חזר בידיים ריקות

חזר בידיים ריקות
ביטויים ופתגמיםLeave a Comment on חזר בידיים ריקות

חזר בידיים ריקות

חזר בידיים ריקות

פורסם ב- 28.8.22

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
תִיתִי תִיתִי, מִתֶל מַא רֻחְתִי, מִתֶל מַא גִ’יתִי تِيتِي تِيتِي، مِثل مَا رُحْتِي مِثل مَا جِيتِي – חזר בידיים ריקות
מיל’: תיתי תיתי (נאמר רק לשם חריזה עם הסוף) כמו שהלכתְ ככה חזרתְ
יהושע שלח לי סרטון נוסף עם דרשת יום שישי של יקיר הדף, שיח’ כמאל אלח’טיב, סגן ראש התנועה האסלאמית – הפלג הצפוני.
הדרשה היא מ- 15.7.22, יום סיום ביקורו של הנשיא ביידן בישראל.
خطبة الجمعة للشيخ كمال خطيب 15/7/2022
התמלול הבא, שמהווה את כל הפוסט הפעם, מתחיל בדקה 16:58.
סנת אל 91, בעד חרב אלח’ליג’, אמריכא בח’בת’הא, בראאסת ג’ורג’ בוש אלאול, אלאבו, פרצ’וא עלא אלאמה כלהא ח’יאראת, מש באלעצאא’, באשי ת’אני, פרצ’וא עליהם פרצ’: מאתמר מדריד, וראחוא כלהן עלא מדריד. ואלפלסטיניין כאנוא ג’זא’ מן אלופד אלארדני, תד’כרון, רג’ל תופא, אללה ירחמה, חידר עבד אלשאפי, כאן ראיס אלופד אלפלסטיני צ’מן אלופד אלארדני.
וצאר מאתמר מדריד. יומהא מין כאן ראיס אלופד אלאסראאילי אלמפאוצ’? מין כאן? אסחאק שאמיר. ראיס אלוזראא’. יומהא מאד’א קאל שאמיר רדן עלא מן עירוה מן אלמעארצ’ה אלאסראאיליה: כיף יעני אנת בתרוח עלא מאתמר מדריד וביג’וא אלפלסטיניה והדולה, קתאלין קתלא ומנט’מת אלתחריר? פקאל ג’מלתה אלמשהורה, אסחאק שאמיר, קאל: סאפאוצ’הם מאת עאם ולן אעטיהם סנתמתרן ואחדן. ארכנוא עלי! מית סנה אלא אט’ל אפאוצ’ פיהן וסנתמתר ואחד מש ראיח אעטיהם. הי וינתא כאנת, יא ג’מאעה? סנת אל 91. מאתמר מדריד.
ח’לאל מאתמר מדריד ומא בעדה ואלא פי אבטאל פלסטיניין ביעמלוא מחאדת’את סריה באוסלו, מע אלאסראאיליין פי אלנרויג’. ומין אללי ביתכתכ? ומין אללי ביהנדס ללאתפאקית אוסלו האי? ואחד אסמה מחמוד עבאס, אסמה אבו מאזן, אד’א חדא מש עארפה. מהנדס אתפאקית אוסלו! וקעת אתפאקית אוסלו בשהר 9 מן אלעאם 1993. וקעת אתפאקית אוסלו. מע אנ אלאג’מאע יומהא כאן אנ הד’ה נכבה ת’אניה. מש אל 48 בס אלנכבה אלאולא, האי אלנכבה אלת’אניה, אתפאקית אוסלו, עלא מסתקבל אלקצ’יה אלפלסטיניה. ויומהא ללי נאס ביתד’כרוא ופי ג’זא’ ביג’וז מש ח’לקאנין כאנוא, או כאנוא אטפאל, יומהא כאן אלנצ עלא אנה בעד 5 סנואת מן אוסלו, יעני מן אל 93 5 סנואת יתם אלאעלאן ען דולה פלסטיניה. אלזלמה קאיל: מית סנה בעטיהם סנתמתר ואחד. ח’לאל הד’א מאד’א כאן יפעל ערפאת נפסה ואבו מאזן נפסה? ומן חולהם? טבען אג’וא, מש עמלוהן ע’זה ואריחא אולן? ואג’וא עלא ע’זה ואג’וא עלא אריחא, ואצבחת אלקיאדה אלפלסטיניה תמני שעבנא באנה בס ירוח ראיס אלוזראא’ הד’א אלעאטל, אללאים, ביג’י ואחד ע’ירה אכיד, אכיד, ביטבק אלאתפאקיאת.
ומש בס היכ. טיב, ראח שאמיר, מין פאז וראה, אג’א? ראבין, מש היכ? 92. אנקתל ראבין באל 94, מש היכ? מין אג’א וראה? ביריז. אכם מן שהר אנתקאלי. ראח ביריז. מין אג’א וראה? נתניאהו. ראח נתניאהו, מין אג’א וראה? 99 מין אללי פאז? באראכ. והון בדי אוקף.
מש בס כאנת אלקיאדה אלפלסטיניה בתקול אנה בס הד’א ראיס אלוזראא’ ירוח ויג’י ע’ירה תתחלחל אלאמור ותנפרג’ ובילתזמוא אלג’מאעה. לא, יא רית!
כאנת תוג’ה רג’אלאתהא ענדנא פי אלדאח’ל אלפלסטיני ותמול, אלסלטה אלפלסטיניה, ותמול באמואל אלדול אלע’רביה ואמריכא באלד’את, תמול חמלאת תשג’יע אלאנתח’אבאת ואלתצוית ולמין אח’רא? מרה קאל מנשאן ראבין רג’ל אלסלאם, ובעדיהא מנשאן ביריז לאנה אחסן מן נתניאהו, ובעדיהא באל 99 באראכ, לאנה מין? אחסן מן נתניאהו, וצאר ינאדוא באלג’ואמע, יא ג’מאעה! באלמסאג’ד צארוא ינאדוא אלנאס: אח’רג’וא ללתצוית למין? לבאראכ, יא סואד אלוג’ה! ולביריז, יא עיב אלשום!
טיב, לא ביריז אעטאהם ולא באראכ אעטאהם. אג’א בעד באראכ מין? שארון, וכל אלוקת ביקולוא: טיב, אלמרה אלג’אי בס יח’לצ הד’א אלראיס ובס יג’י. ראח שארון ואג’א אולמרת. ראח אולמרת ורג’ע נתניאהו, ולא לא? פי דוראת ג’דידה. ראח נתניאהו אג’א נפתאלי בינית. וראח נפתאלי בינית בדה ירג’ע נתניאהו.
ואחנא מאלנא? תיתי תיתי וין מא רחתי ג’יתי. כיף בתקול אלח’תיאריאת?
30 סנה, מן אל 91 ל- 2022.
سنة ال ٩١، بعد حرب الخليج، أمريكا بخبثها، برئاسة جورج بوش الأوّل، الأبو، فرضوا على الأمّة كلّها خيارات، مش بالعصاء، بإشي ثاني، فرضوا عليهم فرض: مؤتمر مدريد، وراحوا كلّهن على مدريد. والفلسطينيّين كانوا جزء من الوفد الأردنّي، تذكرون، رجل توفّى، الله يرحمه، حيدر عبد الشّافي، كان رئيس الوفد الفلسطيني ضمن الوفد الأردنّي.
وصار مؤتمر مدريد. يومها مين كان رئيس الوفد الإسرائيلي المفاوض؟ مين كان؟ اسحاق شامير. رئيس الوزراء. يومها ماذا قال شامير ردًّا على من عيّروه من المعارضة الإسرائيليّة: كيف يعني انت بتروح على مؤتمر مدريد وبيجوا الفلسطينيّة وهدولة، قتّالين قتلا ومنظّمة التّحرير؟ فقال جملته المشهورة، اسحاق شامير، قال: سأفاوضهم مئةَ عام ولن أعطيهم سنتمترًا واحدًا. اركنوا عليّ! مية سنة إلّا أظلّ أفاوض فيهن وسنتمتر واحد مش رايح أعطيهم. هي وينتى كانت، يا جماعة؟ سنة ال ٩١. مؤتمر مدريد.
خلال مؤتمر مدريد وما بعده وإلّا في أبطال فلسطينيّين بيعملوا محادثات سرّيّة بأوسلو، مع الإسرائيليّين في النرويج. ومين اللّي بيتكتك؟ ومين اللّي بيهندس للاتّفاقيّة أوسلو هاي؟ واحد اسمه محمود عبّاس، اسمه أبو مازن، إذا حدا مش عارفه. مهندس اتّفاقيّة أوسلو! وُقّعت اتّفاقيّة أوسلو بشهر ٩ من العام ١٩٩٣. وُقّعت اتّفاقيّة أوسلو. مع أنّ الإجماع يومها كان أنّ هذه نكبة ثانية. مش ال ٤٨ بس النّكبة الأولى، هاي النّكبة الثّانية، اتّفاقيّة أوسلو، على مستقبل القضيّة الفلسطينيّة. ويومها للّي ناس بيتذكّروا وفي جزء بيجوز مش خلقانين كانوا، أو كانوا أطفال، يومها كان النّصّ على إنّه بعد ٥ سنوات من أوسلو، يعني من ال ٩٣، ٥ سنوات يتمّ الإعلان عن دولة فلسطينيّة. الزّلمة قايل: مية سنة بعطيهم سنتمتر واحد. خلال هذا ماذا كان يفعل عرفات نفسه وأبو مازن نفسه؟ ومن حولهم؟ طبعًا أجوا، مش عملوهن غزّة وأريحا أوّلًا؟ وأجوا على غزّة وأجوا على أريحا، وأصبحت القيادة الفلسطينيّة تُمَنّي شعبنا بأنّه بس يروح رئيس الوزراء هذا العاطل، اللّئيم، بيجي واحد غيره أكيد، أكيد، بيطبّق الاتّفاقيّات.
ومش بس هيك. طيّب، راح شامير، مين فاز وراه، أجا؟ رابين، مش هيك؟ ٩٢. انقتل رابين بال ٩٤، مش هيك؟ مين أجا وراه؟ بيريز. أكم من شهر انتقالي. راح بيريز. مين أجا وراه؟ نتنياهو. راح نتنياهو، مين أجا وراه؟ ٩٩، مين الّلي فاز؟ باراك. وهون بدّي أوقّف.
مش بس كانت القيادة الفلسطينيّة بتقول إنّه بس هذا رئيس الوزراء يروح ويجي غيره تتحلحل الأمور وتنفرج وبيلتزموا الجماعة. لا، يا ريت!
كانت توجّه رجالاتها عندنا في الدّاخل الفلسطيني وتموّل، السّلطة الفلسطينيّة، وتموّل بأموال الدّول الغربيّة وأمريكا بالذّات، تموّل حملات تشجيع الانتخابات والتّصويت، ولمين أخرى؟ مرّة قال منشان رابين رجل السّلام، وبعديها منشان بيريز لإنّه أحسن من نتنياهو، وبعديها بال ٩٩ باراك، لأنّه مين؟ أحسن من نتنياهو، وصار ينادوا بالجوامع، يا جماعة! بالمساجد صاروا ينادوا النّاس: اخرجوا للتّصويت لمين؟ لباراك، يا سواد الوجه! ولبيريز، يا عيب الشّوم!
طيب، لا بيريز أعطاهم ولا باراك أعطاهم. أجا بعد باراك مين؟ شارون، وكلّ الوقت بيقولوا: طيّب، المرّة الجاي بس يخلص هذا الرئيس وبس يجي. راح شارون وأجا اولمرت. راح أولمرت ورجع نتنياهو، ولّا لا؟ في دورات جديدة. راح نتنياهو أجا نفتالي بينيت. وراح نفتالي بينيت بدّه يرجع نتنياهو.
واحنا مالنا؟ تيتي تيتي وين ما رحتي جيتي. كيف بتقول الختياريّات؟
٣٠ سنة، من ال ٩١ ل- ٢٠٢٢.
בשנת 91′, לאחר מלחמת המפרץ (הראשונה), ארה”ב מתוך רוע-לב, בראשותו של ג’ורג’ בוש הראשון, האב, כפתה על האומה (הערבית-אסלאמית) כולה אופציות, לא מתוך אילוץ/חיוב, מתוך דבר אחר, הם כפו עליהם את ועידת מדריד, וכולם נסעו למדריד. הפלסטינים היו חלק מהמשלחת הירדנית, אתם זוכרים, היה אדם שהלך לעולמו, ז”ל, חידר עבד אלשאפי, הוא היה ראש המשלחת הפלסטינית בתוך המשלחת הירדנית.
התקיימה ועידת מדריד. באותם ימים מי היה ראש המשלחת הישראלית למו”מ? יצחק שמיר. ראש הממשלה. באולם ימים מה אמר שמיר בתגובה למי שגינו אותו מהאופוזיציה הישראלית (ואמרו לו): “איך אתה נוסע לוועידת מדריד כשמגיעים להשתתף בה הפלסטינים, הרוצחים האלה, ואש”ף?”? הוא ענה את המשפט המפורסם שלו, יצחק שמיר: “אני אשא ואתן איתם מאה שנים, אך לעולם לא אתן להם סנטימטר אחד. סמכו עלי! מאה שנה אמשיך לשאת ולתת איתם, אך סנטימטר אחד לא אתן להם”. מתי זה היה, אנשים? בשנת 91′. ועידת מדריד.
במהלך ועידת מדריד ואחריה היו “גיבורים” פלסטינים שקיימו שיחות חשאיות באוסלו, עם הישראלים, בנורבגיה. מי ניהל את הטקטיקות? מי היה המהנדס של הסכם אוסלו הזה? אחד ששמו מחמוד עבאס, אבו מאזן, למקרה שמישהו אינו מכיר אותו. המהנדס של הסכם אוסלו! הסכם אוסלו נחתם בספטמבר 1993, למרות שהייתה תמימות דעים באותם ימים שמדובר בנכבה שנייה. הנכבה הראשונה של 48′ אינה יחידה, זו הנכבה השנייה, הסכם אוסלו, ביחס לעתיד של הסוגייה הפלסטינית. באותם ימים, למי שזוכר, שכן אחדים טרם נולדו אז, או שהיו ילדים, באותם ימים הנוסח (של ההסכם) גרס שחמש שנים לאחר אוסלו, כלומר לאחר 93′, לאחר חמש שנים תוכרז מדינה פלסטינית. (אבל) האדם (שמיר) אמר: “(גם בעוד) מאה שנים (לא) אתן להם סנטימטר אחד”. באותו זמן מה עשה ערפאת בעצמו ואבו מאזן בעצמו? ואלו שסביבם? הם כמובן באו (לארץ), הרי לא היה (הסכם) “עזה ויריחו תחילה”? הם באו לעזה ובאו ליריחו, וההנהגה הפלסטינית עוררה תקווה בעם שלנו שברגע שיעזוב ראש הממשלה (שמיר), השפל והבזוי הזה, יבוא אחד אחר, וברור, ברור שהוא יישם את ההסכם.
ולא רק זה. טוב, הלך שמיר, מי זכה (בבחירות) אחריו? רבין, לא כך? ב- 92′. רבין נרצח ב- 94′ (הוא מתכוון ל- 95′. שָלֵו), לא כך? מי בא אחריו? פרס. לכמה חודשי (ממשלת) מעבר. הלך פרס. מי בא אחריו? נתניהו. הלך נתניהו. מי בא אחריו, ב- 99′? מי ניצח? ברק. וכאן אני רוצה לעצור.
אבל ההנהגה הפלסטינית אמרה שברגע שראש הממשלה הזה ילך ויבוא מישהו אחר העניינים ייפתרו, והחבר’ה (הישראלים) יהיו מחויבים (לתהליך). הלוואי!
הרשות הפלסטינית פנתה לאנשים שלנו “בַּפְּנים” הפלסטיני (הכוונה לערביי מדינת ישראל) ומימנה בכספי ארצות ערב, ובעיקר בכספים אמריקאיים, קמפיינים לעידוד ההצבעה בבחירות, ולמען מי? פעם למען רבין, איש השלום, ואחר כך למען פרס, שכן הוא עדיף על נתניהו, ואחר כך ב- 99′ לברק, למה? כי הוא עדיף על נתניהו, והם התחילו לקרוא במסגדים, אנשים! במסגדים התחילו לקרוא לאנשים: “צאו להצביע!”, למי? לברק, אוי ואבוי! ולפרס, איזו בושה!
טוב, לא פרס נתן להם ולא ברק נתן להם. מי בא אחרי ברק? שרון, וכל הזמן הם אמרו: “טוב, בפעם הבאה, ברגע שהוא ילך ויבוא אחר”. הלך שרון ובא אולמרט. הלך אולמרט וחזר נתניהו, לא? במחזור/סבב חדש. הלך נתניהו בא נפתלי בנט. הלך נפתלי בנט ונתניהו אמור לחזור.
ומה איתנו? נשארנו בידיים ריקות / תיתי תיתי, לאן שהלכת חזרת, איך אומרות הזקנות?
30 שנה, מ- 91′ עד 2022.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
כפי שאתם רואים, אלח’טיב, כנציג נאמן של התנועה האסלאמית ושל תנועת האחים המוסלמים, וכאחרון פעילי חמאס, מתנגד בתוקף לא רק לקיומה של ישראל אלא גם לערבים שמקיימים איתה מו”מ ובאים איתה במגע, למשל הרשות של אבו מאזן. ככלל, מעטים בקרב ערביי האזור תומכים ברשות, שבאופן אובייקטיבי היא אחד הגופים המתונים (גם אם רחוקים מאוד משלמוּת) שקיימים באזור.
=-=-=-=
כתב לי בעקבות הפוסט הקורא אור בר שלום:
לגבי הביטוי של היום, תרגמו בערוץ הטלגרם “מלך השכונה” הסבר לגבי מקור הביטוי:
מהו מקור הפתגם
תי תי תי תי, מת’ל מא רחתי ג’יתי?
זהו פתגם עממי, שהיה בשימוש בקרב תושבי בגדאד הוותיקים.
בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים, היו בבגדאד אוטובוסים השייכים לחברת TT, כפי שרואים בתמונה (מצורפת לתגובות).
אוטובוסים אלה היו יוצאים לנסיעות, כשהם עמוסים בתיירים וחוזרים אל אותה הנקודה ממנה יצאו, כשהם עמוסים בתיירים אחרים.
וכך החלו אנשי בגדאד להתבדח על חשבון החברה והאוטובוסים שלה, “כמו שהלכו כך חזרו”, והפתגם הפך עממי ונפוץ עד ימינו אנו.
פרסמו אותו בהקשר של הקריקטורה הבאה (גם מצורפת לתגובות):
ביקור ביידן הצפוי ברשות הפלס’
קריקטורה של נאצר אל-ג’עפרי הירדני.
תי תי תי תי
כמו שבאתי הלכתי / כמו שבאת הלכת
(סיומות הנקבה במדוברת הן בשביל החרוז)
לרשות אין ציפיות מהנשיא ביידן.
שני המנהיגים, ביידן ואבו מאזן, יישאו היום הצהרות, בתום ביקורו ברשות.
זה היה הפוסט ה- 1,812 שלנו.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x