טוב

טוב
שמות תוארLeave a Comment on טוב

טוב

טוב

פורסם לראשונה ב- 8.3.18

מרחבא
שלום לכולם.
אנו יוצאים היום לחופשה בת שבוע (שלו יצא למסע שורשים חורפי), אז כדי להקטין את זמן ההיעדרות, קבלו פוסט שנכתב על ידי יקיר הדף, אבשלום פרג’ון מהדף:

Avshalom Farjun.
הפוסט הופיע לפני כמה ימים בדף של אבשלום, והוא עוסק במילה:
מְנִיח – טוב
🎵

שאלו אותי האם המילה מְלִיח או מְנִיח בערבית קשורה למילה מֶלַח, וחשבתי להרחיב קצת הפעם:
התשובה היא שהמילה מְלִיח (או מְנִיח) مليح / منيح קשורה לחלוטין למלח! מְלִיח היא הצורה הספרותית של המילה מְנִיח במשמעות – טוב. ל’ ו-נ’ מתחלפות פעמים רבות בערבית כמו בשפות שמיות נוספות.
משמעות השורש מלח ملح בערבית ספרותית להמליח מצד אחד ולהיות טוב, יפה או אלגנטי, נעים, מקובל, חברי – מצד שני (עד כדי שהמילה אֻמְלוּחַה בערבית ספרותית משמעותה – בדיחה או אנקדוטה שנעים לשמוע). הפועל בבניין עשירי אִסְתַמְלַח, הוראתו – חשב משהו ליפה.
למלח יוחסו תכונות חיוביות רבות והוא היה מצרך יקר המציאות. הוראה נוספת לשורש מלח היא להיות לבן, וזה גם מתקשר למשהו טוב ויפה. למלח יוחסו תכונות נעלות, ולא רק אצל הערבים. הוא שימש גם לגירוש שדים והגנה מפני עין הרע, ומכאן שהיה מעבר למשמעות הכללית של דבר טוב.
כאשר ישו קורא לחסידיו “אתם מלח הארץ” (מתתיהו ה’, 13) כוונתו שהם האנשים הטובים והמובחרים ביותר.
בספר בן סירא למשל נאמר: “ראש כל צורך לחיי אדם: מים ואש וברזל ומלח” (בן סירא לט, לה) – פסוק המדגיש את חשיבות המלח בימי קדם.
אכילה משותפת של מלח ולחם נחשבת כחתימת ברית שאין להפרה. גם בתנ”ך “ברית מלח” (במדבר יח, יט) שמתקיימת לאורך ימים על יסוד העובדה כי המלח לא מתקלקל. לפי דעה אחרת משמעות הביטוי ברית המקוימת בשבועה נמרצת, על יסוד המנהג שהיה נהוג בימי קדם להביא בטקס ברית השבועה מלח ולזרוע אותו – “כשם שמלח זה אין לו זרע, כן לא יהי זרע לאשר יפר את הברית”. כמו כן היו שמים על הקרבנות מלח לאות ברית בין האל לעמו (ויקרא ב, יג).
גם חכמי ימי הביניים היהודים שחיו תחת שלטון האסלאם השתמשו לעתים במילה “ממולח” במובן של יפה או טוב… לפי הוראת המילה בערבית.
הביטוי הערבי بيننا خبز وملح – בֵּינַּא חֻ’בְּז וּמִלְח (יש ביננו לחם ומלח) מקביל לחלוטין ל-“ברית מלח”, ונהוג מאוד אצל הערבים לכרות ברית על ידי אכילה משותפת, והעברית המודרנית מכירה את הביטוי “קידם את פניו בלחם ומלח”, על יסוד המנהג הרווח לצאת לקראת שליט ונכבד עם כיכרות לחם ומלח.
ימאמה, שלו ורני
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x