אבק

אבק
פעלים שמות עצם (מוחשיים)Leave a Comment on אבק

אבק

אבק

פורסם לראשונה ב- 19.12.21

מרחבא
שלום לכולם,
גם את הפוסט הארוך הזה, שהוא סוג-של פוסט המשך, אפתח עם בדיחה, כדי לא לאבד את רוב הקוראים עוד כמה שניות. הבדיחה היא ברוח סוף חודש דצמבר:
נדאא’ מן מסיחית אלכרכ
אח’אוננא אלמסלמין ונח’צ פי אלד’כר אלמג’אלי ואלמעאיטה, לו תסמחו תעטוא מג’אל ללהלסה ואלקסוס ואלחג’אזין יתצורוא ענד שג’רת אלמילאד…
ותח’פוא שוי ען אלח’מארה מחנא קאדרין תנצור ולא קאדרין נשתרילנא קזאזה ערק
וכל עאם ואנתם באלף ח’יר
نداء من مسيحيّة الكرك
إخواننا المسلمين ونخصّ في الذّكر المجالي والمعايطة لو تسمحوا تعطوا مجال للهلسة والقسوس والحجازين يتصوّروا عند شجرة الميلاد..
وتخفّوا شوي عن الخمارة محنا قادرين تنصوّر ولا قادرين نشتريلنا قزازة عرق
وكلّ عام وأنتم بألف خير
קריאה/פנייה מטעם הנוצרים של אלכרכ*
אחינו המוסלמים, ואנו פונים בעיקר ל(משפחות/שבטים) אלמג’אלי ואלמעאיטה. ברשותכם/במחילה מכבודכם, תנו קצת מקום ל(משפחות) אלהלסה, אלקסוס ואלחג’אזין (משפחות נוצריות הגרות בעיר. שָלֵו) להצטלם ליד עץ חג המולד…
וגם תרפו קצת מבית המרזח, אנו לא מצליחים להצטלם וגם לא מצליחים לקנות לנו בקבוק ערק.
חג שמח ושנה טובה!
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
שמתם לב למסרים שבבדיחה?…
* אַלְכַּרַכּ היא עיר ירדנית קטנה יחסית (32,000 תושבים), שכרבע מתושביה נוצרים
=-=-=-=
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
עֻ’בַּאר غُبَار וגם עַ’בַּאר – אבק
לשמיעה:

תזכורת: האות הערבית ע’ין غ נהגית כמו r מהחלק הפנימי של הפה (כמו בזמן גרגור מים). היא יכולה להישמע כמו g.
היום בבוקר קראנו בפוסט ארוך על “עלילות אבו מחמוד הירושלמי ומלחמתו במוסד ‘יבוס’ “.
כעת נראה איך הוא הגיב לתגובה של מוסד יבוס על ההאשמות שלו.
גם את הסרטון הזה שלח לי יהושע, גם הוא מ- 14.11.21.
אין מה לעשות, התחברתי לבן אדם: פחות לתכנים שלו, יותר לדיבור, לשפה, לניגון של הערבית המדוברת הירושלמית ולעובדה שממש ממש קל להבין אותו…
המסר שהועבר בצמוד לסרטון:
אלחקיקה אע’רב מן אלח’יאל ואלמח’פי אעט’ם. בכרה בד’וב אלת’לג’ ובבאן אלמרג’.
קרבת עלא כלאם אבו מחמוד.
الحقيقة اغرب من الخيال والمخفي أعظم. بكره بذوب الثلج وببان المرج
قربت على كلام ابو محمود
האמת עולה על כל דמיון, והנסתר עצום. מחר יצא המרצע מן השק.
אני מסכים עם דברי אבו מחמוד.
כותרת הסרטון:
אנתו כבירכם תעמלוא בלאע’את ותמסחוא אלפידיו ען אלפיס ואלתיכ תוכ
انتو كبيركم تعملوا بلاغات وتمسحوا الفيديو عن الفيس والتيك توك
אתם גיבורים בלהוציא הודעות ולמחוק את הסרטון מפסייבוק וטיקטוק
לשון הסרטון:
בסם אללה, אלסלאם עליכם ורחמת אללה וברכאתה
אללה יסעד מסאכם ג’מיען.
יא אח’ואן, טבען כלכם שפתוא אלפידיו אנא נזלתה קבל יומין בח’צוץ אלמשכלה אללי צארת פי מאססת יבוס.
בתפאג’א הלק אנה אדארת אלפיסבוכ מאסחה אלפידיו ען אלפיס וכתבת לי לאנה מח’אלף ללמעאייר וללאח’לאק וללקים, ובחרצ’ ע אלכראהיה, ומן אלכלאם הדא.
טיב אנא פי אמור חאב אוצ’חהא הלק. אנא למא נזלת אלפידיו הדא ע אלמא’ססה, טבען אלמוצ’וע מש שח’צי ביני ובין אלמא’ססה, הדא אלמוצ’וע בח’צ כל אהל אלקדס מן כבירהם לצע’ירהם, ואנא בהדא אלמוצ’וע בחכי באסם כל שבאב אלקדס מן כבירהם לצע’ירהם.
ת’אני שע’לה: אנא אג’וני נאס מן מא’ססת יבוס, וטלבוא מני אני אמסח אלפידיו
קלת להם אנא במסחש פידיו נזלתה, אנא שאיף חאלי צח, אמא אנא ענדי חל ת’אני: באג’י ע אלמא’ססה ובקעד מע מדירת אלמא’ססה אללי הי ראניא אליאס, ובפתח פידיו מן אלמא’ססה ובקול ללנאס: היני קאעד פי מא’ססת יבוס אללי אנא חכית עליהא, והיני קאעד מע ראניא אליאס אללי אנא חכית עליהא, ומנטלב מן אלסת ראניא אליאס תוצ’ח אלנא אלאמור אללי צארת ענדהא, ומנתמנא אנה נטלע ע’לטאנין.
סאעתהא קלת להם אנא פש ענדי משכלה אעתד’ר ואמסח אלפידיו.
לא חדא חכא מעאי, קאלוא לי: טבען מאשי, בנקעדכ מע ראניא אליאס, ואלחל הדא מנאסב והדא אלכלאם פש עליה ע’באר.
אסתנית ת’אני יום ולא חדא חכא מעאי ולא חדא ואג’ה.
כל אללי עמלתוה אנכם רחתו מסחתו אלפידיו ען אלפיסבוכ.
מסכתו אהלי ע סבת אמסח אלפידיו. חכיתו מע כבארי ע סבת אמסח אלפידיו.
טבען אהלי רפצ’וא וכבארי רפצ’וא אנה אמסח אלפידיו, לאנה כמאן מרה אנא בחכי באסם שבאב אלקדס באלמוצ’וע הדא כלה.
אלמוצ’וע הדא בח’ץ כל שבאב אלקדס ואהל אלקדס. אלכל רפצ’ אני אנא אמסח אלפידיו.
ואנא קדאם אלג’מיע, קדאם אהלי, קדאם כבארי וקדאם אלכל באלקדס חכית אני אנא מסתעד ארוח ע אלמא’ססה ואקעד מע מדירת אלמא’ססה ראניא אליאס ואח’ליהא תוצ’ח אלאמור, ואד’א וצ’חת אלאמור אחנא פש ענדנא משכלה נעתד’ר ללמא’ססה ולמדירת אלמא’ססה.
בס לא חדא ואג’ה ולא חדא חכא.
אנתו תרכתו כל אשי, תרכתו אלמשכלה אלראיסיה ואלבלא אללי צאר באלמא’ססה ומסכתו באלפידיו תאעי,
כאן כל המכם אמחי אלפידיו, ח’פתו עלא אלמשאער תאעת מדירת אלמא’ססה בס, מא ח’פתוש עלא משאער אהל אלקדס כלהא באללי צאר?
אחנא לליום בנסתנא יטלע ואחד מן מא’ססת יבוס בפידיו יוצ’ח אללי צאר, או יברר מוקף אלמא’ססה.
ולא אשי צאר מן הדא, לליום אהל אלקדס בסתנוא.
כל אללי עמלתוה אנכם מסחתו אלפידיו תאעי, היכ נהיתו אלמשכלה?
יא סידי, אנת ואיאה, מא אנתו נהיתו אלמשכלה היכ, חיאכם אללה, מאהו הדא אלמוצ’וע בח’ץ כל אהל אלבלד,
ואן שאא’ אללה ח’יר ואלסלאם עליכם ורחמת אללה וברכאתה.
بسم الله، السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الله يسعد مساكم جميعًا.
يا إخوان، طبعًا كلّكم شفتوا الفيديو أنا نزّلته قبل يومين بخصوص المشكلة اللّي صارت في مؤسّسة يبوس.
بتفاجأ هلّق انّه إدارة الفيسبوك ماسحة الفيديو عن الفيس وكتبت لي لأنّه مخالف للمعايير وللأخلاق وللقيم، وبحرّض ع الكراهيّة، ومن الكلام هدا.
طيّب أنا في أمور حابّ أوضّحها هلّق. أنا لمّا نزّلت الفيديو هدا ع المؤسّسة، طبعًا الموضوع مش شخصي بيني وبين المؤسّسة، هدا الموضوع بخصّ كلّ أهل القدس من كبيرهم لصغيرهم، وأنا بهدا الموضوع بحكي باسم كلّ شباب القدس من كبيرهم لصغيرهم.
ثاني شغلة: أنا أجوني ناس من مؤسّسة يبوس، وطلبوا منّي إنّي أمسح الفيديو
قلت لهم أنا بمسحش فيديو نزّلته، أنا شايف حالي صحّ، أمّا أنا عندي حلّ ثاني: باجي ع المؤسّسة وبقعد مع مديرة المؤسّسة اللّي هي رانيا ألياس، وبفتح فيديو من المؤسّسة وبقول للنّاس: هيني قاعد في مؤسّسة يبوس اللّي أنا حكيت عليها، وهيني قاعد مع رانيا ألياس اللّي أنا حكيت عليها، ومنطلب من السّتّ رانيا ألياس توضّح النا الأمور اللّي صارت عندها، ومنتمنّى انّه نطلع غلطانين.
ساعتها قلت لهم أنا فش عندي مشكلة أعتذر وأمسح الفيديو.
لا حدا حكى معاي، قالوا لي: طبعًا ماشي، بنقعّدك مع رانيا ألياس، والحلّ هدا مناسب وهدا الكلام فش عليه غبار.
استنّيت ثاني يوم ولا حدا حكى معاي ولا حدا واجه.
كلّ اللّي عملتوه إنّكم رحتو مسحتو الفيديو عن الفيسبوك.
مسكتو أهلي ع سبة أمسح الفيديو. حكيتو مع كباري ع سبة أمسح الفيديو.
طبعًا أهلي رفضوا وكباري رفضوا إنّه أمسح الفيديو، لأنّه كمان مرّة أنا بحكي باسم شباب القدس بالموضوع هدا كلّه.
الموضوع هدا بخصّ كلّ شباب القدس وأهل القدس. الكلّ رفض إنّي أنا أمسح الفيديو.
وأنا قدّام الجميع، قدّام أهلي، قدام كباري وقدّام الكلّ بالقدس حكيت إنّي أنا مستعدّ أروح ع المؤسّسة وأقعد مع مديرة المؤسّسة رانيا ألياس وأخلّيها توضّح الأمور، وإذا وضّحت الأمور إحنا فش عندنا مشكلة نعتذر للمؤسّسة ولمديرة المؤسّسة.
بس لا حدا واجه ولا حدا حكى.
إنتو تركتو كلّ إشي، تركتو المشكلة الرئيسيّة والبلا اللّي صار بالمؤسّسة ومسكتو بالفيديو تاعي،
كان كلّ همّكم أمحي الفيديو، خفتو على المشاعر تاعة مديرة المؤسّسة بس، ما خفتوش على مشاعر أهل القدس كلّها باللّي صار؟
إحنا لليوم بنستنّى يطلع واحد من مؤسّسة يبوس بفيديو يوضّح اللّي صار، أو يبرّر موقف المؤسّسة.
ولا إشي صار من هدا، لليوم أهل القدس بستنّوا.
كلّ اللّي عملتوه إنّكم مسحتو الفيديو تاعي، هيك نهّيتو المشكلة؟
يا سيدي، انت وايّاه، ما انتو نهّيتو المشكلة هيك، حيّاكم الله، ماهو هدا الموضوع بخصّ كلّ أهل البلد،
وإن شاء الله خير والسّلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
בשם אללה, שלום עליכם, רחמי האל וברכותיו
ערב טוב לכולם.
אחים, כולכם ראיתם את הסרטון שהעליתי (בערבית: הורדתי) לפני יומיים בנוגע לבעיה שהייתה במוסד יבוס.
הופתעתי עכשיו שהנהלת פייסבוק מחקה את הסרטון וכתבה לי שעשתה זאת מכיוון שהוא נוגד את קני המידה, המוסר והערכים, הוא מסית לשנאה ודברים בסגנון הזה.
אז יש דברים שאני רוצה להבהירם כעת. כשהעליתי את הסרטון הזה על המוסד, לא היה מדובר בעניין אישי ביני ובין המוסד. העניין הזה נוגע לכל תושבי ירושלים מהגדול שבהם עד הקטן שבהם, ואני בעניין הזה מדבר בשם כל אנשי ירושלים, מהגדול שבהם עד הקטן שבהם.
עניין שני: הגיעו אלי אנשים ממוסד יבוס וביקשו ממני למחוק את הסרטון
אמרתי להם שאני לא מוחק סרט שכבר העליתי, שכן אני סבור שאני צודק, אבל יש לי פתרון אחר: אני אבוא למוסד ואשב עם מנהלת המוסד ראניא אליאס, ואקיים שידור ישיר מהמוסד ואגיד לאנשים:
הנה אני יושב במוסד יבוס שדיברתי עליו, והנה אני יושב עם ראניא אליאס שדיברתי עליה, ואנו מבקשים מגברת ראניא אליאס להבהיר לנו את העניינים שקרו אצלה, ואנו מקווים שיתברר שטעינו.
באותו זמן אמרתי להם שאין לי בעיה להתנצל ולמחוק את הסרטון.
אבל אף אחד לא דיבר איתי, הם אמרו לי: בסדר, נושיב אותך עם ראניא אליאס, הפתרון הזה מתאים ואכן מדובר בעניין ללא דופי.
חיכיתי עד היום למחרת, אבל אף אחד לא דיבר איתי ואף אחד לא פנה אלי.
כל שעשיתם היה ללכת למחוק את הסרטון מפייסבוק.
פניתם (מיל’: תפסתם) למשפחה שלי כדי שאמחק את הסרטון. דיברתם עם בכירי המשפחה שלי כדי שאמחק את הסרטון.
ברור שמשפחתי התנגדו והבכירים התנגדו שאמחק את הסרטון, מכיוון שפעם נוספת, אני מדבר בשם אנשי ירושלים בכל הנושא הזה.
העניין הזה נוגע לכל אנשי ירושלים ותושבי ירושלים. כולם התנגדו שאמחק את הסרטון.
מול כולם, מול משפחתי, מול הבכירים ומול כולם בירושלים אמרתי שאני מוכן ללכת למוסד, לשבת עם מנהלת המוסד ראניא אליאס ולאפשר לה להבהיר את הנושא, ואם היא תבהיר אותו אין לנו שום בעיה להתנצל בפני המוסד והמנהלת שלו.
אבל אף אחד לא פנה ואף אחד לא דיבר.
אתם הזנחתם הכל, הזנחתם את הבעיה הראשית ואת הצרה שקרתה במוסד, ונאחזתם בסרטון שלי,
כל הדאגה שלכם הייתה שאמחק את הסרטון, חששתם רק לרגשות של מנהלת המוסד, לא חששתם לרגשותיהם של כל תושבי ירושלים בקשר למה שקרה?
אנו עד היום מחכים שמישהו מטעם מוסד יבוס יפרסם סרטון שיבהיר מה קרה או יצדיק את עמדת המוסד.
שום דבר כזה לא קרה, עד היום תושבי ירושלים מחכים.
כל מה שעשיתם היה למחוק את הסרטון שלי, כך פתרתם/סיימתם את הבעיה?
אדוני, אם כך פתרתם את הבעיה, אז תהיו לי בריאים, הרי הנושא הזה נוגע לכל תושבי העיר,
בעזרת האל יהיה טוב, השלום עליכם, רחמי האל וברכותיו.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
ואם אתם חושבים שזו הייתה המילה האחרונה של אבו מחמוד בנושא – טעיתם…
=-=-=-=
השורש הערבי ע’.ב.ר עוסק באבק – ועקב כך גם בצבע האפור, אך גם בדברים קדומים שחלפו (“העלו אבק”):
* הפועל הספרותי עַ’בַּרַ غَبَرَ בבניין הראשון – חלף, עבר, פג, נעלם; היה בצבע אפור
* הפועל הספרותי עַ’בִּרַ غَبِرَ גם בבניין הראשון, אך במשקל אחר – היה מאובק; היה בצבע אפור
* עַ’אבֶּר غابِر וברבים עַ’אבִּרִין غابرين, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – קדום, קדמון, שחלף ועבר מהעולם; אפרורי
* פִי אלזַּמַאן אלְעַ’אבֶּר في الزّمان الغابر – בימי קדם
* אַחְ’בַּארֶ אלְעַ’אבִּרִין أخبار الغابرين – סיפורי הקדמונים
* הפועל עַ’בַּّר غبّر בבניין השני – איבק, כיסה באבק; פיזר אבקה; ריסס; העלה אבק
מוסיף בהקשר הקורא הידען אבשלום פרג’ון:
עַ’בֶּר! غبِّر! – הסתלק, עוף לי מהעיניים (תעלה אבק אחריך)
* הפועל הספרותי אַעְ’בַּרַ أغبر בבניין הרביעי – העלה ענני אבק; נעשה אפור
* הפועל תְעַ’בַּّר تغبّر בבניין החמישי – התאבק (המלא אבק)
* הפועל אִעְ’בַּרּ اغبرّ בבניין התשיעי – נעשה אפור; העלה אבק; היה (מז”א) מאובק, אביך
* עַ’בַּר غبر, כשם קיבוצי, או: עַ’בַּרַה غبرة – אבק; בהשאלה: קדְרות
* עֻ’בְּרַה غُبرة – צבע האבק
* עֻ’בַּאר דַ’רִּיּ غبار ذرّيّ – נשורת גרעינית (רדיואקטיבית)
* יַעְלוּהֻ אלְעֻ’בַּאר يعلوه الغبار – ישן ומיושן, שאבד עליו הכלח; מאובק (מיל’: עלה עליו האבק)
* לַא עֻ’בַּאר עַלֵיה لا غبار عليه – אין בו דופי, לא דבק בו רבב (מיל’: אין עליו אבק)
* מִכֶּנְסֶת עֻ’בַּאר مكنسة غبار, או: שַפַّאטֶת עַ’בַּאר شفّاطة غبار – שואב אבק
* עִפְרִיתֶ אלְעֻ’בַּאר عِفرِيت الغُبار – עַלְעול חול (נקרא גם תימרת אבק או שד אבק, באנגלית Whirlwind או Dust devil) הוא תופעה מטאורולוגית בה נוצרת מערבולת אוויר, הנראית כצינור חול דק בקוטר כמה מטרים (מיל’: שד האבק, בדיוק כמו באנגלית)
* אַעְ’בַּר أغبر ובנקבה עַ’בְּרַאא’ غبراء, במשקל הצבעים – אפור, שצבעו כצבע האבק; חולף, נגוז, נעלם; כינוי לזאב
* סַנַה עַ’בְּרַאא’ سنة غبراء – שנת בצורת
* עַ’בְּרַאאֶ אלנַּאס غبراء النّاس – אביונים, עניים; המון העם, אספסוף
כותב לנו הקורא חגי פודור:
קאלו ללדיב: אבעד ען (א)לע’נם אחסן יעימכ ע’בארהם.
קאל: ע’ברהם אחסן דוא לעיוני.
אמרו לזאב: רחק מהצאן כדי שלא יעוור אותך האבק שלהם.
אמר: האבק שלהם הוא התרופה הטובה ביותר לעיניי.
=-=-=-=
אתם בטח שואלים את עצמכם: מה הקשר בין השורש של הפוסט ובין דבריו חוצבי הלהבות של אבו מחמוד?
הקשר הוא שהוא אמר תוך כדי דיבור את הביטוי היפה:
הַדַא אלְכַּלַאם פִש עַלֵיה עֻ’בַּאר هدا الكلام فش عليه غبار – מדובר בעניין ללא דופי, מושלם, שאי אפשר לערער עליו (מיל’: על הדברים האלה אין אבק)
=-=-=
שתי הערות על עברית:
1. שימו לב לקשר בין השורש א.ב.ק לשורש א.ב.כ של אובך ומז”א אביך.
2. המילים היאבקות, התאבקות ומתאבקים, שהם הספורטאים עצמם, כולם מהשורש א.ב.ק, כנראה בשל האבק הרב שאפף אותם בעבר בזמן לחימה בשטח הפתוח, טרם הכניסה לזירות מקורוּת.
זה היה הפוסט ה- 1,564 שלנו.
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x