אסיר
שמות עצם (מוחשיים)Leave a Comment on אסיר

אסיר

אסיר

פורסם לראשונה ב- 17.12.20

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
סַגִ’ין سَجِين וברבים סֻגַ’נַאא’ سجناء או סַגְ’נַא سجنى – אסיר, כלוא, עצור
לשמיעה:

יהושע שלח לי את הקטע הבא של פיצל אלקאסם.
לפני הקטע:
“פייסל אל-קאסם (בערבית: فيصل القاسم; תעתיק מדויק: פַיצַל אלקאסם; נולד ב-3 בינואר 1961) הוא עיתונאי דרוזי יליד סוריה. הוא בעל אזרחות בריטית, ובעל תואר דוקטור בספרות אנגלית. כיום הוא עובד ברשת אל-ג’זירה המשדרת מקטר, והוא ידוע כמנחה התוכנית “הכיוון ההפוך” ברשת זו. הוא מתגורר כיום בקטר […].” (ויקיפדיה)
נחזור לקטע. כפי ששיערתי בזמן קריאת הקטע בפעם הראשונה, מדובר בציוץ של אלקאסם בטוויטר מתאריך 9.11.20.
וזו לשונו:
אלעג’יב אלע’ריב אנה ענדמא ידח’ל סג’ין פלסטיני אלא סג’ון אסראאיל ויצ’רב ען אלטעאם לא יבקא אחד פי אלעאלם אלא ויסמע בה ובאצ’ראבה ויתעאטף מעה,
בינמא אד’א דח’ל אלא פרע פלסטין פי דמשק פלן יסמע בה אחד חתא בעד 400 סנה מן מותה, לאנה לא יערף ע’יר אללה כיף עד’בוה וקתלוה וסחקוא עט’אמה ורמוה תחת סאבע ארצ’
‏العجيب الغريب أنه عندما يدخل سجين فلسطيني إلى سجون إسرائيل ويضرب عن الطعام لا يبقى أحد في العالم إلا ويسمع به وبإضرابه ويتعاطف معه،
بينما إذا دخل إلى فرع فلسطين في دمشق فلن يسمع به أحد حتى بعد ٤٠٠ سنة من موته، لأنه لا يعرف غير الله كيف عذبوه وقتلوه وسحقوا عظامه ورموه تحت سابع أرض
הדבר המוזר והמתמיה הוא שכאשר נכנס אסיר פלסטיני לבתי הכלא בישראל והוא שובת רעב, לא נותר אדם בעולם שלא שמע עליו ועל השביתה שלו, ושאינו מזדהה עמו,
בעוד שכאשר נכנס (אדם) ל”ענף פלסטין” בדמשק, הרי שאיש לא ישמע עליו אפילו 400 שנים לאחר מותו, שכן פרט לאללה איש אינו יודע איך עינו אותו והרגו אותו, ואיך כתשו את עצמותיו והשליכוהו למעמקי האדמה
=-=
לא היה צריך להתאמץ כדי להבין שאלקאסם מתייחס לפרשת העציר המנהלי, פעיל הג’האד האסלאמי, מאהר אלאח’רס, ששבת רעב במשך חודשים ארוכים.
אבל מהו “ענף פלסטין”?
הדבר מצריך בדיקה.
“ענף פלסטין”, או בשמו האחר “ענף 235”, הוא אחד מבתי הכלא של המודיעין (אלמח’אבראת المخابرات) הסורי. הוא נמצא בעיר דמשק ויש לו מוניטין ידוע לשמצה בשל הסיפורים שדלפו ממנו על שיטות העינוי של מתנגדי המשטר ופעילי זכויות האדם.
הוא כולל עשרות חדרים שאחדים מהם אינם גדולים משני מטר אורך, ורוחב של ארון קבורה. המקום שורץ תיקנים, פרעושים, כינים ועכברושים.
האסירים מקבלים במכוון כמויות אוכל זעירות כדי לגרום להם להיות חלשים. כל אסיר מקבל שני בקבוקי מים: אחד לשתייה והשני להטלת שתן. כל אסיר יכול לצאת לשירותים שלוש פעמים ביום בלבד, לדקות ספורות. רק ביום שישי זמן ההפסקות גדול יותר.
שיטת פעולה מקובלת בכלא היא עינויים מיניים ואף אונס קבוצתי של האסירים.
שיטה אחרת כוללת ישיבה על כיסא מתכת שנועד לפגוע בעמוד השדרה, כאשר האסיר קשור בראשו, בידיו וברגליו כדי למנוע ממנו כל תנועה או כל התנגדות למכות של החוקר. אסירים גם נתלים מהתקרה ומקבלים מכות חשמל.
בקיצור, בבוא היום, כשייכון שלום עם סוריה וכולנו נרוץ לנגב את החומוס המפורסם של דמשק, כדאי מאוד להיזהר מלהגיע למקום הזה…
=-=-=
בזמן שיטוט בטוויטר של אלקאסם צדו את עיני שתי תגובות לציוץ שלו (גילוי נאות: אני לא בדיוק טיפוס של טוויטר. לא מתחבר לקונספט):
כתב יוסף 1948:
Yuosef @yuosef1948
9 סנואת אמצ’יתהא פי סג’ון אליהוד ולו ח’ירת אן אמצ’י בקית חיאתי פי סג’ונהם או שהר פי צידנאיא לאמצ’יתהא פי סג’ון אליהוד ליס לאנהם חמאמת סלאם, לא לא לא לא, פקט לאנהם מא תעלמוא בעד אסאליב תמני אלמות פי סג’ון עצאבת אלאסד ואן שאא’ אללה מא בתעלמוא.
9 سنوات أمضيتها في سجون اليهود ولو خُيّرت أن أمضي بقيّة حياتي في سجونهم أو شهر في صيدنايا لأمضيتها في سجون اليهود ليس لأنّهم حمامة سلام لا لا لا لا فقط لأنّهم ما تعلّموا بعد أساليب تمنّي الموت في سجون عصابة الأسد وان شاء الله ما بتعلّموا.
9 שנים הייתי בבתי הכלא של היהודים, ואילו הייתי צריך לבחור איפה להמשיך להיות בשארית חיי, בבתי הכלא שלהם או בצידנאיא, הרי שהייתי מעדיף את בתי הכלא של היהודים, לא מכיוון שהם יונת שלום, ממש ממש לא, רק מכיוון שהם טרם למדו את (גישת) ייחול המוות (הנהוגה) בבתי הכלא של הכנופיה של אסד, ומי ייתן ולעולם גם לא ילמדו.
=-=
מה זה צַיְדְנַאיַא/צֵידְנַאיַא?
מדובר בעיר סורית קטנה, השוכנת מעט צפונית לדמשק.
היא דווקא אתר תיירות פופולארי ונאה.
אז על מה, לעזאזל, מדבר יוסף הנ”ל?
אה! הוא מדבר על כלא צידנאיא! והכלא הזה כה מפורסם, שיש עליו ערך ויקיפדי, בעברית!
“כלא סיידנאיא (בערבית: سجن صيدنايا) הוא כלא צבאי ליד דמשק בסוריה המופעל על ידי משטר בשאר אל-אסד. בית הכלא משמש לכליאת אלפי אסירים, הן עצירים אזרחיים והן אנשי האופוזיציה נגד הממשל.
בשנת 2016 המכון לארכיטקטורה פורנזית ערך מחקר בשיתוף פעולה עם אמנסטי אינטרנשיונל, על בית הכלא שהתבסס על ראיונות עם עצורים ששרדו את השהות בכלא. במשך רוב זמן שהותם במקום, האסירים הוחזקו בחושך כשעיניהם קשורות. החקירה התמקדה, לפיכך, ב”עדויות שמיעה” שלהם, שתרגמו את החלל לצלילים, וכעת תורגמו מחדש למודל אדריכלי דיגיטלי ששחזר את מבנה בית הסוהר הידוע לשמצה. חוקרי המכון הבינו שבעזרת בניית מודל אדריכלי דיגיטלי מפורט, מהסוג בו משתמשים ארכיטקטים כדי להציג ללקוחותיהם את המראה העתידי של בתיהם, ניתן לא רק לשחזר אלימות שהופעלה על חללים, אלא גם לסייע לעדים לשחזר אירועים. המודל הופך לטכניקת היזכרות ולבמה עליה ניתן להניח פיסות זיכרון. בעזרת המודל שהם לאט לאט בונים, העדים יכולים לנוע מחדש בחלל הן של המבנה והן של הזיכרון שלהם.
אמנסטי אינטרנשיונל העריך בפברואר 2017 כי: “בין 5,000 ל-13,000 איש הוצאו להורג ללא משפט בסיידנאיא בין ספטמבר 2011 לדצמבר 2015”.
על פי משרד החוץ האמריקאי, נבנתה שם משרפה המשמשת לשריפת גופות המוצאים להורג, במטרה להעלים את הראיות להוצאות להורג ההמוניות בכלא”.
בקיצור, לאחר שתסיימו עם החומוס ותיכנסו לרכב השכור, סעו צפונה על אוטוסטרדה M5 שמגיעה עד העיר חלב בצפון, אבל במקום לעלות עליה כבר בדמשק, השתלבו במחלף העיר אֶלנַּבַּכּ, רק לאחר שביקרתם בעיר הציורית צידנאיא.
קילומטרים ספורים דרום-מערבית לעיר שימו לב מצד ימין; שם נמצא הכלא.
נופפו לשלום לש”ג!
מצוין. מיצינו להיום את פינת: “האם ביקרתם פעם ב-?”
שני בתי כלא סורים. מי צריך יותר מזה בחיים?
=-=-=-=
גם המצייץ שהאר אסחק הגיב לציוץ של אלקאסם:
شهار إسحق@sheharYemen
סג’ן דמשק הו סג’ן אסראאיל אלחקיקי אמא סג’ן תל אביב הו לתלמיע הד’א אלכיאן אלע’אצב. וליאתי אמת’אלכם ויקארנוא בין הד’א וד’אכ
سجن دمشق هو سجن إسرائيل الحقيقيّ أمّا سجن تلّ ابيب هو لتلميع هذا الكيان الغاصب. وليأتي أمثالكم ويقارنوا بين هذا وذاك
כלא דמשק הוא הכלא האמיתי של ישראל. הכלא של תל אביב נועד להבריק (לייפות) את הישות העושקת הזו. אז שיבואו דומיכם ויעשו השוואה בין זה לזה
(התרגומים שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=-=-=-=
מנויי הדף הזה שילמו על תכנים לשוניים, ועד כה עסקנו בפוליטיקה, תיירות-עתידית ושיטות חקירה.
מה עם קצת דקדוק?
השורש הערבי ס.ג’.ן עוסק בבתי כלא. בעברית הוא עוסק בסגנים, ולא נראה לי שיש קשר סמנטי ביניהם.
לצערי, באזורנו בפרט ובעולם הערבי בכלל השורש הזה מופיע בשיח הרבה, אבל ממש הרבה יותר ממה שהוא אמור להופיע בחברות מתוקנות.
לא נכנס לסוגית מי אשם וכו’, אבל כל הזמן שומעים פה על בתי כלא, מאסרים, מעצרים, אסירים וכו’.
* הפועל סַגַ’ן سجن בבניין הראשון וגם סַגַּ’ן سجّن בבניין השני – כלא, אסר, עצר את-
* סַגֶ’ן سَجْن, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – מאסר, מעצר (הפעולה עצמה)
* סַג’ן אִדַארִיּ سجن إداريّ – מעצר מנהלי
* סַג’ן מֻאַבַּד سجن مؤبّد – מאסר עולם
* מַסְג’וּן مسجون וברבים מַסַאגִ’ין مساجين, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – אסיר, כלוא
* סַגַ’ן לִִסַאנֹה سجن لسانه – נצר לשונו
* הפועל תְסַגַּ’ן تسجّن בבניין החמישי – נכלא, נאסר
* אִנְפַכּ סַגְ’נֹה انفكّ سجنه – השתחרר מהכלא (מיל’: השתחרר/נפתח מאסרו)
* סִגֶ’ן سِجن וברבים סֻג’וּן سجون – בית כלא, בית סוהר
* סִגֶ’ן אִנְפִרַאדִיּ سجن انفراديّ – צינוק (מיל’: כלא אישי)
* סַגַּ’אן سجّان, במשקל בעלי המלאכה – סוהר
* סַגִ’ין חַרְבּ سجين حرب – שבוי מלחמה
* סַג’ין סִיַאסִיּ سجين سياسيّ – אסיר פוליטי
* סִגִּ’ין سِجّين – באסלאם: ספר שרשומים בו כל מעשי הרשעים בעולם
* חֻקוּקֶ אלְאַסְרַא וַאלסֻּגַ’נַאא’ حقوق الأسرى والسّجناء – זכויות השבויים והאסירים
* גַ’מְעִיֶּת אַנְצַארֶ אלסַּגִ’ין לִרִעַאיֶתֶ אלְאַסְרַא וַאלְמֻעְתַקַלִין جمعيّة أنصار السّجين لرعاية الأسرى والمعتقلين – אגודת ידידי (מיל’: תומכי) האסיר להגנת (מתן חסות ל-) השבויים והעצורים. אגודה שהוקמה בנצרת ב- 1979 ונחשדה פעמים רבות בסיוע לטרור. הוקמה על ידי מֻנִיר מַנְצוּר, שנכלא בעצמו ושוחרר. היא נסגרה ב- 2006
לגבי שמות בתי הכלא המוכרים בארצנו, בערבית – תקצר היריעה, כמו שאומרים.
נסתפק בחדשים שהכרנו בסוריה…
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
ערביט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back To Top