אַנְבַּאַ أنبأ בבניין הרביעי – הודיע (ידיעות)
* הפועל תַנַבַּّאַ تنبّأ בבניין החמישי – התנבא, חזה; טען שהוא נביא
* אַלְמֻתַנַבִּّי المتنبّئ, עם צורת הבינוני הפועל של הבניין –
“אַבּוּ א-טַיִּב אַחמַד בן אל-חֻסַיְן אל-מֻתַנַבִּי אל-כִּנְדִי (בערבית: أبو الطّيّب أحمد بن الحسين المتنبّي; 915 – 23 בספטמבר 965) היה משורר ערבי עבאסי שחי ופעל בעיראק.
קורות חייו
אל-מתנבי נולד בכופה לשואב מים אשר טען למוצא אצילי. כאשר הקרמטים התקיפו אותה בשנת 924, הוא בחר להצטרף אליהם ולחיות במדבר בעודו לומד את ניבם הבדואי, ששיקף בהתאם לתפישת בני התקופה את הערבית הקלאסית בצורה טובה יותר.
ב-935 החל אל-מתנבי במסעותיו, ואז גם אימץ את התואר שפירושו “המתנבא”. אל-מתנבי התפרנס אך ורק משירתו. […]” (ויקיפדיה)
* נַבַּא’ نبأ וברבים אַנְבַּאא’ أنباء – ידיעה
* וִכַּאלַת אַנְבַּאא’ وكالة أنباء – סוכנות ידיעות
* נֻבֻּוַּה نبوّة או נֻבּוּאַה نبوءة – נבואה, התנבאות, חזון
* נַבַּוִיּ نبويّ – של נביא, נבואי
* אַלְחַדִיתֶ’ אלנַּבַּוִיּ אֶלשַּרִיף الحديث النّبويّ الشّريف – החדית’ המכובד של הנביא
“החדית’ (בערבית: الحديث) הוא אוסף של הלכות, סיפורים אודות מוחמד ודרך חייו, אשר מופיעים בסונה, הכוללת גם את הביוגרפיה שלו (הידועה גם בתור הסירה), ואת הצהרותיו ועצותיו לגבי נושאים שונים. החדית’ מהווה יסוד הלכה השני רק לקוראן”. (ויקיפדיה)
=-=-=-=
בשל תפוצתה האדירה של המילה “נבי” בשפה הערבית, הנה לקט אזכורים שהופיעו אצלנו בפוסטים במרוצת השנים (עם כמה תוספות):
* סִירַתֶ אלנַּבִּיּ سيرة النّبيّ / אַלסִּירַה אֶלנַּבַּוִיַּה السّيرة النّبويّة – קורות חייו של הנביא מוחמד (ז’אנר ספרותי גדול וחשוב באסלאם)
* מַוְסֶםֶ אלנַּבִּיּ موسم النّبيّ – הילולת הנביא
* אַללָּה יְצַבְּחַכּ/יְמַסִּיכּ בִּאלְחֵ’יר / בִּאַנְוַארֶ אלנַּבִּיּ الله يصَبّحك / يمسّيك بالخير / بأنوار النّبيّ – בוקר/ערב טוב (מיל’: שאללה ייתן לך בוקר/ערב טוב / יאירך באורותיו של הנביא)
* אֶלנַּבִּיּ עִ’לֶט النّبيّ غلط – (כולם טועים, אפילו) הנביא טעה
* אֶלנַּבִּיּ וַצַּא עַלַא סַאבֶּע גַ’אר النّبيّ وصّى على سابع جار – יש להתייחס יפה לשכנים (מיל’: הנביא ציווה [להתייחס יפה] אפילו לשכן השביעי [ביחס לבית שלך])
* עִיד מִילַאדֶ אלנַּבִּיּ عيد ميلاد النّبيّ, או: אלְמַוְלִדֶ אלנַּבַּוִיֶּ אלשַּרִיף المولد النّبويّ الشّريف – חג/יום הולדת הנביא מוחמד
* וַחְיַאתִ אלנַּבִּיּ وَحياة النّبيّ – בחיי הנביא
* וַאלנַּבִּיּ! والنّبيّ – בחיי! אני נשבע! חי הנביא! ; בבקשה ממך!; באמת?! האומנם?! בחייך!?!
* יַא דִינֶ אלנַּבִּיּ! يا دين النّبيّ! – כמה טוב! איזה יופי!; כמה רע! (קריאת השתובבות חיובית או שלילית. מיל’: הו דתו של הנביא!). ובאותה משמעות:
יַא צַלַאתֶ אלנַּבִּיּ אַחְסַן! يا صلاة النّبيّ أحسن! (מיל’: תפילת הנביא עדיפה)
* אִחְנַא זַארַנַא אלנַּבִּיּ إحنا زارنا النّبيّ – ברוך הבא! (נאמר לאורח רצוי ומכובד שאינו מרבה לבקר. מיל’: [כאילו] הנביא בא לבקרנו!)
* אִללִּי יְחִבֶּ אלנַּבִּיּ יְזִקּ! اللّي يحبّ النّبيّ يزقّ – מי שאוהב את הנביא (שיבוא) לדחוף! בואו לעזור לדחוף! (קריאה של מי שרכבו נתקע בדרך והוא זקוק לעזרת העוברים ושבים)
* חַצְוֶה פִי עֵין אִללִּי מַא בִּצַלִּי עַ אלנַּבִּיּ حصوة في عين اللّي ما بصلّي ع النّبيّ – בלי עין הרע! (מיל’: אבן-חצץ בעין של מי שאינו מתפלל על הנביא)
* מַסְחֶתֶ אלנַּבִּיּ مسحة النّبيّ – תרופת פלא (מיל’: נגיעת הנביא [בראש של מישהו])
* לַמַּא נְשוּפֶ אלנַּבִּיּ נְצַלִּי עַלֵיה لمّا نشوف النّبيّ نصلّي عليه – כשאראה במו עיניי אז אאמין; כשנגיע לגשר נחצה אותו (מיל’: כשנראה את הנביא נתפלל עליו)
* פַרַסֶ אלנַּבִּיּ فرس النّبيّ – גמל שלמה (מיל’: סוסו של הנביא). זהו אחד משמותיו של החרק. שמו הערבי “התקני” הוא סַרְעוּף سرعوف, והוא מכונה גם גַ’מַלֶ אלְיַהוּד جمل اليهود (הגמל של היהודים) או גַ’מַל סֻלַיְמַאן جمل سليمان (הגמל של שלמה)
* בַּס יִגִ’י אֶלצַּבִּיּ בִּנְצַלִּי עַ אלנַּבִּיּ بس يجي الصّبيّ بنصلّي ع النّبيّ – עוד חזון למועד
מילולית: (רק) כשיבוא התינוק נתפלל על הנביא
לשמיעה:
מקור התמונה: chatGPT
זה היה הפוסט ה- 2,613 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest