מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא האדוק אושר כתר, שכתב לנו:
“היי שלו, מה נשמע?
יש לי רעיון לפוסט בשבילך.
בדף הפייסבוק שלו, אבו מחמוד ابو محمود השתמש במילה بزاود נראה לי שזה משמיץ, מהמילה مزاودة.
לא מצאתי את המילה באתר. מעוניין לעשות על זה פוסט?”
אז מילת היום היא –
זַאוַד زَاوَد – השמיץ; התחכם, התנצח; בא בטענות; התרברב, התנשא, (אדם קטן) שמתח ביקורת לא מועילה; הציע מחיר גבוה יותר כדי לזכות במכירה פומבית
לא מצאנו תמונה ל-השמיץ, אז בחרנו במונח אחר של הפועל, אם כי לא בהתנשאות עוסק הפוסט של היום.
לשמיעה: https://on.soundcloud.com/869ND
מדובר בווריאציה מדוברת של הפועל הספרותי זַאיַדַ (מצדר: מֻזַאיַדַה), שפירושו: הציע מחיר גבוה כדי לזכות במכירה פומבית.
במדוברת הפועל שינה את מובנו המקורי.
אבל איך נתרגם את הפועל הזה?
לא קיים מילון שמתייחס אליו.
בשלב הראשון פניתי לחברים, שהציעו לי את התרגומים התחכם או התנצח, וגם: בא בטענות.
בשלב הבא פניתי לדף הנפלא البدائل اللسانية العربية، للمفردات العبرية والأجنبية, ושם קיבלתי את התשובות הבאות:
* פגע בשם הטוב של-
* הציג בצורה רעה
* התנהג בתכסיסנות ובמניפולטיביות
* הרבה בדברים
* התרברב
ידידי הקורא שילה שמש כתב:
התנשא על- בזלזול
השמיץ מישהו
לכלך על-
המורה הידען אבשלום פרג’ון כתב:
زايد عليه مزايدة: ادّعى انه اكثر منه في هذه الامور. ما حدا يزايد علينا، بيطلعش ولا لواحد يزايد علينا
טען שהוא יותר טוב ממנו בעניינים האלה.
המשיבה Rawda Morkus-makhoul סיכמה את הנושא יפה:
הרבה חיפשו את המשמעות המילולית לפועל يزاود ולשם העצם مزاودة، ולא מצאו. לדעתי אין מילה מקבילה. אבל התרגומים שהוצעו נכונים, כלומר הם מעבירים את הרעיון והכוונה שבמשפט המקור.
=-=-=
ועכשיו, לסרטון.
הסרטון פורסם בדף פייסבוק של אבו מחמוד, מכרנו הירושלמי, ב- 2.9.23, וכותרתו:
الرد على كل واحد بزاود على ولادنا وبناتنا ..
תגובה לכל מי שמשמיץ את בנינו ובנותינו
בסמ אללה ואלצלאה ואלסלאם עלא רסול אללה
אללה יסעד מסאכם ג’מיען.
אליום בח’צוץ אלמוצ’וע אללי חכינא פיה, באלנסבה לתאעון אלמח’דראת, אללי שפנאהם ושפנא אלפידיוהאת תאעונהם באלכראג’את ובאלשוארע, פי נאס, ללאסף, מן ברא אלקדס ומן ג’וא אלקדס קאעדה בתזאוד עלא ולאד אלקדס וע בנאת אלקדס, ובתחכי ען אלטלאב וען אלטאלבאת, ובתחכי אנה בנאת אלקדס וטלאב אלקדס ובנאת אלקדס ואקפין ע אלדור בישרתוא מח’דראת.
אול אשי, לא אנת ולא מליון זיכ ביזאוד עלא ולאד אלקדס ועלא בנאת אלקדס. הד’ה אול נקטה.
בעדין, למא בדכ תחכי ען טלאב אלקדס וטאלבאת אלקדס, יא רית תיג’י תשוף אלמשכלה ואלמעאנאה אללי ביעאנוהא למא ביכונוא ע אלמחאסים, ג’איין ע אלמדארס. תשוף אלאזמאת אללי בימרקוא פיהא עשאן יוצלוא ע אלמדארס, אני סאעה ביטלעוא מן דורהא, אלולד ולא אלבנת, אלטאלב, עשאן יוצל מדרסתה, אני סאעה ביטלע מן דארה, קבל מא תחכי ען אלטאלב ואלטאלבה תאעון אלקדס וע ולאד אלקדס ובנאת אלקדס.
יא רית תיג’י תשוף אהל אלקדס כיף ביעאלג’וא אלמשאכל אללי מת’ל האי וביחלוא אלמשאכל מת’ל האי, והם איד ואחדה, וקאדרין יחלוא אלמשאכל אללי שפנאהא אליום, אלקדס ברג’אלהא, בשבאבהא, במשאיח’הא קאדרין יחלוא האי אלמשאכל.
והאי אלפאה אללי שפנאהא אליום, אללי מא בתמת’ל אלא חאלהא, קאדרין יחטוא להם חד וירבוהם וירבוא ע’ירהם. אמא אנת, למא בין מא תיג’י תזאוד עלא שבאבנא ועלא בנאתנא, וע טלאבנא באלד’את, אללי הם לסה צע’אר, יא רית תשוף הדול אלטלאב ואלטאלבאת, תשופהם הם באלקדס מראבטין, במדארס אלקדס קאעדין. ביתחמלוא כל שי, כל אלתעב, ביתחמלוא כל אלאהאנה, כל אלמד’לה, עשאן יכונוא באלקדס, ידרסוא במדארס אלקדס ויט’להם מעביין אלקדס ויט’להם מתואג’דין באלקדס, עשאן יג’י ואחד זיכ, יקעד יזאוד עליהם ויחכי ען טלאבנא וטאלבאתנא.
אנא למא עמלת פידיו קלת לכל אלנאס, וברג’ע בקול: דירוא באלכם ע ולאדכם. ברא אלפסאד מעבי אלדניא, ומליון ואחד ביחאול יצטאד ולאדנא ובנאתנא פבדהא דירת באל.
אמא אנכ תיג’י תזאוד עלינא ועלא בנאתנא, ותקול: ביסתנוא ע אלדור, שופוא בנאת אלקדס, שו ביסווא בנאת אלקדס, ולכ, בנאת אלקדס כנאדרהא בראסכ ובראס אללי ח’לפכ, אנת וע’ירכ.
בעדין, מא שפנאש ולא פידיו לבנת או טאלבה, קאעדה בתשתרי מח’דראת ובתביע מח’דראת, עשאן תזאודוא עלינא.
קבל מא תחכוא עלינא, יא רית תוקפוהא נצ וקפאתנא, נצ וקפאת אהל אלקדס, יא רית תוקפוהא, ברבאטהם, בתכאתפהם, בכל שי מניח אלהם, יא רית תפרג’ונא בס נצ וקפאתהם, בעדין תעאלוא תזאודוא ע ולאדנא ובנאתנא.
וכמאן מרה באאח’ר אלפידיו בקול, לכל אלאהאלי: דירוא באלכם ע ולאדכם ועלא בנאתכם, לאנה ברא אחנא מסתהדפין מן מליון פאה צ’אלה.
ואלסלאם עליכם ורחמת אללה וברכאתה.
بسم الله والصّلاة والسّلام على رسول الله
الله يسعد مساكم جميعًا.
اليوم بخصوص الموضوع اللي حكينا فيه، بالنّسبة لتاعون المخدّرات، اللي شفناهم وشفنا الفيديوهات تاعونهم بالكراجات وبالشّوارع، في ناس، للأسف، من برّا القدس ومن جوّا القدس قاعدة بتزاود على ولاد القدس وع بنات القدس، وبتحكي عن الطّلّاب وعن الطّالبات، وبتحكي إنّه بنات القدس وطلّاب القدس وبنات القدس واقفين ع الدّور بيشرتوا مخدّرات.
أوّل اشي، لا انت ولا مليون زيّك بيزاود على ولاد القدس وعلى بنات القدس. هذه أوّل نقطة.
بعدين، لمّا بدّك تحكي عن طلّاب القدس وطالبات القدس، يا ريت تيجي تشوف المشكلة والمعاناة اللي بيعانوها لمّا بيكونوا ع المحاسيم، جايين ع المدارس. تشوف الأزمات اللي بيمرقوا فيها عشان يوصلوا ع المدارس، أني ساعة بيطلعوا من دورها، الولد ولّا البنت، الطّالب، عشان يوصل مدرسته، أني ساعة بيطلع من داره، قبل ما تحكي عن الطّالب والطّالبة تاعون القدس وع ولاد القدس وبنات القدس.
يا ريت تيجي تشوف أهل القدس كيف بيعالجوا المشاكل اللي مثل هاي وبيحلّوا المشاكل مثل هاي، وهم إيد واحدة، وقادرين يحلّوا المشاكل اللي شفناها اليوم، القدس برجالها، بشبابها، بمشايخها قادرين يحلّوا هاي المشاكل.
وهاي الفئة اللي شفناها اليوم، اللي ما بتمثّل إلّا حالها، قادرين يحطّوا لهم حدّ ويربّوهم ويربّوا غيرهم. أمّا انت، لمّا بين ما تيجي تزاود على شبابنا وعلى بناتنا، وع طلّابنا بالذّات، اللي هم لسة صغار، يا ريت تشوف هدول الطّلاب والطّالبات، تشوفهم هم بالقدس مرابطين، بمدارس القدس قاعدين. بيتحمّلوا كلّ شي، كلّ التّعب، بيتحمّلوا كلّ الإهانة، كلّ المذلّة، عشان يكونوا بالقدس، يدرسوا بمدارس القدس ويظلّهم معبيّين القدس ويظلّهم متواجدين بالقدس، عشان يجي واحد زيّك، يقعد يزاود عليهم ويحكي عن طلّابنا وطالباتنا.
أنا لمّا عملت فيديو قلت لكلّ النّاس، وبرجع بقول: ديروا بالكم ع ولادكم. برّا الفساد معبّي الدّنيا، ومليون واحد بيحاول يصطاد ولادنا وبناتنا فبدّها ديرة بال.
أما إنّك تيجي تزاود علينا وعلى بناتنا، وتقول: بيستنّوا ع الدّور، شوفوا بنات القدس، شو بيسوّوا بنات القدس، ولك، بنات القدس كنادرها براسك وبراس اللي خلّفك، انت وغيرك.
بعدين، ما شفناش ولا فيديو لبنت أو طالبة، قاعدة بتشتري مخدّرات وبتبيع مخدّرات، عشان تزاودوا علينا.
قبل ما تحكوا علينا، يا ريت توقّفوها نصّ وقفاتنا، نصّ وقفات أهل القدس، يا ريت توقّفوها، برباطهم، بتكاتفهم، بكلّ شي منيح الهم، يا ريت تفرجونا بس نصّ وقفاتهم، بعدين تعالوا تزاودوا ع ولادنا وبناتنا.
وكمان مرّة بآخر الفيديو بقول، لكلّ الأهالي: ديروا بالكم ع ولادكم وعلى بناتكم، لأنّه برّا احنا مستهدفين من مليون فئة ضالّة.
والسّلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
בשם האל, התפילה והשלום על שליח האל
ערב טוב לכולם.
היום (נעסוק) בנושא שדיברנו עליו, בקשר לסמים, מה שראינו וראינו את הסרטונים שלהם במוסכים וברחובות, יש אנשים, לצערי, מחוץ לירושלים ומתוך ירושלים, שמשמיצים את בני ירושלים ובנות ירושלים ומדברים על התלמידים והתלמידות, אומרים שבנות ירושלים והתלמידים בירושלים עומדים בתור כדי לקנות סמים.
קודם כל, לא אתה ולא מיליון כמוך ישמיצו את בני ירושלים ובנותיה. זו נקודה ראשונה.
שנית, כשאתה רוצה לדבר על התלמידים והתלמידות בירושלים, הלוואי שתבוא לראות את הבעיה ואת הסבל שהם סובלים כשהם ממתינים במחסומים בדרכם לבתי הספר. תראה את הפקקים שהם תקועים בהם כדי להגיע לבתי הספר, באיזו שעה הם יוצאים מבתיהם, הילד או הילדה, התלמיד, כדי להגיע לבית הספר, באיזו שעה הוא יוצא מביתו, לפני שאתה מדבר על התלמיד והתלמידה של ירושלים ועל בני ירושלים ובנותיה.
הלוואי שתבוא לראות את תושבי ירושלים, איך הם מטפלים בבעיות כמו זו ואיך הם פותרים את הבעיות האלה, כשהם עושים יד אחת, ויכולים לפתור את הבעיות שראינו אותן היום, ירושלים על גבריה, צעיריה וזקניה, שיכולים לפתור את הבעיות האלה.
הקומץ הזה שראינו אותו היום, שאינו מייצג אלא את עצמו, יכולים להציב להם גבולות, לחנך אותם ולחנך אחרים. אבל אתה, במקום שתבוא להשמיץ את הצעירים והצעירות שלנו, ואת התלמידים שלנו בפרט, שהם עדיין קטנים, הלוואי שתראה את התלמידים והתלמידות האלה, תראה איך עושים רִבאט* בירושלים, הם נמצאים בבתי הספר של ירושלים. הם סובלים הכל, את כל הקושי, כל ההשפלה, כל הביזיון, כדי להיות בירושלים, ללמוד בבתי הספר שלה, להמשיך למלא את ירושלים (בתושבים) ולהמשיך להיות נוכחים בירושלים, (כל זאת רק) כדי שיבוא מישהו כמוך, להשמיץ אותם ולדבר על התלמידים והתלמידות שלנו.
כשצילמתי סרטון אמרתי לכל האנשים, ואני שב ואומר: שמרו על ילדיכם. השחיתות בחוץ ממלאת את העולם, ויש מיליון אנשים שמנסים לצוד את ילדינו ובנותינו, וזה מצריך זהירות.
אבל אתה בא ומשמיץ אותנו ואת בנותינו, ואומר: “הן עומדות בתור, תראו את בנות ירושלים, מה עושות בנות ירושלים”, בוא’נה, הנעליים (סמל להשפלה) של בנות ירושלים על הראש שלך והראש של מי שהביא אותך לעולם, אתה וזולתך.
חוץ מזה, לא ראינו אפילו סרטון אחד עם בת או תלמידה, שקונה סמים ומוכרת סמים, כדי שתשמיצו אותנו.
לפני שאתם מדברים עלינו, הלוואי שתמחו חצי מהמְּחאות/פעולות שלנו, חצי מהמְּחאות של תושבי ירושלים, הלוואי שתמחו, ברבאט שלהם, באחדות שלהם, בכל דבר טוב שלהם, הלוואי שתראו לנו רק חצי מהמחאות שלהם, אח”כ תבואו להשמיץ את ילדינו ובנותינו.
פעם נוספת בסוף הסרטון אני אומר, לכל ההורים: שמרו על ילדיכם ובנותיכם, כי בחוץ אנו נמצאים במתקפה מצד מיליון קבוצות שסטו מדרך הישר**.
שלום עליכם, רחמי האל וברכותיו.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
* רבאט – פעולת השמירה על גבולות המדינה האסלאמית. בהקשרים מקומיים המונח מתחבר לפעילות (הצבאית) של גורמים בירושלים, של התנועה האסלאמית בישראל וכמובן של חמאס.
** פִאַה צַ’אלַּה فئة ضالّة הוא מונח דתי, שמתייחס לקבוצה/ות או לגורמים שסטו מדרך הישר, שפרשו מהאסלאם.
=-=-=-=-=-=
מֻזַאוַדֶה مزاودة – השמצה, התנצחות, פגיעה בשם הטוב וכו’ (בהתאם למשמעויות הפועל)
בעבר התייחסנו באריכות לשורש ז.י.ד בפוסט הבא:
זה היה הפוסט ה- 2,297 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest