מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותה של חברתי סלי שיבר.
אז מילת היום היא –
צַ’מִיר (דמיר) ضَمِير וברבים צַ’מַאאֶר ضمائر – מצפון; לב, רחשי הלב, נפש; כינוי גוף (בדקדוק)
תזכורת: האות הערבית צ֗אד (צ’) ض נהגית כמו d גרונית-נחצית. במדוברת היא עשויה להישמע במקרים מסוימים כמו z נחצית.
סלי שלחה לי את סרטון האנימציה הבא (שהטקסט שלו מפורסם ונפוץ בכל הרשת, וכאן הבאתי עם לוכסנים גרסה נוספת שמצאתי, ששונה בפרטים הקטנים):
خلصت نص عمري وأنا أدرس قواعد اللغة العربية ولحد الآن ما عرفت:
الضمير الغائب متى يرجع؟
والضمير المتصل في أحد رد عليه أم لحد الآن يتصل؟
طيب، حروف النصب متى تتوب؟
والتاء المربوطة في حدا فكها؟
وإنّ وأخواتها تزوجوا ولا بعدهم؟ / أم عنسوا؟
خلص آخر سؤال: الأفعال الساكنة هي لحد الآن ساكنة بالإيجار ولا اشترت بيت؟ / أم بيتهم ملك؟
חייתי את חצי חיי ואני (עדיין) לומד את חוקי השפה הערבית, אך עד עתה לא הבנתי:
כינוי הגוף של הגופים הנסתרים (הוא, היא וכו’. מיל’: הכינוי הנעדר. המונח המקורי הוא בכלל סמיכות ולא שם ושם תואר. שלו), מתי הוא חוזר?
והכינוי החבור (מיל’: מתקשר), מישהו ענה לו או שהוא עדיין מתקשר?
טוב, אותיות היחס (מיל’: ההונאה, רמאות), מתי הן יחזרו בתשובה?
והתא המרבוטה (האות ة. מיל’: הקשורה), מישהו שחרר אותה?
אִנַּ ואחיותיה (תופעה דקדוקית מוכרת בערבית) התחתנו או שעדיין לא? / או שנשארו רווקות זקנות?
זהו, שאלה אחרונה: הפעלים הסטטיים (שמתארים מצב, לא פעולה. מיל’: הגרים) עדיין גרים בשכירות או שהם קנו בית? / או שהבית שלהם בבעלותם?
(התרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=-=-=
השורש הערבי הספרותי-ביסודו צ’.מ.ר עוסק בדברים רזים, בהכנעה, במצפון ובכינויי גוף.
בעברית השורש המקביל לו עוסק בצמר, ולא מצאתי קשר ביניהם.
* הפועל צַ’מַרַ ضَمَرَ או צַ’מֻרַ בבניין הראשון, וגם תַצַ’מַּרַ تضمّر בחמישי, אִנְצַ’מַרַ انضمر בשביעי ו- אִצְ’טַמַרַ اضطمر בשמיני – היה רזה, רָזָה; התנוון, הצטמק
* צַ’מַר עַלֵיה ضمر عليه – הונה אותו
* צֻ’מוּר ضُمور או צֻ’מְר ضُمْر, בצורות שם הפעולה/מצדר של הבניין – רזון (בעיקר של בהמה); הצטמקות, התנוונות
* צַ’אמֶר ضامر וברבים צַ’וַאמֶר ضوامر, בצורת הבינוני הפועל של הבניין, וגם בצורת הקצרה צַ’מְר ضمْر – רזה, כחוש; צר
* הפועל צַ’מַּרַ ضمّر בבניין השני – הרזה את-; הכניע, אילף
* הפועל אַצְ’מַרַ أضمر בבניין הרביעי – העלים, הסתיר
* מִצְ’מַאר مِضمار וברבים מַצַ’אמִיר مضامير – מסלול מרוצים; תחום, זירה
* צַ’מִיר מִהְנִיּ ضمير مهنيّ – אתיקה מקצועית
* תַאְנִיבַּ אלצַּ’מִיר تأنيب الضّمير – נקיפות/ייסורי מצפון
* מֻרַאגַ’עַתֶ אלצַּ’מִיר مراجعة الضّمير – חשבון נפש
* צַ’מִירֶ אלְמֻתַכַּלֶּם ضمير المتكلّم – גוף ראשון / מדבר
* צַ’מִירֶ אלְמֻחַ’אטַבּ ضمير المخاطب – גוף שני / נוכח
* צַ’מִירֶ אלְעַ’אאֶבּ ضمير الغائب – גוף שלישי / נסתר
* צַ’מִיר מֻתַּצֶל ضمير متّصل – כינוי גוף חבור
* צַ’מִיר מֻנְפַצֶל ضمير منفصل – כינוי גוף פרוד
* צַ’מִירֹה בִּיעַדְּ’בֹּה ضميره بيعذّبه – מצפונו מציק לו
* צַ’מִיר מִרְתַאח ضمير مرتاح – מצפון נקי
כתב לנו הקורא האדוק והידען יאיר גולד:
בנסיון למצוא בכל זאת קשר כלשהו ל- צֶמֶר העברי, ניתן לזהות בכתובים שלצמר בתקופת המקרא היתה קונוטציה לא רק לחום אלא גם לטוהר, או לובן – הַנֹּתֵ֣ן שֶׁ֣לֶג כַּצָּ֑מֶר כְּ֝פ֗וֹר כָּאֵ֥פֶר (תהילים).
סטרונג טוען ש In the Bible, “tsemer” is often associated with clothing and offerings, symbolizing purity and warmth. (שם, בערך “צמר”).
יש לזכור שחלק נכבד בייצור הצמר הוא הניקוי של חומר הגלם. וזה מזכיר את הביטוי “מצפון נקי”.
מכיוון אחר, גם הנושא של רזון במשמעות הבסיס של ضَمَرَ עשוי להיות קשור בדרך עקיפה לצ.מ.ר העברי שכן הצמר הוא בעצם שערות דקיקות שבאות בצפיפות.
מקור התמונה: chatGPT
זה היה הפוסט ה- 2,612 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest