עמידה איתנה

עמידה איתנה
פעלים שמות פעולה תרבותLeave a Comment on עמידה איתנה

עמידה איתנה

עמידה איתנה

פורסם לראשונה ב- 25.11.20

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא @Ran Etya, שכתב לנו:
“אני מחכה בשקיקה לשורש צ.מ.ד.
אני אוהב את המילה, וחוץ מזה יש הקבלה חזקה לשורשים עבריים וזה משהו שאני תמיד אוהב לראות”.
אז מילת היום היא –
צֻמוּד (סמוד) صُمُود – עמידה איתנה, החזקת מעמד, הפגנת יציבות; שם פרטי של אישה
תזכורת: האות הערבית צאד ص נהגית כמו s גרונית-נחצית.
השורש הערבי צ.מ.ד, שהוא ספרותי בעיקרו, עוסק בעמידה איתנה וביכולת להחזיק מעמד מול קשיים.
בעברית הוא עוסק בהצמדה ובצמידות, כך שהקשר ברור וישיר.
בשתי השפות השורש עוסק גם בסגירת פקקים, ואתם מוזמנים לעיין פה בתגובות להרחבה של הקוראים בנושא.
* הפועל צַמַד صَمَد בבניין הראשון, שמילת היום היא צורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – עמד איתן; פָּקַק בִּפקק. במדוברת גם: קישט, הציג לראווה; חתן שהושיב את הכלה וחשף את פניה
* צַמַד חַאלֹה صمد حاله – ישב במקום בולט (מיל’: הציג לראווה את עצמו)
* צַאמֶד صامِد, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – עומד איתן, יציב, מחזיק מעמד, חזק ברוחו; אטים, אטום, חסין
* הפועל צַמַּד صمّد בבניין השני – חסך כסף, צבר הון (פחות בשימוש)
* הפועל הספרותי צַאמַדַ صامد בבניין השלישי – החזיק מעמד, התמודד עם-
* צִמְד صِمْد, במדוברת – מחרשה
* צַמְד صَمْد – מקום גבוה (לא בשימוש)
* צַמַד صَمَد – נצחי, קיים לעד; רם נישא; אַלצַּמַד الصّمد – אחד מכינויי הבורא, וראו מיד בהמשך
* צַמְדַה صمدة – סלע איתן; טקס גילוי פני הכלה; הבמה עליה יושבים החתן והכלה בזמן החתונה
* צַמְדַאנִיּ صمدانيّ – נצחי, אלוהי
=-=-=-=
“סוּרַתֶ אלְאִחְ’לַאץ (ערבית: سورة الإخلاص), או סורת טוהר האמונה, היא סורה מספר 112 בקוראן. סורה קצרה זו מונה ארבעה פסוקים (אַיאַת) בלבד, ולפי האמונה המוסלמית היא הורדה למוחמד באמצעות המלאך גִ’בְּריל (جبريل), כפי הנראה, במכה. […]
סורה זו מהווה הצהרה קצרה בדבר אמונת הייחוד (בערבית: توحيد, תַוְחיד), המבססת את האסלאם כדת מונותאיסטית. שם הסורה, “טוהר האמונה”, מתייחס לחובה להישאר טהור ונאמן, או במצב של היטהרות מאמונות לא-אסלמיות, כגון עבודת אלילים או פוליתאיזם.
נוסח
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ קֻלְ הֻוַ אללָּהֻ אַחַד
اللَّهُ الصَّمَدُ אַללָּהֻ אלצַּמַד
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ לַם יַלְד וַלַם יוּלַד
وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ וַלַם יַכֻּן לַהֻ כֻּפֻוַן אַחַד
112.1. אמור: הוא אללה [הוא] אחד
112.2. אללהֻ א (ל)-צַמַדֻ [להלן]
112.3. אינו יולד ואינו נולד
112.4. שווה לו אין אף אחד [אחר]
פירוט
[…]
האיה השנייה בסורה זו כוללת שתי מילים בלבד: اللَّهُ الصَّمَدُ (אללהֻ א(ל)-צַּמַדֻ), ישנם מספר רב של פירושים למילת תואר זו. תפסיר אל-ג’לאלין הסוני טוען כי מדובר ב”זה שפונים אליו בעת צרה”. תפסיר תנויר אל-מקבאס, המבוסס על דברי אבן עבאס, מפרש את “צמד” כאדון שפארו בשיאו וכל ברואיו זקוקים לו. משמעויות נוספות על פי אבן עבאס הן: זה שאינו שותה או אוכל, זה שאין לו מראה חיצוני וזה שקיים לנצח. תפסיר אבן-כאתִ’ר מוסיף על סמך חדית’ מאוביי בן כעב כי “צמד” משמעותו גם “זה שלא נולד ולא ימות ולא ישאיר ירושה אחריו”.
סורה זו מבססת את ייחודו של הבורא, היא אמונת הייחוד. מוכרז בה כי אין שווה לאללה, כי אין לו ראשית (לא נולד) או סוף, וכי אין שני לו. הפסוק הרביעי: “שווה לו אין גם אחד”, הוא הצהרה מהותית על נשגבותו של אללה התומכת ברעיון התנזיה. המסורת האסלאמית רואה את סורה זו כשקולה לשליש מהקוראן כולו. נוסף על כך, שינונה מאתיים פעם כמוהו כחמש מאות שנה של קיום מצוות.
עבד אל-מלכ בן מרואן, הח’ליף החמישי מבית אומיה, אשר בתקופת שלטונו נבנתה כיפת הסלע בירושלים, חקק בה סורה זו”. (ויקיפדיה)
=-=-=
האם שמעתם על-
* מֻחַ’יַּםֶ / תַגַ’מֻּעֶ אלצֻּמוּד וַאלרִּבַּאט مخيّم / تجمُّع الصّمود والرّباط – מאהל / קהילת העמידה האיתנה וההיאחזות בקרקע (מיזם ירושלמי מסוף שנות התשעים, משכונת אלצואנה حيّ الصّوانة במזרח ירושלים, שנועד להתנגד למהלך אי-מתן רשיונות בנייה לערבים במקום)
* אַללַּגְ’נַה אֶלְאַהְלִיַּה לִדַעְםִ צֻמוּדִ אנְתִפַאצַ’תִ אלְאַקְצַא اللّجنة الأهليّة لدعم صمود انتفاضة الأقصى – הועדה האזרחית/הלאומית לחיזוק העמידה האיתנה של אינתיפאדת אלאקצא (גוף מטעם הרשות שפעל בתקופת האינתיפאדה השנייה)
* מַשְרוּע דַעֶם צֻמוּד אַהְלִנַא פִי אלְקֻדְס مشروع دعم صمود أهلنا في القدس – פרויקט התמיכה בעמידה האיתנה של אנשינו בירושלים (זהו פרויקט, או גוף, אחד מיני רבים)
ועוד מינוחים רבים מאוד…
כפי שיכולתם “לטעום”, צמד המילים צאמד, בצורת הבינוני, ו- צמוד, בצורת שם הפעולה, נוכחות מאוד, אבל מאוד מאוד, בשיח של שכנינו.
מכיוון שהם נמצאים במאבק לאומי, עממי, צבאי, אזרחי, עקרוני, היסטורי, אידיאולוגי, דתי ופוליטי מול ישראל / האויב / הישות הציונית / צבא הכיבוש, הטרמינולוגיה פועלת בהתאם.
הכל עומד איתן, הכל צאמד:
האנשים, הילדים, האסירים, הארץ, הקרקע, האדמה, הכפרים, הערים, מחנות הפליטים, המסגדים, האבנים, עצי הזית…
הכל, כולל הכל. לקורא הישראלי שאינו מעורה בתחום זה נשמע מוזר עד הזוי, אך זו המציאות.
גם הפעם אסיים עם הקטע הבא:
במשך שנים לימדתי כתבה ששודרה בערוץ אלאקצא של חמאס ב- 7.11.07 ועסקה בתמרון צבאי של חמאס במחנה הפליטים אֶלְבֻּרֵיג’ ברצועה.
וזוהי פתיחתה המליצית:
مآذن البريج تصدح بعد قفول المؤمنين من صلاة الفجر، أن لا تجزعوا.
فأصوات الرّصاص والمدافع والقنابل الّتي ستدوّي بعد قليل هي نيران رجال المقاومة الفلسطينيّة والجهاد، رجال كتائب الشّهيد عزّ الدّين القسّام.
فعلم أهل البريج الصّامد أن مناورة القسّام في المخيّم قد حان وقتها.
מאאד’ן אלבריג’ תצדח בעד קפול אלמאמנין מן צלאת אלפג’ר, אן לא תג’זעוא.
פאצואת אלרצאץ ואלמדאפע ואלקנאבל אלתי סתֻדַוִּי בעד קליל הי ניראן רג’אל אלמקאומה אלפלסטיניה ואלג’האד, רג’אל כתאאב אלשהיד עז אלדין אלקסאם.
פעלמ אהל אלבריג’ אלצאמד אנ מנאורת אלקסאם פי אלמח’ים קד חאן וקתהא.
צריחי המסגדים של אלבריג’ פוצחים בזמרה עם חזרת המאמינים מתפילת השחר, כדי שלא תתייאשו.
קולות הירי, המרגמות ורימוני היד, אשר ירעימו בעוד זמן קצר, הם האש של אנשי ההתנגדות הפלסטינית והג’האד, אנשי גדודי השהיד עז אלדין אלקסאם.
כך יודעים תושבי (מחנה) אלבריג’ העומד איתן, שהגיע זמנו של התמרון של אלקסאם במחנה הפליטים.
=-=-=-=
בתמונה:
“תחרות Tarragona Castells היא מסורת קטלאנית ארוכת שנים של פירמידה אנושית. המשתתפים, במגוון גילאים, מתחלקים לקבוצות המכונות Colles שמתאמנות ברצינות רבה לקראת התחרות שנערכת אחת לשנתיים, כאשר המטרה היא לבנות את הפירמידה הגבוהה והמורכבת ביותר”. (כתב: טל עזר)
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
ערביט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back To Top