שקידה

שקידה
פעלים שמות עצם (מופשטים) שמות פעולהLeave a Comment on שקידה

שקידה

שקידה

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של חבר.
אז מילת היום היא –
מֻתַ’אבַּרַה مُثَابَرَة – שקידה, התמדה, השתדלות
תזכורת: האות הערבית ת’א ث נהגית בספרותית כמו th במילה three או thank you. במדוברת עירונית היא נהגית כ- t או כ- s, תלוי במילה. בכפרים רבים הוגים אותה כמו בספרותית.
קוראים יקרים! אל תתנו למילת היום ה”משעממת” לגרום לכם להתעלם מהתוכן שפותח את הפוסט היום! זהו סוג של יצירת מופת בעיניי!
החבר שלח לי סרטון בשם:
الدكتور احمد حلس يتحدث مع الشباب عن العمل والمثابرة والنجاح
ד”ר אחמד חִלֶּס מדבר עם הצעירים על עבודה, שקידה והצלחה
הסרטון פורסם ב- 1.7.22 בערוץ יוטיוב בשם:
National Institute for Environment NIED
אלמעהד אלוטני ללביאה ואלתנמיה
المعهد الوطني للبيئة والتنمية
המכון הלאומי לסביבה ולצמיחה
הערוץ, שיש לו מספר קטן מאוד של מנויים, כותב על עצמו:
قناة بيئية علمية اعلامية توعوية, متخصصة في قضايا المياه والبيئة وتهدف الى نشر الوعي البيئي بين المواطنين الفلسطينيين والعرب والمسلمين, وترى ان نشر الوعي البيئي والثقافة البيئية يمكن من خلاله المساهمة وبشكل فاعل في التخفيف من الاثار السلبية الناجمة عن النشاط البشري تجاه البيئة والموارد الطبيعية المختلفة وبطبيعة الحال على صحة الكائنات الحية بما فيها الانسان.
ערוץ סביבתי, מדעי, הסברתי ותודעתי, שמתמחה בסוגיות המים והסביבה, ומטרתו להרחיב את המודעות הסביבתית בין התושבים הפלסטינים, הערבים והמוסלמים. הערוץ סבור שהרחבת המודעות הסביבתית והתרבות הסביבתית עשויה לתרום באופן פעיל להפחתת ההשפעות השליליות שמקורן בפעילות האנושית על הסביבה ומשאבי הטבע השונים, ובאופן טבעי לתרום לבריאות היצורים החיים, כולל האדם.
מעיון קצר בערוץ ניתן להבין שהוא מנוהל ביד רמה ע”י ד”ר חלס.
בדף פייסבוק שלו חלס כותב על עצמו שהוא גר בעיר עזה, וכן:
دكتوراه في علوم وصحة البيئة, خبير و استشاري, مدرب ومحاضر
דוקטורט במדעי הסביבה ובריאות הסביבה, מומחה ויועץ, מדריך ומרצה
=-=-=-
בסרטון ד”ר אחמד יושב בכנס, ומאחוריו כתוב על הכרזה:
ג’מעיה אלודאד ללתאהיל אלמג’תמעי
באלשראכה מע אלאע’את’ה אלאסלאמיה – פלסטין
תרחב פיכם פי מא’תמר
שבאב מלהמון
יוניו 2022מ
“ברנאמג’ אלשבאב – מנתדא רואד אלשבאבי אלתנמוי”
جمعيّة الوداد للتّأهيل المجتمعيّ
بالشّراكة مع الإغاثة الاسلاميّة – فلسطين
ترحّب فيكم في مؤتمر
شباب ملهمون
يونيو ٢٠٢٢م
“برنامج الشّباب – منتدى روّاد الشّبابيّ التّنمويّ”
אגודת “הידידות” להכשרה חברתית
בשיתוף הסיוע האסלאמי – פלסטין
מברכת אתכם בוועידת:
צעירים עם השראה
יוני 2022
“תוכנית הצעירים – פורום פיתוח הדור הצעיר ‘חלוצים'”
אנא בדי אחכי באח’תצאר שדיד, וכונוא ואעיין ללי בדי אקולה עשאן בכרה נד’כר בעצ’ פיה.
אכם ביאע פלאפל פי קטאע ע’זה? רוח אלאאן לאבו טלאל וקול לה סכר בס אליום וח’ד אלף שיכל. אד’א סכר קול אלדכתור אחמד ביפהמש.
ואכם ביאע בוט’ה ואיסכרים פי ע’זה? רוח האלקית לכאט’ם, קול לה בס אליום סכר, והאי אלף. אד’א סכר קול אנא בפהמש ברצ’ו.
אנא וין ביודיני הד’א אלכלאם? אנת בתקדר תצנע מליון עוד כברית מן שג’רה, ובתקדר תחרק מליון שג’רה בעוד כברית.
אד’א בדכ תתטלע עלא חיאתכ מן אלזואיא אלמט’למה בתשופהא ג’חים ואללה לא יקדר.
[…]
ביצ’ת נסר וקעת מן אלעש ופי אלחאכורה צ’לת תג’רי. טלע אלראעי תבע אלג’אג’, לאקאהא, פחטהא תחת אלג’אג’. בעד עשרין יום פקס אלג’אג’, ובעד שהרין פקסת ביצ’ת אלנסר, טלע נסר, כביר, 4-5 כילו וזנה. יג’רי מע אמה אלג’אג’ה ומע אלציצאן, תדור ע דודה, ידור ע דודה. יג’י כאנת תשרד, ישרד מעהא ותהרב. ופי אלליל למא ינאם ינחט ראסה לחאלה בס, תחת ג’נאחהא, הו כלה ברה. וצאר יכבר, יכבר, יכבר, ויג’רי מע אלג’אג’ה ומע אלציצאן וכתאכית.
הלק בעד פתרה מר אבוה זי אל אפ16 מן פוקיהם פי אלע’אבה, פביתטלע, ביקול: “יא אללה! מא אחלאה! יא ריתני זיה אנא!” קאלוא לה אח’ותה: “אנת מג’נון, אנת אהבל! אנת צוץ, אנת ג’אג’ה, ואאח’ריתכ יא בתנד’בח יא בתט’ל תביצ’. האי אאח’רכ”.
הו איש? הו נסר! במח’! נסר, ח’לאיא אלמח’ נסר! וריש נסר ומח’אלב נסר ומנקאר נסר ועצ’לאת נסר! ת’קאפת ג’אג’, מבאדא וקים ותרביה ומג’תמע וביאה מחיטה וח’בראת ותדריב ותאהיל וצקל מהאראת כלה ג’אג’! כלה … צוץ! לכן כל אלקדראת ואלאמכאניאת אללי ענדה איש כאנת? נסר!!!
אסתסלם ללוצ’ע. אסתלם ללתרכס ואלטרניב ואלשדה וטק אלחנכ ואלפיס ואללעב ואלמסח’רה ואלמנח, אעוד’ באללה, באלואסטה, ואלוט’אאף, אעוד’ באללה, באלואסטה, וכל שי באלואסטה. וצארת אלחיאה כאנה פש רבנא ופש תופיק מן אללה ופש דין ענא, וצרנא נשרכ מע אללה נאס בתג’יב אלרזק ובתודי אלרזק ובתוזע אלרזק.
הד’ה אלמסח’רה אללי אחנא עאישינהא פי מג’תמענא ואלפוצ’א אללי תעזזת פי דמאע’ אלשבאב. […]
أنا بدّي أحكي باختصار شديد، وكونوا واعيين للي بدّي أقوله عشان بكرة نذكّر بعض فيه.
أكم بيّاع فلافل في قطاع غزّة؟ روح الآن لأبو طلال وقول له سكّر بس اليوم وخد ألف شيكل. إذا سكّر قول الدّكتور أحمد بيفهمش.
وأكم بيّاع بوظة وأيسكريم في غزّة؟ روح هالقيت لكاظم، قول له بس اليوم سكّر، وهاي ألف. إذا سكّر قول انا بفهمش برضو.
أنا وين بيودّيني هذا الكلام؟ انت بتقدر تصنع مليون عود كبريت من شجرة، وبتقدر تحرق مليون شجرة بعود كبريت.
إذا بدّك تتطلّع على حياتك من الزّوايا المظلمة بتشوفها جحيم والله لا يقدّر.
[…]
بيضة نسر وقعت من العشّ وفي الحاكورة ضلّت تجري. طلع الرّاعي تبع الجاج، لاقاها، فحطّها تحت الجاج. بعد عشرين يوم فقس الجاج، وبعد شهرين فقست بيضة النّسر، طلع نسر، كبير، ٤-٥ كيلو وزنه. يجري مع أمّه الجاجة ومع الصّيصان، تدوّر ع دودة، يدوّر ع دودة. يجي كانت تشرد، يشرد معها وتهرب. وفي اللّيل لمّا ينام ينحطّ راسه لحاله بس، تحت جناحها، هو كلّه برّة. وصار يكبر، يكبر، يكبر، ويجري مع الجاجة ومع الصّيصان وكتاكيت.
هلق بعد فترة مرّ أبوه زيّ ال اف١٦ من فوقيهم في الغابة، فبيتطلّع، بيقول: “يا الله! ما احلاه! يا ريتني زيّه أنا!” قالوا له إخوته: “انت مجنون، انت أهبل! انت صوص، انت جاجة، وآخريتك يا بتنذبح يا بتظلّ تبيض. هاي آخرك”.
هو ايش؟ هو نسر! بمخّ! نسر، خلايا المخّ نسر! وريش نسر ومخالب نسر ومنقار نسر وعضلات نسر! ثقافة جاج، مبادئ وقيم وتربية ومجتمع وبيئة محيطة وخبرات وتدريب وتأهيل وصقل مهارات كلّه جاج! كلّه … صوص! لكن كلّ القدرات والإمكانيات اللي عنده ايش كانت؟ نسر!!!
استسلم للوضع. استلم للتركس والطّرنيب والشّدّة وطقّ الحنك والفيس واللّعب والمسخرة والمنح، أعوذ بالله، بالواسطة، والوظائف، أعوذ بالله، بالواسطة، وكلّ شي بالواسطة. وصارت الحياة كأنّه فش ربّنا وفش توفيق من الله وفش دين عنّا، وصرنا نشرك مع الله ناس بتجيب الرّزق وبتودّي الرّزق وبتوزّع الرّزق.
هذه المسخرة اللي احنا عايشينها في مجتمعنا والفوضى اللي تعزّزت في دماغ الشّباب. […]
אני רוצה לדבר בקיצור נמרץ, והיו קשובים למה שאני רוצה להגיד כדי שמחר נזכיר זאת אלו לאלו.
כמה מוכרי פלאפל יש ברצועת עזה? לך עכשיו לאבו טלאל ותגיד לו: “סגור (את החנות) רק היום, וקח (בתמורה) אלף שקל”. אם הוא יסגור תגיד: “ד”ר אחמד לא מבין (את המהלך)”.
וכמה מוכרי גלידה יש בעזה? לך עכשיו לכאט’ם, תגיד לו “סגור רק היום, והנה אלף”. אם הוא יסגור תגיד “גם אני לא מבין”.
לאן הדברים האלה לוקחים אותי? אתה יכול לייצר מיליון גפרורים מעץ אחד, ויכול לשרוף מיליון עצים עם גפרור אחד.
אם אתה רוצה להסתכל על חייך רק מהזוויות העושקות/מקפחות, אתה תמצא שהם גיהינום ושאלוהים אינו יכול לאפשר (את הטוב).
[…]
ביצה של עיט* נפלה מהקן, והתגלגלה בגינה. הלולן נתקל בה והניח אותה מתחת לתרנגולות. לאחר עשרים יום בקעו אפרוחי התרנגולות, ולאחר חודשיים בקעה ביצת העיט. יצא ממנה עיט, גדול, במשקל 4-5 קילו. הוא רץ עם אמו התרנגולת ועם האפרוחים, היא חיפשה תולעת, אז גם הוא חיפש תולעת. היא ברחה, גם הוא ברח יחד איתה. כשהוא ישן בלילה הוא הניח רק את ראשו מתחת לכנף שלה, כל הגוף שלו נותר בחוץ (בשל גודלו). הוא גדל, גדל, גדל, והמשיך לרוץ עם התרנגולת ועם האפרוחים.
לאחר כמה זמן אבא שלו עף מעליהם ביער כמו מטוס F16. (העיט הקטן) הביט (מעלה) ואמר: “יא אללה! כמה הוא יפה! הלוואי שהייתי כמותו!” אך אחיו אמרו לו: “אתה משוגע, אתה טיפש! אתה אפרוח, אתה תרנגולת, סופך להישחט או להטיל ביצים. זהו גורלך”.
אבל הוא עיט! במוח שלו! עיט, תאי המוח שלו הם של עיט! נוצות עיט, טופרי עיט, מקור של עיט ושרירים של עיט! (אבל) התרבות של תרנגולות, עקרונות, ערכים, חינוך, חברה, סביבה עוטפת, ניסיונות, אימון, הכשרה וליטוש מיומנויות – כולם של תרנגולות! כולם … אפרוחים! אבל כל היכולות והכישורים שלו הם של מי? של עיט!!!
הוא נכנע למצב. נכנע לתרכס**, לטרניב***, לקלפים, לפטפוטי הסרק, לפייסבוק, למשחקים, לשטויות ולמְלָגות, שלא נדע, שניתנות רק עם פרוטקציה, והמשרות, שלא נדע, שניתנות רק עם פרוטקציה, וכל דבר עם פרוטקציה. החיים הפכו לכאלה בהם אין אלוהים, אין הצלחה אותה מקנה אלוהים ואין אצלנו דת. התחלנו לשתף**** יחד עם אלוהים אנשים שמספקים פרנסה, שמביאים פרנסה ושמחלקים פרנסה.
זו המסח’רה (התנהגות נלעגת) שאנו חיים בה בחברה שלנו, והכאוס שהתגבר במוחם של הצעירים. […]
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
* ד”ר אחמד אומר נסר, שהוא נשר, אך הטעות הזו, מסתבר, קיימת גם בעברית וגם בערבית. נשר הוא עוף חמוד (או שלא), אבל העוף מספר אחת הוא העיט, ולא הנשר האפרורי ומאותגר-היופי והעוצמה.
** מבדיקה חפוזה עולה שמדובר במשחק קלפים ממוחשב.
*** אני הכרתי את המילה הזו! שנים של עבודה לצד יהודים עולים מסוריה אפשרו לי לזהות מייד שמדובר במשחק קלפים פופולארי מאוד (שיש לו ערכים וויקיפדיים רק בשלוש שפות: ערבית, אנגלית ו… רומנית).
**** הוא משתמש במונח אסלאמי המסמל כפירה.
=-=-=-=
השורש הערבי הספרותי ת’.ב.ר עוסק בעיקר באסונות, וניתן לקשר אותו באופן ישיר לשורש העברי ש.ב.ר.
* הפועל תַ’בַּרַ ثبر בבניין הראשון – אבד, חוסל; השמיד, חיסל; מנע, הניא; גרש; אכזב
* תֻ’בּוּר ثبور, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – אבדון, כיליון
* וַיְל וַתֻ’בּוּר ويل وثبور – שוד ושבר! אסון ואבדון
* מַתְ’בּוּר مثبور, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – מחוסל, אבוד; מנוּע
* הפועל תַ’בַּّרַ ثبّر בבניין השני – מנע את-
* הפועל תַ’אבַּרַ ثابر בבניין השלישי, שמילת היום היא צורת שם הפעולה/מצדר שלו – שקד על-, התמיד, השתדל
צילום: Cookie the Pom
זה היה הפוסט ה- 2,172 שלנו.
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x