פורסם לראשונה ב- 20.10.21
מילת היום מופיעה בזכותו של הקורא המתמיד יאיר גולד.
חִצַאר (חסאר) حِصَار – מצור, סגר
לשמיעה:https://soundcloud.com/listen2arabit/wcrzqynt7wto…
תזכורת: האות הערבית צאד ص נהגית כמו s גרונית-נחצית.
יאיר שלח לי שני סרטונים, שמצורפים לתגובות. את הסרטונים קיבל מדוד ביטן.
הסרטון הראשון הוא מבית היוצר של סוכנות “קֻדְס”, וזו לשונו:
בסם אללה אלרחמן אלרחים.
ג’א’נא להנא אליום לנוצל עדת רסאא’ל
אולן אנ דמאא’ אלשהדאא’ אלתי סאלת הנא עלא ארצ’ מלכת אלצמוד ואלתחדי לם תד’הב הדרן באד’ן אללה סבחאנה ותעאלא.
אמא רסאלתנא אלת’אניה הי להד’א אלעדו
נקול לכם לן תעישוא באמן ואסתקראר טאלמא אנ שעבנא לם יעש הד’א אלאמן ואלאסתקראר.
לא אמאנה לכם עלא הד’ה אלארצ’
פלתאתוא בחקוק שעבנא כאמלתן דון ממאטלה או תסויף.
נקול ללוסטאא’ אאן אלאואן אן יכסר הד’א אלחצאר ען שעבנא
פלא מג’אל ללוסטאא’ מע הד’א אלעדו בעד אליום!
אליום בנא’כד ללאחתלאל אלג’באן וללוסטאא’ אנה אחנא מסתמרין פי אלמסאאר אלסלמיה חתא רפע אלחצאר.
אחנא אליום ג’א’נא מן מחאפט’ת ח’אן יונס ואלאח’צ אלמנאטק אלשרקיה אלחדודיה, ג’א’נא אליום לנצרה לאח’ואננא פי מח’ים מלכה פי קטאע ע’זה לרפע אלחצאר כאמלן ען קטאע ע’זה,
שאא’ מן שאא’ ואבא מן אבא
ואללי מש עאג’בה ישרב מן ואד ע’זה.
בנוצל רסאלה ללעאלם אג’מע אנה אחנא אליום פי מסאאר סלמיה
מש ג’איין לא בסלאח ולא בצואריח’
אחנא מסאאר סלמיה אליום ג’א’נא
بسم الله الرّحمن الرّحيم.
جئنا لهنا اليوم لنوصل عدّة رسائل
أوّلًا أنّ دماء الشّهداء التي سالت هنا على أرض مَلَكَة الصّمود والتّحدّي لم تذهب هدرًا بإذن الله سبحانه وتعالى.
أمّا رسالتنا الثّانية هي لهذا العدوّ
نقول لكم: لن تعيشوا بأمن واستقرار طالما أنّ شعبنا لم يعش هذا الأمن والاستقرار.
لا أمانة لكم على هذه الأرض
فلتأتوا بحقوق شعبنا كاملةً دون مماطلة أو تسويف.
نقول للوسطاء: آن الأوان أن يكسر هذا الحصار عن شعبنا
فلا مجال للوسطاء مع هذا العدوّ بعد اليوم!
اليوم بنؤكّد للاحتلال الجبان وللوسطاء إنّه إحنا مستمرّين في المسائر السلميّة حتّى رفع الحصار.
إحنا اليوم جئنا من محافظة خان يونس والأخصّ المناطق الشّرقيّة الحدوديّة، جئنا اليوم لنصرة لإخواننا في مخيّم ملكة في قطاع غزّة لرفع الحصار كاملًا عن قطاع غزّة،
شاء من شاء وأبى من أبى
واللّي مش عاجبه يشرب من واد غزّة.
بنوصّل رسالة للعالم أجمع إنّه إحنا اليوم في مسائر سلميّة
مش جايين لا بسلاح ولا بصواريخ
إحنا مسائر سلميّة اليوم جئنا
בשם אללה הרחמן והרחום.
באנו לכאן היום כדי להעביר מספר מסרים.
קודם כל שהדם של השהידים שנשפך פה על אדמת מַלַכַּה, מלכה של העמידה האיתנה וההתגרות, לא נשפך לשווא, בעזרת האל ישתבח ויתעלה.
המסר השני שלנו הוא לאויב הזה,
אנו אומרים להם: לעולם לא תחיו בביטחון וביציבות כל עוד עמנו לא יחיה בביטחון וביציבות.
אין לכם ביטחון על האדמה הזו,
תנו את הזכויות המלאות של עמנו ללא סחבת או דחיה והשהיה.
אנו אומרים למתווכים (כדוגמת מצרים. שָלֵו): הגיע הזמן לרסק את המצור הזה שמוטל על עמנו
אין מקום למתווכים עם האויב הזה לאחר היום!
(דובר אחר)
היום אנו מדגישים לכיבוש הפחדן ולמתווכים שאנו ממשיכים בתהלוכות הבלתי אלימוֹת עד הסרת המצור.
היום באנו ממחוז ח’אן יונס, ובמיוחד מאזורי הגבול המזרחיים, באנו היום לעזור לאחינו במחנה מלכה ברצועת עזה לשם הסרת המצור במלואו מרצועת עזה,
בין אם תרצו ובין אם לא,
ומי שזה לא מוצא חן בעיניו שישתה את המים של נחל עזה.
אנו מעבירים מסר לעולם כולו שאנו היום בתהלוכות בלתי אלימות
באנו בלי נשק ובלי רקטות
באנו לתהלוכות בלתי אלימות היום
צורת הריבוי של מסירה (תהלוכה), בה משתמש הדובר השני – מסאא’ר – היא פחות נפוצה אך קיימת.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
מחנה מלכה? מהו מחנה מלכה?
נעיף מבט בכתבה מלפני שנתיים וחצי:
“הסעות, מחנות, לונה פארק וגם ילדים הרוגים: 51 שבועות של הפגנות החלו מפוסט בפייסבוק
לפני שנה קיבל תושב הרצועה השראה מציפורים שחצו את הגבול לישראל, שיתף את תחושותיו ברשת ובלי כוונה התחיל מחאה שנמשכת מאז. אילו תעשיות התפתחו סביב ההפגנות? מהם ארבעת המעמדות של המשתתפים? ומה המחיר שמשלמים החקלאים העזתים? הפן האזרחי של צעדות השיבה
אליאור לוי, ynet, פורסם: 19.03.19
בתחילת 2018 יצא פלסטיני מרפיח בשם אחמד אבו ארתימה לטייל עם חבריו בפאתיה המזרחיים של העיר עזה, וראה להקת ציפורים שחצתה במעופה את הגבול שבין הרצועה לישראל. “אמרתי לחברים שלי – תסתכלו, בסך הכול עשרות מטרים מפרידים בינינו לבין ישראל”, הוא סיפר. אבו רתימה שב לביתו ובאותו ערב העלה פוסט לפייסבוק שבו כתב “למה אנחנו לא יכולים להיות כמו הציפורים? הרי הן לא מכירות בגדר שמפרידה בינינו לבין האדמות שלנו מ-1948”.
לא ברור אם הסיפור הרומנטי על להקת הציפורים קרה במציאות, אבל הפוסט של אבו ארתימה נכתב גם נכתב. ספק אם הוא דמיין שהפוסט הזה ינביט את אחד האירועים המשמעותיים ביותר שהתרחשו ברצועת עזה בשנים האחרונות. ספק אם חשב שהפוסט הזה יוביל לפתיחתו של קמפיין ענק שהחל בהפגנה אחת בשם “צעדת השיבה הגדולה” ונמשך עד היום.
צעדות השיבה עברו הרבה גלגולים בשנה האחרונה, אבל הן החלו כמחאה ציבורית אותנטית ואחמד אבו ארתימה הוא ההוגה שלהן. כשהאנרגיות סביב הצעדה התגברו התכנסה הנהגת חמאס כדי לבחון את משמעותה מחשש שמחאה ציבורית עלולה בסופו של יום להיות מופנית גם נגד הארגון השולט בעזה. ואכן, מהר מאוד הפכה מחאתו של אבו ארתימה לאירוע מאורגן בשליטת חמאס.
חמאס אמנם ביקש לוודא שהאנרגיות לא יופנו נגדו, אבל במקביל הבין את הפוטנציאל הגלום בקמפיין הזה להשגת צרכיו. בראש הקמפיין עומדת הנהגה ארגונית עצמאית לכאורה (שבפועל כפופה לחמאס) ששמה הרשמי הוא “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה ושבירת המצור”. בהנהגה הזאת יש נציגות מכובדת דווקא לארגון הג’האד האסלאמי.
הרשת החברתית
בתחילה נקבעו חמישה מוקדים להפגנות כאשר כל אחד מהם זכה לכינוי של מחנה. בתחילת הקמפיין פעלו המוקדים בכל יום והתקיימו בהם פעילויות חברתיות שונות. בחלוף הזמן הופסקה הפעילות היומית והשימוש במחנות נעשה רק בהפגנות השבועיות בימי שישי, ובמקביל נוסף מוקד חדש ושישי במספר.
אלו הם מוקדי ההפגנות:
• מוקד זיקים על חוף ימה הצפוני של הרצועה, מול קיבוץ זיקים. מתקיימת בו הפגנה באמצע השבוע בלבד (לרוב בימי שני) והוא כולל גם משט של סירות דיג שמגיעות עד קו הגבול ומתעמתות עם ספינות חיל הים.
• מוקד ג’באליא נמצא בחלקו המזרחי של מחנה הפליטים והוא מאויש בימי שישי ובהפגנות הליליות. במוקד זה בוצעו כמה ניסיונות לפיגועי ירי בחסות ההפגנות.
• מוקד מלכה (Malaka) נמצא מזרחית לעיר עזה מול מעבר קרני (מעבר קרני, מערבית לנחל עוז, כבר אינו פעיל. שָלֵו). זהו המוקד המרכזי של ההפגנות ובו גם מוצבת הבמה המרכזית שעליה נישא הנאום המרכזי ביום ההפגנה. מוקד זה מאויש בימי שישי ובהפגנות הליליות.
• מוקד אל-בוריג’ נמצא במרכז רצועת עזה, בחלקו המזרחי של מחנה הפליטים. מוקד זה מאויש בימי שישי ובהפגנות הליליות.
• מוקד ח’אן יונס נמצא מזרחית לעיר ליד ח’רבת ח’זאעה. מוקד זה מאופיין באלימות רבה ומאויש בימי שישי ובהפגנות הליליות.
• מוקד רפיח נמצא מול קיבוץ כרם שלום ובמרחק קטן מאוד ממנו ולכן מדובר במוקד רועש ובעייתי במיוחד שאותו מנצלים הפלסטינים להבערת צמיגים ומיסוך הקיבוץ בעשן.
[…]”
הסרטון השני ששלח לי יאיר הוא מ- 30.8.21 והוא שודר בסוכנות הידיעות צַפַא – וכאלת אלצחאפה אלפלסטיניה صفا – وكالة الصّحافة الفلسطينيّة. הוא מקוטע הן בתחילתו והן בסופו.
זו לשונו:
… ואצ’חה ג’ידן לכל אלעאלם, ואצ’חה כוצ’וח אלשמס, באנה אחנא אלשבאב אלת’אא’ר מסתמרין בפעאליאת אלארבאכ אללילי חתא פכ אלחצאר ען ע’זה,
ומא בנרצ’א אחנא להד’א אלעדו אלג’באן אנה יקעד יתחכם פינא ויקעד יסכר עלא כיפה מעאבר וכל אשי.
אחנא רסאלתנא ואצ’חה באנה אחנא מסתמרין, ומא בנתראג’ע רע’ם אלמטבעין ואלמתאאמרין ואללי ביזאודוא עלינא באנה אחנא בניג’י למצאלחנא אלשח’ציה, בנקול להם לא! אחנא בניג’י מן אג’ל אללה ומן אג’ל אלוטן, פבנקול לכל אלעאלם (נקטע)
אללה אכבר!
אחנא אליום הד’א, אחנא, אליום באלד’את ואליום הד’א בנבארכ לשעבנא אלפלסטיני אלחר, אלצאמד ואלמראבט
בנבארכ לה ובנהניה במקתל אלג’נדי אלח’נזיר אללי תם קתלה (נקטע)
אללה אכבר וללה אלחמד
אללה אכבר וללה אלחמד
אללה אכבר וללה אלחמד
אללה אכבר וללה אלחמד
תכביר!
אללה אכבר
אחנא אלשבאב אלת’אא’ר מן רפח לבית חאנון
אולן בנבארכ לשעבנא אלפלסטיני אלצאבר ואלמראבט
בנבארכ לה עלא מקתל אלג’נדי אלצהיוני אללי תם קתלה ואעדאמה עלא אידי אלשבאב אלת’אא’ר עלא ארצ’ מח’ים מלכה
ואחנא בנקול לשבאבנא באלשבאב אלת’אא’ר באנכו תט’לוא מסתמרין ואצ’רבוא ביד מן חדיד
מא תהאבוא הד’א אלמחתל.
בנקול לאמהאת אלשהדאא’ אללי הם אמהאתנא, לאבאא’ אלשהדאא’ ואח’ואן אלשהדאא’, באנה תאר אבנאא’כם רח יג’י עלא אידינא באד’ן אללה
ורח נט’לנא מסתמרין פי פעאליאת אלארבאכ אללילי חתא פכ אלחצאר באכמלה ען קטאע ע’זה
… واضحة جيّدًا لكلّ العالم، واضحة كوضوح الشّمس، بأنّه إحنا الشّباب الثّائر مستمرّين بفعاليّات الإرباك اللّيليّ حتّى فكّ الحصار عن غزّة،
وما بنرضى إحنا لهذا العدوّ الجبان إنّه يقعد يتحكّم فينا ويقعد يسكّر على كيفه معابر وكلّ إشي.
إحنا رسالتنا واضحة بأنّه إحنا مستمرّين، وما بنتراجع رغم المطبّعين والمتآمرين واللي بيزاودوا علينا بأنّه إحنا بنيجي لمصالحنا الشّخصيّة، بنقول لهم لا! إحنا بنيجي من أجل الله ومن أجل الوطن، فبنقول لكل العالم (يُقطع)
الله أكبر!
إحنا اليوم هذا، إحنا، اليوم بالذّات واليوم هذا بنبارك لشعبنا الفلسطيني الحرّ، الصّامد والمرابط
بنبارك له وبنهنّيه بمقتل الجنديّ الخن-/ز-ير اللّي تمّ قتله (يقطع)
الله أكبر ولله الحمد
الله أكبر ولله الحمد
الله أكبر ولله الحمد
الله أكبر ولله الحمد
تكبير!
الله أكبر!
إحنا الشّباب الثّائر من رفح لبيت حانون
أوّلًا بنبارك لشعبنا الفلسطيني الصّابر والمرابط
بنبارك له على مقتل الجنديّ الصّهيوني اللّي تمّ قتله وإعدامه على أيدي الشّباب الثّائر على أرض مخيّم ملكة
واحنا بنقول لشبابنا بالشّباب الثّائر بأنّكو تظلّوا مستمرّين واضربوا بيد من حديد
ما تهابوا هذا المحتلّ.
بنقول لأمّهات الشّهداء اللّي هم أمّهاتنا، لآباء الشّهداء وإخوان الشّهداء، بأنّه تار أبنائكم رح يجي على إيدينا بإذن الله
ورح نظلّنا مستمرّين في فعاليّات الإرباك اللّيليّ حتّى فكّ الحصار بأكمله عن قطاع غزّة
…[יש לנו מסר] ברור מאוד לכל העולם, ברור כשמש, שאנו ה”צעירים המורדים/המהפכנים”* ממשיכים בפעולות ההטרדה הלילית** עד הסרת המצור מעל עזה,
לא נאפשר לאויב הפחדן הזה לרדות בנו ולסגור כרצונו את המעברים וכל הדברים האלה.
המסר שלנו ברור: אנו ממשיכים ולא ניסוג למרות אלו שעושים נורמליזציה (עם ישראל), אלו שקושרים קשר ואלו שמעלילים עלינו / מתנצחים איתנו שאנו מגיעים (להפרות הסדר על הגדר. שלו) למען האינטרסים האישיים שלנו, אנו אומרים להם לא! אנו באים למען אללה ולמען המולדת, ואנו אומרים לכל העולם (נקטע ע”י ההמון שלידו)
אללהֻ אכבר! (מיל’: אללה הוא הגדול ביותר)
אנו ביום הזה, ביום הזה בדיוק, מברכים את עמנו הפלסטיני החופשי, העומד איתן והשומר על גבולות המדינה האסלאמית
מברכים אותו על הרג החייל החזיר שנהרג*** (נקטע)
אללה אכבר והשבח לאל!
אללה אכבר והשבח לאל!
אללה אכבר והשבח לאל!
אללה אכבר והשבח לאל!
אמרו אללה אכבר!
אללה אכבר!
אנו הצעירים המורדים מרפיח (בדרום הרצועה) ועד בית חאנון (בצפון-מזרח הרצועה)
קודם כל אנו מברכים את עמנו הפלסטיני העומד איתן והשומר על גבולות המדינה האסלאמית
מברכים אותו על הרג החייל הציוני שנהרג והוצא להורג בידי הצעירים המורדים על אדמת מחנה מלכה
ואנו אומרים לאנשינו ב”צעירים המורדים” המשיכו במעשיכם והכו ביד ברזל
אל תפחדו מהכובש הזה.
אנו אומרים לאימהות השהידים שהם אימותינו, לאבות השהידים ולאחי השהידים, שנקמת הדם של בניכם תבוא מידינו בעזרת האל
ונמשיך בפעולות ההטרדה הלילית עד הסרת המצור בשלמותו מרצועת עזה
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
* אַלשַּבַּאבֶּ אלתַּ’אאֶר אַחְפַאדֶ אלנַּאצֶר الشّباب الثّائر أحفاد النّاصر – “הצעירים המורדים/המהפכנים, נכדיו של המושיע (צלאח אלדין אלאיובי, ששחרר את ארץ ישראל מידי הצלבנים בימי הביניים)” הם התארגנות המזוהה עם צעדות השיבה וההפגנות הצמודות לגדר ברצועה.
** על יחידות ההטרדה הלילית ברצועה התפרסם אצלנו פוסט בעבר:
https://bit.ly/3ieEl64. בקצרה, מדובר בצעירים עזתים – עצמאיים, כהגדרתם – שמפעילים בלילות צופרים, יורים זיקוקים ונפצים, שורפים צמיגים ומשגרים בלוני תבערה, זאת כדי להטריד ולבלבל את כוחות צה”ל שנמצאים מהצד המזרחי של הגדר.
*** בדיוק ביום הקלטת הסרטון ושידורו, ה- 30.8.21, מת מפצעיו לוחם מג”ב בראל חדריה שמואלי ז”ל שנורה כמה ימים קודם לכן, ב- 21.8, במהלך התפרעות אלימה על הגדר.
השורש הערבי ח.צ.ר עוסק בכיתור, במצור ובצמצום, וגם במחצלות (במקרה זה ההתכתבות עם העברית היא דרך השורש הקרוב ח.צ.ל).
בעברית הוא מופיע במילה חָצֵר: שטח פתוח, מתוחם או מגודר הסמוך לבית.
* הפועל חַצַר حَصَر בבניין הראשון – צר על-, כיתר את-, סגר על-; צמצם, הגביל, קבע גבול; מנע, עיכב; עצר את-, כלא; ספר; במדוברת גם: השתעמם
* הפועל הספרותי חַצִרַ حَصِرَ גם בבניין הראשון אך במשקל אחר – היה חסר סבלנות; נעשה קמצן
* חַצְר حَصْر, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – כיתור, הקפה; הגבלה, צמצום, תחימה; מצור, מעצר; אילוץ; ספירה; הכלה, הסגר; עצירת שתן; במדוברת גם: שעמום; דיכאון, עצבות
* חַצְרִיּ حصريّ – בלעדי, מיוחד; מונופולי; הגבלה
* בִּאלְחַצְר بالحصر או: חַצְרַן حصرًا, או בִּצוּרַה חַצְרִיַּה بصورة حصريّة – בדיוק, במדויק, באופן נקודתי או בלעדי או ספציפי
* מֻקַאבַּלַה חַצְרִיַּה مقابلة حصريّة – ראיון מיוחד או בלעדי
* חַצְר עַאםּ حصر عامّ – אחת הדרכים להגיד מִפְקָד כללי
* חַצְרֶ אלְעַטַבּ حصر العطب – בקרת נזקים
* חַצְרֶ אלְמַתְרוּכַּאת حصر المتروكات – ספירה ורישום העיזבון (של המת)
* כַּשְפֶ אלְחַצְר וַאלרַּבְּט / וַאלְגַ’רְד كشف الحصر والرّبط / الجرد – דוח ספירת מלאי
* סִגִ’לֶּ אלְחַצְר سجلّ الحصر – קטלוג
* אַדַאת חַצְר أداة حصر – מילית צמצום
* עַלַאמַת חַצְר علامة حصر – מירכאות; גרשיים
* עַלַא סַבִּילֶ אלְחַצְר على سبيل الحصر – באופן ספציפי, לשם דיוק
* חֻצְר حُصْر, בצורת שם פעולה נוספת של הבניין – עצירות; עצירת שתן
* לַא יֻחְצַר لا يُحصر, או: לַא חַצְרַ לַהֻ لا حصرَ له, או: יַפוּקֻ אלְחַצְר يفوق الحصر – לא ייספר, שמספרו רב מאוד
* חַאצִרַה حاصرة, בצורת הבינוני פועלת של הבניין – סוגר (מִתקן, התקן)
* הפועל חַאצַר حاصر בבניין השלישי – הטיל מצור, כיתר
* מֻחַאצַרַה محاصرة או חִצַאר, היא מילת היום, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – מצור, כיתור, הצרת צעדים
* פַרְצֶ’ / צַ’רְבֶּ אלְחִצַאר فرض / ضرب الحصار – הטלת מצור
* רַפְעֶ / כַּסְרֶ / פַכֶּّ אלְחִצַאר رفع / كسر فكّ الحصار – הסרת המצור
כותב בהקשר זה יאיר גולד:
לגבי “הסרת המצור” אפשר לטעון ש- רפע אלחצאר מתייחס להסרת המצור מצד מטיל המצור ואילו כסר אלחצאר מדבר יותר על השתחררות מהמצור (מצד זה שהטילו עליו את המצור). במשמעות האחרונה הקטע תורם לנו גם את פכ אלחצאר.
* חִצַאר בַּחְרִיּ حصار بحريّ – מצור ימי
* חִצַאר אִקְתִצַאדִיּ حصار اقتصاديّ – אמברגו כלכלי
* חִצַאר זֵיתוּן حصار زيتون – מסיק זיתים (פחות בשימוש)
* מֻחַאצַר محاصَر, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – מכותר, נתון במצור
* הפועל הספרותי אַחְְצַרַ أحصر בבניין הרביעי – כלא, עצר; מנע
* הפועל אִנְחַצַר انحصر בבניין השביעי – היה תחת מצור, היה במצוקה
* אִנְחִצַאר انحصار, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – מצוקה
* עַלַא וַגְ’הִ אלִאנְחִצַאר على وجه الانحصار – ליתר דיוק
* הפועל אִחְתַצַרַ احتصر בבניין השמיני – כבל (לא בשימוש)
* חַצוּר حصور – נצור, נתון במצור; מוגבל; מתנזר, שולט ביצרו
* חַצִיר حصير – קמצן; עצבני; בית סוהר; אסיר (פחות בשימוש)
* חַצִירַה حصيرة – מחצלת קש
* עַ אלְחַצִירֶה ع الحصيرة – “על הפנים” (מיל’: על המחצלת)
* חַצִירֶתֶ אלצֵּיף וֶאסְעַה حصيرة الصيّف واسعة – בקיץ אפשר לשבת בחוץ בכל מקום (מיל’: מחצלת הקיץ רחבה)
* בִּצְרֶף מִן תַחְתֶ אלְחַצִירַה بصرف من تحت الحصيرة – יש לו מקורות משלו למחייתו (מיל’: הוא מוציא כסף מתחת למחצלת)
* צַפַא עַאלְחַצִירֶה صفى عالحصيرة, או: פַצַ’ל עַלַא אלְחַצִירֶה فضل على الحصيرة – נותר חסר כל
* ח’ֹד’ / אֶלְבִּנְתֶ אלְאַצִילֶה וַלַו כַּאנַת עַלַא אלְחַצִירֶה خذ / البنت الأصيلة ولو كانت على الحصيرة – קח את האצילית אפילו היא (ישנה) על מחצלת / הבת (תישאר) אצילית אפילו (תישן) על מחצלת
* או בצורה ההפוכה מגדרית: ח’ֹדִ’י אלְאַצִיל וַלַו כַּאן עַלַא אלְחַצִיר خذي الأصيل ولو كان على الحصير – קחי מישהו מבית טוב/אצילי גם אם הוא עני ואביון
* אִללִּי קַאעֶד עַלַא סַגַּ’אדֶה מֻש מִתֶ’ל אִללִּי קַאעֶד עַלַא חַצִירֶה إللّي قاعد على سجّادة مش مثل إللّي قاعد على حصيرة – אין דין היושב על שטיח כדין היושב על מחצלת קש
זה היה הפוסט ה- 1,504 שלנו.
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.