פורסם ב- 5.7.22
מרחבא
שלום לכולם,
לפני דברינו היום, אני רוצה לתת לידידי הידען הגדול אבשלום פרג’ון להגיד לכם כמה מילים:
בדף המצורף תוכלו למצוא את כל מה שאתם רוצים לדעת על אבשלום, על הקורסים, על שיטת הלימוד, טעימות מיוחדות מהשיעורים… ותלמידים (מכל הרמות) משתפים בחוויותיהם.
ההרשמה למחזור אוקטובר – בעיצומה.
למי שרוצה לדבר באמת ערבית, וללמוד את ה-DNA של השפה והתרבות הערבית.
=-=-=-=
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
פַצִ’יחַה (פדיחה) فَضِيحَة – שערורייה, חרפה, קלון, “פדיחה”
תזכורת: האות צ’אד ض נהגית כמו d גרונית-נחצית.
יהושע שלח לי שתי הקלטות וסרטון מ- 29.5.22, הוא יום ירושלים וצעדת הדגלים.
(1)
אללה יסעד מסאכו, יא שבאב.
בס בחב אקול לכל שופיר חמל רכאב יהוד, אללה לא יבארכ לכ, חסבי אללה עליכ.
אליום אלסכנאג’ ענדנא באלשיח’ ג’ראח, בתקדרוא תפתחוא ע אלאח’באר תשופוא שו צאר ענדנא, בס.
אללה יח’לף עליכ. אללה לא יבארכ לה אן שאא’ אללה.
الله يسعد مساكو، يا شباب.
بس بحبّ أقول لكلّ شوفير حمّل ركّاب يهود، الله لا يبارك لك، حسبي الله عليك.
اليوم السّكناج عندنا بالشّيخ جرّاح، بتقدروا تفتحوا ع الأخبار تشوفوا شو صار عندنا، بس.
الله يخلف عليك. الله لا يبارك له إن شاء الله.
ערב טוב, אנשים.
אני רק רוצה להגיד לכל נהג שהסיע נוסעים יהודים, שאלוהים לא יברך אותך, שאלוהים יעניש אותך.
היום האשכנזים (כינוי מוכר לכל חרדי יהודי, באשר הוא וללא קשר למוצאו העדתי. שָלֵו) אצלנו בשיח’ ג’ראח, אתם יכולים לפתוח חדשות ולראות מה קרה אצלנו, זהו.
תהיו בריאים. שאלוהים לא יברך אותו בעזרת האל.
(2)
ואנא בחב כמאן אזיד רסאלה קצירה, בס בדיש אע’לט פיהא.
בס אחתיאטן אחתיאטן בחב אקול ללשופיר, כל שופיר חמל סכנאג’ וג’אבהם ע אלאקצא וביערף אנה ג’איין ע אלאקצא, וחמל יהוד וג’איין ע אלאקצא וביערף אנה ג’איין ע אלאקצא –
אללה יפצ’ח ח’ואתה ואחדה ואחדה, מן אלצע’ירה ללכבירה.
אללה יפצ’ח בנאתה ואחדה ואחדה, מן אלכבירה ללצע’ירה.
אללה יהתכ ערצ’ה עלא עיניה.
ואנא חאבב שופיר יטלע יעלק לי ויקול לי: “אנא חמלת”, בועדה ועד שרף, בשרף ח’ואתי, לאחרק דארה מע ולאדה ומע מרתה אללילה בג’וא דארה.
وأنا بحبّ كمان أزيد رسالة قصيرة، بس بدّيش أغلط فيها.
بس احتياطًا احتياطًا بحبّ أقول للشّوفير، كلّ شوفير حمّل سكناج وجابهم ع الأقصى وبيعرف إنّه جايين ع الأقصى، وحمّل يهود وجايين ع الأقصى وبيعرف إنّه جايين ع الأقصى –
الله يفضح خواته واحدة واحدة، من الصّغيرة للكبيرة.
الله يفضح بناته واحدة واحدة، من الكبيرة للصّغيرة.
الله يهتك عرضه على عينيه.
وأنا حابب شوفير يطلع يعلّق لي ويقول لي: “أنا حمّلت”، بوعده وعد شرف، بشرف خواتي، لأحرق داره مع ولاده ومع مرته اللّيلة بجوّا داره.
ואני רוצה להוסיף מסר קצר, אבל אני לא רוצה לקלל.
רק ליתר ביטחון, ליתר ביטחון, אני רוצה להגיד לנהג, כל נהג שהסיע אשכנזים והביא אותם להר הבית וידע שהם באים להר הבית, והסיע יהודים להר הבית וידע שהם באים להר הבית –
שאללה יפגע בכבוד של האחיות שלו אחת אחת, מהקטנה לגדולה.
שאללה יפגע בכבוד של הבנות שלו אחת אחת, מהגדולה לקטנה.
שאלה יחלל את כבודו מהעיניים שלו.
ואני רק רוצה שיבוא איזה נהג, שיגיב ויגיד לי: “אני הסעתי”, אני מבטיח לו הבטחה של כבוד, בכבוד של אחיות שלי, שאני אשרוף את ביתו עם ילדיו ועם אשתו בתוך ביתו הלילה.
=-=
איזה שיעור אנו לומדים מההקלטות האלה, מעבר לעניין הפוליטי-סכסוכי המוכר והיומיומי (והמצער)?
שיעור על חשיבות הכבוד בתרבות הערבית ובחברה הערבית.
הכבוד הוא הדבר החשוב ביותר. הדובר השני, למשל, נשבע בכבוד שלו.
פגיעה בכבוד היא פגיעה חמורה ביותר, שלא פעם גוררת פגיעה ורצח, ואז מתחילה שרשרת נקמות דם אינסופית.
ולאחר הכבוד האישי של כל גבר וגבר (וברור לכולם, אני מקווה, שגבר נחשב הרבה יותר מאישה), הכבוד החשוב ביותר הוא כבוד המשפחה, שמי שהכי עשוי לפגוע בו הוא כמובן… הנשים, כלומר האחיות ו/או הבנות של הגבר האלמוני באשר הוא (וגם אשתו).
הדובר בהקלטה גם נשבע בכבוד של אחיות שלו, וגם מאחל פגיעה קשה בכבוד של האחיות והבנות – ואף חילול שלו – של כל מי שלא בא לו טוב מטעמיו שלו.
תקשיבו, זה מרתק. ובזכות פלאי הטכנולוגיה והרשתות החברתיות כל הדברים האלה זמינים בכמויות מדי יום.
(3)
סרטון עליו כתוב:
בכרה אנזל צלי באלאקצא
بكره انزل صلي بالأقصى
בוא מחר להתפלל בהר הבית
הדובר מצלם מרחוק אוטובוס של חברת סופרבוס, ואומר:
האי אלבאצ אללי בינקל מסתוטנין, והאי אלשופיר, ערבי. האי בכרה אנזל צלי באלאקצא, בכרה.
(הנהג שם לב שמצלמים אותו, אז הוא פותח את החלון ומברר מה העניין)
בכרה אנזל צלי באלאקצא! תקבל אללה.
(קטע נוסף)
שאיפין? היה שופיר אלבאצ. צורתה אול באב אלאסבאט, למא שאפני צורתה ח’אף, אג’א תח’בא הון. ענד חאאט אלבראק, וין מוג’ודין אלאחתלאל ואלמסתוטנין. שאיפין?
אלבאצ אללי נזלה ע’אד, עאד יסתנאה, האי דח’ל ולחקה ג’וא, תח’בא.
ילא סלאמתכ. ען ג’ד בכרה אנזל צלי באלאקצא. האי אלאקצא וראכ. ג’יב אלמסתוטנין עליהא, מן מסתוטנה למסתוטנה, בכרה אנזל צלי פיהא.
חסבי אללה ונעמ אלוכיל פיכ.
هاي الباص اللّي بينقل مستوطنين، وهاي الشّوفير، عربي. هاي بكره انزل صلّي بالأقصى، بكره.
بكره انزل صلّي بالأقصى! تقبّل الله.
شايفين؟ هيّه شوفير الباص. صّورته أوّل باب الاسباط، لمّا شافني صوّرته خاف، أجا تخبّى هون. عند حائط البراق، وين موجودين الاحتلال والمستوطنين. شايفين؟
الباص اللّي نزّله غاد، عاد يستنّاه، هاي دخل ولحقه جوّا، تخبّى.
يلّا سلامتك. عن جدّ بكره انزل صلّي بالأقصى. هاي الأقصى وراك. جيب المستوطنين عليها، من مستوطنة لمستوطنة، بكره انزل صلّي فيها.
حسبي الله ونعم الوكيل فيك.
זה האוטובוס שמסיע מתנחלים, וזה הנהג, ערבי. בוא מחר להתפלל בהר הבית, מחר.
(הנהג שם לב שמצלמים אותו, אז הוא פותח את החלון ומברר מה העניין)
בוא מחר להתפלל בהר הבית! שאלוהים יקבל (את תפילותיך. נאמר בסרקזם).
(קטע שצולם כעבור זמן)
אתם רואים? זה נהג האוטובוס. צילמתי אותו קודם לכן בשער האריות, כשהוא ראה אותי מצלם אותו הוא פחד, והוא בא להתחבא פה. ליד הכותל, איפה שנמצאים הכיבוש והמתנחלים (מתכוון לשער האשפות). רואים?
את האוטובוס הוא הוריד לשם, הוא מחכה, הוא לקח אותו פנימה, הוא מתחבא.
יאללה, תהיה בריא. ברצינות, בוא מחר להתפלל בהר הבית. הנה, הר הבית מאחוריך. תביא אליו את המתנחלים, מהתנחלות להתנחלות, בוא מחר תתפלל בו.
שאלוהים יעניש אותך!
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=
בזמנו פרסמנו את הדברים הבאים:
פַצִ’יחַה فضيحة – חרפה, שערורייה, קלון, “פדיחה”
צורת הרבים של המילה היא פַצַ’אאִ’ח فضائح בספרותית ו- פַצַ’איֶח فضايح במדוברת.
המילה הזו חדרה לסלנג העברי והתבססה בו היטב.
השורש הערבי פ.צ’.ח עוסק בחרפה ובקלון. בעברית הוא עוסק בפיצוח של דברים קשים (אולי יש קשר), בפיצוחים ובפציחה בשיר (לא נראה לי שיש קשר).
* הפועל פַצַ’ח فضح בבניין הראשון – המיט קלון על מישהו, המיט חרפה, גילה את חרפתו של מישהו, גילה סוד מביש; אנס
* הפועל אִנְפַצַ’ח انفضح בבניין השביעי, המקביל במקרה זה לבניין נפעל בעברית – הוקע, נחשף בחרפתו, “התפדח”
* פַאצֶ’ח فاضح, בצורת הבינוני הפועל של הבניין הראשון – מחפיר, מביש, מגונה; פורנוגרפי
* מַפְצ’וּח مفضوح, בצורת הבינוני הפעול של הבניין הראשון – מי שחרפתו גלויה לעיני כל, “מפודח”, “מתפדח”
* פַצִ’יחַה גִ’נְסִיַּה فَضيحة جِنْسِيّة – שערוריית מין
מוסיף הקורא אידוב תורן:
ביני ובינכ אד’בחני ובין אלנאס לא תפצ’חני
بيني وبينك اذبحني وبين الناس لا تفضحني
ביני ובינך שחט אותי, אך בין (מול) האנשים אל תבייש אותי (אל תעשה לי פדיחות)
כתבה לנו בזמנו הקוראת Sarit Tamura:
ומאותו שורש מגיעה גם הקללה (שיכולה להיאמר בבדיחות הדעת ואז היא סוג של טיזינג קליל, אך יכולה באותה מידה להיאמר ברצינות, מתוך כעס, ואז היא בוטה מאין כמוה, אז זהירות רבה בשימוש): יפצ’ח ערצ’כ يفضح عرضك
(שהמשמעות שלה היא משהו כמו “שהכבוד שלך יתפדח”)
תשובתי לשרית, בצירוף כל מה שכתבתי בנושא במרוצת השנים:
צורה נוספת לקללה: يفضح حريمك, יִפְצַ’ח חַרִימַכּ, דהיינו יקוללו הנשים שלך (חרמה וברבים חרים: נשים נשואות. תרגום נוסף: לך לעזאזל; שאללה יבייש את נשותיך), ובגרסתה המעודנת: يفضح حريشك יפצ’ח חרישכ – שיבויש הנדל שלך. נדל, מרבה הרגליים הזה. אין לפרש את הקללה הזו מילולית, היא רק באה לרכך את הקללה המקורית עם מילה שנשמעת דומה.
אותו הדבר קורה בצירוף يحر ق حريمَك יִחְרֶק חַרִימַכּ, שמשמעותו “לך לעזאזל” (מיל’, [שאללה] ישרוף את נשותיך). למיטב ידיעתי צירוף זה יכול להיאמר גם בבדיחוּת או בהקשר של חיבה בין שני אנשים קרובים, וכדי “לעדן” אותו מחליפים את ה-م עם ش ואומרים يحر ق حريشَك (יִחְרֶק חַרִישַכּ).
אם כן:
* יִנְעַל/יִפְצַ’ח עַרְצַ’כּ! ينعل / يفضح عرضك – לך לעזאזל! (מיל’: יקולל/יבויש הכבוד שלך. זו קללה שלעיתים תיאמר בקלילות ובחביבות, מה שנקרא “קללה לייט”, אבל השתדלו להימנע מלהגיד אותה)
* פַצַ’ח עַרְצ’ֹה فضح عرضه – נכנס בו, בייש אותו (מיל’: בייש את הכבוד שלו)
=-=
התמונה: הדף “כשאבא ואמא בני דודים”
זה היה הפוסט ה- 1,765 שלנו.
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני
.
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest