מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של חברי משה סלמון.
אז מילת היום היא –
אִנְחַבַּס اِنْحَبَس – נעצר (במשטרה), נכלא; נלחץ, נתקע
לשמיעה: https://on.soundcloud.com/8qi2u
משה שלח לי סרטון נוסף של יקיר הדף אשרף מצארוה.
הסרטון פורסם ב- 9.11.23 וכותרתו:
נצרת עיר השלום
אחנא במדינת אלנאצרה בדנאש מט’אהראת, בדנאש אח’לאל באלנט’אם. אללי בדה יעמל מט’אהרה ירוח יעמלהא בבלדה. אעמל בבאב ביתכ מט’אהראת.
שו בתסתפיד אנת, יא קיאדה, או מש אנתו קיאדה, עג’איז, ח’לץ תאריח’כו. יעני למא בתיג’י בתחמי אלשבאב ואלשבאב בתחרק עג’אל ובתכסר אלמשביר ובאצאת אגד, תכסר באלסופרפארם.
אנת בתנחבס סאעה, סאעתין, בתתוקף באלתחקיק ובתטלע. מעאכ מצארי בתכפל נפסכ. בס האי אלשבאב מין בדה יטלעהא? מש חראם ע אלמצארי, ויפתח להן תיק אמני?
לויש בתהיג’וא אלשבאב? לויש? לויש בתצ’חכוא ע אלעאלם? בתדמרוא אלבלד.
ולכ תחרק אלסטל אלאח’צ’ר בדכ משרוע לתקדר תרג’ע אלסטל אלאח’צ’ר.
ולכ, אזאלת אאת’אר אלעדואן אצעב מן אלעדואן נפסה.
ביכפי תחריץ’.
מספיק עם ההסתה, אנחנו לא רוצים הפגנות בעיר שלי, בנצרת. תפסיקו עם השטויות שלכם. אתם המנהיגים של המגזר הערבי, פיזדץ, נגמר התוקף שלכם. פג תוקף אתם.
ילא, כל ואחד עלא ביתה.
רוח’, רוח’ א אלבית.
וממנוע אלתג’מע אכת’ר מן שח’צ ואחד.
יא מש אחים שלי.
احنا بمدينة النّاصرة بدّناش مظاهرات، بدّناش إخلال بالنّظام. اللي بدّه يعمل مظاهرة يروح يعملها ببلده. اعمل بباب بيتك مظاهرات.
شو بتستفيد انت، يا قيادة، أو مش انتو قيادة، عجايز، خلص تاريخكو. يعني لمّا بتيجي بتحمّي الشّباب والشّباب بتحرق عجال وبتكسّر الמשביר وباصات אגד، تكسّر بالסופר פארם.
انت بتنحبس ساعة، ساعتين، بتتوقّف بالتّحقيق وبتطلع. معاك مصاري بتكفل نفسك. بس هاي الشّباب مين بدّه يطلّعها؟ مش حرام ع المصاري، ويفتح لهن תיק أمني؟
لويش بتهيّجوا الشّباب؟ لويش؟ لويش بتضحكوا ع العالم؟ بتدمّروا البلد.
ولك تحرق السّطل الأخضر، بدّك مشروع لتقدر ترجّع السّطل الأخضر.
ولك، إزالة آثار العدوان أصعب من العدوان نفسه.
بيكفي تحريض.
מספיק עם ההסתה, אנחנו לא רוצים הפגנות בעיר שלי, בנצרת. תפסיקו עם השטויות שלכם. אתם המנהיגים של המגזר הערבי, פיזדץ, נגמר התוקף שלכם. פג תוקף אתם.
يلّا، كلّ واحد على بيته.
روخ، روخ أ البيت.
وممنوع التّجمّع أكثر من شخص واحد.
يا مش אחים שלי.
אנחנו בנצרת לא רוצים הפגנות, לא רוצים הפרות סדר. מי שרוצה להפגין שיפגין בכפר שלו. תעשה הפגנות בכניסה לבית שלך.
איזו תועלת אתם מפיקים, המנהיגים, אתם בעצם לא הנהגה, אתם חבורת זקנים, אתם פגי תוקף. כשאתה בא לחמם את הצעירים, והצעירים שורפים צמיגים ומחריבים את המשביר, את האוטובוסים של אגד ואת הסופרפארם.
אתה תיעצר לשעה, שעתיים, תיחקר ותשתחרר. יש לך כסף לשלם ערבות על עצמך. אבל מי ישחרר את הצעירים האלה? לא חבל על הכסף, ויפתחו להם תיק ביטחוני?
למה אתם משלהבים את הצעירים? למה? למה אתם צוחקים על האנשים? אתם מחריבים את העיר.
בוא’נה, אתה שורף את הדלי הירוק, תצטרך פרויקט כדי להחזיר את הדלי הירוק (אין לי מושג מהו הדלי הירוק. שלו. קוראים הציעו בתגובות הסבר שמדובר בהצתת פחי זבל ירוקים גדולים).
בוא’נה, הסרת סימני התוקפנות קשה מהתוקפנות עצמה.
מספיק להסית.
מספיק עם ההסתה, אנחנו לא רוצים הפגנות בעיר שלי, בנצרת. תפסיקו עם השטויות שלכם. אתם המנהיגים של המגזר הערבי, פיזדץ (הוא השחיל פה קללה ברוסית), נגמר התוקף שלכם. פג תוקף אתם.
יאללה, שכל אחד ילך לביתו.
לך, לך הביתה (הוא מחקה פה דיבור ערבי במבטא עברי).
ואסורה התכנסות של יותר מאדם אחד.
יא לא אחים שלי.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים:
מילת היום היא –
מַחְבּוּס مَحْبُوس – כלוא
לשמיעה:
היה לנו פוסט על המילה במשכננו הקודם:
כותבת לנו חרות שטרית: אפשר ללמוד ערבית גם מהביטוי “אין *חָבוּש* מתיר עצמו מבית האסורים” (תלמוד בבלי, מסכת ברכות)
אז מילת היום היא –
מַחְבּוּס محبوس וברבים מַחְבּוּסִין محبوسين או מַחַאבִּיס محابيس – כלוא, חבוש, אסיר
השורש הערבי ח.ב.ש עוסק בבתי כלא, בדיוק כמו מקבילו ח.ב.ש העברי, שעוסק, בין השאר, גם בחבישת פצעים:
* הפועל חַבַּס حبس בבניין הראשון, שמילת היום היא צורת הבינוני הפעול שלו – כָּלָא, אָסַר, חָבַש (בכלא); חסם; עיקל; אגר
* מַחְבּוּסִיֶּה محبوسيّة – תקופת המאסר
* הפועל חַבַּّס حبّس בבניין השני – כלא, אסר
* הפועל אִנְחַבַּס בבניין השביעי انحبس – נעצר, נכלא; נלחץ, נתקע
* הפועל אִחְתַבַּס احتبس בבניין השמיני – נכלא, נעצר; נרתע; נמנע מעשייה; עיקל, החרים, הפקיע
* חַבְּס حبس וברבים חֻבּוּס حبوس, צורת שם הפעולה/מצדר של הבניין הראשון, או מַחְבַּס محبس וברבים מַחַאבֶּס محابس, במשקל המקומות – בית כלא, מחבוש (מילה צבאית בעיקרה, בעברית), מאסר, מעצר. חבס היא גם פעולת הכליאה עצמה
מעניין לציין, ש- מַחְבַּס مَحْبَس זה גם טבעת נישואין. מישהו מנסה לקשור בין מוסד הנישואין לכלא?…
* חַבִּיס حبيس וברבים מַחַאבִּיס محابيس – בדיוק כמו מחבוס: אסיר
* חַבַּסַה حبسة – כופר
* חַבְּסְחַ’אנֶה حبسخانة או מַחְבַּסֶה محبسة – בית סוהר
* אִחְתִבַּאסֶ אלְבַּוְל احتباس البول (מונח רפואי. המילה אחתבאס היא צורת שם הפעולה של הבניין השמיני) – אצירת השתן (חוסר היכולת להשתין, כמו עצירות, רק של שתן)
* אַלִאחְתִבַּאסֶ אלְחַרַארִיּ الاحتباس الحراريّ – ההתחממות הגלובלית
* אִחְתִבַּאסֶ אלנַּפַס احتباس النّفس – עצירת הנשימה
* מַחְבִּס או מַחְבַּס مَحْبَس וברבים מַחַאבֶּס مَحابس, במשקל המקומות – כלא; מכלאה
* מִחְבַּס مِحْبَس וברבים מַחַאבֶּס مَحابس – שסתום, ברז
* אֶלְחַבֶּס לִלרְּגַ’אל الحبس للرّجال – לא בושה להיכלא! (מיל’: הכלא הוא לגברים)
* יַאמַא פִי אלְחַבֶּס מַטַ’אלִים! ياما في الحبس مظاليم! – הכלא מלא אנשים חפים מפשע (מיל’: הו כמה הרבה יש בכלא חפים מפשע/עשוקים)
שימו לב: בעברית הפרי חַבּוּש, וברבים חבּושים, זה שמכינים ממנו ריבה, הוא עם בית דגושה. שמו ה”רשמי” אַסְפַּרְגֵּל. בערבית סַפַרְגַ’ל سَفَرْجَل.
תגובות קוראים מהפרסום הראשון:
כתבה מירי בר-זיו לוי:
את המשחק מחבוסה משחקים כמו שמשחקים שש בש בשני הבדלים:
1. סידור הלוח בתחילת המשחק: כל שחקן מניח את כל 15 הכלים שלו מולו, במקום שממנו בשש בש מכניסים חייל כשיש אחד בקוביה.
2. תפיסת החיילים: אם חייל שחור למשל תופס חייל לבן לא מוציאים את הלבן מהלוח. החייל השחור מונח על הלבן ולוכד אותו. אי אפשר להתקדם עם הלבן עד שלא מזיזים את השחור. וכמובן כך גם להיפך.
=-=
כתב יוסי דאיה:
על ריבת החבושים אותה נוהגים לאכול בסדר ליל ראש השנה מברכים: ״שיצאו חבושי עמך ישראל ממאסרם לאורה״
=-=
הוסיפה חרות שטרית:
עוד אזכור לחבוש בתלמוד במסכת ברכות בהקשר של ברכת הגומל: “ארבעה צריכין להודות: יורדי הים, הולכי מדבריות, מי שהיה חולה ונתרפא ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא”
=-=
כתב אביעד שטייר:
המשמעות הבסיסית של השורש היא לקשור – מכאן גם חבישת פצעים, ולכן גם חובשים כובע: בתקופת המקרא הכובעים היו בד שנכרך סביב הראש, כמו טורבן בימינו. וכשאברהם אבינו מתכונן לעקידת יצחק נכתב “ויחבוש את חמורו”, כלומר, קשר אליו את האוכף ואת שקי המטען.
מוסיף בנושא בוריס גורליק:
כמו גם המילה ״אסור״, ״איסרו חג״ – יום שאסור, קשור, לחג. והתלוצצו רבנן בשלט בכניסה לגינה ציבורית ״כלב מותר – אסור. וכלב אסור – מותר״.
=-=-=
כתבה לנו ורה כהן בסו:
حباسة (חבאסה) היא סיכה לשיער וגם אטב אצל יהודי עיראק.
حباسة أطفال (חבאסת אטפאל) היא לול /גדר פעילות לתינוקות.
حبس دم (חבס דם) הוא שטף דם.
حكم التحبيس للذكور دون الاناث חכם אלתחביס ללד’כור דון אלאנאת’ הוא פסיקה בתחום הירושה, שהייתה נהוגה במדינות ערב, לתת זכות ירושה רק לבנים ולשלול אותה מהנשים. לכן יש פסיקה למנוע את ההפליה. למרות זאת עדיין יש ירושה לבנים ולא לנשים.
=-=-=
כתב לנו אוהד איתן:
הפועל אִחְתַבַּסת احتبست מסמל אישה נשואה בבית בעלה.
ואני מוסיף:
אלתזאם אחתבאס אלזוג’ה التزام احتباس الزوجة – חובת האישה להקדיש את כל זמנה לטיפול בבעלה, בילדיה ובביתה.
צילום: John Cameron
זה היה הפוסט ה- 2,290 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest