פורסם לראשונה ב- 9.4.18
מילת היום מופיעה לבקשתה של הקוראת Haya Levy:
צַאחְבַּכּ صَاحْبَك – חבר שלךָ
תזכורת: האות הערבית צאד ص נהגית כמו s גרונית-נחצית.
מילת היום היא בעצם צַאחֶבּ صاحب וברבים צְחַאבּ صحاب, או אַצְחַאבּ أصحاب (בספרותית) – חָבֵר
וגם: בעלים של משהו: צַאחֶבֶּ אלְבֵּית صاحب البيت – בעל הבית
כן, יש עוד מילים ל- חבר (צַדִיק صديق, רַפִיק رفيق ועוד), אבל זו נתפסה בתודעה הישראלית דוברת העברית כמילה קפואה:
צאחבכ
או בתעתיקהּ הבלתי-מדעי שנובע מאי הכרת המילה במקור (אני משתדל לא לכתוב פה “שנובע מבורות”, ממש משתדל…): סחבק.
אז בסדר, תגידו לי: מה זה משנה, העיקר שמבינים. נו, טוב…
מכיוון שאנו שואפים כאן ללמד מילים וגם לתת איזשהו נופך מקצועי-מדעי, אז חשוב לנו לציין שהאות הראשונה במילה היא צאד, ולא סמך (בסדר, אני יודע שאין הגייה של צאד בעברית מודרנית); ההארכה החשובה של הערבית אבדה בעברית (בסדר, אני יודע שאין הארכות בעברית מודרנית); וכינוי הקניין/השייכות כ, שלךָ, שהוא כ גם בעברית, הפך לקוף (בסדר, אני יודע שכשדובר עברית שומע את הצליל k במילה זרה הוא יכתוב אותו כ- קוף). וכמובן, שכינוי הקניין הפך לחלק מהמילה:
הוא לא סחבק שלי, הוא סחבק שלהם, הוא פתח פה סחבקיה
וגם בפעלים: מה אתה מסתחבק איתי!…
השורש הערבי צ.ח.ב עוסק בחברות:
* הפועל הספרותי צַחִבַּ صحِب בבניין הראשון או צַאחַבַּ صاحب בשלישי – היה חבר של-, נלווה ל-; התרועע עם-
* צאחב, מילת היום, היא צורת הבינוני הפועל של הבניין הראשון
* הפועל תַצַאחַבּ(וּא) تصاحبوا בבניין השישי – התרועעו זה עם זה, היו מיודדים; הלכו יחדיו
* הפועל הספרותי אִצְטַחַבּ اصطحب בבניין השמיני – נלווה ל-, הלך בחברות של-
* צֻחְבֶּה صُحبة – חברוּת, ידידוּת, רֵעוּת
* אֻרְבֹּטֶ אלְחְמַאר מַטְרַח מַא בִּקוּל לַכּ צַאחְבֹּה أربط الحمار مطرح ما بقول لك صاحبه – תעשה מה שאומרים לך, מלא הוראות (מיל’: קשור את החמור במקום שאומר לך בעליו)
* אִדַ’א/לַוּ כַּאן צַאחְבַּכּ/חַבִּיבַּכּ עַסַל לַא תִלְחַסְהֹש כֻּלֹּה اذا/لو كان صاحبك/حبيبك عسل لا تلحسهش كلّه – אם חברך/יקירך (עשוי מ)דבש אל תלקק את כולו
* נֻקְטֶת דַם וַלַא אַלְף צַאחֶבּ نقطة دم ولا ألف صاحب – קרבת הדם היא הקרבה החזקה ביותר (מיל’: טיפת דם ולא אלף חברים)
* צאחב וברבים צַחְבּ صحب או צַחַאבַּה صحابة, ובעיקר ביידוע: אַלצַּחַאבַּה الصّحابة – חבריו הקרובים של הנביא מוחמד, בני דורו, שנחשבים בני-סמכא בכל הקשור לתיעוד ההיסטוריה באותה התקופה ולקביעת ההלכה המוסלמית. וכפי שמצוין בויקיפדיה: “קבוצת האנשים שהכירו את מוחמד היכרות אישית, והיו הראשונים שהכירו בו כנביא”.
מצורת הריבוי צחאבה נוצרה צורת יחיד חדשה, נבדלת, צַחַאבִּיּ صحابيّ, וזאת (גם) כדי לא לבלבל בין מי שהיה חברו של הנביא ל”סתם” חבר שלכם לספסל הלימודים…
הצחאבה של הנביא מורכבים, בגדול, משתי קבוצות מפורסמות:
אַלְמֻהַאגִ’רוּן المهاجرون, המהגרים, שהיגרו עם הנביא מהעיר מכה לעיר מדינה
אַלְאַנְצַאר الأنصار, התומכים, בני מדינה שתמכו בנביא ובמאמיניו לאחר הגירתם אל העיר.
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.