פורסם לראשונה ב- 22.8.21
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
דִרְע دِرْع וברבים דֻרוּע دروع או אַדְרֻע أدْرُع – מָגן; שריון, בגד שריון; מגן מתכת שניתן כאות הערכה והוקרה, שלט/מגן הרלדי
בערבית שם העצם הוא ממין זכר וגם נקבה
“הֶרֶלדיקה (באנגלית: Heraldry) היא המדע והאמנות של תכנון, הצגה, תיאור ותיעוד שלטי אצולה (הנקראים גם שלטי גיבורים). יסודה של ההרלדיקה בצורך שהתעורר בימי הביניים בשיטה להבחין בין האבירים שלחמו בקרבות או בתחרויות הפלה ברומח ולתיאור ההתקנים (התקן – חלק משלט אצולה) שהם נשאו, או ציירו, על מגנם.
בימינו, הרלדיקה היא בעיקר תחביב ברוב העולם, אולם מספר מדינות עודן מפקחות על השימוש בשלטי אצולה באמצעות כרוזים, ונשיאת שלט אצולה של אחר מהווה בהן עבירה על החוק. […]” (ויקיפדיה)
יהושע שלח לי שני דברים, אך קודם לכן, קצת רקע/תזכורת:
לבנון סוערת: הצעיר האמיץ השפיל את חיזבאללה שהאשים אותו בבגידה
דוד גולדברג, חדשות JDN, 7.8.21
בחיזבאללה פרסמו את שמו ותמונתו של מי שתיעד את עצירת הרכב שנשא את המשגר הרב קני ממנו נורו רקטות לעבר ישראל וגירוש פעיל הארגון בידי ההמון הזועם והפיץ אותם ברשתות החברתיות. חיזבאללה: “כמה מהמשת”פים שירתו בעבר בצד”ל”
הדרוזים בכפר שויא ממנו ביצע חיזבאללה את הירי לעבר ישראל אתמול (שישי) לכדו את אחד מפעילי חזבאללה שהיה ברכב שהוביל את המשגר הרב קני וגרשו אותו מהכפר בבושת פנים תוך קריאות לעברו, “אתם יורים מהכפר שלנו כדי שישראל תתקוף אותנו”.
בהמשך הודיע צבא לבנון כי הוא עצר 4 אנשים בכפר שויא שירו טילים לעבר ישראל ושתפס את המשגר שנעשה בו שימוש באירוע. כמו כן בהודעה נכתב שכתוצאה מירי צה”ל 10 פגזים נפלו מחוץ לכפר סדאנה ו-30 פגזים נפלו מחוץ לכפרים כפרשובא ובסטרה, מה שהוביל להתלקחות שריפות באזור.
הגירוש של אנשי חיזבאללה עורר בלבנון גל של תמיכות וגינויים במעשה. ברשתות החברתיות במדינה נכתב כי “הדרוזים של שויא אוכפים את החלטת האו”ם 1701 במקום צבא לבנון ויוניפי”ל”. וסעד אל-חרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר, כותב בחשבון הטוויטר שלו: “שימוש בדרום לבנון לסכסוכים אזוריים מבלי להתחשב בהשלכות זה צעד שיכול לשים את לבנון כולה בתוך מלחמה של אחרים על ארצה. לבנון אינה חלק מהסכסוך הישראלי-איראני במפרץ עומאן והמדינה והכוח הבטחוני החוקי שלה הם היחידים שאמונים על משימת ההגנה על אזרחי המדינה ושמירה על הריבונות”.
מנגד, עיתון אלאח’באר הלבנוני המזוהה עם חזבאללה כתב כי “כמה מהמשת”פים ששירתו בעבר בצד”ל מילאו תפקיד מרכזי בעצירת הרכב שנשא את המשגר הרב קני ממנו נורו הרקטות”. בתוך כך, בחיזבאללה פרסמו את שמו ותמונתו של מי שתיעד את האירועים והפיץ אותם ברשתות החברתיות.
יהושע שלח לי את ההודעה הבאה, שעברה באחת מקבוצות הווטסאפ באותו היום:
توضيح حول الآلية التي تم اعتراضها من قبل الأهالي في قرية شويا
عند الساعة 11:15 من ظهر اليوم الجمعة، ردت المقاومة الإسلامية على الاعتداءات الصهيونية على لبنان باستهداف محيط مواقع العدو الاسرائيلي في مزارع شبعا بصليات صاروخية من مناطق حرجية بعيدة تماماً عن المناطق السكنية حفاظاً على أمن المواطنين.
ولدى عودة المقاومين من عملهم وأثناء مرورهم بمنطقة شويا في قضاء حاصبيا، أقدم عدد من المواطنين على اعتراضهم.
إن المقاومة الإسلامية، كانت ولا تزال وستبقى، من أحرص الناس على أهلها وعدم تعريضهم لأي أذى خلال عملها المقاوم، وهي التي تدفع الدماء الزكية من شبابها لتحافظ على أمن لبنان ومواطنيه.
הבהרה בנושא כלי הרכב שהותקף על-ידי התושבים בכפר שוּיַא (מזרחית לחאצביא, תושביו דרוזים ונוצרים. שָלֵו)
בשעה 11:15 בצהרי יום שישי ההתנגדות האסלאמית (חזבאללה, שלו) הגיבה על התוקפנות הציונית נגד לבנון בירי על סביבת מוצבי האויב הישראלי בחוות שבעא במטחי רקטות מאזורים מיוערים שרחוקים לגמרי מאזורים מיושבים וזאת מתוך שמירה על בטחון האזרחים.
עם חזרתם של אנשי ההתנגדות מפעולתם ובמהלך מעברם באזור שויא בנפת חאצביא תקפו אותם מספר אזרחים.
ההתנגדות האסלאמית הייתה, עודנה ותישאר מבין (הגורמים בהם משרתים) האנשים הדואגים ביותר לתושביה ולאי חשיפתם לפגיעה כלשהי במהלך פעולות ההתנגדות שלה, והיא זו ששילמה בדם הטהור של אנשיה לשם שמירה על ביטחונם של לבנון ואזרחיה.
בנוסף, הוא שלח לי סרטון מ- 7.8.21, גם הוא הועבר באותן קבוצות.
את הסרטון צילם פעיל חזבאללה, בעודו מדבר עם חקלאי דרוזי שבא למכור את יבולו בעיר צידון.
וזו לשון הסרטון, המצורף לתגובות:
מעכ ואחד מן אבנאא’ הידי אלמקאומה, אללי בקלכ אהלא וסהלא פיכ בצידא
אללה יח’ליכ
ואהלא וסהלא פיכן
אנא מעיש ח’בר
בדנא מנכ בס,
אנת מן חאצביא, צח?
נעם
בדי מנכ תוצל רסאלה לאהלנא בחאצביא, תקול להן אנה הידי אלמקאומה הי דרעכן,
הי דרע אלסני ודרע אלשיעי ודרע אלדרזי, ובדהא תקול לכ אנה הידי אלמקאומה הי אלסבב אנה אנת עם בתסתרזק הון ואנא עם בסתרזק הון
פמנתמנא מנכן, אהלנא בחאצביא, אנה תכונוא מתל מא עודתונא, דרע ללמקאומה
הידא אח’לאקנא, נחנא מא מנזעל אלעאלם
נחנא מנקלכן אהלא וסהלא פיכם, וואחד מן אבנאא’ הידי אלמקאומה בקלכ אנה כונוא מתל מא עודתונא, דרע להידי אלמקאומה
לאנה אלחרב אלג’איה חרב קאסיה ונחנא מתעודין עליכן אנכן אהל אלמקאומה
אהלא וסהלא פיכ חביב קלבי
אללה יח’ליכ
ע ראסי
– معك واحد من أبناء هيدي المقاومة، إللّي بقلّك أهلا وسهلا فيك بصيدا
– الله يخلّيك
– وأهلا وسهلا فيكن
– أنا معيش خبر –
– بدّنا منّك بس،
إنت من حاصبيا، صحّ؟
– نعم
– بدّي منّك توصّل رسالة لأهلنا بحاصبيا، تقول لهن إنّه هيدي المقاومة هي درعكن،
هي درع السّنّيّ ودرع الشّيعيّ ودرع الدّرزيّ، وبدّها تقول لك إنّه هيدي المقاومة هيّ السّبب إنّه إنت عم بتسترزق هون وأنا عم بسترزق هون
فمنتمنّى منكن، أهلنا بحاصبيا، إنّه تكونوا متل ما عوّدتونا، درع للمقاومة
هيدا أخلاقنا، نحنا ما منزعل العالم
نحنا منقلكن أهلا وسهلا فيكم، وواحد من ابناء هيدي المقاومة بقلّك إنّه كونوا متل ما عوّدتونا، درع لهيدي المقاومة
لأنّه الحرب الجاية حرب قاسية ونحنا متعوّدين عليكن إنّكن أهل المقاومة
أهلا وسهلا فيك حبيب قلبي
– الله يخلّيك
– ع راسي
– מדבר איתך אחד מבניה של ההתנגדות הזו (חזבאללה מכנים עצמם: “ההתנגדות”), שאומר לך ברוך הבא לצידון
– תהיה בריא
– וברוכים הבאים
– אין לי מושג (נקטע)
– אנו רק רוצים ממך,
אתה מחאצביא, נכון?
– נכון
– אני רוצה שתעביר מסר לאנשינו בחאצביא, תגיד להם שההתנגדות הזו היא המגן שלכם,
היא המגן של הסוני ושל השיעי ושל הדרוזי, והיא רוצה לומר לך שההתנגדות הזו היא הסיבה לכך שאתה מתפרנס פה ואני מתפרנס פה
ואנו מצפים מכם, אנשינו בחאצביא, שתהיו כמו שהרגלתם אותנו, מגן של ההתנגדות
זה המוסר שלנו, אנו לא באנו להרגיז את האנשים (מיל’: העולם)
אנו אומרים לכם ברוכים הבאים, ואחד בניה של ההתנגדות הזו אומר לך שתהיו כמו מה שהרגלתם אותנו, מגן של ההתנגדות הזו
כי המלחמה הבאה תהיה מלחמה קשה ואנו רגילים שאתם אנשי התנגדות (הדרוזי סופק כפיו כמקבל את הגורל)
ברוך הבא, יקירי
– תהיה בריא
– בשמחה
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
שורה על חאצביא, מויקיפדיה:
“חאצביא (حاصبيا, תעתיק חופשי: חאסְבָיא) היא עיירה בדרום מזרח לבנון, בוואדי א-תים, במורדות הצפוניים של הר החרמון. רוב האוכלוסייה דרוזית אך בעיירה מתגוררים גם נוצרים”.
העיר צידון ממוקמת צפון מערבית לחאצביא ומרוחקת ממנה כ- 30 ק”מ בקו אווירי.
והנה ידיעה חדשותית נוספת בנושא:
בעקבות החרמת משגר הטילים: חיזבאללה נוקם בדרוזים
כלי תקשורת בדרום לבנון דיווחו כי ארגון הטרור מגרש סוחרים בני העדה הדרוזית מצידון, ושיגר איומים לשיח’ים בני הכפר חסביה • תושבים דרוזים הותקפו בידי תומכי חיזבאללה בעיר נבטיה
נטע בר, “ישראל היום”, 8.8.21
ארגון הטרור חיזבאללה הגיב הבוקר (ראשון) לאירוע שבו השתלטו תושבי הכפר שויא על משגר טילים ששימש את הארגון לירות רקטות לעבר שטחה של ישראל, היכו פעילים של התנועה, וניפצו שמשות של כלי רכב של אנשיו.
על פי דיווחים באתר החדשות הדרום לבנוני “ג’נוביה”, אנשי הארגון החלו לסלק משטחי העיר צידון סוחרים דרוזים, ובהם שיח’ דרוזי ידוע ומוכר שמוכר תאנים מהכפר חסביה באחת הכיכרות הגדולות בעיר. בסרטון שפורסם ברשת, וגרם לזעם ציבורי רב, נראים פעילים של ארגון הטרור כשהם מפנים את ארגזי התאנים של הסוחר הקשיש בגסות ומגרשים אותו מהמקום.
מדובר במכה כואבת עבור החקלאים והסוחרים הדרוזים, שסובלים כמו יתר תושבי לבנון מהמשבר הכלכלי החמור, ומכירת תוצרת חקלאית עודפת ברחובות הערים הגדולות במדינה היא אחת הדרכים האחרונות שנותרו בידם לגייס מזומנים הנחוצים לקיום בסיסי.
תושבי העיר צידון, המתנגדים לחיזבאללה, פרסמו ברשת החברתית טוויטר קריאה לסוחרים הדרוזים לשוב אל העיר, והציוצים השונים נחתמו בקריאה “גם אנחנו רוצים לאכול תאנים מחסביה”. תומכי חיזבאללה לא הסתפקו בסילוק החקלאים הדרוזים, ושיגרו מכתבים מאיימים לשיח’ים הדרוזים של הכפרים שויא וחסביה, מעוזים דרוזים שתושביהם השתתפו באירוע שבו הושפלו אנשי ארגון הטרור.
בעיירה נבטיה, שם מתגוררים תושבים דרוזים לצד מוסלמים שיעים, תקפו נאמני חיזבאללה כמה בתים של תושבים דרוזים, ואנשי הצבא והמשטרה נאלצו להתערב ולגרש מהמקום את פעילי חיזבאללה. בתגובה תקפו תושבים דרוזים מיניבוס שהסיע אנשי חיזבאללה על הדרך המובילה מהבקעא לצידון.
האם “השיח’ הדרוזי הידוע” מהכתבה הוא זה שמופיע בסרטון פה? לשבריר שניה ניתן לראות את הפרי, או שמא ירק, שהוא מוכר, אולם לא הצלחתי לקבוע אם מדובר בתאנים או לא, וגם אם כן, אין אינדיקציה ודאית שהוא-הוא “השיח’ הידוע”…
השורש הערבי ד.ר.ע עוסק בשריון. הוא קיים גם בתחומי משמעות אחרים, אך אינו נפוץ בהם.
* הפועל דַרַּע درّع בבניין השני – שריין; הלביש בשריון
* מֻדַרַּע مدرّع, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – משוריין; ארמדיל
* מֻדַרַּעַה مدرّعة, בנקבה – שריונית; רכב משוריין; ספינת קרב
* סַיַּארַה מֻדַרַּעַה سيّارة مدرّعة – רכב/מכונית משוריינ/ת
* אַאלִיַּה מֻדַרַּעַה آليّة مدرّعة – רכב (צבאי) משוריין
* זֻגַ’אג’ מֻדַרַּע زجاج مدرّع – זכוכית משוריינת
* צֻלְבּ מֻדַרַּע صلب مدرّع – פלדה קשה
* פִרְקַה מֻדַרַּעַה, פִרְקַת דֻרוּע فرقة مدرّعة، فرقة دروع – דיביזיה/אוגדה משוריינת, דיביזיית/אוגדת שריון (יחידה צבאית גדולה המתבססת על טנקים)
* סִלַאחֶ אלְמֻדַרַּעַאת سلاح المدرّعات – חיל השריון
* דִרֶע בַּשַרִיּ درع بشريّ – מגן אנושי
* דִרֶע קִשְרִי درع قشريّ – שריון קשקשים (אצל חיות וגם אצל אבירים)
* דִרְעֶ אלְוַטַן درع الوطن – מגן המולדת, כינוי מקובל לכוחות הביטחון
* דִרֶע תַכְּרִימִיַּה درع تكريميّة או דִרֶע תִדְ’כַּארִיּ درع تذكاريّ – מגן הניתן לאות כבוד
* דִרֶע צַפִיחִיַה درع صفيحيّة – שריון לוחות (“שריון גוף העשוי מלוחות פלדה המחוברים זה לזה באמצעות מסמרות, צירים ורצועות עור. שריון הלוחות הומצא באירופה בימי הביניים והעניק ללוחם הלובש אותו הגנה טובה מאוד, מבלי לפגוע בניידות באופן משמעותי. […]” (שם)
* דֻרוּע תַפַאעֻלִיַּה دروع تفاعُليّة – שריון ריאקטיבי (“שריון המותקן ברכב קרבי משוריין המגיב לפגיעת נשק בצורה המקטינה את הנזק לרכב עליו מותקן המיגון. מיגון כזה יעיל בעיקר נגד חימוש המבוסס על מטען חלול (כגון רקטות נ”ט וטילי נ”ט). […]” (שם)
* דִרֶע מֻכַּאפַחַתֶ אלשַּעַ’בּ درع مكافحة الشّغب – מגן (אישי) של שוטרים או אנשי ביטחון במהלך פיזור הפגנות או הפרות סדר
* חַ’ארֶק לִלדֻּרוּע خارق للدّروع – ח”ש, פגז/קליע חודר שריון
* קֻוַּאת דִרְעֶ אלסַּלַאם قوّات درع السّلام – כוחות מגן השלום (בסודאן)
פינת: “האם ביקרתם פעם ב-?”
(1)
“דַרְעַא (בערבית درعا, שפירושה “מצודה”) היא עיר בדרום סוריה, המשמשת כבירת מחוז דרעא. העיר ממוקמת כ-100 קילומטר דרומית לדמשק, בגובה 435 מטר מעל פני הים. אוכלוסייתה כ-75,500 נפש. היא נמצאת באגן הירמוך, סמוך לגבול ירדן–סוריה. מולה בשטח ירדן העיירה א-רמת’א.
היסטוריה
דרעא מזוהה עם העיר המקראית אדרעי. התל המקראי של אדרעי נמצא במרכז העיר דרעא, צמוד לדרך הראשית מאירביד לדמשק. העיר מוזכרת ברשימת ערי כנען המופיעה בפפירוס אנאסטאזי א.
בשנת 1908 הוקמה בדרעא תחנת רכבת, ובה מסעף שחיבר את העיר חיפה (דרך מסילת הרכבת דרעא – צמח ומסילת רכבת העמק), עם מסילת הרכבת החיג’אזית שפעלה בין דמשק שבסוריה לבין מדינה שבחג’אז, כיום בערב הסעודית, ושימשה את עולי הרגל המוסלמים בדרכם לעיר המקודשת מכה.
העיר התפרסמה במלחמת העולם הראשונה כמקום שבו נתפס לורנס איש ערב ועונה על ידי הטורקים.
החל מסוף העשור הראשון של המאה ה-21 סבל אזור דרעא, שהוא חקלאי באופיו, ממחסור באספקת מים ומגידול באוכלוסיית העיר כתוצאה ממעבר תושבים ממזרח סוריה אל העיר עקב משבר מים מתמשך באזורם. הדבר עורר במרץ 2011 גל מחאה והפגנות נרחבות בעיר, ודרעא הפכה למוקד של תסיסה נגד המשטר הסורי. הדבר גרם לנזק ולהרס נרחב. בהתנגשויות אלה מאות אזרחים נהרגו ואלפים נפצעו ונעצרו בידי המשטר הסורי. מאורעות אלו הביאו לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה שנמשכת מעל לעשר שנים וגבתה את חייהם של מעל ל-500 אלף נפש. ב-12 ביולי 2018 כבש צבא סוריה מחדש את העיר”. (ויקיפדיה)
(2)
נהר דַרְעַה واد درعة במרוקו הוא הארוך בנהרות המדינה. אורכו 1,200 ק”מ. מקורותיו נובעים בהרי האטלס, מהם הוא פונה לכיוון דרום-מזרח, שם הוא נפגש עם נהר דאדס ונהר אמיני ואז פונה מערבה לכיוון האוקיינוס האטלנטי. בחלקו הוא מהווה את הגבול המדיני בין מרוקו לאלג’יריה.
מימיו משמשים להשקיית הגידולים החקלאיים הרבים באזור, שהמוכרים שבהם הם עצי התמר המפורסמים של מרוקו.
תושבי האזור מאופיינים בגון עור שחום.
ואיך קוראים למי שמקורו מאזור העמק? דרעי!
זה היה הפוסט ה- 1,444 שלנו.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.