מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של חברי משה סלמון.
אז מילת היום היא –
עַבְּד عَبْد או עַבֶּד במדוברת וברבים עִבַּאד عِبَاد (צורה זו מתייחסת למוסלמים, בכלל, לציבור המאמינים המוסלמי) או עַבַּדַה عَبَدَة (צורה זו מתייחסת לעובדי אלילים) או עַבִּיד عَبِيد (צורה זו מתייחסת לעבדים) או עֻבַּאד عُبَّاد או אַעְבֻּד أَعْبُد או עֻבְּדַאן عُبْدَان – עֶבֶד, משרת; אדם; אדם כהה עור
משה שלח לי סרטון נוסף של הירדני מהנד אלעסלי.
הסרטון פורסם ב- 4.5.24 וכותרתו:
ابو العبد ضربني
אבו אלעבד הרביץ לי
– איש פי? מע מין עאמל טושה, מע מין?
– אבו אלעבד, יאבא!
– שו מאלה אבו אלעבד?
– כנת בלעב טאבה וכסרת להם אלשבאכ
– אללה לא יופקכ!
– והסה אבו אלעבד ואם אלעבד בילחקוא פי!
– ח’לץ, רוח אנזל, ואד’א שפת אבו אלעבד בילחקכ אחכי לה: ביקול לכ אבוי עשאני. מא רח יצ’רבכ
– יעני לו קלת לה עשאנכ מא רח יצ’רבני?
– לא. ולכ אנזל, קלת לכ! אבו אלעבד ענדי, מא רח ימסככ. ח’לץ
– ח’לץ, האיני נאזל
– איש פי? מאלכ? מאלכ? שו, שו אללי צאיר מעאכ?
– אבו אלעבד קתלני קתל!
– קלת לה עשאני?
– קלת לה, ביקול לכ אבוי: “לא תצ’רבני” והרבת. ולא בסמע חדא ביחכי מן וראי: “ג’יבוה!” ג’אבוני וצ’רבוני בזיאדה. והסה אם אלעבד קאעדה בתלחק פיני
– אם אלעבד ענדי. ח’לץ, אחכי להא עשאני
– לא, הדול בדהם איאני ארוח מית
– ايش في؟ مع مين عامل طوشة، مع مين؟
– أبو العبد، يابا!
– شو ماله أبو العبد؟
– كنت بلعب طابة وكسرت لهم الشّبّاك
– الله لا يوفّقك!
– وهسة أبو العبد وأمّ العبد بيلحقوا فيّ!
– خلص، روح انزل، وإذا شفت أبو العبد بيلحقك احكي له: بيقول لك أبوي عشاني. ما رح يضربك
– يعني لو قلت له عشانك ما رح يضربني؟
– لا. ولك انزل، قلت لك! أبو العبد عندي، ما رح يمسكك. خلص
– خلص، هايني نازل
– ايش في؟ مالك؟ مالك؟ شو، شو اللي صاير معاك؟
– أبو العبد قتلني قتل!
– قلت له عشاني؟
– قلت له، بيقول لك أبوي: “لا تضربني” وهربت. ولّا بسمع حدا بيحكي من وراي: “جيبوه!” جابوني وضربوني بزيادة. وهسة أمّ العبد قاعدة بتلحق فيني
– أمّ العبد عندي. خلص، احكي لها عشاني
– لا، هدول بدّهم ايّاني أروّح ميّت
(מהנד נכנס מבוהל הביתה)
– (אבא) מה קרה? עם מי התקוטטת, עם מי?
– (מהנד) עם אבו אלעבד, אבא!
– מה קרה לאבו אלעבד?
– שיחקתי בכדור ושברתי להם את החלון
– שאלוהים לא יצליח את דרכך!
– ועכשיו אבו אלעבד ואם אלעבד (אשתו) רודפים אחריי!
– זהו, לך, רד, ואם תראה שאבו אלעבד רודף אחריך תגיד לו: אבא שלי אומר לך (להפסיק) בשבילי (לבקשתי). והוא לא יכה אותך
– כלומר אם אגיד לו שזה בשבילך הוא לא יכה אותי?
– לא. בוא’נה, רד, אמרתי לך! אבו אלעבד הוא “שלי”, הוא לא יתפוס אותך. זהו
– זהו, הנה אני יורד
(מהנד חוזר חבול כולו)
– מה קרה? מה קרה לך? מה, מה קרה לך?
– אבו אלעבד כיסח אותי במכות
– אמרת לו בשבילי?
– אמרתי לו אבא שלי אומר לך: “אל תכה אותי”, וברחתי. ופתאום שמעתי מישהו אומר מאחוריי: “תביאו אותו!”, אז הביאו אותי והרביצו לי עוד יותר. ועכשיו אם אלעבד רודפת אחריי
– (אמא) אם אלעבד היא “שלי”. זהו, תגיד לה בשבילי
– (מהנד פונה לצופים) לא, הם רוצים שאחזור הביתה מת
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=-=
* הפועל עַבַּדַ عَبَدَ בבניין הראשון – סגד ל-, עבד את- (אל, אליל)
* הפועל עַבִּדַ عَبِدَ גם בבניין הראשון, אך במשקל אחר – דבק ב-; התחרט; בחל ב-
* הפועל עַבֻּדַ عَبُدَ, כנ”ל – היה לעבד
* עֻבּוּדַה عبودة או עֻבּוּדִיַּה عبوديّة, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – עבדות; ציות
* עֻבּוּדִיַּתֶ אלְאַרְץ’ عبوديّة الأرض – משטר אריסות, שעבוד עובדי אדמה לאדמתם
* עִבַּאדַה عبادة וברבים עִבַּאדַאת عبادات, בצורת שם פעולה נוסף – פולחן, עבודת הבורא; אדיקות דתית
* עִבַּאדַתֶ אלְאַוְתַ’אן/אלְאַצְנַאם عبادة الأوثان/الأصنام – עבודת אלילים
* עִבַּאדַתֶ אלשַּחְ’ץ عبادة الشّخص – פולחן אישיות
* דַאר עִבַּאדַה دار عبادة – בית תפילה
* בִּיעְבֹּדֹה עִבַּאדֶה بيعبده عبادة – מעריץ אותו באופן עיוור, אוהב אותו אהבה עזה (מיל’: סוגד לו סגידה)
* עַאבֶּד عابد ורבים עַבַּדַה عبدة או עֻבַּאד عبّاد, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – מתמסר לדת, עובד האל, חסיד
* מַעְבּוּד معبود, בצורת הבינוני הפעול – אלוהים; אליל; מי שעובדים אותו וסוגדים לו
* מַעְבּוּדֶ אלנִּסַאא’ معبود النّساء – אליל נשים, גבר מושך מאוד
* הפועל עַבַּדַ عبّد בבניין השני – סלל (כביש, רחוב); עיבד; הכניע, שעבד
* תַעְבִּידַה تعبيدة, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – שעבוד
* מֻעַבַּד معبّد, בצורת הבינוני הפעול – סלול, כבוש, מכוסה אספלט
* הפועל אַעְבַּדַ أعبد בבניין הרביעי או אִעְתַבַּדַ اعتبد בשמיני וגם אִסְתַעְבַּדַ استعبد בעשירי – שעבד את-
* הפועל תַעַבַּדַ تعبّد בבניין החמישי – פרש לעבודת הבורא; התמסר; שעבד את-
* מֻסְתַעְבִּד مستعبِد, בצורת הבינוני הפועל של הבניין העשירי – משעבד
* מֻסְתַעְבַּד مستعبَد, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – משועבד
* עַבְּדִיַּה عبديّة – עבדות
* מַעְבַּד مَعْبَد וברבים מַעַאבֶּד مَعابد, במשקל המקומות – בית כנסת; כנסיה; מקום פולחן דתי, מקדש, היכל; יש גורסים שמדובר במקומות פולחן שאינם מוסלמים ואחרים גורסים שזהו כינוי גם למסגדים
* מִעְבַּד مِعْبَد – מגרפה, את חפירה
* עַבִּידֶ אלְמַאל عبيد المال – עבדי הכסף, אלו שסוגדים לכסף
* עֻבַּיְד عُبَيْد, עֻבֵּיד במדוברת, במשקל ההקטנה – עבד קטן; שם משפחה
* עַבַּّאד عبّاد, במשקל בעלי המלאכה – עבד
* עַבַּّאדֶ אלשַּמְס عبَّاد الشَّمْس – חמנייה / חמנית (מיל’: הסוגד לשמש, כמו שמאמין הוא עובד אלוהים)
* וַרַק עַבַּאד אלשַּמְס ورق عبّاد الشّمس – נייר לקמוס (מיל’: נייר חמנייה, ואין לי מושג מדוע הוא נקרא כך)
* שֹבֵּّיכּ לֹבֵּّיכּ עַבְּדַכּ בֵּין אִידֵיכּ شبّيك لبّيك عبدك بين إيديك – מה תצווה עלי, אדוני? אני עבדך הנאמן, מה תצווה עלי, אדוני? (דבריו של השד, הג’יני, בסיפורי עלאא’ אלדין, אלאדין)
* רַאסֶ אלְעַבֶּד راس العبد – קרמבו (המילה שבזכותה הדף ערביט קיים… מיל’: ראש של עבד שחור)
* פֻסְתֻק עַבִּיד فستق عبيد – בוטנים (מיל’: פיסטוק של עבדים)
* אֶלְעַבֶּד לִלָּה العبد لله – אני; האדם; עבדכם הנאמן (מיל’ העבד של האל)
* עַבֶּד מַאְמוּר عبد مأمور – פקיד צייתן, “רק ממלא פקודות” (מיל’: עבד של מנהל, של אחראי)
* אַנַא עַבְּדֶ אלְמַאְמוּר أنا عبد المأمور – אני ממלא פקודות ועושה מה שאומרים לי, אני לשירותך, אני מוכן לעשות מה שתגיד
* רַבְּנַא מַא בִּינְסַאש עַבִּידֹה ربنا ما بينساش عبيده – אלוהים דואג לבני האדם והוא לא יפקירם; האל אינו שוכח את ברואיו
זוכרים את תשעים ותשעת השמות של אללה? גם אם לא, חשוב לציין שאם הורים מוסלמים רוצים לקרוא לבנם על שם אחד השמות, הם מוסיפים בדרך כלל לפניו את השם “עבד”, שכן ילדם, ככל מוסלמי טוב, הוא עבדו של הבורא.
כך אנו מכירים את עבדאללה, עבד אלכרים, עבד אלרחים וכו’.
הוריו של הילד יזכו לרוב בכינוי הכבוד “אבו/אֻםֶּ אלְעַבֶּד”, כדי “לחסוך” מהפונה אליהם את הצורך לציין את הכינוי המלא.
צילום: British Library
זה היה הפוסט ה- 2,522 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest