פורסם לראשונה ב- 18.11.21
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
יהושע שלח לי סרטון ללא זיהוי של מחבר הסרטון. הסרטון נשלח ב- 6.10.21, וזו לשונו:
קראיבנא אבנאא’ ג’לדתנא אללי המא אלסלטה, לקינאהם מסכרין אלטריק מן ענד אלמעסכר, מנעונא נדח’ל.
קלנא אלהדם אללי ג’וא – יהוד, ולא אנתו אללי קאעדין תהדמוא?
קאלוא אחנא אללי בנהדם.
טיב, עלא אי אסאס?
קאלוא אחנא מא בנג’אובכ, אחנא מענא אואמר נסכר אלטריק ובס.
ג’רימה ג’דידה תרתכבהא סלטת עבאס בחק אלפלסטיניין אלצאמדין פי ביותהם צ’ד תהג’יר אלאחתלאל
הדם מנאזל ל- 35 עאא’לה פלסטיניה פי מנטקת אלנויעמה שמאל אריחא
לכן הד’ה אלמרה ביד אג’הזת אמן סלטת עבאס בדון אשעאר או אנד’אר תלכ אלעאא’לאת.
קלנא טיב אחנא פי אלנא את’את’ פי אלביות, כל אע’ראצ’נא פי אלביות
אלאדארה אלמדניה אלאסראאיליה, למא תיג’י בדהא תהדם ביתכ, ביג’יבוא עמאל מן אלבלדיה וביטלעוא כל את’את’ אלבית וביחטוה הנאכ וביבלשוא יהדמוא
אלג’רימה חדת’ת וסט אלנהאר, ואלסלטה מנעת אלצחפיין ואלאהאלי מן אלוצול ללמכאן ותות’יק אלחדת’.
הד’ה אלעאא’לאת הדמ אלאחתלאל ביותהא עאם 2002 פי קרית מח’מאס שרק אלקדס, פמנחהם מחאפט’ אלקדס אלאסבק ג’מיל עת’מאן הד’ה אלביות אלתי הדמתהא אלסלטה מרה אח’רא.
אחנא נקול ללסלטה וין ממכן נסכן?
הל יעטונא מסכן פי דואר אלמנארה?
הל יעטונא קסם מן אלמקאטעה נסכן פיהא?
הלא’ המא הדוא הד’ה אלמנאטק ומענא תבאליע’ מן אלמסתוטנין ואלג’יש פי מנאטק C אללי אלבדו המא אללי חאמינהא ומהדדין באלתרחיל מן אי לחט’ה והי אח’ואננא ואולאד עמנא היהם ביהדוא והי 35 עאא’לה מא ט’ל להם אמל וכלהם לאג’א’ין
פוק האט’ ביחכוא פי אלדימקראטיה וחקוק אלנאס ומש עארף איש האלמצטלחאת אלדח’ילה עלא מג’תמענא.
בראיכ למאד’א תצר סלטת עבאס עלא תהג’יר הד’ה אלעאא’לאת?!
قرايبنا أبناء جلدتنا اللّي هما السّلطة، لقيناهم مسكّرين الطّريق من عند المعسكر، منعونا ندخل.
قلنا: الهدم اللّي جوّا – يهود، ولّا أنتو اللّي قاعدين تهدموا؟
قالوا: إحنا اللّي بنهدم.
طيب، على أيّ أساس؟
قالوا: إحنا ما بنجاوبك، إحنا معنا أوامر نسكّر الطّريق وبس.
جريمة جديدة ترتكبها سلطة عبّاس بحقّ الفلسطينيّين الصّامدين في بيوتهم ضدّ تهجير الاحتلال
هدم منازل ل- ٣٥ عائلة فلسطينيّة في منطقة النّويعمة شمال أريحا
لكن هذه المرّة بيد أجهزة أمن سلطة عبّاس بدون إشعار أو إنذار تلك العائلات.
قلنا: طيّب إحنا في إلنا أثاث في البيوت، كلّ أغراضنا في البيوت
الإدارة المدنيّة الإسرائيليّة، لمّا تيجي بدّها تهدم بيتك، بيجيبوا عمّال من البلديّة وبيطلّعوا كل أثاث البيت وبيحطّوه هناك وبيبلّشوا يهدموا
الجريمة حدثت وسط النّهار، والسّلطة منعت الصّحفيّين والأهالي من الوصول للمكان وتوثيق الحدث.
هذه العائلات هدم الاحتلال بيوتها عام ٢٠٠٢ في قرية مخماس شرق القدس، فمنحهم محافظ القدس الأسبق جميل عثمان هذه البيوت التي هدمتها السّلطة مرّة أخرى.
إحنا نقول للسّلطة وين ممكن نسكن؟
هل يعطونا مسكن في دوّار المنارة؟
هل يعطونا قسم من المقاطعة نسكن فيها؟
هلأ هما هدّوا هذه المناطق ومعنا تباليغ من المستوطنين والجيش في مناطق C اللّي البدو هما اللّي حامينها ومهدّدين بالتّرحيل من أيّ لحظة وهي إخواننا وأولاد عمّنا هيّهم بيهدّوا وهي ٣٥ عائلة ما ظلّ لهم أمل وكلّهم لاجئين
فوق هاظ بيحكوا في الدّيمقراطيّة وحقوق النّاس ومش عارف ايش هالمصطلحات الدّخيلة على مجتمعنا.
برأيك: لماذا تصرّ سلطة عبّاس على تهجير هذه العائلات؟!
(דובר בדואי):
קרובינו ובני עמנו שהם הרשות, ראינו שהם סוגרים את הכביש מהבסיס, לא אפשרו לנו להיכנס.
שאלנו: ההרס בפנים – יהודים (עושים אותו. שָלֵו), או שאתם אלו שהורסים?
ענו: אנו אלו שהורסים.
טוב, על סמך מה?
אמרו: אנו לא נענה לך, יש לנו הוראות לסגור את הכביש, וזהו.
(הכיתוב בסרטון):
פשע חדש אותו מבצעת הרָשות של (מחמוד) עבאס (אבו מאזן) נגד הפלסטינים שעומדים איתן בבתיהם נגד הטרנספר של הכיבוש.
הרס בתים של 35 משפחות פלסטיניות באזור אֶלנֻּוַיְעִמַה מצפון ליריחו
אולם הפעם זה קורה על-ידי מנגנוני הביטחון של הרשות של עבאס ללא הודעה או אזהרה של המשפחות האלו.
(חזרה לדובר):
אמרנו: “טוב, יש לנו רהיטים בתוך הבתים, כל החפצים שלנו בבתים”.
המִנהל האזרחי הישראלי, כשהוא בא להרוס את הבית שלך, הם מביאים פועלים מהעירייה שמוציאים את כל רהיטי הבית ושמים אותם שם ורק אז הם מתחילים להרוס
(הכיתוב):
הפשע אירע באמצע היום, והרשות מנעה מהעיתונאים ומהמשפחות להגיע למקום כדי לתעד את האירוע.
הכיבוש הרס את בתי המשפחות האלה בשנת 2002 בכפר מח’מאס מזרחית לירושלים, ומושל ירושלים הקודם, ג’מיל עת’מאן, נתן להם את הבתים האלה, שהרשות הרסה אותם פעם נוספת.
(דובר אחר):
אנו אומרים לרשות: איפה נוכל לגור?
האם יתנו לנו בית בכיכר אלמנארה (הכיכר המרכזית בראמאללה)?
האם יתנו לנו חלק מהמוקאטעה (מתחם הנשיאות בראמאללה) שנגור בו?
עכשיו הם הרסו את האזורים האלה, וקיבלנו הודעות מהמתנחלים ומהצבא באזורי C, שהבדואים הם אלו ששומרים עליהם, שהם תחת איום טרנספר בכל רגע, והנה האחים שלנו ובני דודנו הורסים. ל- 35 המשפחות האלה לא נותרה תקווה, וכולם פליטים.
ומעל כל זה, מדברים על דמוקרטיה וזכויות אדם ולא יודע מה, כל המינוחים האלה שנכנסו לחברה שלנו.
(הכיתוב):
לדעתך: מדוע הרשות של עבאס מתעקשת לעשות טרנספר למשפחות האלה?!
מה היה לנו פה?
* עוד סרטון אנטי-רשות
* דובר בדואי שמדבר ברור מאוד, יחסית
* מדוברת אותנטית מול ספרותית מוקפדת
* מחמאות לישראל!
השורש הערבי ה.ד.מ עוסק בהרס ובחורבן, אך גם בבגדים (בכלל) ובבגדים בלויים וסמרטוטים.
בעברית השורש אינו קיים, פרט למופע אחד שאינו קשור:
הֲדוֹם: רהיט המשמש לתמיכת רגליו של אדם שיושב על כיסא או על כורסה (ויקימילון)
אה! פתאום שמתי לב שבפוסט האחרון התייחסנו – ממש במקרה – לשורש ה.ג’.מ שעוסק בתקיפות ובמתקפות. יש קשר ביניהם? אולי, אם מתאמצים…
* הפועל הַדַם هَدَم בבניין הראשון – הרס, החריב, מוטט; הפקיר את דם הנרצח
* הַדְם هَدْم, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – הריסה, הרֶס
* עַמַלִיַּאתֶ אלְבִּנַאא’ וַאלְהַדְם عمليّات البناء والهدم – (אחת הדרכים להגיד בערבית) חילוף חומרים בגוף החי, מטבוליזם (מיל’: פעולות ההַבְנָיָה Anabolism וההרס Catabolism)
* הַדַם هَدَم – הריסות; דם שהופקר ולא ננקם
* הַאדִם هادِم, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – הורס, מחריב, הרסני
* מַהְדוּם مهدوم, בצורת הבינוני הפעול – הרוס, חרֵב
* הפועל הַדַּם هدّم בבניין השני – הרס, החריב
* תַהְדִים تهديم, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – החרבה, הריסה, הרס
* הפועל תַהַדַּם تهدّم בבניין החמישי – התמוטט בהדרגה
* עַג’וּז מֻתַהַדִּמַה عجوز متهدّمة, עם צורת הבינוני הפועלת של הבניין – זקנה בלה
* הפועל אִנְהַדַם انهدم בבניין השביעי – התמוטט, נפל, נהרס
* הִדְם هِدْم וברבים הֻדוּם هدوم או אַהְדַאם أهدام – זקן בא בימים; בגד; בגד או נעל בלוי/ה; סמרטוט, סחבה
* הִדְמַה هِدمة – בגד בלוי; בגד
* הַדִם هَدِم – שוטה, טיפש; גבר המתנהג כאישה (כן, כן, לא הכי פמיניסטי או סובלני)
* הַדַּאם هدّام, במשקל בעלי המלאכה – הרסני, משחית
* וִקֶע/בַּקַא פִי נֻצּ הֻדוּמֹה وقع / بقى في نصّ هدومه – היה נבוך, לא היה ידע מה לעשות (מיל’: נפל/נשאר עם חצי מהבגדים שלו)
* טִלֶע מִן הֻדוּמֹה طلع من هدومه – יצא מכליו (מיל’: יצא מבגדיו). וגם: קַטַע הֻדומה قطع هدومه (חתך את בגדיו)
* לַםּ הֻדומה لمّ هدومه – הסתלק, ברח, עזב (מיל’: אסף את בגדיו)
אַלדַּםֶ אלדַּם וַאלְהַדַם אלְהַדַם الدَّم الدَّم والهَدَم الهَدَم – דם הוא דם, הרס הוא הרס
(ואפשר גם עם הכתיב הַדְם هَدْم)
זהו משפט מפורסם מאוד, המציין ברית דמים.
הוא מיוחס לנביא מוחמד, אותו אמר לתומכיו בעיר מדינה לפני שהיגר אליה בהג’רה.
אחד התומכים חשש שהנביא יעזוב אותם לאחר שבועת האמונים. הוא טען בפני הנביא כי הם עומדים להפר הסכמים שנחתמו עם תושבי אלמדינה. הוא שאל את הנביא: “האם אתה מצפה מאיתנו לעשות כן? אנו חוששים שאללה ינחיל לך ניצחון ותשוב לבני שבטך”.
הנביא חייך והשיב: “אדרבא! דם הוא דם והרס הוא הרס. אני חלק מכם ואתם חלק ממני, אלחם במי שתילחמו ואתפייס עם מי שתתפייסו”.
לפי גרסה אחרת: “אם תדרשו דמו של מישהו אדרוש אותו גם אני, ואם תתירו דם של מישהו אתיר אותו גם אני”.
מדובר במסורת קדומה שנאמרה בעת כריתת ברית, חִלְף, בין אדם לרעהו, או כריתת ברית חסות.
דַמִי דַמֻכַּ וַהַדַמִי הַדַמֻכַּ – הדם שלי הוא שלך וההרס שלי הוא שלך
הדם – הרס. הערבים טרום האסלאם (בג’אהליה) נהגו להרוס את בתיהם קודם צאתם למסע
הדם – אולי במשמעות קבר: “אישאר עמכם עד מותי”
הדם – אולי בית, מעון, במובן: “מעוני הוא מעונכם”
בתמונה: תערוכה שהתקיימה ב”מוזיאון העיר” בחיפה לפני שנתיים.
זה היה הפוסט ה- 1,533 שלנו.
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.