מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה שכן הופיעה בסרטון ששלח לי תלמיד שלי.
אז מילת היום היא –
עַבַּّאס عَبَّاس – זעוף-פנים, זעפן, זועף; תוקפני; כינוי לאריה; שם דודו של הנביא, שצאצאיו ייסדו את שושלת בית עבאס, או הח’ליפות העבאסית (750-1258)
לשמיעה: https://on.soundcloud.com/xzEUx
התלמיד שיתף אותי בסרטון מערוץ פייסבוק:
تكونش عباس | Tkonish Abbas
אל תהיה עבאס
זהו ערוץ חדש יחסית, ונכון לכתיבת שורות אלו היו בו רק שני סרטונים.
על הסרטון כתוב: כרתון פלסטין كرتون فلسطين – קומיקס (או: סרטים מצוירים) של פלסטין.
“אל תהיה עבאס” מרפרר ל- Be like Bill (או Be like Bob), שהיא סדרת ממים מסוף 2015, שמטרתה לרמוז לאנשים איך כן, או לא, להתנהג.
הגרסה הערבית היותר מפורסמת היא עם השם בִּלַאל بلال.
בעברית הגרסה היא עם יוסף, ואתם מוזמנים לקרוא עליה כאן: https://www.maariv.co.il/journalists/Article-522324
=-=
שם הסרטון:
عباس أبو العنتريات
עבאס הגבר-גבר
הסרטון פורסם ב- 16.12.23.
קוראים יקרים, התכנים אינם נעימים לאוזן ישראלית, אך חשוב לי להציגם פה.
הכיתוב על הסצנה הראשונה בסרטון:
אקואל מאת’ורה
אלתנסיק אלאמני איש…
אלתנסיק אלאמני מקדס
أقوال مأثورة
التنسيق الأمني ايش…
التنسيق الأمني مقدس
אמירות שנמסרו כמסורת:
מהו התיאום הביטחוני? (כידוע, רוב הערבים סולדים מהתיאום הביטחוני בין ישראל לרשות. שלו)
התיאום הביטחוני מקודש
עבאס ענדה קטעת סלאח
מא בתטלע אלא באלמנאסבאת אלסעידה (זפאף אלג’יראן) ואללי מש סעידה מראת (דאר אלג’יראן)
עבאס מקצ’יהא ערבדה זי אלבאשואת
ח’אואת הון והנאכ אתאואת
ועאמל פיהא סבע אלברמבה
בס למן ידח’לוא אלח’ואג’את ביתחול ל… (משתין במכנסיים)
ולמא תח’לץ אלאג’תיאחאת ביטלע יעמל פיהא ענתריה
ביערט ע אלנאס אנה בטל אלבטולה
פי מרה מן אלמראת כבסוא אלג’יש עלא בית עבאס אבו אלענתריה (מוריד סרט מצח שכתוב עליו אלקבצ’אי ומחליפו באחד שכתוב עליו: אנא …)
שלחוה בארודתה ואואעיה וכסרוה
ושויה כאן בין אידיהם מאת.
וסאבוה מרמי זי כלאב אלחארה (חביבי יצ’רבני בס חבו מכהרבני)
ובעדהא צאר עבאס מסח’רת אלקעדאת
לאנה מא קאומ אלאחתלאל באלאג’תיאחאת
וצאר לכ אבו עבאס אבו אל…
פאד’א ענדכ סלאח קאומ פיה
ותכונש זי עבאס.
عبّاس عنده قطعة سلاح
ما بتطلع إلّا بالمناسبات السّعيدة (زفاف الجيران) واللي مش سعيدة مرّات (دار الجيران)
عبّاس مقضّيها عربدة زيّ الباشوات
خاوات هون وهناك أتاوات
وعامل فيها سبع البرمبة
بس لمّن يدخلوا الخواجات بيتحوّل ل… (משתין במכנסיים)
ولمّا تخلّص الاجتياحات بيطلع يعمل فيها عنتريّة
بيعرط ع النّاس إنّه بطل البطولة.
في مرّة من المرّات كبسوا الجيش على بيت عبّاس أبو العنتريّة (מוריד סרט מצח שכתוב עליו אלקבצ’אי ומחליפו באחד שכתוב עליו: אנא …)
شلّحوه بارودته وأواعيه وكسّروه
وشويّة كان بين إيديهم مات.
وسابوه مرميّ زيّ كلاب الحارة (حبيبي يضربني بس حبّو مكهربني)
وبعدها صار عبّاس مسخرة القعدات
لأنّه ما قاوم الاحتلال بالاجتياحات
وصار لك أبو عبّاس ابو ال…
فإذا عندك سلاح قاوم فيه
وتكونش زيّ عبّاس.
לעבאס יש נשק
הוא (הנשק) לא יוצא החוצה אלא באירועים השמחים (חתונת השכנים) ולפעמים באלו שאינם שמחים ([ירי על] בית השכן)
עבאס משחק אותה עבריין כמו המאפיונרים
פה פרוטקשן ושם שוחד ודמי חסות.
הוא משחק אותה גיבור חיל (מונח שהוקדש לו בעבר פוסט שלם אצלנו. שלו)
אבל כשהח’ואג’ות (כינוי לישראלים) נכנסים הוא הופך ל… (על המילה שנאמרת יש צפצוף, בסרטון עבאס משתין במכנסיים מפחד)
וכשהפלישות (הצבאיות) מסתיימות הוא יוצא לשחק אותה גבר-גבר
משוויץ מול האנשים שהוא גיבור-על.
פעם אחת הצבא פשט על ביתו של עבאס הגבר-גבר (עבאס מוריד סרט מצח שכתוב עליו אלקבצ’אי – הגברתן, ומחליפו באחד שכתוב עליו: אני …)
לקחו ממנו את הרובה שלו ואת בגדיו, וכיסחו אותו
עוד מעט הוא היה מת להם בידיים.
השאירו אותו זרוק כמו כלבי השכונה (עבאס הפצוע והחבול מחזיק בידיו שלט עליו כתוב: אהובי מכה אותי אבל אהבתו מחשמלת אותי)
ואחר כך עבאס הפך לבדיחה של החבר’ה
כי הוא לא התנגד לכיבוש בזמן הפלישות
אבו עבאס הפך לאבו אל… (יש צפצוף על המילה שנאמרת).
אז אם יש לך נשק – הילחם אתו
ואל תהיה כמו עבאס.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=-=-=
השורש הערבי הספרותי ע.ב.ס עוסק בזעף, והוא די נדיר.
* הפועל עַבַּסַ عَبَسَ בבניין הראשון או עַבַּסַ عبّس בשני או תַעַבַּסַ تعبّس בחמישי – הזעיף פנים, הקדיר פנים, קימט מצחו מדאה או כעס; שם הסורה ה- 80 בקוראן
* עַבְּס عبْس, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין, וגם עֻבּוּס عُبوس – הזעפת פנים; שם שבט בצפון חצי האי ערב
* הפועל אַעְבַּסַ أعبس בבניין הרביעי – התלכלך, הזדהם
* עַבּוּס عَبوس – זועף, זעפן, כעוס
* יַוְם עַבּוּס يوم عبوس – יום קשה
* אַלְעַבַּאסִיּוּן العبّاسيّون – שושלת בית עבאס
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים:
אִחְנַא בְּנִקְרַא פִי סוּרַת עַבַּסַ? احنا بنقرا في سورة عَبَسَ؟ – כמה פעמים צריך לחזור על זה? כמה פעמים צריך להסביר אותו דבר?!?!
מיל’: אנחנו קוראים בסורת עבס?
סורת עַבַּסַ היא הסורה מספר 80, ורובין מתרגמה: סורת “הזעיף פניו”
ויקי גורסת:
“סורת עבס (בערבית: سورة عبس) היא הסורה ה-80 בקוראן, והיא מונה 42 פסוקים. שם הסורה נלקח מהפסוק הראשונה בה. על פי יוסף יואל ריבלין משמעות שם הסורה היא “קָמַט מִצְחוֹ”, בעוד שלפי הרמן רקנדורף, משמעות השם היא “עקם את מצחו” […].”
=-=-=
בחרתי להביא פה את עשרת הפסוקים הראשונים של הסורה:
عَبَسَ وَتَوَلَّى עַבַּסַ וַתַוַלַּא
أَن جَاءَهُ الأَعْمَى אַן גַ’אאַהֻ אלְאַעְמַא
وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى וַמַא יֻדְרִיכַּ לַעַלַּהֻ יַזַּכַּא
أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ الذِّكْرَى אַוְ יַדַּ’כַּר פַתַנְפַעַהֻ אלדִּ’כְּרַא
أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى אַמַּא מַנִ אסְתַעְ’נַא
فَأَنتَ لَهُ تَصَدَّى פַאַנְתַ לַהֻ תַצַדַּא
وَمَا عَلَيْكَ أَلاَّ يَزَّكَّى וַמַא עַלַיְכַּ אַלַּא יַזַּכַּא
وَأَمَّا مَن جَاءَكَ يَسْعَى וַאַמַּא מַן גַ’אאַכַּ יַסְעַא
وَهُوَ يَخْشَى וַהֻוַ יַחְ’שַא
فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّى פַאַנְתַ עַנְהֻ תַלַהַּא
הזעיף פניו ופנה עורף
כי עיוור פנה אליו
ומי יודע, אולי יכול היה להזדכך
או להיזכר, והזיכרון היה מועיל לו
ואולם רק מי שאינו נזקק
אליו אתה נטפל
אף כי אין זו אשמתך אם לא יזדכך
ואולם החש לפנות אליך
ובליבו יראת שמיים
אליו אינך מואיל להתפנות
מפרשים שהנביא הזעיף פניו לעבדאללה בֶּן אֻםּ מַכְּתוּם בשל עיוורונו של האחרון וסירב להדריכו בקריאת הקוראן.
עבדאללה לא הבין שהנביא עסוק בהטפה לנכבדי שבטו, קוריש, שלא חשו צורך לקבל הדרכה מהנביא.
הנביא לא מצא לנכון להתפנות אליו והעדיף להמשיך להטיף לנכבדים ממנו.
יש כאן הטפת מוסר לנביא על התנהגותו השלילית ועל שהחמיץ הזדמנות להדריך את העיוור.
(תרגום ופרשנות: רובין)
צילום: Mick Haupt
זה היה הפוסט ה- 2,312 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest