ניצחון

ניצחון
פעלים שמות עצם (מוחשיים) שמות עצם (מופשטים) שמות פעולהLeave a Comment on ניצחון

ניצחון

ניצחון

פורסם לראשונה ב- 23.5.19

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא @גלעד דנילוב, שכתב לנו:
“היי
הייתי רוצה לקבל קצת מידע על מקור השם מנצור ובכלל זה על השורש נ.צ.ר”
אז מילת היום היא –
נַצֶר (נסר) نَصر – ניצחון; עזרה, סיוע
לשמיעה:

תזכורת: האות הערבית צאד ص נהגית כמו s גרונית-נחצית.
השורש הערבי הנפוץ נ.צ.ר עוסק בעיקר בנצחונות ובסיוע. ברבות הימים הוא התקשר גם לדת הנוצרית, וזה המקום העיקרי בו הוא מתכתב עם השורש העברי המקביל לו. בנוסף, הקבלה נמצאת במשמעות של נצירה במשמעות שמירה:
* הפועל נַצַר نَصر בבניין הראשון – עזר, סייע, הציל; הנחיל ניצחון
מוסיף, ובצדק, הקורא חיים אוליאל-להקת שפתיים: גם המשמעות של שמירה אלוהית, כמו נצירה בעברית: הו האל, נצור את המלך/ה!
* יֻנְצֹר דִינַכּ! ينصر دينك – כל הכבוד! יפה אמרת! אתה 100% (מיל’: דתך תנצח/אללה יביא ניצחון לדתך)
* נַצֶר نَصر, היא מילת היום, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – ניצחון; עזרה, סיוע
* עַלַאמֶתֶ אלנַּצֶר علامة النَّصر – סימן הניצחון, V
* נֻצְרַה نُصرة, צורת שם פעולה נוספת – ניצחון; ישועה, עזרה, תמיכה
* נַצְרַה نَصرة – שביב עץ; עור מת מתחת לאצבעות הרגליים (אחת המילים השימושיות, תודו…)
* נַאצֶר نَاصر וברבים אַנְצַאר أنصار, צורת הבינוני הפועל של הבניין – עוזר, תומך, מסייע; מושיע, מציל; בעל ברית
* מַנְצוּר منصور, צורת הבינוני הפעול של הבניין – מנצח, עטור ניצחון אותו הנחיל לו האל (וגם שם משפחה, גם של יהודים)
* הפועל נַצַּר نَصّر בבניין השני – הטביל מישהו לנצרות; המיר דתו של מישהו לנצרות
* הפועל נַאצַרַ نَاصر בבניין השלישי – גמל עזרה תחת עזרה, תמך, עזר
* מֻנַאצֶר منَاصر, צורת הבינוני הפועל של הבניין – עוזר, מסייע
* הפועל תְנַצַּר تنَصّر בבניין החמישי – התנצר
* הפועל תַנַאצַרוּא تناَصروا בבניין השישי – עזרו אלו לאלו במלחמה
* הפועל אִנְתַצַר انتصر בבניין השמיני – ניצח, גבר, הכניע; נקם
* נַצִיר نَصير – עוזר, מסייע, תומך
* נַצַּאר نَصّار, במשקל בעלי המלאכה – מי שחש לעזרה
* אַלנֻּצַיְרִיַּה النُّصَيْريّة – כת שיעית במקור, מוכרת יותר בשמה: הדת העַלַוִית (נקראו נֻצַיְרִים עד תחילת המאה ה- 20, לפי ויקיפדיה)
* נַצְרַאנִיּ نَصرانيّ (גם מַסִיחִיּ) וברבים נַצַארַא نَصارى – נוצרי; תושב העיר נצרת
* אֶלנַּאצְרֶה النّاصرة – העיר נָצְרַת (מיל’: המנצחת)
* אַלנַּצְרַאנִיַּה النَّصرانيّة (או אַלְמַסִיחִיַּה) – הנצרות
כמה הערות חשובות:
נצרת נקראת בערבית “המנצחת”.
רוב החוקרים מסכימים, שזהו התהליך שעבר שם העיר בשפות השונות:
מכיוון שהעיר עתיקה מאוד, עוד לפני הולדת הנצרות והאסלאם, וטרם הגעת הערבים לארץ, מקובל לראות בשורש של שם העיר שורש עברי, או כנעני.
שם הקשור לנצרים, כלומר חוטרים או ענפים. אחרים גורסים שמדובר ב- נצר מלשון שמירה (על עמק יזרעאל).
עם הופעת הנצרות, וקודם לכן – ישו, שהוא בן העיר, הדת קיבלה (בעברית) את שמה משם העיר. כך יש בעברית נוצרים ונצרות.
הערבית נתנה לשם העיר נופך בעל משמעות מילונית בערבית: המנצחת. בנוסף, אחת משתי האפשרויות להגיד בערבית “נוצרי” מבוססת, כפי שראינו, על השורש הזה.
=-=-=
אַלְאַנְצַאר الأنصار – התומכים. כינויים של אנשי העיר יַתְ’רִבּ (לימים מדינה) שתמכו בנביא מוחמד לאחר שנאלץ להגר ממכה
הנה קטע שהופיע אצלנו בעבר:
* צַאחִבּ صاحب וברבים צַחְבּ صحب או צַחַאבַּה صحابة, ובעיקר ביידוע: אַלצַּחַאבַּה الصّحابة – חבריו הקרובים של הנביא מוחמד, בני דורו, שנחשבים בני-סמכא בכל הקשור לתיעוד ההיסטוריה באותה התקופה ולקביעת ההלכה המוסלמית. וכפי שמצוין בויקיפדיה: “קבוצת האנשים שהכירו את מוחמד היכרות אישית, והיו הראשונים שהכירו בו כנביא”.
מצורת הריבוי צחאבה נוצרה צורת יחיד חדשה, נבדלת, צַחַאבִּיּ صحابيّ, וזאת (גם) כדי לא לבלבל בין מי שהיה חברו של הנביא ל”סתם” חבר שלכם לספסל הלימודים…
הצחאבה של הנביא מורכבים, בגדול, משתי קבוצות מפורסמות:
אַלְמֻהַאגִ’רוּן المهاجرون, המהגרים, שהיגרו עם הנביא מהעיר מכה לעיר מדינה
אַלְאַנְצַאר الأنصار, התומכים, בני מדינה שתמכו בנביא ובמאמיניו לאחר הגירתם אל העיר.
תוספת מהיום:
היחיד של אנצאר היה צריך להיות נאצר, כי כך אומר המילון. אבל נאצר הוא כל תומך שהוא. אז כדי שיבינו שמדובר בפרט אחד מקומץ תומכיו של הנביא, צורת היחיד במשמעות זו בלבד נגזרה דווקא מצורת הרבים: אַנְצַארִיּ أنصاريّ
=-=-=
את חַסַן נַצְרַאללָּה حسن نصرالله אתם מכירים, נכון?
הוא מזכ”ל חזבאללה. משמעות שם משפחתו: ניצחון האל
ועל גַמַאל עַבְּדֶ אלנַּאצֶר جمال عبد النّاصر שמעתם?
הוא היה נשיא מצרים בשנות השישים, וכולם בארץ קראו לו נאצר.
שזה מזעזע, בעיניי. מדוע?
כי נאצר הוא אחד מכינויי האל (אך לא מה- 99 המוכרים). תרגום שם משפחתו הוא: עבדו של המנצח/המביא ניצחון.
אי אפשר לפרק את שם המשפחה ולהישאר עם החלק הפחות משמעותי בו מבחינה דקדוקית: הסומך הוא המילה בעלת החשיבות המשנית בתוך סמיכות של שמות עצם.
למה דומה הדבר? שלמחבר המילון העברי החדש נקרא “שושן” במקום (אברהם) אבן-שושן; למגישת חדשות ערוץ 13 נקרא “שלום” במקום (תמר) איש-שלום; ולשחקנית הוותיקה נקרא “אדם” במקום (מיכל) בת-אדם.
הבנתם, נכון?
נשאלנו על השם מנצור.
המנצור המפורסם ביותר היה:
“עבדאללה בן מֻחַמַּדֶ אלְמנצור (בערבית: عبد الله بن محمّد المنصور, 712-אוקטובר 775), שנודע גם בכינוי אבו ג’עפר (أبو جعفر) הח’ליף השני לבית עבאס, שלט בין 754 ו-775”. (ויקיפדיה)
=-=-=
ונסיים עם שלושה פרטי מידע עדכניים-ביטחוניים (כל ההסברים לקוחים מויקיפדיה):
גַ’בְּהַתֶ אלנֻּצְרַה –
“ג’בהת פַתְחֶ א-שַּאם (בערבית: جبهة فتح الشّام, בעבר נקראה גַ’בְּהַת א-נוּסְרָה – جبهة النّصرة لأهل الشّام – או בתעתיק מדויק: ג’בהת אלנצרה לִאַהְלִ אלשַּאם, “חזית העזרה לעם הסורי” או “חזית הניצחון”) הוא ארגון טרור אסלאמי-סוני בסוריה.
הארגון נוסד בינואר 2012, כסניף [שלוחה. שלו] של אלקאעידה בסוריה, ומהווה חלק מכוחות האופוזיציה הנלחמים במלחמת האזרחים בסוריה”.
עֻצְבַּתֶ אלְאַנְצַאר –
“עצבת אל-אנצאר (בערבית: عصبة الأنصار, תרגום: חטיבת התומכים בנביא מוחמד) הוא ארגון טרור פלסטיני הפועל בלבנון בעיקר במחנות הפליטים עין אלחלווה ליד צידון ונהר אל-בארד ליד טריפולי. הארגון הוקם בשנת 1982 על ידי השיח’ השאם אל-שרידי, ורבים מפעילי הארגון אף השתתפו בלחימה באפגניסטן, בבוסניה, בצ’צ’ניה ובחבל קשמיר.
בסמלו של הארגון מופיע הביטוי “אין ממשל בלא ג’יהאד ואין ג’יהאד ללא דם” “.
אַלְוִיַתֶ אלנַּאצֶר צַלַאחֶ אלדִּין ألوية النّاصر صلاح الدّين החטיבות על שם המושיע צלאח אלדין –
“ועדות ההתנגדות העממית (ערבית: لجان المقاومة الشعبية, תעתיק מדויק: לג’אן אלמקאומה אלשעביה) הוא ארגון טרור הקיים בעיקר ברצועת עזה, ופועל בהשראת חזבאללה וככל הנראה גם במימונו. למרות זאת, בניגוד לחזבאללה הלבנוני, הארגון אינו מהווה מפלגה או תנועה חברתית, אלא פועל כארגון טרור, העוסק בביצוע פיגועים בלבד, ואינו נוהג לזהות את עצמו עם אידאולוגיה לאומית או דתית ברורה בזירה הפוליטית הפנימית.
בהתאם לכך, הוא מתואר לעיתים על ידי אמצעי התקשורת כ”ארגון מטרייה”, המאגד תחתיו פעילי טרור המשויכים לארגונים שונים ולעיתים אף יריבים. הארגון הוקם על ידי ג’מאל אבו סמהדאנה, שנחשב לאחד המבוקשים הבכירים ביותר ברצועת עזה עד לחיסולו ב-8 ביוני 2006.
כמה מנטילות האחריות של הארגון נעשות תחת שם הקוד “חטיבות צלאח א-דין”, בהתייחסות ל”זרוע הצבאית” של הארגון (אם כי לארגון אין “זרועות” אחרות בדמות תנועה חברתית או פוליטית)”.
=-=-=
הקורא Eli Ben-moshe הזכיר לי מה שרץ לי בראש כבר שבוע, ובסוף שכחתיו עקב ריבוי הנושאים בפוסט:
אִנַּהַא לַתַ’וְרַה חַתַּא אלנַּצְר! إنّها لثورة حتّى النّصر – זו מהפכה עד הניצחון!
הסיסמה הקבועה של אנשי אש”ף ופת”ח במהלך השנים…
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back To Top