תפארת

תפארת
פעלים שמות עצם (מופשטים) שמות פעולהLeave a Comment on תפארת

תפארת

תפארת

פורסם לראשונה ב- 3.3.19

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא Edov Toren, שכתב לנו:
“אשמח לפוסט על עִז عزّ – חוזק, עצמה וגם אולי קשור להוקרה
וגם שם גברי כמו שמו של
הצדיק הידוע עז אלדין אלקסאם عزّ الدّين القسّام
תודה”
אז מילת היום היא –
עִזּ عِزّ – תפארת
לשמיעה:

היום מיחזור משולש, שכן התייחסנו לשורש הנפוץ הזה שלוש פעמים בעבר:
אנו בשבועיים של שמותיו היפים ביותר של האל, והיום נדבר על –
אַלְעַזִיז العزيز – היקר
לשמיעה:

עַזִיז عزيز וברבים אַעִזַּאא’ أعزّاء הוא תואר לאל וגם לבני אדם, ותרגומיו רבים: יקר, אהוב, חזק, נכבד, דגול
השורש הוא ע.ז.ז (גזרת הכפולים), והוא מקביל לזהה לו בעברית, כמו במילים עֹז, עַז, עזוז, עזות וכו’ (אך אין קשר לחיה עז, שהשורש שלה הוא ע.נ.ז):
* הפועל עַזַּ عَزّ בבניין הראשון – היה חזק, כביר, יקר, נדיר
* עִזּ عِزّ או עִזַּה عِزّة, שהן צורות שם הפעולה/מצדר של הבניין הראשון – כוח, עוצמה, אצילות, גדוּלה, כבוד, תפארת
* עַזַּזַ عزّز בבניין השני – גידל, פיאר, חיזק, הגביר
* הפועל אַעַזַּ أعزّ בבניין הרביעי – גידל/הגדיל (מבחינת שם ומוניטין), פאר. זהו בעצם הפועל בברכת היום, שכן הבניין הרביעי אינו קיים באמת במדוברת והוא קיבל את הצורה של הבניין הראשון
בעבר ציינו, שאנשים יכולים להיקרא על שם אחד משמותיו של אללה אם מקדימים להם את המילה עבד-.
אז היום נציין את עַבְּדֶ אלְעַזִיז בּוּתַפְלִיקַה عبد العزيز بوتفليقة, שהוא נשיא אלג’יריה
ואת –
עַבְּדֶ אלְעַזִיזֶ אלרַּנְתִיסִיּ عبد العزيز الرّنتيسيّ, שהיה אחד ממייסדי תנועת חמאס ומנהיגיה עד שחוסל. למרות שנולד בכפר יִבְּנַא يبنى (שהיה באזור רמלה), שם משפחתו מעיד עליה שמקורה בכפר רַנְתִיס رَنْتِيس, שנמצא פחות מ- 10 קמ’ דרום מזרחית לראש העין (מעבר לקו הירוק).
=-=-=-=
היום נעסוק בברכה לא הכי נפוצה, אבל אחת המיוחדות לדעתי, שמלמדת רבות על הגישה והיופי בברכות בערבית:
(אִן שַאאַ’ אללָּה) יִתְרַבַּא בְּעִזַּכּ וּדַלַאלַכּ (إن شاء الله) يتربّى بعزّك ودلالك – (מי ייתן שהבן הנולד) יגדל בתפארתך ובתפנוקיך
לשמיעה:

זו ברכה שנאמרת להורֶה (האב) על הולדת בן זכר.
אם מדובר בבת, תינוקת, הפועל ישתנה ל- תִתְרבּא – תגדל
ואם היא נאמרת להורָה (האם), שמות העצם יבואו בנטיית השייכות בנקבה: עזֶכּ ודלאלֶכּ
השורש הערבי ד.ל.ל. עוסק בהדרכה, הנחייה, הוראה, משמעות, ראָייה; התחטאות; סרסרות; תיווך; פינוק
* הפועל דַלּ עַלַא دلّ على בבניין הראשון – הראה, הדריך, הוכיח
* דַלַאל دلال – תפנוקים
* דַלַאלַה دلالة וברבים דַלַאאִל دلائل או דַלַאיֶל במדוברת دلايل – משמעות, הוכחה
* דַלִיל دليل וברבים אַדִלַּה (במלעיל) أدلّة – ראָייה; מופת
* דַלִיל دليل וברבים אַדִלַּאא’ (במלרע) أدلّاء – מדריך, מורה דרך. דַלִילֶ אלְהַאתֶף (דבר שדי חלף מהעולם) دليل الهاتف – מדריך/ספר טלפונים
* הפועל דַלַּל دلّل בבניין השני – פינק
* מְדַלַּל مدلّل, צורת הבינוני הפעול של הבניין השני – מפונק
ניפרד בברכת פרו ורבו.
=-=-=-=
מילת, או ברכת היום היא –
אַללָּה יְעִזַּכּ الله يعزّك – שאלוהים יפאר את שמך (לרוב בזמן אזכור של דברים לא נעימים)
לשמיעה:

בפנייה לאישה: אַללָּה יְעִזֶּכּ الله يعزّك
בפנייה לרבים: אַללָּה יְעִזְּכּוּ/ אַללָּה יְעִזְּכֹּם الله يعزّكو/ الله يعزّكم
הנה כמה מילים נוספות וחשובות:
* הפועל עַזַּ عَزّ בבניין הראשון – היה חזק, כביר, יקר, נדיר. כשמזכירים את אללה בערבית, בהקשרים אסלאמיים, מקובל להגיד אחרי שמו את שני הפעלים עז וג’ל: אַללָּה עַזַּ וַגַ’לַּ الله عزّ وجلّ – אללה ישתבח ויתעלה (או כל פועל מהלל אחר, ועַיינוּ, להבדיל, או שלא להבדיל, בקדיש היהודי)
* עִזּ عِزّ או עִזַּה عِزّة, שהן צורות שם הפעולה/מצדר של הבניין הראשון – כוח, עוצמה, אצילות, גדוּלה, כבוד, תפארת. מכירים בחורצ’יק ששמו הפרטי עִזֶּ-אלדִּין ושם משפחתו אֶלְקַסַּאם? לא ניכנס פה להיסטוריה הצבאית של תנועת חמאס ומקורותיה (למרות שהיא מרתקת), רק נציין שפירושו של שמו פרטי הוא תפארת הדת.
* עַזַּזַ عزّز בבניין השני – גידל, פיאר, חיזק, הגביר
=-=-=-=
כפי שראיתם, עז אלדין אלקסאם הוזכר במילה בפוסט האחרון שהובא כאן שוב.
אבל אידוב כנראה מתעניין בו, אז הנה כמה מילים, שכן לדעתי חשוב מאוד, כישראלי, להכיר את הפרסונה:
נתחיל רגע ברמה הלשונית:
אם אתם מכירים בחור ערבי ששמו עִז, רוב הסיכויים שזה רק החלק הראשון של שמו הפרטי.
השם המלא הוא: עִזֶּ אלדִּין – תפארת הדת
כמו שקיים השם עַלַאאֶ’ אלדִּין (לשיטת דיסני – אלאדין) – רוממות הדת
או בַּהַאאֻ’ אללָּה (מייסד הדת הבהאית) – יופיו/פארו של אללה
אלקסאם הוא פשוט שם משפחתו.
אז בקצרה:
שיח’ עז אלדין אלקסאם נולד בצפון סוריה ב- 1882.
המעניין והמיוחד לגביו, בין השאר, הוא העבודה שכבר מצעירותו הוא היה בחור רדיקלי, ששאף לשחרר את האזור מהאימפריות השונות ששלטו בו (איטלקים [בלוב], צרפתים ובסוף גם בריטים).
זה לא כזה חריג. מה שייחד אותו היה העובדה שהוא עשה זאת בשם האסלאם והג’האד.
אני פותח פה סוגריים: המאבק של ישראל עם שכניה הערבים, בעיניים ערביות, לאורך שנות קיומה ואף קודם לכן, היה מאבק על רקע לאומי. תנועות כמו פת”ח, החזיתות השונות וכו’ היו ועודן ארגונים לאומיים-חילוניים.
ה”חידוש” נכנס לחיינו בסוף שנות השמונים, עם הקמת התנועות חמאס והג’האד האסלאמי, שהוסיפו לתכנים הלאומיים גם תכנים דתיים, של ג’האד, דבר ששינה לגמרי את תמונת המאבק ואת אופי פעולות הטרור.
בהמשך, ארגון אלקאעדה, וממשיכיו דאע”ש וספיחיו, הפכו את הג’האד למאבק דתי כלל עולמי, ללא רכיב לאומי מובהק.
בקיצור, עז ידידנו נע ונד, ונרדף ואף נידון למוות, עד הגיעו עם משפחתו לחיפה.
כבר בשנת 1925 הוא הקים תאים מחתרתיים למאבק בבריטים וביהודים של ארץ ישראל. בראייה עכשווית, ולא רק, הוא היה רב-מחבלים שפעל נגד כל מה שלא הסתדר עם האג’נדה הדתית-לאומית שלו.
ב- 1935 הוא נהרג באזור ג’נין בצפון השומרון עם עוד ארבעה מאנשיו בקרב מול 150 בריטים בסיוע מטוס סיור.
הוא נקבר בבית הקברות המוסלמי של בַּלַדֶ אלשֵּיח’, כיום תל חנן בעיר נשר, ליד חיפה.
לפני שנסיים, שני פרטים נוספים:
רבים חושבים שאם תנועת חמאס בחרה לקרוא לזרוע הצבאית שלה, ולרקטות שלה, על שם אלקסאם, משמע הדבר שהוא היה אחד מחבריו של הנביא, או איזו דמות הירואית מימי הביניים. אז מסתבר שלא…
שנית, תנועת חמאס הוקמה במציאות רווית מאבק לאומי ערבי. התנועות שקדמו לה נקראו על שם דמויות חילוניות-לאומיות. אבל חמאס חיפשו מישהו שיש לו ערך מוסף, אסלאמי-ג’האדי. ועז אלדין אלקסאם היה בדיוק מה שהם צריכים, כסמל.
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back To Top