התנועה האסלאמית

התנועה האסלאמית
אִסלאם פעליםLeave a Comment on התנועה האסלאמית

התנועה האסלאמית

התנועה האסלאמית

פורסם לראשונה ב- 22.7.21

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא Yogev Avraham.
אז מילת היום היא –
אֶלְחַרַכֶּה אלְאִסְלַאמִיֶּה الْحَرَكة الْإِسْلَامِيّة – התנועה האסלאמית
יוגב שלח לי סרטון מבית היוצר של התנועה האסלאמית (בישראל).
כצפוי, הסרטון מוגש לקהל צופיו כתוב בערבית הספרותית (האסלאמית) הגבוהה ביותר.
תענוג, פשוט תענוג.
ערבית מדוברת היא שפה חיה, קולחת, יומיומית. יופיה וחינה שמורים לה.
אבל ספרותית כמו שבסרטון היא פשוט תענוג צרוף, במיוחד כשהקטע כולו עוסק, בשל נושאו, בצורות הזוגי הדקדוקיות השונות.
וזו לשון הכתוביות המצורפות לו ותמלול דברי הדוברים בו:
אלשיח’אן ראא’ד צלאח וכמאל אלח’טיב
אינמא ד’כר אלמסג’ד אלאקצא .. יד’כראן
עמלא פי קיאדת אלחרכה אלאסלאמיה באלדאח’ל אלמחתל מנד’ אכת’ר מן 20 עאמן
אפניא עמרהמא פי ח’דמת אלאקצא ודפאען ען חריתה
(אלאקצא פי אלעיון נפנא ולא יהון
אלאקצא ליס פקט קבלתנא אלאקצא עזנא)
תעארצ’א ללמצ’איקאת ואלאעתקאלאת ואלחבס אלמנזלי
כי יתח’ליא ען מואקפהמא, לכנהמא כאלנח’יל אלשאמח’
الشّيخان رائد صلاح وكمال الخطيب
أينما ذكر المسجد الأقصى .. يُذكران
عملا في قيادة الحركة الإسلاميّة بالدّاخل المحتلّ منذ أكثر من ٢٠ عامًا
أفنيا عمرهما في خدمة الأقصى ودفاعًا عن حرّيّته
الأقصى في العيون نفنى ولا يهون
الأقصى ليس فقط قبلتنا الأقصى عزّنا
تعارضا للمضايقات والاعتقالات والحبس المنزلي
كي يتخلّيا عن مواقفهما، لكنّهما كالنّخيل الشّامخ
שני השיח’ים ראא’ד צלאח וכמאל אלח’טיב
בכל מקום בו הוזכר שמו של מסגד אלאקצא / הר הבית … גם הם מוזכרים.
הם פועלים בהנהגת התנועה האסלאמית ב”פנים” הכבוש (שטחי מדינת ישראל. שָלֵו) יותר מעשרים שנה
הם כילו את חייהם בשירות אלאקצא ובהגנה על חרותו
(דברי כמאל אלח’טיב המדבר בסרטון):
אלאקצא הוא בעיניים, אנו ניכחד אך הוא לא יושפל*
אלאקצא אינו רק כיוון התפילה** שלנו, אלאקצא הוא עוזנו
שניהם היו נתונים להטרדות, למעצרים ולמעצר בית
כדי שיוותרו על עמדותיהם, אך הם כעץ תמר רם ונישא
=-=
(מרחבן באלסג’ון נצרתן ללקדס ואלמסג’ד אלאקצא אלמבארכ
נחנ אלאבנאא’ אלבררה לאג’דאדנא אלד’ין קצ’וא ד’את יום פי ט’למאת אלסג’ון, נרדד ח’לפהם:
יא ט’לאם אלסג’ן ח’ים אננא נהוא אלט’לאמא
ליס בעד אלליל אלא נור פג’ר יתסאמא,
אנ שאא’ אללה)
למס אלאחתלאל חקיקת תא’ת’ירהמא אלפעאל עלא אלג’מאהיר פפכר מלין פי חג’בהמא ותע’ייבהמא
מע כל אעתקאל להמא כאן ילתפ אלג’מאהיר חולהמא דאאמן
יתעאהדון סויה באכמאל משואר חמאית אלאקצא
כל מראבט פי אלאקצא יתד’כרהמא, פשאע חצ’ורהמא פי כל אלמחאפט’את
مرحبًا بالسّجون نصرةً للقدس والمسجد الأقصى المبارك
نحن الأبناء البررة لأجدادنا الذين قضوا ذات يوم في ظلمات السّجون، نردّد خلفهم:
يا ظلامَ السّـجنِ خَيِّمْ إنّنا نَهْـوَى الظّلامَا
ليسَ بعدَ اللّيل إلّا نور فجـرُ مجـدٍ يتَسَامى
ان شاء الله
لمس الاحتلال حقيقة تأثيرهما الفعّال على الجماهير ففكّر مليًّا في حجبهما وتغييبهما
مع كلّ اعتقال لهما كان يلتفّ الجماهير حولهما دائمًا
يتعاهدون سويةً بإكمال مشوار حماية الأقصى
كلّ مرابط في الأقصى يتذكّرهما، فشاع حضورهما في كلّ المحافظات
(דברי ראא’ד צלאח, ככל הנראה דקות לפני כניסתו – שוב – לכלא):
שלום לבתי הכלא, מתוך עזרה לירושלים ולהר הבית המבורך
אנו הבנים עושי החסד של סבינו ששהו בזמנו במחשכי בתי הכלא, אז נחזור אחריהם:
הו חשכת הכלא השוררת אנו אוהבים את החשכה
אין לאחר הלילה אלא אור של שחר של תפארת השואף אל-על***,
בעזרת האל
הכיבוש הִרְגיש את אמיתות השפעתם האקטיבית על ההמונים, ולכן הוא חשב זמן רב להסתיר ולהעלים אותם
אך עם כל מעצר שלהם התאספו ההמונים סביבם תמיד
מתחייבים יחדיו להשלים את מהלך ההגנה על אלאקצא
כל מראבט**** באלאקצא זוכר אותם, והם נוכחים מאוד בכל המחוזות
=-=
(בהד’ה אללחט’את ודענאה חרא וסיח’רג’ חרן
הד’א אלד’י דאפע ען שרף אלאמה וען עקידת אלאמה וען מקדסאת אלאמה
ודפע הד’א אלת’מן
פכאן אלזאמן עלינא אן נקפ מעה חתא אאח’ר לחט’ה ענד באב אלסג’ן)
המא רג’אל כל מרחלה פי אלאקצא, פבחצ’ורהמא או בע’יאבהמא .. נג’מהמא סאטע
بهذه اللّحظات ودّعناه حرًّا وسيخرج حرًّا
هذا الذي دافع عن شرف الأمّة وعن عقيدة الأمّة وعن مقدّسات الأمّة
ودفع هذا الثّمن
فكان إلزامًا علينا أن نقف معه حتّى آخر لحظة عند باب السّجن.
هما رجال كلّ مرحلة في الأقصى، فبحضورهما أو بغيابهما .. نجمهما ساطع
(דברי אחת הנשים שהגיעה ללוות את צלאח למאסר):
ברגעים אלה נפרדנו ממנו כשהוא חופשי והוא ישתחרר חופשי
הוא מי שהגן על כבוד האומה ועל עקרונות האמונה של האומה ועל המקומות הקדושים של האומה
והוא שילם את המחיר
לכן היה מחובתנו לעמוד לצידו עד הרגע האחרון ליד שער הכלא.
שניהם אנשים שנטלו חלק בכל שלב באלאקצא, ובין אם הם נוכחים ובין אם בהיעדרם … כוכבם בוהק
* המשפט הזה מזוהה מאוד עם כמאל אלח’טיב
** כיוון התפילה הראשון באסלאם עד שמכה הפכה לכיוון התפילה
*** מבדיקה חפוזה עולה כי מדובר בשיר מפורסם משנת 1930, אותו חיברו אסירים ערבים שהוצאו להורג בכלא עכו. השיר הפך מעין המנון של האסירים האסלאמיסטיים
*** מֻרַאבִּטוּן (בערבית المرابطون) ומֻרַאבִּטַאת (בערבית المرابطات) הם שני ארגונים אסלאמיסטיים האחד של גברים (אָל-מוּראבּיטוּן) והשני של נשים (אָל-מוּראבּיטַאת), המגינים לטענתם על הר הבית והמבנים המוסלמים שעליו מפני לא מוסלמים, בעיקר יהודים.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=
“התנועה האסלאמית היא תנועת אסלאם פוליטית ישראלית השואפת לעודד את האסלאם בקרב ערביי ישראל. לתנועה מאפיינים רבים הדומים למאפייני תנועת האחים המוסלמים וכמותה היא פועלת בשני מישורים עיקריים: דתי (חינוך מוסלמי, שירותי דת) וחברתי (שירותי רווחה). התנועה משתייכת אידאולוגית לקבוצה רחבה של תנועות אסלאמיות בעולם השואפות לתחיית האסלאם ודוגלות בעיקרון: “האסלאם הוא הפתרון”, אך היא נבדלת מהם בעידודה את הלאומיות הפלסטינית, בעוד התנועות האחרות דוגלות בעידוד זהות דתית-מוסלמית, והדחקת הזהות העדתית והלאומית.
התנועה נוסדה ב־1971, וב־1996 התפלגה לשני פלגים: הפלג הצפוני הקיצוני והפלג הדרומי המתון יותר. הצפוני מחרים את הבחירות לכנסת ובשנת 2015 הוכרז הפלג הצפוני כהתאחדות בלתי מותרת. הפלג הדרומי נחשב למתון יותר, ונציגים מטעמו משמשים כחברי הכנסת מטעם מפלגת רע”מ אשר רצה לרוב לכנסת בסיעה משותפת עם מפלגות אחרות (כגון רע”מ-תע”ל והרשימה המשותפת) החל מהכנסת הארבע עשרה.
[…]
מטרות
במהותן דומות מטרות התנועה האסלאמית למטרות של כל תנועה אסלאמית מודרנית והאידאולוגיה שלה דומה מאוד לזו של האחים המוסלמים שהיא תנועת האם שלה. ההבדלים באידיאלוגיה הם ברובם המוחלט תוצאה של קיומה של התנועה האסלאמית בתוך מדינה שרובה יהודית.
ההבדלים בין הפלגים הם בראש ובראשונה ביחס למדינת ישראל ואילו ההבדלים האחרים ביניהם הם זניחים יחסית להבדלים הפנימיים בתוכם.
המטרות הכלליות הן:
עידוד קיום מצוות האסלאם.
טיפוח התרבות האסלאמית.
חינוך אסלאמי.
קיום פעילות רווחה אסלאמית (על פי מצוות הצדקה המהווה אחד מחמשת עמודי האסלאם).
שמירה על המקומות הקדושים לאסלאם וטיפוחם.
עזרה לערביי איו”ש והרצועה.
העמדות לגבי ישראל הן שונות לפי הפלגים:
פלג צפוני – אי הכרה בזכות הקיום של מדינת ישראל (יש להחליפה במדינה מוסלמית), נכונות להיעזר בה לצרכים מיידים.
פלג דרומי – אי הכרה בזכות הקיום של מדינת ישראל כמדינה יהודית, נכונות להשתתף במוסדות השלטון ולהשפיע מבפנים על ההחלטות בה.
=-=
“שיח’ ראאד סלאח אבו שקרה (בערבית: رائد صلاح أبو شقرة, תעתיק מדויק: רָאאִד צַלָאח; פירוש השם: “חלוץ ישר”; נולד בשנת 1954 באום אל-פחם שבישראל) הוא ערבי-ישראלי, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית (שהוכרז בנובמבר 2015 כהתאחדות בלתי מותרת), ומראשי המנהיגים הדתיים של המוסלמים בישראל. סלאח ידוע בעמדותיו השוללות את הלגיטימיות של מדינת ישראל ובפרט את שליטתה בירושלים. בין השנים 1989–2001 כיהן כראש עיריית אום אל-פחם. נידון מספר פעמים למאסר על עבירות של התפרעות, הסתה ותמיכה בטרור.
[…]
“שיח’ כמאל אלח’טיב (בערבית: كمال الخطيب; נולד ב-25 באוגוסט 1962) הוא סגן יושב ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, ואימאם מסגד עומר אבן אל-ח’טאב בכפר כנא.
[…]
דעותיו
אלח’טיב תומך בהקמת מדינת ח’ליפות מוסלמית עולמית שירושלים תהיה בירתה. הוא מטיף במסגרת נאומיו נגד שירות אזרחי, מתנגד לציונות ומצדד בזכותם של הערבים להתיישב בישראל ונגד מכירת בתים ליהודים בירושלים. בשונה מהפלג הדרומי של התנועה האסלאמית התנגד למינוי הנאא’ ח’טיב לקאדית, בטענה שלפי האסלאם אסור לאישה להיות קאדית. במאי 2021 הוגש כתב אישום נגד אלח’טיב על תמיכה בערבים שתקפו את שוטרים ויהודים במהלך המהומות בישראל ברמדאן 2021, תמיכה בפרעות תרפ”ט ותמיכה בחמאס במבצע שומר החומות”. (ויקיפדיה)
=-=-=-=-=
בעבר התפרסם אצלנו הפוסט הבא:
מילת היום מופיעה לבקשתה של הקוראת Haya Levy.
אז מילת היום היא –
חַרַכֶּה حَرَكة וברבים חַרַכַּאת حركات – תנועה (הן פיזית והן חברתית, מדינית וכו’, במובן ארגון)
וגם, במדוברת: תכסיס, טריק
באופן טבעי, קיימים מאות צירופים עם המילה הזו.
המילה הזו נכנסה לעברית כפי שהיא בצורת הכתיב “חרקה” וברבים “חרקות”, כתיאור לצליל שעושים צמיגי המכוניות בהן נוהגים בפראות.
השורש הערבי ח.ר.כ עוסק בתנועה.
מקבילו העברי, העוסק בשריפה ובחריכה, מתכתב באופן חריג דווקא עם השורש הערבי ח.ר.ק, העוסק בשריפות.
* הפועל חַרַּכּ حرّك בבניין השני – הזיז; הניע, הפעיל, התניע; בחש, ערבב; עורר, הסית; ניקד (מילים עם ניקוד)
* חַרַּכּ דַמֹּה حرّك دمّه – התעמל; התנועע (מיל’: הניע את דמו)
* תַחְרִיכּ تحريك, שם הפעולה/מצדר של הבניין – הנעה, הזזה, התנעה
* מֻחַרֶּכּ محرّك, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – מנוע; מניע, דחף, מוטיב
* הפועל תְחַרַּכּ تحرّك בבניין החמישי – זז, נע
* תַחַרֻּכּ تحرُّك, שם הפעולה של הבניין – תנועה, מהלך; צעד
* מֻתַחַרֶּכּ متحرّك, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – זז, נע; נייד. אַפְלַאם/צֻוַר מֻתַחַרִּכַּה أفلام / صور متحرّكة – סרטים מצוירים
* חִרֶכּ حرك במדוברת, חַרִכּ בספרותית – מלא מרץ, מלא חיים, פעלתן
* חַרַכִּיּ حركيّ, כשם תואר – של תנועה, תנועתי; ארגוני; דינאמי
* אִסֶם חַרַכִּיּ اسم حركيّ – שם/כינוי מחתרתי (שמות שפעילים בארגונים מחתרתיים משתמשים בהם במקום שמם האמיתי)
* פִי כֻּלּ חַרַכֶּה בַּרַכֶּה في كلّ حركة بَرَكة – טוב להיות פעילים, אקטיביים (מיל’: בכל תנועה יש ברכה)
* זֻנְבֻּרַכֶּ אלְחַרַכֶּה زنبرك الحركة – “הרוח החיה” (מיל’: הקפיץ של התנועה)
* כַּתִ’ירֶ אלְחַרַכֶּה קַלִילֶ אלְבַּרַכֶּה كثير الحركة قليل البركة – מהומה רבה ותועלת מעטה (מיל’: מרובה תנועה אך מועט ברכה)
אלו תנועות מפורסמות מאזורנו פגשנו פה לא פעם בעבר?
חמאס – חַרַכַּתֶ אלְמֻקַאוַמַה אֶלְאִסְלַאמִיַּה حركة المقاومة الإسلاميّة – תנועת ההתנגדות האסלאמית.
חמאס, כשם עצם, מילולית, פירושו התלהבות.
פַתֶח – חַרַכַּתֶ אלתַּחְרִירֶ (אלְוַטַנִיּ) אֶלְפַלַסְטִינִיּ حركة التّحرير (الوطنيّ) الفلسطينيّ – תנועת השחרור (הלאומי) הפלסטיני
ראשי התיבות כתובים בהיפוך סדר האותיות, שכן ראשי התיבות ה”נכונים”, חתף, פירושם מוות מהיר בערבית. פתח, לעומת זאת, פירושה ניצחון מפואר (וכן, גם פתיחה פיזית של משהו).
בתמונה: אנשי התנועה האסלאמית מפגינים נגד הנשיא מקרון מול שגרירות צרפת בתל אביב, 29.10.20
צילום: מוטי מילרוד, הארץ
זה היה הפוסט ה- 1,414 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x