מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של חברי מאיר רונן.
אז מילת היום היא –
תְוַכַּל עַלַא אללָּה تْوَكَّلْ عَلَى الله – שים מבטחך באל! שים יהבך באל, בטח באל
לשמיעה: https://on.soundcloud.com/s2osi
מאיר שלח לי סרטון מחשבון טיקטוק-
Hishamcars
Hisham Harhash
עם מעל 22,000 עוקבים
הִשַאם חַרְחַש כותב על עצמו:
الأخلاق
والقيم
والمبادئ
המוסר
והערכים
והעקרונות
הסרטון פורסם ב- 20.4.23. כדי להבין כמה הוא חביב חובה לצפות בו…
רואים בסרטון את השאם עומד במגרש המכוניות שלו לצד לקוח בשם יוסף, כשמאחוריהם שברולט קורבט חדשה ומרשימה.
וזה תוכן הסרטון:
אלף מברוכ לאח’ונא וחביבנא יוסף מן אלעיסויה.
חקק חלמה, ואן שאא אללה, יא רב, כל אלשבאב זיה ביחקקוא חלמהם.
אחלא יוסף, ואללה יג’עלה אלף מברוכ. תוכל עלא אללה, אלף מברוכ, יא חביבי.
– אללה יבארכ פיכ
– מברוכ מברוכ
– אללה יבארכ פיכ
– אן שאא אללה … דיר באלכ, שוי שוי!
– אללה יסעדכ, חביב קלבי!
– חביבי, מברוכ
ألف مبروك لأخونا وحبيبنا يوسف من العيسويّة.
حقّق حلمه، وإن شاء الله، يا ربّ، كلّ الشّباب زيّه بيحقّقوا حلمهم.
أحلى يوسف، والله يجعله ألف مبروك. توكّل على الله، ألف مبروك، يا حبيبي.
– الله يبارك فيك
– مبروك مبروك
– الله يبارك فيك
– إن شاء الله … دير بالك، شوي شوي!
– الله يسعدك، حبيب قلبي!
– حبيبي، مبروك
מזל טוב לאחינו ויקירנו יוסף מעיסויה (שכונה בירושלים).
הוא הגשים את חלומו, ובעזרת האל כל הצעירים כמותו יגשימו את חלומם.
אחלא יוסף, המון מזל טוב. סמוך על האל, מזל טוב, חביבי.
– תודה רבה
– מזל טוב, מזל טוב
– תודה רבה
– בעזרת האל … שים לב, לאט לאט!
– תהיה בריא, יקירי!
– יקירי, מזל טוב
בשלב זה יוסף צועד לכיוון טויוטה יאריס קטנה, ישנה וסגפנית…
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים:
מילת היום מופיעה בזכותו של הקורא Eldar Alahverdiev, שכתב לנו:
“היי,
האם היה פוסט על אחת המילים מהמשפט:
חסבי אללה ונעם אולכיל حسبي الله ونعم الوكيل?”
אז מילת היום היא –
וִכַּאלַה وِكَالَة או וַכַּאלַה וברבים וִכַּאלַאת وكالات – סוכנות (כל סוכנות שהיא), נציגות; ייפוי כוח
הנה כל מה שפרסמנו אי-פעם בנושא:
מילת, או ברכת היום היא לא כל כך ברכה, אלא יותר בקשה –
אַללָּה וַכִּילַכּ الله وكيلك – אלוהים הוא מבטחך; בחיי! האמן לי!
לשמיעה: https://clyp.it/gjgpoekr
בפנייה לאישה: אַללָּה וַכִּילֶכּ الله وكيلك
בפנייה לרבים: אַללָּה וַכִּילְכּוּ/ אַללָּה וַכִּילְכֹּם الله وكيلكو / وكيلكم
אגב, אבי המנוח, רחמים כהן ז”ל, שהיה סוחר כל ימיו, היה משתמש בביטוי של היום כמה פעמים במהלך יום עסקים, מול ספקים, מול לקוחות, לפעמים בכנות, לפעמים כחלק ממיקוח… ככה זה, סוחרים…
השורש הערבי ו.כ.ל (גזרת פ”ו) עוסק בהפיכת אנשים לבעלי יכולת ו/או במתן אמון בהם, ומקבילו בעברית הוא השורש י.כ.ל.
* הפועל הספרותי וַכַּלַ وكل בבניין הראשון – בטח ב-; נכנע ל-
* הפועל וַכַּّלַ وكّل בבניין השני – ייפה כוח; הפך מישהו לנציג/סוכן; מינה כבא-כוח או אפוטרופוס
* מֻוַכַּّל موكّل, צורת הבינוני הפעול של הבניין – מיופה כוח, ממונה
* וַכִּיל وكيل וברבים וֻכַּלַאא’ وكلاء, היא מילת היום – נציג, ממלא מקום, סגן, ממונה, סוכן; דרגה צבאית באחדים מצבאות ערב, המקבילה בצה”ל לדרגות הנגדים. בנוסף, ואם אינני טועה, ישנם יהודים עם שם משפחה וכיל, או בן-וכיל (שאולי נכתב בטעות וקיל)
* אַלְוַכִּיל الوكيل – אחד משמותיו של אללה: התומך, הסומך, זה שסומכים עליו
* וִכַּאלַה وكالة וברבים וִכַּאלַאת وكالات – סוכנות (כל סוכנות שהיא), נציגות; ייפוי כוח
* וִכַּאלַת אַנְבַּאא’ وكالة أنباء – סוכנות ידיעות
* הפועל תַוַכַּّלַ עַלַא- توكّل على- בבניין החמישי – שם מבטחו ב-, נשען על-. תַוַכַּّלְ עַלַא אללָּה! توكّلْ على الله! – שים מבטחך באל!
* הפועל הספרותי אִתַּכַּלַ اتّكل בבניין השמיני – כנ”ל
* וִכַּאלֶה מִן עֵ’יר בַּוַּאבּ وكالة من غير بوّاب – הפקרות, אנרכיה (מיל’: סוכנות, מוסד, ללא שוער)
* הביטוי הקוראני חַסְבֻּנַא (או ביחיד: חַסְבִּי) אללָּה וַנִעְםַ אלְוַכִּיל! حسبنا الله ونعْمَ الوكيل – אלוהים כבר יעניש אותך! נאמר בעיתות זעם/כעס/אבל
כתב לנו בזמנו הקורא שי יהודה:
“באשר ל حسبنا الله ونعم الوكيل, מדובר בפסוק 173 מתוך סורת آل عمران ורובין בתרגומו לקוראן תרגם אותו: “דיינו באלוהים ומה טוב להסתמך עליו”.
באשר לתרגומך, הביטוי מבטא קללה, ביטוי לעונש וכו’ רק אם מוסיפים على/في לאחריו ואז את מושא הקללה.
לבדו הוא מגיע יותר במשמעות של ‘השלך יהבך על השם והוא יכלכלך’ “
=-=-=-=
אז בואו נעיין רגע בפסוק השלם:
אלַּדִ’ינַ קַאלַ לַהֻםֻ אלנַּאסֻ אִנַּ אלנַּאסַ קַד גַ’מַעוּא לַכֻּם פַאחְ’שוּהֻם פַזַאדַהֻם אִימַאנַן וַקַאלוּא חַסְבֻּנַא אללָּהֻ וַנִעְמַ אלְוַכִּיל
الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
אשר אמרו להם האנשים*, הנה נקבצו האנשים להילחם בכם, על כן גורו מפניהם. ואולם הדבר רק הוסיף להם אמונה, ואמרו, דיינו באלוהים, ומה טוב להיסמך עליו
* ערבים שדיווחו למוסלמים דיווח כוזב על עוצמת בני שבט קוריש (תרגום ופרשנות: תרגום רובין)
כתב לנו בנושא אידוב תורן:
ככל שאני יודע משתמשים בביטוי حسبي الله ونعم الوكيل גם בעת צרה / אסון גדול או כאשר רואים משהו מפחיד ונורא.
זו אמירה של חוסר אונים בעת שכל מה שנותר לנו לעשות הוא לשים מבטחנו באל ולקוות שיציל אותנו.
אֵלְוָכִּיל الوكيل הוא אחד מ-99 שמותיו של אללה. הנאמן, זה שאפשר לסמוך עליו, האמין, הַמְסַפֵּק (במובן של זה שיספק את צרכינו, ידאג לנו).
=-=-=
ותראו איזה קטע! ממש לפני מספר ימים המורה נתנאל חורי Netanel Hury פרסם את הדבר המרשים הבא בדיוק בנושא הזה:
=-=-=-=
הכירו-נא את המוסד הייחודי הבא של האו”ם:
וִכַּאלַתֶ אלְאֻמַםִ אלְמֻתַּחִדַה לִאִעַ’אתַ’ת/לִעַ’וְת’ וַתַשְעִ’ילֶ אללַּאגִ’אִינֶ אלְפַלַסְטִינִיִּין פִי אלשַּרְקֶ אלְאַדְנַא
وكالة الأمم المتّحدة لإغاثة/لغوث وتشغيل اللّاجئين الفلسطينيّين في الشّرق الأدنى
“אונר”א – ראשי תיבות של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו”ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב (באנגלית: UNRWA, ראשי תיבות: United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) היא גוף של האומות המאוחדות שעוסק בפליטים פלס’. הגוף הוקם בנפרד מנציבות האו”ם לפליטים (UNHR), שמטרתה לטפל בכלל הפליטים בעולם, והיא סוכנות האו”ם היחידה המוקדשת לטיפול בקבוצה מסוימת של פליטים.
[…]” (ויקיפדיה)
הסוכנות הזו, מעבר לייחודה בכך שהיא מסייעת רק לסוג אחד של פליטים בעולם כולו, מואשמת לא פעם בתמיכה בטרור ונמתחת עליה ביקורת קשה.
מי שמעוניין להרחיב בנושא – מוזמן להיכנס לערך המלא בוויקיפדיה.
אגב, כשערבי מאיו”ש ורצועת עזה מדבר על ללכת ל- וכּאלה או על מגעים שלו מול ה- וכּאלה, הוא אינו מתכוון לסוכנות המכירות של מרצדס הקרובה למקום מגוריו, כי אם למשרדי אונר”א (שהערבים מבטאים את שמה: אוּנֶרְוָוא)…
=-=-=-=
כתב לנו הקורא אוהד איתן:
כאשר מתכוונים לייפוי כוח מופיע פעמים רבות הביטוי וִכַּאלַה דַוְרִיַּה وِكَالَة دورية
כתב לנו חיים גיא:
יש גם החדית’ היפה אעקל(הא) ותוכל اعقل(ها) وتوكّل، לפיו שָאַל אדם מסוים את הנביא האם להותיר את בהמתו מותרת, ולסמוך על אללה שלא תיגנב או תברח, או לקשור אותה. הנביא ענה שראוי לו לקשור (اعقل) את בהמתו ורק אז לסמוך (توكل) על אללה שישמור עליה.
צילום: Coasteering
זה היה הפוסט ה- 2,076 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest