פורסם לראשונה ב- 27.3.19
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא Edov Toren, שכתב לנו:
“הנה רעיון ל-“פוסט טיל”:
אשמח לראות פוסט על המילה קסאם قسّام
אם אפשר אנא כלול בפוסט הסבר על השם עֶז֓ אלדִ֓ין אלקסָ֓אם عزّ الدّين القسّام
תודה”
אז מילת היום היא –
כַּתַאאֶ’בֶּ אלְקַסַּאם كَتَائِب القَسَّام – גדודי אלקסאם
או בשמם המלא: גדודי השהיד עז אלדין אלקסאם
אידוב כנראה מתעניין באיש ובגדודים, אז הנה שוב כמה מילים שפורסמו אצלנו לא מזמן בנושא, שכן לדעתי חשוב מאוד, כישראלי, להכיר את הפרסונה:
נתחיל רגע ברמה הלשונית:
אם אתם מכירים בחור ערבי ששמו עִז, רוב הסיכויים שזה רק החלק הראשון של שמו הפרטי.
השם המלא הוא: עִזֶּ אלדִּין – תפארת הדת
כמו שקיים השם עַלַאאֶ’ אלדִּין (לשיטת דיסני – אלאדין) – רוממות הדת
או בַּהַאאֻ’ אללָּה (מייסד הדת הבהאית) – יופיו/פארו של אללה
אלקסאם הוא פשוט שם משפחתו.
אז בקצרה:
שיח’ עז אלדין אלקסאם נולד בצפון סוריה ב- 1882.
המעניין והמיוחד לגביו, בין השאר, הוא העבודה שכבר מצעירותו הוא היה בחור רדיקלי, ששאף לשחרר את האזור מהאימפריות השונות ששלטו בו (איטלקים [בלוב], צרפתים ובסוף גם בריטים).
זה לא כזה חריג. מה שייחד אותו היה העובדה שהוא עשה זאת בשם האסלאם והג’האד.
אני פותח פה סוגריים: המאבק של ישראל עם שכניה הערבים, בעיניים ערביות, לאורך שנות קיומה ואף קודם לכן, היה מאבק על רקע לאומי. תנועות כמו פת”ח, החזיתות השונות וכו’ היו ועודן ארגונים לאומיים-חילוניים.
ה”חידוש” נכנס לחיינו בסוף שנות השמונים, עם הקמת התנועות חמאס והג’האד האסלאמי, שהוסיפו לתכנים הלאומיים גם תכנים דתיים, של ג’האד, דבר ששינה לגמרי את תמונת המאבק ואת אופי פעולות הטרור.
בהמשך, ארגון אלקאעדה, וממשיכיו דאע”ש וספיחיו, הפכו את הג’האד למאבק דתי כלל עולמי, ללא רכיב לאומי מובהק.
בקיצור, עז ידידנו נע ונד, ונרדף ואף נידון למוות, עד הגיעו עם משפחתו לחיפה.
כבר בשנת 1925 הוא הקים תאים מחתרתיים למאבק בבריטים וביהודים של ארץ ישראל. בראייה עכשווית, ולא רק, הוא היה רב-מחבלים שפעל נגד כל מה שלא הסתדר עם האג’נדה הדתית-לאומית שלו.
ב- 1935 הוא נהרג באזור ג’נין בצפון השומרון עם עוד ארבעה מאנשיו בקרב מול 150 בריטים בסיוע מטוס סיור.
הוא נקבר בבית הקברות המוסלמי של בַּלַדֶ אלשֵּיח’, כיום תל חנן בעיר נשר, ליד חיפה.
לפני שנסיים, שני פרטים נוספים:
רבים חושבים שאם תנועת חמאס בחרה לקרוא לזרוע הצבאית שלה, ולרקטות שלה, על שם אלקסאם, משמע הדבר שהוא היה אחד מחבריו של הנביא, או איזו דמות הירואית מימי הביניים. אז מסתבר שלא…
שנית, תנועת חמאס הוקמה במציאות רווית מאבק לאומי ערבי. התנועות שקדמו לה נקראו על שם דמויות חילוניות-לאומיות. אבל חמאס חיפשו מישהו שיש לו ערך מוסף, אסלאמי-ג’האדי. ועז אלדין אלקסאם היה בדיוק מה שהם צריכים, כסמל.
=-=-=-=-=
את זה אנו מכירים.
עכשיו נכיר את השורש הערבי ק.ס.מ הנפוץ והעמוס לעייפה, שאין לו בערבית שום קשר לקסמים שיש לו בעברית (עם הסתייגות אחת, שתופיע פה בהמשך).
הוא עוסק בחלוקה על כל היבטיה ובשְבועות:
תזכורת: האות הערבית קאף ق נהגית בספרותית כ-k נחצית-גרונית (אות לועזית ש”תשקף” את הצליל טוב יותר: q), ברוב הכפרים כ- k רגילה, בערים כאלף ובקרב הבדואים – כגימל.
* הפועל קַסַם قسم בבניין הראשון – חילק; חצה; ביצע פעולת חילוק בחשבון
* קִסֶם قسم וברבים אַקְסַאם أقسام, צורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – חלק; מחלקה; מדור; חוג (באוניברסיטה); תחנת משטרה
* קַאסֶם قاسم, צורת הבינוני הפועל של הבניין – מחלק, מפיץ; מכנה (בחשבון); שם פרטי של גבר שמשמעו: אדם טוב שמעניק ונותן. כולם מכיר את כֻּפֶר קאסֶם, נכון?
* קַאסֶם מֻשְתַרַכּ قاسم مشترك – מכנה משותף
* הפועל קַסַּם قسّم בבניין השני – חילק, חצה
* תַקְסִים تقسيم, צורת שם הפעולה של הבניין – חלוקה, הפרדה. משרוע אלתקסים قسم – תוכנית החלוקה (של האו”ם)
* מֻקַסֵֶּם مقسِّم, צורת הבינוני הפועל של הבניין – מַפְלֵג
* מֻקַסַּם مقسَّم, צורת הבינוני הפעול – מחולק, מפולג
* הפועל אַקְסַמַ (בִּאללָּה) أقسم بالله בבניין הרביעי – נשבע באללה
* קַסַם قسم וברבים אַקְסַאם أقسام – שבועה
* קַסַמַן בִּאללָּה قسمًا بالله – אני נשבע באללה
* הפועל תְקַסַּם تقسّم בבניין החמישי – נחלק
* הפועל אִנְקַסַם انقسم בבניין השביעי – נחלק לחלקים. אִנְקַסַמוּא (ברבים) انقسموا – היו ביניהם חילוקי דעות
* אִנְקִסַאם انقسام, צורת שם הפעולה של הבניין – מחלוקת, פילוג (מילה נוכחת מאוד בשיח הערבי באזורנו מאז הפילוג הגדול בין פת”ח לחמאס)
* הפועל אִקְתַסַמוּא اقتسموا בבניין השמיני – כרתו ביניהם ברית
* הפועל הקדום אִסְתַקְסַםַ استقسم בניין העשירי – (תרגומים רבים שאינם שימושיים, המפורסם ביניהם הוא הבא, מתקופת הג’אהליה שלפני הופעת האסלאם): ביקש את חוות דעת האלים באמצעות הגרלה בחיצים. משמעות זו היא היחידה שמתכתבת עם המשמעות העברית של קסמים וכשפים
* מַקְסַם مَقْسَم וברבים מַקַאסֶם مقاسم במשקל המקומות – מרכזייה
* פוּלֶה וּאנְקַסַמַת נֻצֵּין فُولة وانْقَسَمَتْ نُصّين – “כמו שתי טיפות מים”. מילולית: “גרגר” אחד של פול שנחצה לשני חצאים (ושני החצאים הרי זהים זה לזה)
* קַסַּמוּ אלְבַּלַד נֻצֵּין قسّموا البلد نُصّين – הגיעו לפשרה בצורה שוויונית (מיל’: חילקו את העיר לשני חצאים)
ונסיים עם מילת היום:
קַסַּאם قسّام, במשקל בעלי המלאכה – מחלק; פוסק על פי ההלכה בענייני חלוקת שלל, ירושות וכו’; אחד משמותיו של האל: מחלק הפרנסה בין הבריות
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest