פורסם לראשונה ב- 23.11.20
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יפתח גץ.
עֻנְצֻרִיַּה (ענסריה) عُنْصُرِيَّة – גזענות
תזכורת: האות הערבית צאד ص נהגית כמו s גרונית-נחצית.
יפתח שלח לי רצף הקלטות (וסרטון אחד, רק הוא מצורף לתגובה הראשונה) מ- 1.11.20, שנשלח באחת מקבוצות הווטסאפ של דיווחי התנועה.
الله يسعد مسا الجميع، يا شباب
هدا اللّي ببيع العنب في طريق الخليل
لمّا بشوف النّمر، القدس، يا شباب
كرتونة العنب بتصير ٥٠
لمّا بشوف نمر الضّفّة، ولا بشوف حدا ضفّة، الكرتونة ٣٥ العنب، و ٤٠ بتصير
احنا حكى لنا ٥٠
وهلّق كان بايع للشّباب من الضّفّة وجماعة من الضّفّة ب ٤٠ شيكل
لمّا احنا نمرة قدس شافها هلق
ولابسين ومتلبّسين ومروّحين من عرس
صار يحكي لنا ب ٥٠
بقول له: عشان احنا من القدس؟
ولا بقول لي: اه يا عمّي عشان انتو من القدس ٥٠ صارت
ولا عشان هو في النّهار يعني الزّلمة
تلت كراتين ظلّت معه
هدا الزّلمة … معه شغلة قدس وضفّة، هدا الزّلمة
انتبهوا عليه
אללה יסעד מסא אלג’מיע, יא שבאב
הדא אללי בביע אלענב פי טריק אלח’ליל
למא בשוף אלנמר, אלקדס, יא שבאב
כרתונת אלענב בתציר 50
למא בשוף נמר אלצ’פה, ולא בשוף חדא צ’פה, אלכרתונה 35 אלענב, ו 40 בתציר
אחנא חכא לנא 50
והלק כאן באיע ללשבאב מן אלצ’פה וג’מאעה מן אלצ’פה ב 40 שיכל
למא אחנא נמרת קדס שאפהא הלק
ולאבסין ומתלבסין ומרוחין מן ערס
צאר יחכי לנא ב 50
בקול לה: עשאן אחנא מן אלקדס?
ולא בקול לי: אה יא עמי עשאן אנתו מן אלקדס 50 צארת
ולא עשאן הו פי אלנהאר יעני אלזלמה
תלת כראתין ט’לת מעה
הדא אלזלמה … מעה שע’לת קדס וצ’פה, הדא אלזלמה
אנתבהו עליה
ערב טוב לכולם, אנשים
זה מי שמוכר ענבים בכביש לחברון
כשהוא רואה את המספרים, ירושלים, אנשים (הכוונה שם לב שלוחית הרישוי של הרכב צהובה, ישראלית, ולא לבנה של הרשות)
(מחיר) קרטון ענבים הופך ל- 50
כשהוא רואה מספרים של הגדה, או רואה מישהו שהוא מהגדה, מחיר קרטון ענבים הוא 35 או 40
לנו הוא אמר 50
עכשיו הוא מכר לחבר’ה מהגדה ולחבורה מהגדה ב- 40 שקל
כי עכשיו הוא ראה שיש לנו מספר של ירושלים
ואנו לבושים ומהודרים וחוזרים הביתה מחתונה
אמר לנו ב- 50
שאלתי אותו: זה כי אנחנו מירושלים?
ענה לי: כן, בן אדם, כי אתם מירושלים, זה 50
או כי הוא (עובד רק) בשעות היום, הבן אדם
נשארו לו שלושה קרטונים
הבן אדם הזה … יש לו סיפור/עניין עם ירושלים והגדה, הבן אדם הזה
שימו לב עליו / היזהרו ממנו!
לאחר ששיתף את הסרטון הוא קיבל, מן הסתם, תגובות, שלפי התוכן הבא עסקו ככל הנראה בניידות המשטרה שעוברות באזור.
אז הוא הגיב בהודעה קולית:
لا، لسّة يا ابن الحلال
بقول لي بعين قويّة بقول لي:
يا زلمة، بفضح عرضه للشّرطي إذا هو الزّلمة يوقّف ويخرّفك، وشوف شو رح أسوّي فيه
فهمت كيف؟
يعني خلاني أتقلعط من العنب وأتقلعط منه …
تحسّسنا أشكرا انّه خربان، يا زلمة
وبعدين يا زلمة أشكرا خبر
بيّنت فيه العنصريّة يعني شغلت قدس وضفّة وضفّة وقدس
عالسّريع ٥٠ شيكل
لسّة سائل الزّلمة، بقول له:
نفس العنب ونفس الكرتونة، قدّيش أخدتها؟
بقول لي: انا ٤٠ واللّي قبلي ٣٥
بقول له: طيّب كيف، ليش ما أخدتها ب ٣٥؟
ولا بقول لي: هي شامي وهديك أبيض، بعرفش كيف.
رحت عليه، بقول له: طيّب قديش الكرتونة؟
بقول لي: ٥٠، بقول لي: لسّة عشان آخر النّهار ولا ببيعها ب ٦٠ و ٥٥، يلّا ٥٠
خفّ عقلي، بقول له: طيّب انت هلّق بيعت ٣٥ و ٤٠
ولا بقول لي: أنا حرّ.
بقول له: من حكم بماله فما ظلم
بس ولا عشان شغلة قدس وضفّة يعني
ولا عشان أنا من القدس.
ولا بقول لي: أيوة هي! عشان إنكم من القدس.
والله شوي بدّي ألطّه
ولا أجت الشّرطة، بدّها تخالفنا، زمّرت النا
فاهم كيف؟ أتاريتها بزمّر، مش عارف لمين
ولا بقول لي: مش الك، مش الك بزمّر
طلعنا ع السّيّارة وانعجقنا هيك وروّحنا
לא, לסה יא אבן אלחלאל
בקול לי בעין קויה בקול לי:
יא זלמה, בפצ’ח ערצ’ה ללשרטי אד’א הו אלזלמה יוקף ויח’רפכ, ושוף שו רח אסוי פיה!
פהמת כיף?
יעני ח’לאני אתקלעט מן אלענב ואתקלעט מנה …
תחססנא אשכרא אנה ח’רבאן, יא זלמה
ובעדין יא זלמה אשכרא ח’בר
בינת פיה אלענצריה יעני שע’לת קדס וצ’פה וצ’פה וקדס
עאלסריע 50 שיכל
לסה סאאל אלזלמה, בקול לה:
נפס אלענב ונפס אלכרתונה, קדיש אח’דתהא?
בקול לי: אנא 40 ואללי קבלי 35
בקול לה: טיב כיף, ליש מא אח’דתהא ב 35?
ולא בקול לי: הי שאמי והדיכ אביצ’, בערפש כיף.
רחת עליה, בקול לה: טיב קדיש אלכרתונה?
בקול לי: 50, בקול לי: לסה עשאן אאח’ר אלנהאר ולא בביעהא ב 60 ו 55, ילא 50
ח’ף עקלי, בקול לה: טיב אנת הלק ביעת 35 ו 40
ולא בקול לי: אנא חר.
בקול לה: מן חכם במאלה פמא ט’לם
בס ולא עשאן שע’לת קדס וצ’פה יעני
ולא עשאן אנא מן אלקדס.
ולא בקול לי: איוה הי! עשאן אנכם מן אלקדס.
ואללה שוי בדי אלטה
ולא אג’ת אלשרטה, בדהא תח’אלפנא, זמרת אלנא
פאהם כיף? אתאריתהא בזמר, מש עארף למין
ולא בקול לי: מש אלכ, מש אלכ בזמר
טלענא ע אלסיארה ואנעג’קנא היכ ורוחנא
לא, עדיין לא, בן אדם
הוא (המוכר) אמר לי ללא בושה:
בן אדם, אני אשפיל את השוטר אם הוא יעצור וידבר איתך (על עצירה לא חוקית בשולי הדרך), אתה תראה מה אני אעשה לו!
הבנת?
כלומר הוא גרם לי להתלכלך/להיות מובך מהענבים ולהתלכלך/להיות מובך ממנו…
הרגשנו בפועל שהוא לא בסדר, בן אדם
וחוץ מזה, בן אדם, באופן גלוי
יצאה ממנו הגזענות, כלומר עניין ירושלים והגדה, הגדה וירושלים
מיד (ביקש) 50 שקל
ואני עדיין מדבר עם הבן אדם (קונה אחר), שואל אותו:
אותם ענבים, אותו קרטון, בכמה קנית?
ענה לי: אני ב- 40 וזה שלפניי ב- 35
שאלתי אותו: טוב, בסדר, למה לא לקחת ב- 35?
הוא ענה לי: זה (זן) שאמי (ענבים ירוקים מוארכים) והשני (זן) לבן, לא מבין בזה.
הלכתי אליו (למוכר) ושאלתי אותו: טוב, בכמה הקרטון?
ענה לי: 50, אמר לי: כי עכשיו סוף היום, אחרת אני מוכר ב- 60 או 55, אז יאללה, 50.
השתגעתי! אמרתי לו: אבל עכשיו מכרת ב- 35 ו- 40
ענה לי: אני חופשי! (לעשות מה שאני רוצה)
אמרתי לו: זכותך לעשות עם כספך מה שאתה רוצה (מדובר בהלכה מוסלמית הגורסת שמוסלמי יכול לעשות עם כספו ככל העולה על רוחו כל עוד אינו עובר על חוקי ההלכה או מבזבזו לשווא כך שלא יישאר לו מה להוריש לילדיו)
או שבעצם מדובר בעניין ירושלים והגדה
כלומר כי אני מירושלים.
ענה לי: זה בדיוק! כי אתם מירושלים.
עמדתי לגנות אותו על כך
אבל הגיעה משטרה כדי לתת לנו קנס, היא הפעילה את הסירנה
אתה מבין, נראה שהוא הפעיל סירנה, לא יודע למי
אך הוא (המוכר) אמר לי: זה לא לך, הוא לא מתכוון אליך.
חזרנו למכונית במהירות כדי להספיק להגיע וחזרנו הביתה.
רודף הצדק אף חתם עם הקלטה קצרה נוספת:
أمانة برقبتكم
كلّ واحد بشوف هي الفيديو، يا شباب
إنّه ينشره ع كلّ الغروبات وكلّ المجموعات اللّي هو مشترك فيها.
هي أمانة عليكم
אמאנה ברקבתכם
כל ואחד בשוף הי אלפידיו, יא שבאב
אנה ינשרה ע כל אלע’רובאת וכל אלמג’מועאת אללי הו משתרכ פיהא.
הי אמאנה עליכם
בחייכם / בבקשה מכם
כל מי שרואה את הוידיאו (הסרטון) הזה, אנשים
שיפרסם אותו בכל הקבוצות ובכל הקהילות שהוא חבר בהן.
בבקשה מכם
אז הנה, לא בטוח שהבחורצ’יק (שקצת נסחף עם ייחוס גזענות למוכר ענבים אקראי על אם הדרך) חשב שהוא יקבל תפוצה של מעל 11,000 איש נוספים…
היזהרו לכם ממוכרי הענבים הרמאים בכביש של חברון…
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
השורש הערבי המרובע ע.נ.צ.ר עוסק בדברים הבאים:
* עֻנְצֻר عنصر וברבים עַנַאצֶר عناصر – גורם, יסוד, אלמנט; מוצא, מקור, גזע (מבחינת מוצא, לא של עץ); פרט, חייל (בהקשרים צבאיים), פעיל (בהקשרים ארגוניים, כולל ארגוני טרור)
* עֻנְצֻרֶ אלזַּמַן عنصر الزّمن – גורם הזמן
* עֻנְצֻר כִּימְיַאאִיּ عنصر كيميائيّ – יסוד כימי
* הפועל גזור-השם תַעַנְצַרַ تعنصر, על דרך הבניין החמישי – נעשה גזעני
* עֻנְצֻרִיּ عنصريّ – של יסוד; גזעי; גזעני
תמייז זה אבחנה, אפליה, ולכן:
תַמְיִיז עֻנְצֻרִיּ تمييز عنصريّ (דקדוקית יש כאן מבנה של שם ושם תואר) זה אפליה גזעית, אפליה על רקע גזעי.
ואפשר גם: פַצֶל עֻנְצֻרי فصْل عنصريّ – גזענות
מכאן קצרה הדרך לקבל מילה אחת, זו של היום: ענצריה – גזענות.
נִטַ’אםֶ / סִיַאסַתֶ אלְפַצְלֶ אלְעֻנְצֻרִיּ, אַלְאַבַּארְתַאיְד الأبارتايد (أو الأبارتيد أو الأبارتهايدApartheid ) هو نظام /سياسة الفصل العنصريّ – אפרטהייד, מנגנון / מדיניות של אפליה גזעית
רַגֶ’ל / אִנְסַאן / זַלַמֶה עֻנְצֻרִיּ رجل / إنسان / زلمة عنصريّ – (אדם) גזען
כותב לנו פה בתגובות הקורא @Dan A Levi:
ענצר בערבית מקביל לנֵצֶר (חלק הצמח, ומטאפורית צאצא) בעברית, והע’ התחילית היא אותה עין שמופיעה בעצפור-צפור, ובמילים כמו עקרב, עכביש, עטלף, עכבר, ערפד, עמלק.
וזה מזכיר לי (ואני מזדקן…) שהתייחסנו לסוגיה בעצמנו, בזמנו:
החיות שמתחילות בעין הן עטלף, עקרב, עכביש, עכשוב ועכבר. בערבית גם עצפור.
השורש של עטלף הוא טל”ף, של עקרב קר”ב, ושל עכביש – נכ”ב.
שים לב שעין נצמדת לשורשים כדי להעצים את הכוח שלהם: להרוות לעומת להערות, להרים לעומת לערום, קשה לעומת עיקש, ערב לעומת רב, כמו בצירוף ערב רב
וגם בסוף השורש: העין של לקטוע ולגדוע, שני שורשים ממשפחת ה-kss/qSS (לכסוס, לקצוץ), להתגלות לעומת להתגלע, לזרות לעומת לזרוע.
לוב של עידן קד’אפי הייתה מדינה שאהבה מונחים באורך הגלות.
אז קבלו את הדבר הבא:
אַלְמַתַ’אבַּה אלְעַאלַמִיַּה לִמֻקַאוַמַתִ אלְאִמְבֶּרְיַאלִיַּה וַאלרַּגְ’עִיַּה וַאלצַּהְיוּנִיַּה וַאלְפַאשִיַּה וַאלְעֻנְצֻרִיַּה المثابة العالميّة لمقاومة الإمبرياليّة والرّجعيّة والصّهيونيّة والفاشيّة والعنصريّة – המרכז (מיל’: בית הוועד) העולמי למאבק באימפריאליזם, בריאקציה, בציונות, בפשיזם ובגזענות
ולא, אין לי מושג מה הייתה מהותו של המוסד הזה.
אז מפרט לנו בעניין הקורא @Is St:
תפקידו של המוסד המקסים הזה היה השתקת מתנגדי משטר וניטור תקשורתי עם נגיעות צנזורה. אתה שואל איך זה קשור? פשוט האשימו אותם בריגול, ציונות, גזענות, המרדה, העדפה אימפריאליסטית, נטיות אנטי מהפכניות וכד’ ואז תלו אותם או זרקו אותם ממטוסים באישון לילה.
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.