פורסם לראשונה ב- 15.10.18
מרחבא
שלום לכולם,
היום הפוסט עוסק במילת סלנג בוטה, ומי שהנושא קשה לו לעיכול, יכול לדלג על היום ולהמתין לפוסט של מחר.
מילות סלנג ומילים בוטות וגסות הן חלק מכל שפה, ואנו כאן לא כדי לטייח, אלא כדי להציג מציאות לשונית כהווייתה.
מילת היום מופיעה לבקשתה של הקוראת Hadas Roitman, שכתבה לנו:
“כבר הייתה רשומה על המילה “זובור” ?
אם לא, אשמח לקבל הסבר על המילה וגם על מקור הטקס. תודה!”
אז מילת היום היא –
זֻבֹּר (זובור) زُبر וברבים זְבַּאר زبار או זַבַּאבִּיר زبابير – זין
וגם זֻבּّ زُبّ וברבים זְבַּאבּ زباب
אלו שתי מילים בעלות משמעות זהה, כנראה ממקור זהה.
אני נוטה להאמין שהשורש עם ה- ר בסופו בא קודם, וכמו שקרה במילים נוספות בערבית, ה- ר נפלה ובא במקומה דגש חזק משלים. השוו: קַדְר قدر (היקף, גודל), שהפך במדוברת ל- קַדּ قدّ.
אז השורש ז.ב.ר עוסק בספרותית בסתימה באמצעות אבנים, והוא ממש לא בשימוש. במדוברת שני השורשים עוסקים באיבר הזכרות, ושניהם נכנסו אחר כבוד לסלנג העברי:
זב קיים בצורה: זובי! (הזין שלי)
זבר הפך לשם הטקס, עליו נרחיב בהמשך
* זֻבֶּ אלְאַרְצ’ زُبّ الأرض – בובת “נחום תקום”
* זַיּ זב אלארצ’ زيّ زُبّ الأرض – אדם נמוך קומה, גוץ (מיל’: כמו “נחום תקום”)
* עַלַא זֻבִּי/זֻבְּרִי! على زبّي / زُبري – על הזין שלי!
* זברקוטי زبرقوطي – מי שהטבע חננו באיבר מכובד
* הפועל זַבַּר زبر בבניין הראשון במדוברת – גזם עצים
* אותו פועל בספרותית – מנע; גער, נזף; סתם באבנים (לא בשימוש)
* זַבְּר زَبر, בספרותית – חזק (לא בשימוש)
* זֻבֻּר زُبُر, בקוראן, לא תאמינו באיזו משמעות – כינויים של התנ”ך והברית החדשה (לא להתעצבן; אין שום קשר בין השורש בימי הקוראן למשמעות המדוברת שלו)
ורגע, לפני שתפציצו אותנו בתגובות, יש עוד דרכים חינניות פחות או יותר להגיד זין בערבית. מה לעשות, מין, איברי מין ומיניות הם נושאים ססגוניים ועשירים בכל שפה.
וכמובן, קיימות גם דרכים “נקיות” יותר להתייחס לאיבר המין הגברי, בערבית ספרותית, בשימוש בשפה רפואית, עיתונאית, משפטית וכו’.
לגבי הטקס, הנה הערך מויקיפדיה:
“זוּבּוּר היא מילת סלנג שמקורה בערבית, המציינת טקס-חניכה משפיל או השפלה גופנית הנעשים למצטרפים חדשים למסגרת נוקשה, כמו פנימייה, חבורה סגורה או יחידה צבאית וכדומה. בנוסף, המילה משמשת לציון השפלה פומבית הנעשית לאדם, שהקהילה רואה בעין רעה את התנהגותו. מקורה של המילה בערבית של אזורנו, שם היא מציינת כינוי ילדותי לאיבר מין זכרי.
המניע המרכזי של הטקס הוא, ככל הנראה, לייצב את מעמדם העליון של הבוגרים, כנגד מעמדם של החדשים המאיימים עליהם.
קורבנות המודעים לטקס שהם עומדים לעבור נוטים לקבל אותו בהכנעה, אך לעיתים נגרמת פגיעה נפשית קשה, ולעיתים אף נזק גופני, כתוצאה מתאונות המתרחשות במהלך הטקס. תוצאות קשות אלה הביאו לצעדים המיועדים לאסור ולהפסיק ביצוע הזובור לסוגיו במסגרות שונות, צעדים שלא תמיד הצליחו.
במחקר שערך פרופ’ האנק נוור בשנת 2000 נמנו 861 מקרים מדווחים של זובור בצבא איטליה, 46 תקריות זובור בפנימיות של מכללות בארצות הברית, ו-15 מקרי מוות כתוצאה מזובור בצבא רוסיה. בשנת 2004 דיווח ארגון לזכויות אדם כי אלפי חיילים רוסיים נפצעים בשנתם הראשונה בצבא ועשרות אף מתים, בעקבות טקסי חניכה קשים.
בישראל
מסורת טקסי הזובור בצה”ל קיימת ומבוצעת בחלק מהיחידות, בעיקר ביחידות הקרביות. הטקס מתקיים בדרך כלל עם הצטרפות חייל חדש ליחידה, בעת עלייה בדרגה, בסיום מסלול הכשרה, ובאופן כללי לציון שלב של קידום אישי לחייל.
ביחידות מסוימות מתנהל מעין זובור מתמשך לחיילים חדשים, שעיקרו אחריות וטיפול קבוע במטלות מנהלתיות או מקצועיות שאינן מבצעיות לחלוטין. מקרים קיצוניים של זובור מתפרסמים בעיתונות מעת לעת בעיקר כאשר תוצאותיהם כרוכות בפגיעה פיזית או נפשית כלשהי במשתתפים.
תופעת הזובור התקיימה גם במערכת החינוך ביישוב ובמדינת ישראל; בשנת 2008 דווח על זובור שקיימו ילדי כיתה ז’ לבני כיתתם ביום ההולדת שלהם”.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest