מרחבא
שלום לכולם,
לפני הכל, איזה כיף זה שקוראת ממרוקו כותבת לנו שהיא עוקבת אחרי הדף ולומדת ממנו… עברית!
גם היום נפתח עם עדכוני “ביקורו של סכלאנץ בארץ הקודש”.
הוא נפגש עם “השותף” הישראלי שלו, שהופיע לא פעם בדף הזה, המורה “הססגוני” מחמד חסני כעוש מג’ת.
המקומות הנוספים בהם הוא ביקר ביומיים האחרונים: כפר קרע, כפר מנדא, רמלה, כפר כנא, אלרינה ו… בת ים!
“בת ים” הייתה המילה העברית השנייה שהוא הוציא מפיו בעשרות הסרטונים שהוא העלה מאז שהגיע לביקור בארץ לפני שבוע וחצי (הראשונה הייתה “הרצליה”).
אבל אל דאגה, הוא לא הפך לציוני. הוא פשוט עושה סוג-של פרסומת לכל מקום בו הוא מבקר, בעיקר למסעדות.
אז כן, הוא ביקר גם בבת ים, שקרובה מאוד ליפו, בה אני מניח ומסיק שהוא משתכן בזמן שהותו פה.
=-=-=
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
נַסִים نَسِيم וברבים נִסַאם نِسَام או נַסַאאֶם نسائم – משב רוח קל; נשמה; שם פרטי
לשמיעה: https://on.soundcloud.com/ke1D9
יהושע שלח לי סרטון מ- 17.3.23, גם הוא של כמאל אלח’טיב, סגן ראש התנועה האסלאמית – הפלג הצפוני.
כותרת הסרטון:
رمضان شهرنا والأقصى مسجدنا || خطبة الجمعة للشيخ كمال خطيب 17/3/2023
من مسجد عمر بن الخطاب – كفركنا – الداخل الفلسطيني
רמדאן הוא החודש שלנו ואלאקצא הוא המסגד שלנו || דרשת יום שישי של שיח’ כמאל ח’טיב
ממסגד עמר בן אלח’טאב – כפר כנא – “הַפְּנים” הפלסטיני
הקטע מתחיל בדקה 02:22
ותקשיבו, אין כמו טקסטים אסלאמיים גבוהים, מתובלים בערבית ספרותית (כמעט) משובחת!
ולעלה סיכון יום אלח’מיס אלקריב, אנ שאא’ אללה, 23.3.2023, אלאול מן רמצ’אן 1444.
ואללהמ, יא רבנא, אהלה עלינא באלימן ואלאימאן ואלסלאמה ואלאסלאם. הלאל רשד וח’יר, יא הלאל רמצ’אן, אן שאא’ אללה. רבי ורבכ אללה, יא הלאל רמצ’אן, אללהמ אג’עלה שהר ח’יר ופרג’ ותמכין ופתח מבין ונצר אן שאא’ אללה לאמת מחמד, צלא אללה עליה וסלם.
ויקדר אללה עז וג’ל אנ יום אלח’מיס איאה, אל23 מן אד’אר, אלד’י סיכון אן שאא’ אללה אליום אלאול מן רמצ’אן, הו סיכון אלאול מן פצל אלרביע.
אליום אלאול מן פצל אלרביע ואליום אלאול מן שהר רמצ’אן. הד’א אלאקתראן והד’א אלאלתקאא’, הד’ה אלמפארקה, בל קל הד’ה אללטיפה הי קדר מן אללה עז וג’ל.
צחיח אן ליס להא אי דלאלה שרעיה אבדן, ולכן חביבנא מחמד, צלא אללה עליה וסלם, דאאמן עלמנא אלתפאאל, וכיף לא נתפאאל?
וקד אלתקא, או סילתקי אליום אלאול מן רמצ’אן מע אליום אלאול מן אלרביע, פאד’א כאן שהר רמצ’אן שהר אלקרבאת, שהר אלטאעאת, שהר אלקראאן, שהר אלקיאם ואלתראויח, שהר אלצדקאת ואלבר ואלאחסאן, ואד’א כאן פצל אלרביע הו פצל אלאזהאר ואח’צ’ראר אלאשג’אר, פצל אלרביע הו פצל אלטקס אלמניף, אלנסים אלעליל, אלג’ו אלמריח, פצל אלעצאפיר, אלפראשאת, אלנחלאת.
אד’א כאן שהר רמצ’אן פיה תסמו ותזכו אלארואח, ותתהד’ב אלנפוס, בל הו שהר אלהמם אלעאליה ואלאנתצאראת אלעט’ימה פי תאריח’ אלאסלאם, אלתי חדת’ת פי רמצ’אן, פאנ פצל אלרביע כד’לכ הו שהר אנתשאא אלנפס, שהר אלאמל ואלתפאאל ואלהממ ואלאסתבשאר באלח’יר.
פכיף וקד אלתקיא אלאול מן רמצ’אן מע אלאול מן פצל אלרביע, ליכונ אמל אן שאא אללה ורג’אא’ אן שאא אללה ודעאא אן שאא אללה אן יכון הד’א אלפצל, פצל אלרביע, והד’א רמצ’אן, רמצ’אן אלח’יר ואלפרג’ ואלתמכין אן שאא אללה.
ولعلّه سيكون يوم الخميس القريب، إن شاء الله، ٢٣.٣.٢٠٢٣، الأوّل من رمضان ١٤٤٤.
واللهمّ، يا ربَّنا، أهِلّه علينا باليُمنِ والإيمان والسّلامة والإسلام. هلال رُشدٍ وخيرٍ، يا هلالَ رمضان، إن شاء الله. ربّي وربّك الله، يا هِلال رمضان، اللهمّ اجعله شهرَ خيرٍ وفرجٍ وتمكينٍ وفتحٍ مُبينٍ ونصرٍ إن شاء الله لأمّةِ محمّد، صلّى الله عليه وسلّم.
ويُقدِّر الله عزّ وجلّ أنّ يومَ الخميس ايّاه، ال٢٣ من آذار، الذي سيكون إن شاء الله اليومَ الأوّلَ من رمضان، هو سيكون الأوّل من فصل الرّبيع.
اليوم الأوّل من فصل الرّبيع واليوم الأوّل من شهر رمضان. هذا الاقترانُ وهذا الالتقاءُ، هذه المفارقةُ، بل قل هذه اللّطيفةُ هي قدرٌ من الله عزّ وجلّ.
صحيحٌ أن ليس لها أيّ دلالة شرعيّة أبدًا، ولكن حبيبنا محمّد، صلّى الله عليه وسلّم، دائمًا علّمَنا التّفاؤل، وكيف لا نتفاءل؟
وقد التقى، أو سيلتقي اليوم الأوّلُ من رمضان مع اليومِ الأوّل من الرّبيع، فإذا كان شهر رمضان شهر القُرُبات، شهر الطّاعات، شهر القرآن، شهر القيام والتّراويح، شهر الصّدقات والبرّ والإحسان، وإذا كان فصل الرّبيعِ هو فصلُ الأزهار واخضرار الأشجار، فصل الرّبيع هو فصلُ الطّقس المُنيف، النّسيم العليل، الجوّ المُريح، فصل العصافير، الفراشات، النّحلات.
إذا كان شهر رمضان فيه تسمو وتزكو الأرواح، وتتهذّب النّفوس، بل هو شهر الهممِ العالية والانتصارات العظيمة في تاريخ الإسلام، التي حدثت في رمضان، فإنّ فصل الرّبيع كذلك هو شهرُ انتشاء النّفس، شهرُ الأمل والتّفاؤل والهِمم والاستبشار بالخير.
فكيف وقد التقيا الأوّلُ من رمضان مع الأوّلِ من فصل الرّبيع، ليكون أمل إن شاء الله ورجاء إن شاء الله ودعاء إن شاء الله أن يكون هذا الفصل، فصل الرّبيع، وهذا رمضان، رمضان الخيرِ والفرجِ والتّمكينِ إن شاء الله.
יום חמישי הקרוב, ה 23.3.23, יהיה בעזרת האל האחד בחודש רמדאן שנת 1444 (לפי הספירה ההג’רית. שָלֵו).
אלוהים, אלוהינו, עשה שהחודש יתחיל עלינו עם ברכה, אמונה, בריאות ואסלאם. שיהיה סהר (של תחילת חודש) של דרך הישר ושל טוב, הו סהר חודש רמדאן, בעזרת האל. אלוהיי ואלוהיך, הו סהר רמדאן, אלוהים, עשה אותו חודש של טוב, ישועה, העצמה, כיבוש ברור וניצחון, בעזרת האל, לאומתו של מוחמד, תפילת האל עליו וברכתו לשלום (זו הייתה הברכה המקובלת בעת ראיית הירח, או הסהר, של תחילת החודש המוסלמי. שלו).
אלוהים יתעלה ויתפאר יגרום לכך שיום חמישי הזה, ה- 23 במרץ, שיהיה בעזרת האל האחד בחודש רמדאן, יהיה גם היום הראשון בעונת האביב.
היום הראשון באביב והיום הראשון בחודש רמדאן. צירוף המקרים הזה, המפגש הזה, התופעה הזו, יתר על כן, אמור: החסד האלוהי הזה, הם גורל האל, יתעלה ויתפאר.
נכון, אין לכך שום הוכחה הלכתית, אך אהובנו מוחמד, תפילת האל עליו וברכתו לשלום, תמיד לימד אותנו להיות אופטימיים, אז איך לא נהיה אופטימיים?
היום הראשון של רמדאן יתלכד עם היום הראשון של האביב. חודש רמדאן הוא חודש המעשים הטובים, חודש המצוות הדתיות, חודש הקוראן, חודש קיום (מצוות החודש) ותפילת אלתראויח, חודש הצדקות, החסדים והמעשים הטובים, ועונת האביב היא עונת הפריחה והעצים שעוטים ירוק, עונת האביב היא עונת מזג האוויר המשובח, משב הרוח הקל והמרענן, מזג האוויר הנוח, עונת הציפורים, הפרפרים והדבורים.
בחודש רמדאן הנפשות מִתעלות ומשגשגות, והנשמות מתחנכות, והוא חודש משאות הנפש הרמות והניצחונות העצומים בהיסטוריה של האסלאם, שקרו ברמדאן, כך גם עונת האביב היא עונת (במקור: חודש) השתכרות הנפש, עונת התקווה, האופטימיות, משאות הנפש והבשורות הטובות.
האחד ברמדאן התלכד עם תחילת עונת האביב כדי ש(היום הזה) יהיה תקווה, בעזרת האל, בקשה, בעזרת האל, ותפילה, בעזרת האל, שהעונה הזו, עונת האביב, וחודש רמדאן הזה, יהיה רמדאן של טוב, ישועה והעצמה בעזרת האל.
(התמלול והתרגומים שלי. שָלֵו)
=-=-=-=
השורש הערבי נ.ס.ם עוסק בנשמות (כמו בעברית) וברוחות, מופשטות כמוחשיות:
* הפועל נַסַמַ نَسَمَ בבניין הראשון – נדף (ריח); נשב קלות
* נַסִמַ אללַּבַּן نسِم اللّبن, עם הפועל בבניין הראשון אך במשקל אחר – השתנה טעמו של החלב
* הפועל נַסַּמַ نسّم בבניין השני – נשב קלות; החיה, פרנס; שחרר; התחיל ב-; נסדק
* הפועל נַאסַמַ ناسَمَ בבניין השלישי – שוחח עם-, הסתודד
* מֻנַאסַמַה مناسمة, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – שיחה אינטימית, הסתודדות
* הפועל תַנַסַּמַ ننسّم בבניין החמישי – נשם; נשב קלות
* תַנַסַּמַ בִּאלטִּיבּ تنسّم بالطِّيب – היה לו ריח טוב
* נַסַם نسم וברבים אַנַאסֶם أناسم – בריות, אנשים; נשמה, רוח חיים; רוח קלילה
* נַסַמַה نَسَمَة וברבים נַסַמַאת نسمات, בנקבה – נשמה, נפש; בריה, בן אדם; חיה; משב רוח קל ונעים
* אַלְף נַסַמַה ألف نسمة – אלף איש
* נַסְמַה نسْمة – הזעה בבית מרחץ
* אַלנַּסִיםֶ אלְעַלִיל النّسيم العليل – רוח חרישית; משב רוח נעים
הקוראים אורי טרוק ואמג’ד עתאמנה מאירים את עינינו בעניין הבא:
“שם אלנסים (בערבית מצרית: شم النسيم), אשר מקור שמו בשפה הקופטית, הוא שם לפסטיבל האביב הנחוג במצרים המודרנית, בכל שנה ביום השני של חג הפסחא, על פי לוח השנה של הכנסייה הקופטית. ברם אף על פי מקורו הפגני-נוצרי של החג, הוא מציון כיום גם בידי מוסלמים רבים ואף זכה במצרים למעמד של חג לאומי.
[…]
מנהגי החג
מנהגי החג כוללים יציאה לפיקניקים בכל רחבי המדינה, וכן גם בילויים משפחתיים וקהילתיים כאחד. נהוג לסעוד בתקופת החג בארוחות דשנות הכוללות בעיקר אכילת דגים, בצל, שעועית וביצים ממולאות. ישנם אף מצרים, בעיקר נוצרים אך לא בהכרח, אשר נוהגים לצבוע ביצים בתקופת החג”. (ויקיפדיה, עם עריכת תוכן נוקשה שלי. שלו)
התמונה: A Sudden Gust of Wind (after Hokusai) / Jeff Wall
זה היה הפוסט ה- 2,051 שלנו.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest