פורסם ב- 3.7.22
מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
מַסַח مَسَح – ניגב, ניקה; מחק, ביטל, הסיר; החניף; מדד
לשמיעה:
יהושע שלח לי סרטון נוסף של יקיר הדף אבו מחמוד. הסרטון פורסם אצלו ב- 29.5.22, הוא יום ירושלים.
בסמ אללה ואלצלאה ואלסלאם עלא סידנא מחמד רסול אללה
אלסלאם עליכם ורחמת אללה וברכאתה.
באח’תצאר. אכיד כל אלאמה אלאסלאמיה ואלערביה שאפת אליום אללי צאר באלקדס ובאלמסג’ד אלאקצא.
אנא בס חאבב אחכי כלמתין: אללי צאר אליום הו רסאלה מוג’הה לאהל אלקדס מן כל אלתנט’ימאת ומן כל אלדול אלערביה ומן כל אלדול אלאסלאמיה, האי אלרסאלה בתחכי לאהל אלקדס אנה אנתו אלכם בס אללה, ומא תראהנוא עלא חדא ולא תראהנוא עלא תנט’ים ולא תראהנוא עלא אי פציל מן אלפצאאל, אלכל ביח’ד’ל. אלכל ח’ד’לנא אליום.
אנתו, יא אהל אלקדס, אלרסאלה ואצ’חה. ביקולוא לכם אנתו אהל אלחמל ואנתו אלכם בס אללה.
ואחנא בנקול להם: אחנא בדנאש חדא ע’יר רבנא יכון מעאנא, ואהל אלקדס באד’ן אללה קד אלחמל וקד אלאמאנה.
כל ואחד מן אליום בדה יתע’נא באלפציל תאעה ובדה יסחג’ ללתנט’ים תאעה, ואן שאא’ אהל אלקדס בדהם יעמלוכ ממסחה. ממסחה בדהם יעמלוכ. וימסחוא פיכ אלשוארע. להון ובס.
אלרסאלה כאנת ואצ’חה אנה אנתו, יא ג’מאעת אלח’יר, אלכם בס רבנא, עשאן היכ מא תראהנוא ע חדא, לא ע תנט’ים ולא ע אי פציל ולא ע אי דולה אסלאמיה ולא ע אי דולה ערביה.
כל אלדול אלאסלאמיה שאפת אליום שו צאר, כל אלדול אלערביה שאפת אליום שו צאר, כל אלתנט’ימאת שאפת אליום שו צאר, ואלכל סכת. בדנאש תחכי “אלכל קבצ’ ואלכל סכת”. אלכל סכת. אלשאטר ביקול לכ: “אללהמ, נפסי. ואנא מש מסתעד, ואנא מסתעד”.
אללה לא יח’לף עלא חדא פיכם. אהל אלקדס אן שאא’ אללה ביט’לוא שוכה פי חלוק אלג’מיע, וביט’לוא קד אלחמל וקד אלאמאנה.
ואחנא רבנא ביכפינא, ובדנאש חדא פיכם.
ואלסלאם עליכם ורחמת אללה וברכאתה.
بسم الله والصّلاة والسّلام على سيّدنا محمّد رسول الله
السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
باختصار. أكيد كلّ الأمّة الإسلاميّة والعربيّة شافت اليوم اللّي صار بالقدس وبالمسجد الأقصى.
أنا بس حابب أحكي كلمتين: اللّي صار اليوم هو رسالة موجّهة لأهل القدس من كلّ التّنظيمات ومن كلّ الدّول العربيّة ومن كلّ الدّول الإسلاميّة، هاي الرّسالة بتحكي لأهل القدس إنّه انتو الكم بس الله، وما تراهنوا على حدا ولا تراهنوا على تنظيم ولا تراهنوا على أيّ فصيل من الفصائل، الكلّ بيخذل. الكلّ خذلنا اليوم.
انتو، يا أهل القدس، الرّسالة واضحة. بيقولوا لكم انتو أهل الحمل وانتو الكم بس الله.
واحنا بنقول لهم: احنا بدّناش حدا غير ربّنا يكون معانا، وأهل القدس بإذن الله قدّ الحمل وقدّ الأمانة.
كلّ واحد من اليوم بدّه يتغنّى بالفصيل تاعه وبدّه يسحّج للتّنظيم تاعه، وإن شاء أهل القدس بدّهم يعملوك ممسحة. ممسحة بدّهم يعملوك. ويمسحوا فيك الشّوارع. لهون وبس.
الرّسالة كانت واضحة إنّه انتو، يا جماعة الخير، الكم بس ربّنا، عشان هيك ما تراهنوا ع حدا، لا ع تنظيم ولا ع أيّ فصيل ولا ع أيّ دولة إسلاميّة ولا ع أيّ دولة عربيّة.
كلّ الدّول الإسلاميّة شافت اليوم شو صار، كلّ الدّول العربيّة شافت اليوم شو صار، كلّ التّنظيمات شافت اليوم شو صار، والكلّ سكت. بدّناش تحكي “الكلّ قبض والكلّ سكت”. الكلّ سكت. الشّاطر بيقول لك: “اللهم، نفسي. وأنا مش مستعدّ، وأنا مستعدّ”.
الله لا يخلف على حدا فيكم. أهل القدس إن شاء الله بيظلّوا شوكة في حلوق الجميع، وبيظلّوا قدّ الحمل وقدّ الأمانة.
واحنا ربّنا بيكفّينا، وبدّناش حدا فيكم.
والسّلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
בשם האל, התפילה והשלום על אדוננו מוחמד שליח האל
שלו עליכם, רחמי האל וברכותיו.
בקיצור, מן הסתם כל האומה האסלאמית והערבית ראתה היום מה קרה בירושלים ובהר הבית.
אני רק רוצה להגיד שתי מילים: מה שקרה היום הוא מסר שמופנה לתושבי ירושלים מכל הארגונים ומכל ארצות ערב ומכל ארצות האסלאם, המסר הזה אומר לתושבי ירושלים שאתכם נמצא רק אלוהים, אל תהמרו/תסמכו על אף אחד, אל תהמרו/תסמכו על אף ארגון ואל תסמכו על אף פלג מפלגי (ההתנגדות), כולם נוטשים, כולם נטשו אותנו היום.
לכם, תושבי ירושלים, המסר ברור. אומרים לכם: עליכם מוטל הנטל ורק אלוהים נמצא אתכם.
ואנחנו עונים להם: אנו לא רוצים אף אחד פרט לאלוהים שיהיה איתנו, שכן תושבי ירושלים בעזרת האל מסוגלים לעמוד בנטל ובפיקדון (שמופקד בידיהם, הוא השמירה על ירושלים. שָלֵו).
כל מי שמהיום ירצה להלל את הפלג שלו וירצה “ללקק” לארגון שלו, בעזרת האל תושבי ירושלים יעשו ממך סמרטוט. סמרטוט הם יעשו ממך. הם ינגבו איתך את הרחובות. עד פה.
המסר היה ברור שאתכם, אנשי הטוב, רק אלוהים נמצא אתכם, לכן אל תסמכו על אף אחד, על שום ארגון, על שום פלג, על שום מדינה אסלאמית ועל שום מדינה ערבית.
כל ארצות האסלאם ראו מה קרה היום, כל ארצות ערב ראו מה קרה היום, כל הארגונים ראו מה קרה היום, וכולם שתקו. אנו לא רוצים שתגיד: “כולם קיבלו כסף וכולם שתקו”. כולם שתקו.
החוכמולוג יגיד לך: “אלוהים, אני עם עצמי. אני לא מוכן לכך, אני כן מוכן לכך”.
שאלוהים לא יברך איש מביניכם. תושבי ירושלים בעזרת האל יישארו עצם בגרון של כולם, וימשיכו לשאת בנטל ובפיקדון.
אלוהים מספיק לנו, ואנו לא צריכים אף אחד מכם.
שלום עליכם, רחמי האל וברכותיו.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הפוסט הבא:
מילת היום מופיעה לבקשתה של הקוראת אסתר ספדיה.
מילת היום היא –
מִמְסַחַה مِمْسَحَة – סמרטוט, מטלית לניגוב, סחבה; מַחַק; מַגֵּב; המחלצת לניקוי סוליות הנעליים שמונחת לפני דלת הכניסה
לשמיעה:
השורש הערבי מ.ס.ח עוסק בניגוב, מריחה ושפשוף. הוא מתכתב עם השורש העברי מ.ש.ח, של משחות למיניהן, משיחות מלכים בשמן, המשיח וכו’.
* הפועל מַסַח مسح בבניין הראשון – ניגב, ניקה; מחק, ביטל, הסיר; החניף; מדד
* מַסֶח مسح, צורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – ניקוי, מירוק, ניגוב; מחיקה, מדידה; מִפְקָד, סקר, בדיקה
* מִסַאחַה مساحة או מַסַאחַה, צורת שם פעולה נוספת – שטח, מרחב
* מַאסֶח ماسح, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – מודד קרקעות; סורק (המכשיר) scanner
* הפועל מַסַּח مسّح בבניין השני – ניגב, ניקה; שפשף; מרח
* מַסִיח مسيح – משיח. אַלְמַסִיח المسيح – ישו
* מַסִיחִי مسيحيّ וברבים מַסִיחִיִּין مسيحيّين – נוצרי
* מַסַּאח مسّاح, במשקל בעלי המלאכה – מודד קרקעות; מצחצח נעליים
* מַסַּאחַה مسّاحة, בנקבה – וישר, מַגֵּב (שימו לב: מַגֵּב ולא מַגָּב. זו צורת הזכר של מגבת. מגב זה משמר הגבול…); מַחַק (שימו לב: מחק, במלעיל, כמו נַעַל, ולא מָחַק, במלרע, שהוא הפועל)
* תִמְסַאח تمساح וברבים תַמַאסִיח تماسيح – תמסח, תנין
* מַא יִמְסַח דַמֶעְתַכּ אִלַּא אִידַכּ ما يمسح دمعتك إلّا إيدك – רק אתה יכול לעזור לעצמך, אם אין אני לי – מי לי? (מיל’: אין מי שימחה את דמעתך פרט לידך שלך)
* מַסַחֶ אלְאַרְצֶ’ בְּוִשֹּה / מַסַח בִּה אֶלְאַרְצ’ مسح الأرض بوشّه / مسح به الأرض – השפיל אותו, דיכאו עד עפר, עשה ממנו סמרטוט (מיל’: ניגב את האדמה עם הפנים שלו / ניגב איתו את האדמה)
* מַסַח לֹה ג’וּח’ مسح له جوخ – התחנף אליו, “ליקק” לו (מיל’: ניקה לו את האריג של הבגד)
***תוספת לאחר פרסום הפוסט***:
בלשון הדיבור קיימות גם הצורות שַרְטוּטַה شرطوطة ו”אחותה” ה- שַרְ מוּ טַה شر مو طة.
לפי אסתר, הם היו משתמשים בבית ב- שרטוטה. חשוב לציין שזו אינה “דרך המלך” באמירת סמרטוט בערבית.
בכל מקרה, אין פלא איך מילה “בזויה” כמו שרמ-וטה שינתה את פירושה ואף איבדה את מובנה המקורי.
זה היה הפוסט ה- 1,762 שלנו.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest