פורסם ב- 8.7.22
מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
אַגֶ’ר أَجْر וברבים אֻג’וּר أجور או אַאגַ’אר آجار – שכר; גמול, תגמול; תשלום; אגרה; שיעור, מחיר; מוהר
יהושע, וכן קורא נוסף, שאוהב מאוד את הדיבור החברוני, שלחו לי במצטבר ב- 31.5.22 (ויום למחרת) חמישה קטעי שמע, סרטון וידאו, הודעות כתובות ותמונות.
אז תתכוננו, זה הולך להיות ארוך ומטלטל:
(1)
אללה יסעד מסא אלג’מיע.
יא אח’ואן, תרדוש עלא הד’א אלאעלאם, לאנה אעלאמנא מן חמד אללה. כל מא ואחד ביתצל פיה ביצדקה. יעני בדאל מא יבעת’וא צחפיה ויות’קוא אלאח’באר, ביקול לכ אנה “אח’לוא, אח’לוא, אח’לוא”, מא אח’לוש, יא עמי, אשי! ולא מסתוטן קאמוה. אללי ביקול אנה אח’לוא אלעמארה כד’אב! קאעד אלג’יש ביחמיהם אצלן! קאעדין ביעתקלוא פי ולאד אלערב! אללה ינתקם מנהם! וינתקם כמאן מן האלאעלאם אלכד’אב, קאעד ביטעמנא באלג’וז אלפארע’, ומכיפין אלנאס. ולא ואחד! האלקית בצור לכו צור ובפרג’יכם, ולא ואחד קאמוא מן אלמסתוטנין, האיהם קאעדין ובירקצוא ומכיפין הם. ביסכרוא ומכיפין, שו!
الله يسعد مسا الجميع.
يا إخوان، تردّوش على هذا الإعلام، لأنّه إعلامنا من حمد الله. كلّ ما واحد بيتّصل فيه بيصدّقه. يعني بدال ما يبعثوا صحفيّة ويوثّقوا الأخبار، بيقول لك إنّه: “أخلوا، أخلوا، أخلوا”، ما أخلوش، يا عمّي، إشي! ولا مستوطن قاموه. اللّي بيقول إنّه أخلوا العمارة كذّاب! قاعد الجيش بيحميهم أصلًا! قاعدين بيعتقلوا في ولاد العرب! الله ينت قم منهم! وينت قم كمان من هالإعلام الكذّاب، قاعد بيطعمنا بالجوز الفارغ، ومكيّفين النّاس. ولا واحد! هالقيت بصوّر لكو صور وبفرجيكم، ولا واحد قاموا من المستوطنين، هايهم قاعدين وبيرقصوا ومكيّفين هم. بيسكروا ومكيّفين، شو!
ערב טוב לכולם.
אחים, אל תתייחסו להודעות בתקשורת, שכן התקשורת שלנו – “תודה לאל”. הם מאמינים לכל מי שמתקשר אליהם. במקום שישלחו עיתונאים לסקר את החדשות, הם מספרים לך ש: “הם פינו, הם פינו, הם פינו”, אבל הם לא פינו שום דבר! ולא סילקו אף מתנחל. מי שאומר שפינו את הבניין שקרן! והצבא מגן עליהם (על המתנחלים) בכלל! הם עוצרים ערבים! שאלוהים ינק ום בהם, וינק ום גם בתקשורת השקרנית, שמספרת לנו דברים ריקים מתוכן (מיל’: מאכילה אותנו אגוז ריק, שהוא רק קליפה), ואנשים מרוצים. אף אחד (לא פונה)! עכשיו אצַלֵּם לכם תמונות ואראה לכם, הם לא פינו אף אחד מהמתנחלים, הנה הם רוקדים ונהנים. משתכרים ונהנים, מה זה?! (החיתוכים במילים “בעייתיות” הם שלי. שלו)
(2)
שלוש הודעות כתובות:
משכלה בעזאא’ אלמרחום אבו אלעז אבו רמילה פי אלעיזריה ואחד מן דאר סרחאן צ’רב 2 סכאכין ואחד מח’טר וואחד פש אשי
مشكلة بعزاء المرحوم ابو العز ابو رميلة في العيزرية واحد من دار سرحان ضرب ٢ سكاكين واحد مخطر وواحد فش اشي
בעיה בסוכת ניחום האבלים של אבו אלעז אבו רמילה באלעיזריה. מישהו ממשפחת סרחאן דקר שניים בסכין, אחד פצוע קשר ולשני לא קרה כלום
אלקאתל אבן ג’מאל סרחאן אלי באע אלעמארה לליהוד
القاتل ابن جمال سرحان الي باع العماره لليهود
הרוצח הוא בנו של ג’מאל סרחאן, שמכר את הבניין ליהודים
ופאת אלשאב עמאר אבו ארמילה שג’אר עאא’לי פי בלדת אלעיזריה באלקדס…
وفاة الشاب عمار ابو ارميلة شجار عائلي في بلدة العيزرية بالقدس …
נקבע מותו של הצעיר עמאר אבו ארמילה (בעקבות) מריבה משפחתית בישוב אלעיזריה בירושלים…
צורפו תמונות וסרטון מזירת המקרה, בהם רואים בחור נפגע ונופל ללא תנועה על הכביש.
ארבע הקלטה קולית:
א.
הד’א קאעת “שמס אלעודה”, עזא, בערפש אד’א סמעתו, אבו אלעז אבו רמילה, אללי ביטבח’ הד’א בבית חנינא, אלמטעם, מתופי. וג’איין תנין מלת’מין עלא אלסאחה וקאצין??? ואחד וקאתלינה, מצפי דמה.
هذا قاعة “شمس العودة”، عزا، بعرفش إذا سمعتو، أبو العزّ أبو رميلة، اللّي بيطبخ هذا ببيت حنينا، المطعم، متوفّي. وجايين تنين ملثّمين على الساحة وقاصّين واحد وقاتلينه، مصفّي دمّه.
מדובר באולם (האירועים) “שמש השיבה”, (התקיים בו אירוע) ניחום אבלים, אני לא יודע אם שמעתם, אבו אלעז אבו רמילה, שמבשל במסעדה בבית חנינא, מת. הגיעו שני רעולי פנים לרחבה ו”חתכו” מישהו והרגו אותו, שפכו את דמו.
ב.
אבן עמנא תופא, יא שבאב, אבן עמנא תופא, אעטאכו עמרה. אללי אכל סכינה. הלק אלדכתור טלע וחכא לנא.
ابن عمّنا توفّى، يا شباب، ابن عمّنا توفّى، أعطاكو عمره. اللّي أكل سكّينة. هلّق الدّكتور طلع وحكى لنا.
בן דודנו מת, אנשים, בן דודנו מת, הוא נתן לכם את שארית חייו (דרך ערבית מקובלת לספר על מותו של מישהו. שלו). זה שנדקר בסכין. עכשיו הרופא יצא וסיפר לנו.
ג.
סלאם עליכם ורחמת אללה וברכאתה.
אלשיח’ אבו אלוליד אבו נג’מה אלתמימי יתכלם.
אול אשי עט’ם אללה אג’רכם ג’מיען, בני תמים אלדארי.
באלנסבה למוצ’וע מקתל אבן עמנא אבו רמילה. אנא בת’ני עלא כלאם אלמח’תאר אלחאג’ חג’אזי שאור, אבו אלראא’ד, ובקול: אללי בידוס ארצ’נא ובידוס מארסנא(?) וביעתדי עלא אי שח’צ מן אפראד עאא’לתנא, ולו באלח’טא, ולו באלח’טא, אלדיה מליון דינאר ארדני! לא תנזל ען אלמליון. אמא אד’א כאן אלקתל עמד, ועאמד מתעמד פעלא אהלה פורן אנהמ יסלמוה ללתמימיה, והדיכת אלסאעה ולי אלדם ואלתמימיה הם אללי ביקררוא במצירה. ע’יר הד’א אלחכי מא פי. ופי עזא נאזלין יבטבטוא באלסכאכין ויצ’רבוא ויטח’וא ויקימוא ויחטוא, יא באטל! וין אלתמימיה? הד’א אאח’ר כלאם! ואנא בקול אלכל ימשי ורא אללי הו אלמח’תאר אבו אלראא’ד. כלאמה מיה באלמיה. אחנא מא בנרצ’א לא במית אלף ולא בח’מסין אלף ולא בסתין אלף. זלמה קתל, ולו באלח’טא – מליון דינאר, מא ינזלוש דינאר ארדני ואחד.
וחסבי אללה ואנת נעמ אלוכיל בס פי אלקתלה.
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
الشّيخ أبو الوليد أبو نجمة التّميمي يتكلّم.
أوّل إشي عظّم الله أجركم جميعًا، بني تميم الدّاري.
بالنّسبة لموضوع مقتل ابن عمّنا أبو رميلة. أنا بثنّي على كلام المختار الحاجّ حجازي شاور، أبو الرّائد، وبقول: اللّي بيدوس أرضنا وبيدوس مارسنا(؟) وبيعتدي على أيّ شخص من أفراد عائلتنا، ولو بالخطأ، ولو بالخطأ، الدّية مليون دينار أردنّي! لا تنزل عن المليون. أمّا إذا كان القتل عمد وعامد متعمّد فعلى أهله فورًا إنّهم يسلّموه للتّميميّة، وهديكة السّاعة ولي الدّم والتّميميّة هم اللّي بيقرّروا بمصيره. غير هذا الحكي ما في. وفي عزا نازلين يبطبطوا بالسّكاكين ويضربوا ويطخّوا ويقيموا ويحطّوا، يا باطل! وين التّميميّة؟ هذا آخر كلام! وأنا بقول الكلّ يمشي ورا اللّي هو المختار أبو الرّائد. كلامه ميّه بالميّة. احنا ما بنرضى لا بميّة ألف ولا بخمسين ألف ولا بستّين ألف. زلمة قتل، ولو بالخطأ – مليون دينار، ما ينزلوش دينار أردنّي واحد.
وحسبي الله وانت نعم الوكيل بس في القتلة.
שלום עליכם, רחמי האל וברכותיו.
מדבר שיח’ אבו אלוליד אבו נג’מה אלתמימי.
קודם כל, תנחומיי לכולכם (מיל’: שאלוהים יעצים את שכרכם [בעולם הבא]), (בני שבט) בַּנִי תַמִיםֶ אלדַּארִי (יש כאן רמיזה למקור המשפחה או השבט, שקרוי על שמו של אחד מחבריו של הנביא מוחמד. שָלֵו).
באשר לנושא הרצח של בן דודנו (ממשפחת) אבו רמילה. אני משבח את דבריו של המוח’תאר החאג’ חג’אזי שאור, אבו אלראא’ד (המוח’תאר של משפחת אלתמימי בחברון. שלו), ואני אומר: מי שדורך על אדמתנו, מי שדורך על … ותוקף כל אדם מבני משפחתנו, גם אם זה בטעות, גם אם זה בטעות, יצטרך לשלם כופר נפש בגובה מיליון דינאר ירדני! ולא אגורה פחות ממיליון. אם מדובר ברצח בכוונה תחילה הרי שעל משפחתו (של הרוצח) למסור אותו מיד לבני משפחת אלתמימי, ואז מי שזכאי לנקום את הדם ומשפחת אלתמימי יחליטו מה יהיה גורלו. זה מה שהולך להיות ולא שום דבר אחר. במהלך ניחום אבלים מגיעים ודוקרים בסכינים, מכים, יורים ועושים בלגאן, מה זה? איפה משפחת אלתמימי? זו המילה האחרונה! אני אומר שכולם צריכים לפעול לפי דבריו של המוח’תאר אבו אלראא’ד. דבריו נכונים לגמרי. אנו לא נסתפק לא במאה אלף, לא בחמישים אלף ולא בשישים אלף. בן אדם רצח, גם אם בטעות – (שישלם) מיליון דינאר, ולא דינאר ירדני אחד פחות.
שאלוהים יעניש את הרוצחים.
ד.
… אלעשאא’ר לא יעתרף בהא, יעני כעילת אלתמימי, מש בס אבו רמילה, כעילת אלתמימי תרפצ’ אי תדח’ל מן רג’אלאת אלעשאא’ר. יא ביג’יבוא אלמליון דינאר יא ביסלמונא אלקאתל! יא ביסלמונא אלקאתל יא ביג’יבוא אלמליון דינאר.
יג’וא יתפאוצ’וא עלא אשי זי הד’א – אחנא עילת אלתמימיה ע’יר ען כל אלעאא’לאת! אללי ביציב ולד מן ולאדנא יעתבר נפסה יעני ח’סר חיאתה.
יסלמונא אלקאתל יא ביג’י בשנטאת מליון דינאר ארדני. ע’יר הד’א אלחכי לא יג’וז פי עאאלתנא, ומא בדנא יתסמע עלינא סבר אנה “ואללה זי האלקתלא אללי ראחוא, וג’סר”. לא, אחנא בדנא נבני ג’סר ג’דיד, כאלתמימיה בדנא נבני ג’סר ג’דיד.
… العشائر لا يعترف بها، يعني كعيلة التّميمي، مش بس أبو رميلة، كعيلة التّميمي ترفض أيّ تدخّل من رجالات العشائر. يا بيجيبوا المليون دينار يا بيسلّمونا القاتل! يا بيسلّمونا القاتل يا بيجيبوا المليون دينار.
يجوا يتفاوضوا على إشي زيّ هذا – احنا عيلة التّميميّة غير عن كلّ العائلات! اللّي بيصيب ولد من ولادنا يعتبر نفسه يعني خسر حياته.
يسلّمونا القاتل يا بيجي بشنطات مليون دينار أردنّي. غير هذا الحكي لا يجوز في عائلتنا، وما بدّنا يتسمّع علينا سبر إنّه “والله زيّ هالقتلى اللّي راحوا، وجسر”. لا، احنا بدّنا نبني جسر جديد، كالتّميميّة بدّنا نبني جسر جديد.
(התחלה חסרה) השבטים, לא מכירים בזה, כלומר משפחת אלתמימי, לא רק אבו רמילה, משפחת אלתמימי מסרבת לכל התערבות שהיא של אנשי השבטים (מתכוון ככל הנראה למשכיני השלום שעושים צוּלחות. שלו). או שישלמו מיליון דינאר או שימסרו לנו את הרוצח! או שימסרו לנו את הרוצח או שישלמו מיליון דינאר.
לבוא לשאת ולתת על דבר כזה – אנחנו, משפחת אלתמימי, שונים מכל המשפחות! מי שפוגע בילד מילדינו צריך להחשיב עצמו כמי שאיבד את חייו.
שימסרו לנו את הרוצח או שיביאו תיקים עם מיליון דינאר ירדני. שום דבר אחר לא יתקבל במשפחתנו, ואנו לא רוצים שיתקבל עלינו הרושם ש”בחיי, זה כמו הנרצחים הקודמים, וגשר-“. לא, אנו רוצים לבנות גשר חדש, כמשפחת אלתמימי אנו רוצים לבנות גשר חדש (אין לי הקשר על איזה “גשר” הוא מדבר).
(3)
הקלטה בנושא אחר:
חאדת’ קוי, יא אח’ואן, חאדת’ קוי עלא, קבל מדח’ל קרית ארבע. ע אלבקעה, ע אלרמזונאת, בעד מא תנזל מן דואר בית עינון לג’אי אלרמזונאת, ע קרית ארבע, מדח’ל קרית ארבע, קבל מא תוצל אלרמזונאת. אלסיארה, פאקד אלסיטרה כאנה מן אלסרעה, וח’אבטה באלכאדי וטאירה, נאזלה באלארצ’. הלק אלחאדת’. טאזה האלסאעה אלחאדת’. אללה יסתר!
حادث قوي، يا إخوان، حادث قوي على، قبل مدخل קרית ארבע. ع البقعة، ع الرّمزونات، بعد ما تنزل من دوّار بيت عينون لجاي الرّمزونات، ع קרית ארבע، مدخل קרית ארבע، قبل ما توصل الرّمزونات. السّيّارة، فاقد السّيطرة كانّه من السّرعة، وخابطة بالكادي وطايرة، نازلة بالأرض. هلّق الحادث. طازة هالسّاعة الحادث. الله يستر!
תאונה קשה, אחים, תאונה קשה לפני הכניסה לקרית ארבע. באלבקעה (ישוב ערבי בין קרית ארבע לגבעת החרסינה. שלו), בצומת (מיל’: ברמזורים. מילה עברית שנכנסה לערבית. שלו), אחרי שאתה נוסע מכיכר בית עינון (ישוב שנמצא צפון מזרחית לחברון) לכיוון הרמזורים, לקרית ארבע, הכניסה לקרית ארבע, לפני שאתה מגיע לרמזורים. המכונית איבדה שליטה, כנראה בשל מהירות גבוהה, התנגשה ב(פולקסווגן) קאדי ואז “עפה” ונחתה על הקרקע. התאונה קרתה עכשיו. תאונה “טרייה”. שלא נדע/אלוהים ישמור!
(התמלולים והתרגומים שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=
השורש הערבי א.ג’.ר עוסק בשכר ובגמול, בדיוק כמו השורש הזהה לו בעברית, שעוסק באגירות ובאגרות למיניהן. אגורה היא מילה תנ”כית, שמופיעה גם בשפה הבבלית.
* הפועל אַגַ’ר أجر בבניין הראשון – נתן שכר, שילם, גמל; עבד כשכיר
* אַאגֶ’ר آجِر, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – מעסיק
* מַאְג’וּר مأجور, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – שכור; שכיר, מועסק; משוחד; מי שצפוי לקבל שכר או גמול משמיים
* גֻ’נְדִי מַאְג’וּר جندي مأجور – חייל שכיר, שכיר חרב
* אִגַ’ארַה إجارة, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – שכירות
* הפועל אַגַּ’ר أجّر בבניין השני – השכיר
* הפועל אַאגַ’רַ آجَر בבניין השלישי – שילם ל- על-; שכר
* מֻאַאגֶ’ר مُؤاجر, בצורת הבינוני הפועל – מעסיק
* הפועל אַאגַ’רַ آجر בבניין הרביעי, שנראה במקרה זה זהה לבניין השלישי – שילם שכר
* אִיגַ’אר إيجار, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – שכר, דמי חכירה; שכירות, שכר דירה
* הפועל אִסְתַאְגַ’ר استأجر בבניין העשירי – שכר, חכר
* מֻסְתַאְגֶ’ר مستأجِر, בצורת הבינוני הפועל – שוכר, דייר בשכירות
* מֻסְתַאְגַ’ר مستأجَر, בצורת הבינוני הפעול – שכור, מושכר
* אֻגְ’רַה أُجرة וברבים אֻגַ’ר أُجر – תשלום; אגרה; שכר, משכורת; שכירות; הוצאות
* אַגִ’יר أجير וברבים אֻגַ’רַאא’ أجراء – שכיר
* עַטַּ’םַ אללָּה אַגְ’רַכּ عظّم الله أجرك – אמירה שאומר המנחם לאבל: שאללה יגדיל את שכרך/גמולך, ובתרגום חופשי: תנחומיי
* שַכַּרַ אללָּה סַעְיַכּ شكر الله سعيك, או סַעְיֻכֻּם מַשְכּוּר سعيكم مشكور, או אַגֶ’רְכֹּם עַטִ’ים أجركم عظيم – זו התשובה של האבל: אללה מודה לכם על המאמץ, תודה על המאמץ והתנחומים, תודה שבאתם להשתתף בצערנו
* אַלְאַגֶ’ר עַלַא אַללָּה الأجر على الله – שאלוהים יגמול לך, את השכר תקבל מאלוהים (מיל’: הגמול על אלוהים)
* אֻגְ’רַת תַעְלִים أُجرة تعليم – שכר לימוד
* אֻגְ’רַתֶ אלדַּאר أُجرة الدّار – שכר דירה
* אֻגְ’רַתֶ אלְמֻחַאמִי أُجرة المحامي – שכר טרחת עו”ד
* אֻגְ’רַת תַחְ’לִיץ أُجرة تخليص – אגרת פדיה ממכס
* אֻגְ’רַתֶ אלשַּחֶן أُجرة الشّحن – דמי הובלה
* אֻגְ’רַה מֻעַגַּ’לַה أُجرة معجّلة – תשלום מראש
* סַיַּארַת אֻגְ’רַה سيّارة أُجرة – מונית
* אַגֶ’ר אַסַאסִיּ أَجْر أساسيّ – שכר יסוד
* אַלְאַגֶ’רֶ אלְאַדְנַא الأَجْر الأدنى – שכר מינימום
* אַגְ’רֶ אלנקל/אלספר أَجْر النّقل/السّفر – דמי נסיעה
* אַגְ’רֶ אלְוַסַאטַה أَجْر الوساطة – דמי תיווך
* כַּסַבּ אַגֶ’ר كسب أجر – עשה מצווה, מעשה טוב (מיל’: הרוויח את שכרו [בעולם הבא])
שימו לב: במדוברת אִגֶ’ר היא רגל, אך מדובר בשיבוש של מילה משורש אחר: רִגְ’ל.
כותב לנו הקורא ליאור אשר:
“לְפוּם צַעֲרָא אַגְרָא” – ביטוי בארמית שתרגומו: לפי הצער, השכר. זהו יסוד מרכזי בתורת הגמול היהודית. ככל שהצער במצווה יותר גדול, יש יותר קושי בקיום המצווה כך גם השכר יהיה גדול.
מקור הביטוי הוא בפרקי אבות: “בן הא הא אומר: לפום צערא אגרא” (משנה, מסכת אבות, פרק ה’, משנה כ”ג)
=-=-=
זה היה הפוסט ה- 1,768 שלנו.
שיהיה יום נהדר, ושבת שלום, וחג קורבן שמח למוסלמים ולדרוזים!
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest