עריץ

עריץ
פעלים שמות עצם (מוחשיים)Leave a Comment on עריץ

עריץ

עריץ

פורסם לראשונה ב- 8.3.20

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא Tomer Rosenthal, שכתב לנו:
“רעיון למילה:
טאע’ות طاغوت והשורש طغي באופן כללי.
זהו שורש נפוץ מאוד בקוראן”.
אז מילת היום היא –
טַאעִ’יַה طَاغِيَة וברבים טֻעַ’אה طغاة – עריץ, רודן, אכזר, רשע; מתנשא; פורק עול שמיים ‎
לשמיעה:

תזכורת: האות הערבית ע’ין غ נהגית כמו r גרונית (כמו בזמן גרגור מים). היא יכולה להישמע כמו g.
אני בוש ונכלם להגיד, שתומר שלח לנו את הבקשה הזו ביוני 2019 ופשוט לא שמתי לב אליה מרוב פניות ובקשות…
יצאתי טאע’יה…
אבל עדיף מאוחר מאשר בכלל לא.
ממש ממש במקרה פגשתי לפני שבוע את התגובה הבאה בפייסבוק, תגובה שמתייחסת ל”עסקת המאה”:
أوسخ وأحقر فترة زمنيّة مرّ بها التّاريخ البشريّ عبر الزّمن هي هذه الفترة، فترة الطّغيان والاستبداد الأمريكيّ
אוסח’ ואחקר פתרה זמניה מר בהא אלתאריח’ אלבשרי עבר אלזמן הי הד’ה אלפתרה, פתרת אלטע’יאן ואלאסתבדאד אלאמריכי
התקופה המלוכלכת והבזויה ביותר שהייתה בהיסטוריה האנושית לאורך השנים היא התקופה הנוכחית, תקופת העריצות והרודנות האמריקאית
=-=-=
השורשים הערביים הספרותיים ט.ע’.י/ט.ע’.ו (בגזרות ל”י-ל”ו) עוסקים בפריצת גבולות שלילית, בטבע ובעולם האנושי, וכן בעריצות וברשעות.
במופעי השורשים בקוראן המשמעויות שלו הן של חוצפה, גאווה, זלזול בחוקי האל ועוינות כלפי הנביא.
יש מצרפים לצמד השורשים הזה גם את השורש ט.ע’.ת בגזרת השלמים, שהוא נדיר מאוד אך עוסק באותם שדות סמנטיים.
איפה השורש הזה מופיע בעברית? בשורש הנפוץ ט.ע.י, העוסק בטעויות. יפה, לא?
* הפועל טַעַ’א طغا בבניין הראשון, בגזרת ל”ו – נהר שעלה על גדותיו; ים שגעש וסער; הציף; עבר גבול, פרץ גדר; השתלט על-, כבש את-
* הפועל טַעַ’א طغى בבניין הראשון, בגזרת ל”י – נהג ברודנות, עשק
* טַאעִ’י طاغي (טַאעִ’ן طاغٍ) וברבים טֻעַ’אה طغاة או טַוַאעִ’י طواغي (טַוַאעִ’ן طواغٍ), בצורת הבינוני הפועל של הבניין, בדיוק כמו טאע’יה, היא מילת היום, שהיא צורת הנקבה שלו, ודווקא היא זו שהפכה לנפוצה יותר (למרות שב- 99% מהמקרים, אם לא בכולם, מדובר בעריצים גברים)
* טֻעְ’יַאן طغيان, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – פריצת גבולות שלילית, הצפה של מים; עריצות, רודנות, אכזריות, רשע, עוולה; כפירה
* הפועל טַעַּ’א طغّى בבניין השני – גרם ל- להיות עריץ
* תַטַאעַ’א אלְמַוְג’ تطاغى الموج, עם הבניין השישי – סערו הגלים בים
* טַאע’וּת طاغوت וברבים טַוַאעִ’ית طواغيت – כינוי קוראני לאליל אחד או לכלל האלילים; השטן המדיח; מכשף; כוהן של עבודת אלילים; ראש הכופרים והטועים; רודן, אכזר; כל מנהיג שלילי חסר לגיטימיות. המילה עצמה זהה למילה העברית טָעוּת, שמופיעה כבר במדרשים במובן אלילים (כך לפי תרגום רובין לקוראן). בשיח המודרני, בעיקר הפונדמנטליסטי-סַלַפי, המנהיגים שלרוב זוכים בתואר טאע’ות הם נשיאי ארה”ב. המונח קיים מאז ומעולם גם בשיח העימות התמידי בין הסונים לשיעים.
כפי שתומר ציין, המילה טאע’ות מופיעה בקוראן. היא מופיעה בו שמונה פעמים.
בחרתי פה שני מופעים מעניינים שלה, המתורגמים כ- “שיקוצים”:
סורת הפרה, פסוק 256:
لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
לַא אִכְּרַאהַ פִי אלדִּין קַד תַבַּיַּנַ אלרֻּשְדֻ מִנַ אלְעַ’יִּ פַמַן יַכְּפֻר בִּאלטַּאע’וּתִ וַיֻאְמִן בִּאללָּהִ פַקַדִ אסְתַמְסַכַּ בִּאלְעֻרְוַתִ אלְוֻתְ’קַא לַא אנְפִצַאמַ לַהַא וַאללָּהֻ סַמִיעֻן עַלִים
אין מקנים דת בכפייה, וכבר התברר ההבדל בין הבינה לבין המַּדוּחים. כל הכופר בשיקוצים ומאמין באלוהים יזכה להיאחז ביתד איתנה אשר לא תיעקר. אלוהים קשוב ויודע
זהו אחד הפסוקים המעניינים ביותר בקוראן, מכיוון שקיימות דרכים רבות לפרשו:
מי שמבינו כלשונו גורס, שאין לכפות את דת האסלאם על איש.
אחרים, קיצוניים יותר, חובבי ז’אנר הג’האד, טוענים שהפסוק הזה התבטל בכוחם של פסוקים אחרים בקוראן, מאוחרים יותר כרונולוגית, ושיש לכפות את האסלאם בכוח על הכופרים או להורגם.
סורת הדבורה, פסוק 36:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
וַלַקַד בַּעַתְ’נַא פִי כֻּלִּ אֻמַּתִן רַסוּלַן אַנִ אעְבֻּדוּא אללָּהַ וַאגְ’תַנִבּוּא אלטַּאע’וּתַ פַמִנְהֻם מַן הַדַא אללָּהֻ וַמִנְהֻם מַן חַקַּת עַלַיְהִ אלצַּ’לַאלַתֻ פַסִירוּא פִי אלְאַרְצִ’ פַאנְטֻ’רוּא כַּיְפַ כַּאנַ עַאקִבַּתֻ אלְמֻכַּדִּ’בִּין
הקמנו בכל אומה שליח למען יאמר: עִבדו את אלוהים ורחקו מן השיקוצים. כמה מהם הנחה אלוהים, ועל אחרים נגזר בצדק לתעות. קומו והתהלכו בארץ וראו מה היה סופם של המכחישים
(תרגום רובין)
=-=-=-=
סוגי הטאע’ותים לפי הקוראן:
1. השטן המסית נגד אללה
2. השליט הכופר בדברי אללה (הקוראן)
3. השליט שמושל לא לפי הקוראן
4. מי שעוסק בתורת הנסתר תוך התעלמות מאללה
5. מי שסוגד לאלילים אחרים
בתמונה: צ’ארלי צ’פלין בסרטו “הדיקטטור הגדול”, 1940.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back To Top