מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של חברי הקורא האדוק Marc Shof.
אז מילת היום היא –
נַזִיה نَزِيه וברבים נֻזַהַאא’ نزهاء או נִזַאה نِزَاه – תם וישר, טהור, בר לבב, הגון, הוגן, אובייקטיבי, שאין בו דופי, נעלה מכל פעם; רווח הוגן; אקלים מבריא; שם פרטי
לשמיעה: https://on.soundcloud.com/tTzdP
מרק שלח לי קישור לחשבון טיקטוק:
yarash80
Yara
שיש לו 66,000 עוקבים.
יארא כותבת על עצמה:
Keep driving
Instagram: Yarash80
* كل الفيديوهات مع فلتر
כל הסרטונים עם פילטר
=-=
בדקתי עבורכם: האינסטוש שלה ממש אינו פעיל ואינו מחדש לגביה דבר.
יארא העלתה לטיקטוק עשרות סרטונים, מהם ניתן להבין מיד שהיא ישראלית.
בחרתי בסרטון שלה שפורסם ב- 13.7.23.
כת’יר תעליקאת עם בתכון: ליש אלערב בישארכוש פי אלמט’אהראת.
תאעוא נחכי בבסאטה וע בלאטה. מת’ל מא חכינא מן קבל, אלח’ואג’את נזלוא ע אלשוארע לאנה הנ שאיפין אנה האי אלאצלאחאת אלדסתוריה אללי בדהן יעמלוהא רח תחול אלדולה מן דולה דימקראטיה וורדיה ואח’לאקיה אלא דולה דכתאתוריה, ואלעיאד’ באללה. הנ עם ביקולוא אנה אחנא עאישין תחת נט’אם ג’דן ראאע ומחאכם נזיהה ג’דן ובדנאש נע’ירהא. בדנאש אנה נח’רבהא, בדנאש נח’רב הד’א אלוצ’ע אלקאאם אללי מוג’וד אליום.
האי אלמחאכם אללי אעטת בראאה ללשרטי אללי קתל איאד אלחלאק. איאד אלחלאק אללי הו שאב מקדסי מצאב באלתוחד. בס טבען בראאה, לאנה שו? הו ערבי יעני 90% ארהאבי. סו וואט, קתלוה. טבען בדה יטלע בראאה.
האי אלמחכמה אללי למא פאת ארהאבי יהודי עלא שפאעמרו וקתל ארבעה ווקפוא שבאב אלבלד ימנעוה, ראחת אלמחכמה האי וחכמת אלשבאב וסג’נתהן.
אנתו עם בתקולוא לי: יא יארא, אנזלי דאפעי ען האי אלמנט’ומה אלקצ’אאיה! אנזלי דאפעי ען האי אלמחאכם אלנזיהה! תאעוא ננזל מט’אהראת נחאפט’ ע אלוצ’ע אלקאאם!
ען ג’ד? וחג’ת אלנאס בתכון אנה לא! ח’לינא ננזל ונתט’אהר, מש עשאן אלדימקראטיה בס עשאן אד’א צארת ומרקת האי אלאצלאחאת אלדסתוריה ולא אלתעדילאת אלדסתוריה אכת’ר נאס רח תתצ’רר הנ אלערב.
והון מהם נסאל חאלנא סאאל כת’יר מהם. והו: אחנא שו וצ’ענא לליום?
קתל פי. ענף ואג’ראם פי. מצאדרת אראצ’י פי. תהג’יר אלנאס מן ביותהא פי. סרקת אלנאס לביותהא קדאם עיניהא מוג’ודה. אעתקאלאת סיאסיה אדאריה פי. הדם ביות פי. קואנין ענצריה פי.
איש וצ’ענא אליום? איש אללי ח’איפין עליה באלצ’בט? או שו אלאשי אלמניח אלמוג’וד אליום אללי אחנא ח’איפין נח’סרה?
ען ג’ד, שו פי אשי מניח אליום אנתו שאיפינה אנה ח’איפין נח’סרה?
בכלמאת אח’רא אנתו עם בתקולוא לי אנה אחנא וצ’ענא אליום זפת איי ואד’א בדהא תמרק האי אלאצלאחאת אלדסתוריה רח יציר וצ’ענא זפת איי פלוס.
פח’לינא נטלע מט’אהראת עשאן נטאלב אנה נט’לנא בוצ’ע זפת איי.
פור ריל? וצבאח אלח’יר.
كثير تعليقات عم بتكون: ليش العرب بيشاركوش في المظاهرات.
تاعوا نحكي ببساطة وع بلاطة. مثل ما حكينا من قبل، الخواجات نزلوا ع الشّوارع لأنّه هنّ شايفين إنّه هاي الإصلاحات الدّستوريّة اللي بدّهن يعملوها رح تحوّل الدّولة من دولة ديمقراطيّة وورديّة وأخلاقيّة إلى دولة دكتاتوريّة، والعياذ بالله. هنّ عم بيقولوا إنّه احنا عايشين تحت نظام جدًّا رائع ومحاكم نزيهة جدًّا وبدّناش نغيّرها. بدّناش إنّه نخرّبها، بدّناش نخرّب هذا الوضع القائم اللي موجود اليوم.
هاي المحاكم اللي أعطت براءة للشّرطي اللي قتل إياد الحلّاق. إياد الحلّاق اللي هو شابّ مقدسي مصاب بالتّوحّد. بس طبعًا براءة، لأنّه شو؟ هو عربي، يعني ٩٠% إرهابي. So what، قتلوه. طبعًا بدّه يطلع براءة.
هاي المحكمة اللي لمّا فات إرهابي يهودي على شفا عمرو وقتل أربعة ووقفوا شباب البلد يمنعوه، راحت المحكمة هاي وحكمت الشّباب وسجنتهن.
انتو عم بتقولوا لي: يا يارا، انزلي دافعي عن هاي المنظومة القضائيّة! انزلي دافعي عن هاي المحاكم النّزيهة! تاعوا ننزل مظاهرات نحافظ ع الوضع القائم!
عن جدّ؟ وحجّة النّاس بتكون إنّه لا! خلّينا ننزل ونتظاهر، مش عشان الدّيمقراطيّة بس عشان إذا صارت ومرقت هاي الإصلاحات الدّستوريّة ولّا التّعديلات الدّستوريّة أكثر ناس رح تتضرّر هنّ العرب.
وهون مهمّ نسأل حالنا سؤال كثير مهمّ. وهو: احنا شو وضعنا لليوم؟
قتل في. عنف وإجرام في. مصادرة أراضي في. تهجير النّاس من بيوتها في. سرقة النّاس لبيوتها قدّام عينيها موجودة. اعتقالات سياسيّة إداريّة في. هدم بيوت في. قوانين عنصريّة في.
ايش وضعنا اليوم؟ ايش اللي خايفين عليه بالضّبط؟ أو شو الاشي المنيح الموجود اليوم اللي احنا خايفين نخسره؟
عن جدّ، شو في اشي منيح اليوم انتو شايفينه إنّه خايفين نخسره؟
بكلمات أخرى انتو عم بتقولوا لي إنّه احنا وضعنا اليوم زفت A وإذا بدّها تمرق هاي الإصلاحات الدّستوريّة رح يصير وضعنا زفت A+.
فخلّينا نطلع مظاهرات عشان نطالب إنّه نظلّنا بوضع زفت A. For real؟
وصباح الخير.
תגובות רבות אומרות: למה הערבים לא משתתפים בהפגנות?
בואו נדבר בפשטות ובאופן גלוי: כמו שאמרנו בעבר, ה”אדונים” (הכוונה לישראלים היהודים) יצאו לרחובות כי הם רואים שהרפורמות החוקתיות שרוצים לעשות יהפכו את המדינה ממדינה דמוקרטית, ורודה ומוסרית לדיקטטורה, שלא נדע מצרות. הם אומרים שאנו חיים במשטר נפלא ביותר, בתי משפט ללא דופי ואנו לא רוצים לשנות אותם. לא רוצים להרוס אותם, לא רוצים להרוס את המצב הנוכחי שקיים היום.
(אבל) אלו בתי המשפט שזיכו את השוטר שהרג את איאד אלחלאק. איאד אלחלאק הוא הצעיר הירושלמי על הרצף האוטיסטי. אבל ברור שיהיה זיכוי, כי מה? הוא ערבי, אז 90% שהוא טרוריסט. מה קרה, אז הרגו אותו. ברור שהוא יצא זכאי.
זה בית המשפט, שכשנכנס טרוריסט יהודי לשפרעם והרג ארבעה, וצעירי הישוב באו לגרום לו להפסיק, בית המשפט הזה שפט אותם וכלא אותם*.
אתם אומרים לי: יארא, צאי להגן על מערכת המשפט הזו! צאי להגן על בתי המשפט חסרי הדופי האלה! בואו נצא להפגין כדי לשמור על המצב הקיים!
ברצינות? והתירוץ של האנשים הוא: לא! בואו נצא להפגין, לא למען הדמוקרטיה אלא כדי שאם הרפורמות החוקתיות האלה יאושרו, מי שבעיקר ייפגע הם הערבים.
כאן חשוב לשאול את עצמנו שאלה חשובה מאוד, שהיא: מה מצבנו עד היום?
רצח יש. אלימות ופשיעה יש. החרמת אדמות יש. טרנספר לאנשים מבתיהם יש. גניבת (תכולת?) בתים של אנשים מול עיניהם יש. מעצרים פוליטיים ומנהלתיים יש. החרבת בתים יש. חוקים גזעניים יש.
מה מצבנו היום? ממה אתם פוחדים בדיוק? או מהו הדבר הטוב שקיים היום, שאנו חוששים לאבד?
ברצינות, מה הדבר הטוב שאתם רואים היום, שאתם חוששים לאבדו?
במילים אחרות, אתם אומרים לי שמצבנו היום על-הפנים A, ואם הרפורמות החוקתיות יאושרו מצבנו יהפוך לעל-הפנים A+.
אז בואו נצא להפגין כדי לדרוש שנישאר במצב על-הפנים A.
אתם רציניים?
בוקר טוב.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
* באוגוסט 2005 עדן נתן-זדה, עריק מצה”ל, ירה ביושבי אוטובוס בתוך העיר ורצח ארבעה מהם, לאחר שהוכנע נעשה בו לינץ’ על ידי התושבים הזועמים שהרגו אותו. (ויקיפדיה)
=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים:
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא מיכה חנונה.
אז מילת היום היא –
מֻנְתַזַה مُنْتَزَه – פארק, מקום לטיולים, טיילת; גן
שימו לב: הה”א בסוף המילה היא עיצור שורש, היא עיצורית, דינה כדין ה”א עברית עם מַפִּיק. עקב כך, המין הדקדוקי של המילה הוא זכר
לשמיעה:
השורש הערבי הספרותי נ.ז.ה (כפי שציינתי, בסופו יש ה”א עיצורית. אין מדובר פה בגזרת ל”י הנפוצה והמוכרת כי אם בגזרת השלמים) עוסק בניקיון כפיים וגם בטיולים בטבע, ובעיניי הוא אחד השורשים היפים ביותר בשפה הערבית:
* הפועל הספרותי נַזִהַ نَزِهَ או נַזֻהַ نَزُهَ בבניין הראשון – היה ישר, היה טהור-לב, הגון
* נַזַאהַה نزاهة, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין הראשון – תום, יושר, הגינות, אי משוא-פנים; צניעות; אובייקטיביות
* הפועל נַזַּהַ نزّه בבניין השני – חשב את- לנעלה, נקי מכל פגם ודופי; בידר, שעשע, לקח לטיול ובידור; הרחיק מדבר רע
* תַנְזִיה تنزيه, בצורת שם הפעולה – טיהור מאשמה; התרחקות מחטא
* הפעלים תַנַזַּהַ تنزّه בבניין החמישי או אִנְתַזַהַ انتزه בשמיני, שמילת היום היא צורת הבינוני הפעול שלו – טייל באוויר הצח; התבדר, השתעשע; היה נעלה מכל פגם
* הפועל אִסְתַנְזַהַ استنزه בבניין העשירי – התנזר מ-, התרחק מרע; ביקש לטייל ולהתהלך באוויר הפתוח
* נֻזְהַה نزهة – טיול; שעשוע, בידור; בילוי באוויר הצח; תענוג; שם פרטי לאישה, נפוץ מאוד במרוקו
* סַפִינֶת נֻזְהַה سفينة نزهة – ספינת טיולים; יאכטה
* נַזִיה نزيه (קראו: nazih) וברבים נֻזַהַאא’ نزهاء או נִזַאה نِزَاه – תם וישר, טהור, בר לבב, הגון, הוגן, אובייקטיבי, נעלה מכל פעם; רווח הוגן; אקלים מבריא; שם פרטי
* מַנְזַהַה منزهة וברבים מַנַאזִה منازه במשקל המקומות, וגם מֻתַנַזַּה متنزّه בצורת הבינוני הפעול של הבניין החמישי, שתיהן באותה משמעות כמו מילת היום – פארק, פארק שעשועים; טיילת, מקום לטיולים; גן, גן ציבורי, גן אירועים, גינה (ליד בית קפה)
המבוגרים מבין הקוראים אולי זוכרים את:
“נוזְהַת קצב (נולדה ב-1 באפריל 1932, בגדאד, עיראק) כיהנה כחברת הכנסת מטעם סיעת “המערך” והייתה יו”ר הרשות להגנת הצרכן בהסתדרות. פעילה לקידום קבוצות חלשות בחברה בישראל, במיוחד בקרב המגזר הערבי, לקידום מעמד האישה ובתחום איכות החיים והסביבה.
ביוגרפיה
נוזהת דרוויש נולדה ב-1 באפריל 1932 בעיראק בשכונת אלאעט’מיה שבבגדאד. כשנולדה נקראה שרה, אך בינקותה חלתה והוריה נשמעו לעצת השיח’ המוסלמי מולא ג’ואד, שנודע בנבואותיו, ושינו שמה ל- נֻזְהַת. השיח’ ניבא גדולות לתינוקת החולה ואמר כי “היא תשלוט בעולם של גברים”, דבר שהיה קשה לאמה לקבל. “הוריי, שהיו טרודים רק בבריאותי, רצו בכל זאת להבין את מוצא פיו ואז הסביר את דבריו: ‘בתך זו, עם שם כזה, התינוקת הגוססת הזו- היא תשלוט בעולם של גברים. בחסד אלוהים היא תהיה וזירה (כלומר שרה), ישמרנו האל, היא תהיה אישה גדולה, דגולה, מכובדת מאוד, נערצת ונאהבת’ ” […]” (ויקיפדיה).
כתבה לנו בנושא גילה יונה:
רציתי להוסיף שנזהת קצב גם עמדה שנים רבות בראש אגודת אח”י של העדה העיראקית. ראשי תיבות של: אקדמאים חוקרים ויוצרים.
היה לי הכבוד וזכיתי בפרס אח”י על הוצאת ספרי “להג יהודי בבל”.
=-=
“נוזהת אל-פואד (בערבית: שוטטות הלב) הוא סרטו של יהודה ג’אד נאמן משנת 2006, בכיכובם של אפרת גוש (שגם שרה בו שלושה שירים), מוחמד בכרי, יעל הדר ומירב גרובר. נאמן כתב את התסריט במיוחד בשביל מוחמד בכרי.
הסרט קרוי על שמה של אישה גיבורה ב”אלף לילה ולילה”. הסרט הוא סרט פילוסופי, מפורק מבחינת מבנהו הנראטיבי ואינו ליניארי. הסיפור מתרחש ביפו ובתל אביב של היום ויש לו נסיגות לאלף לילה ולילה של הארון א-רשיד בבגדאד של המאה השמינית […]” (ויקיפדיה).
התמונה: ממאגר חופשי
זה היה הפוסט ה- 2,171 שלנו.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest