תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית
פעלים שמות עצם (מוחשיים) שמות פעולהLeave a Comment on תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
מֻוַאצַלַאת עַאמַּה مُوَاصَلَات عَامَّة – תחבורה ציבורית
יהושע שלח לי הקלטה מ- 12.2.23.
סלאם עליכם,
פי, ג’מאעת אלח’יר, ח’ברין.
אולן, מא ידעא אלקבינט אלביטחוני, אללי הו אלמג’לס אלוזארי אלמצע’ר, אליום ע אלתלאתה ונצ פי אג’תמאע עשאן יסווא, או ישופוא שו בדהם יסווא פי אלאוצ’אע אלאמניה פי אלקדס. טבען מא הם בלשוא מן אליום, בס אליום פי קראראת ג’דידה רח תתח’ד’. מש בס אלקדס, כמאן פי אלצ’פה אלע’רביה. הד’א אול ח’בר.
ת’אני ח’בר, באלנסבה לבכרה, יום אלתנין. אללי ענדה משואר ג’הת אלתחנה מרכזית, או שארע יאפא, אלג’האת הדיכ, יעני טבען בתערפוא אנה שארע 1 בתסכר פי אלקדס, כל אלשוארע בתאזם.
בכרה פי מט’אהרה צ’ח’מה ג’דן עשאן אלאצלאח אלקאנוני פי אלבלד, באלנסבה אלהם יעני, מש אלנא. פאלמט’אהרה בדהא תבלש אלסאעה 11. טבען כתיר כתיר שרכאת ועמאל בדהם ישארכוא פי האי אלמט’אהרה.
באלנסבה ללמואצלאת אלעאמה – שע’אלה עאדי, לכן רח תכון בכרה אזמאת. אלתג’מע בדה יבלש אלסאעה 11, קבל אלט’הר, פאלמט’אהרה בדהא תבלש ע אל 12.
פאלי ענדה מואעיד, אללי ענדה משאויר, יאח’ד באלחסבאן. אללי בדה יטלע בסיארתה בדה יעכם באזמאת לסאעאת טוילה. ורח יכון כמאן תעטיל פי אלמואצלאת אלעאמה. ואלמט’אהרה רח תאת’ר על כל שוארע אלקדס.
ויעטיכם אלעאפיה.
سلام عليكم،
في، جماعة الخير، خبرين.
أوّلًا، ما يدعى الקבינט הביטחוני، اللّي هو المجلس الوزاري المصغّر، اليوم ع التّلاتة ونصّ في اجتماع عشان يسوّوا، أو يشوفوا شو بدّهم يسوّوا في الأوضاع الأمنيّة في القدس. طبعًا ما هم بلّشوا من اليوم، بس اليوم في قرارات جديدة رح تتّخذ. مش بس القدس، كمان في الضّفّة الغربيّة. هذا أوّل خبر.
ثاني خبر، بالنّسبة لبكرة، يوم التنين. اللّي عنده مشوار جهة الתחנה מרכזית، أو شارع يافا، الجهات هديك، يعني طبعًا بتعرفوا إنّه شارع ١ بتسكّر في القدس، كلّ الشّوارع بتأزّم.
بكرة في مظاهرة ضخمة جدًّا عشان الإصلاح القانوني في البلد، بالنّسبة الهم يعني، مش النا. فالمظاهرة بدّها تبلّش السّاعة ١١. طبعًا كتير كتير شركات وعمّال بدّهم يشاركوا في هاي المظاهرة.
بالنّسبة للمواصلات العامّة – شغّالة عادي، لكن رح تكون بكرة أزمات. التّجمّع بدّه يبلّش السّاعة ١١، قبل الظّهر، فالمظاهرة بدّها تبلّش ع ال ١٢.
فإلي عنده مواعيد، اللّي عنده مشاوير، ياخد بالحسبان. اللّي بدّه يطلع بسيّارته بدّه يعكم بأزمات لساعات طويلة. ورح يكون كمان تعطيل في المواصلات العامّة. والمظاهرة رح تؤثّر عل كلّ شوارع القدس.
ويعطيكم العافية.
שלום עליכם,
אנשי הטוב, יש שתי חדשות:
הראשונה: מה שנקרא הקבינט הביטחוני (הישראלי), שהוא הקבינט המצומצם, יתכנס היום בשעה שלוש וחצי כדי לבדוק מה הם יכולים לעשות בנוגע למצב הביטחוני בירושלים. ברור שהם לא התחילו עם זה היום, אבל היום יהיו החלטות חדשות שיתקבלו. ולא רק בירושלים, גם בגדה המערבית. זו החדשה הראשונה.
החדשה השנייה, בקשר למחר, יום שני. מי שיש לו עיסוקים בתחנה המרכזית או ברחוב יפו, באזורים האלה, אתם הרי יודעים שכשכביש 1 נסגר בירושלים, כל הרחובות נסתמים. מחר תהיה הפגנה עצומה מאוד בקשר לרפורמה במערכת המשפט, שלהם, לא שלנו. ההפגנה תתחיל בשעה 11. חברות ועובדים רבים הולכים להשתתף בהפגנה הזו.
התחבורה הציבורית תפעל כרגיל, אבל יהיו מחר פקקים. ההתכנסות תתחיל בשעה 11, לפני הצהריים, וההפגנה תתחיל ב- 12.
למי שיש פגישות או סידורים, שייקח זאת בחשבון. מי שמתכוון לנסוע ברכב שלו ייתקע בפקקים שעות ארוכות. ויהיו גם שיבושים בתחבורה הציבורית. ההפגנה תשפיע על כל רחובות ירושלים.
תהיו בריאים.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים:
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא Edov Toren, שכתב לנו:
“שלום,
היום גיליתי כי לשורש וצל وصل יש משמעות שלא הייתה מוכרת לי.
חבר כתב לי בתשובה לשאלה על ספר: תואצל מע אלכאתב تواصل مع الكاتب
כלומר התקשר אל- / צור קשר עם הסופר
מכאן למדתי כי בנוסף למשמעות של הגעה יש לשורש גם משמעות של חיבור והתקשרות
כלומר: לשורש הזה יש משמעות של חיבור, הגעה והתקשרות.
עוד מילה מעניינת בהקשר של השורש הזה: بوصلة מצפן
כלומר (להבנתי) הכלי שעוזר לך להגיע ליעדך
אגב, המילה יצול בעברית ודאי קשורה לשורש הזה.
תודה”
אז מילת היום היא –
אִתַּצַל اِتَّصَل – התקשר
תזכורת: האות הערבית צאד ص נהגית כמו s גרונית-נחצית.
היה לנו מזמן, על קצה המזלג, פוסט על השורש:
אנו בעיצומו של השבוע בו נעסוק במילים מתחום הכבישים והתנועה, זאת לבקשתה של הקוראת Elinor Rotem, שהיא גם אימו של רני רותם שלנו.
אז מילת היום היא –
מֻוַאצַלַאת مُوَاصَلَات – תחבורה; אמצעי תחבורה
השורש הערבי ו.צ.ל הוא אחד השורשים הנפוצים וה”עמוסים” ביותר בשפה הערבית, אז כדי שלא נצטרך להזעיק לכם טיפול רפואי במהלך הפוסט, החלטתי להתמקד רק במילים הקשורות באופן ישיר למילת היום.
* הפועל הספרותי וַאצַלַ واصل בבניין השלישי – המשיך ב-, התמיד ב-
* מֻוַאצַלַה مواصلة, שם הפעולה/מצדר של הבניין – קשר, תקשורת; תחבורה, אמצעי תחבורה; המשך, המשכיות
* מואצלאת مواصلات, מילת היום, היא שם הפעולה ברבים
* וַזִירֶ אלְמואצלאת وزير المواصلات – שר התחבורה
* מואצלאת עַאמַּה مواصلات عامّة – תחבורה ציבורית
* וִצַאל وِصال, שם פעולה נוסף של הבניין – הזדווגות
=-=-=-=-=
זה היה אז.
באשר לתובנה של אידוב, שלשורש יש בנוסף למשמעות של הגעה גם משמעות של חיבור והתקשרות – אין זה מפתיע. הרי כדי ליצור חיבור צריך להגיע…
באשר לאפשרות ש- יצול בעברית קשור לשורש,
מילון אבן-שושן גורס שיש קשר: יצול קשור לחיבור. יָצוּל הוא המוט במחרשה אליו נקשרת הבהמה.
ישנם עוד שני קישורים לעברית, שניהם מול השורש העברי א.צ.ל:
מילת השיוך אֵצֶל: מה שנמצא בקרבה אל אחר, או ברשותו
וגם:
אָצַל
בניין פָּעַל (קַל)
(לשון המקרא) העביר מעלה רוחנית מעצמו אל אחר.
”וַיֹּאמַר הֲלֹא אָצַלְתָּ לִּי בְּרָכָה“ (בראשית כז, פסוק לו)
”וְיָרַדְתִּי וְדִבַּרְתִּי עִמְּךָ שָׁם וְאָצַלְתִּי מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלֶיךָ וְשַׂמְתִּי עֲלֵיהֶם וְנָשְׂאוּ אִתְּךָ בְּמַשָּׂא הָעָם“ (במדבר יא, פסוק יז).
(ויקימילון)
=-=-=-=
הפעם הגיע הזמן להשלים את שאר מופעי השורש העמוס הזה. לבניין השלישי כבר התייחסנו, הנה כל השאר:
* הפועל וִצֶל وصل, במדוברת, וַצַלַ בספרותית, בבניין הראשון – הגיע, בא
* וִצֶל לִלְחֵ’יט وصل للخيط – הגיע להתחלה של פתרון, מצא קצה חוט (מיל’: הגיע לחוט)
* וִצְלַת רוּחֹה לַחַלְקֹה وصلت روحه لحلقه – פקעה סבלנותו (מיל’: הגיע רוחו לצווארו/גרונו)
* וַצַלַ בַּיְן- وصل بين – קישר בין-
* וַצְל وصْل וברבים אַוְצַאל أوصال, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – חיבור, קישור; מִפְרָק
* וַצְל وصْل או וֻצוּל وصول וברבים וֻצוּלַאת وصولات – קבלה (על קניה), אישור קבלה
* דַפְתַרֶ אלְוֻצוּלַאת دفتر الوصولات – פנקס קבלות
* גִ’הַאזֶ אלְוַצֶל جهاز الوصل – מצמד (קלאץ’) במכונית (מיל’: מכשיר החיבור)
* עַלַאמַתֶ אלְוַצֶל علامة الوصل או וַאצִלַה واصلة, בצורת הבינוני פועלת של הבניין – מקף (מיל’: סימן החיבור; מְחַבֶּרֶת)
* חַרְף וַצֶל حرف وصل – אות חיבור
* הַמְזַתֶ אלְוַצֶל همزة الوصل – סימן וַצְלַה ٱ בניקוד הערבי; חוליה מקשרת, גורם מקשר
* וַצְלֶה وصلة, בצורת הנקבה – סימן וצלה; קשר, חיבור, צימוד; פרק, ידית; כבל מאריך
* וֻצוּל واصل בצורת שם פעולה/מצדר נוספת של הבניין – הגעה
* וֻצוּלִיַּה وصوليّة – שאפתנות המקדשת את האמצעים, Extreme careerism
* צִלַה صِلة בצורת שם פעולה/מצדר נוספת של הבניין – קשר, זיקה, קרבה
* גֻ’מְלַת צִלַה جملة صلة – משפט זיקה אסינדטי
* וַאצֶל واصل, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – מגיע, בא; מַחְבָּר; בעל מעמד גבוה
* שַחְ’צ וַאצֶל شخص واصل – אדם “מקושר”, אדם שיש לו קשרים
* פַאצֶל וַאצֶל فاصل واصل – מצמד במכונית (מיל’: מפריד מחבר)
* מַוְצוּל موصول, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – קשור, מחובר
* אִסֶם מַוְצוּל اسم موصول – מילת זיקה
* הפועל וַצַּל وصّل בבניין השני – ליווה, הביא את-, הוליך, הוביל; העביר; קישר, חיבר את- ל-/עם-
* תַוְצִיל توصيل, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – הבאה, מסירה; חיבור; הולכה
* תַוְצִילֶה توصيلة, בנקבה – חיבור, צימוד; שלוחה; נסיעה, הסעה, טרמפ; דמי נסיעה; חוט/כבל מאריך; מוליכות (חשמלית וכו’)
* מֻוַצֶּל موصِّل, בצורת הבינוני הפועל – מוביל, מקשר, מחבר, מעביר, מוליך (חשמלי וכו’)
* מֻוַצִלִיַּה موصّليّة – מוליכות (חשמלית וכו’)
* הפועל הספרותי אַוְצַלַ أوصل בבניין הרביעי – הביא את- ל-, הוליך את-
* אִיצַאל إيصال, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – הולכה; קבלה, שובר
* אִיצַאלִיַּה إيصاليّة – מוליכות
* מוּצִל مُوصِل, בצורת הבינוני הפועל – מחבר, מקשר, מוביל, מעביר
* הפועל תְוַצַּל توصّل בבניין החמישי – הגיע ל-, השיג
* הפועל תַוַאצַל تواصل בבניין השישי – נמשך ברציפות; התקשר עם-; חיבר בין-
* תַוַאצֻל تواصُل, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – קשר, חיבור, חבירה
* מַוַאקֶעֶ אלתַּוַאצֻלֶ אלִאגְ’תִמַאעִיּ مواقع التّواصل الاجتماعيّ – רשתות חברתיות, מדיה חברתית
* מֻתַוַאצֶל متواصل, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – רצוף, מתמשך
* הפועל אִתַּצַל اتّصل בבניין השמיני – התקשר, היה במגע עם-
* אִתִּצַאל اتّصال וברבים אִתִּצַאלַאת اتّصالات, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – התקשרות, קישור, תקשורת
* אִתִּצַאל הַאתִפִיּ اتّصال هاتفيّ – התקשרות טלפונית
* מַכְּתַבּ אִתִּצַאל مكتب اتّصال – משרד קישור
* חַ’לִּיכּ עַלַא אִתִּצָאל خلّيك على اتّصال – תישאר בקשר!
* וַזִירֶ אלִאתִּצַאלַאת وزير الاتّصالات – שר התקשורת
* מֻתַּצִל متّصل, בצורת הבינוני הפועל – קשור, מחובר, מתמשך, מתקשר
* מַוְצִל مَوصِل וברבים מַוַאצִל مواصل, במשקל המקומות – קשר, פרק, מקום חיבור; הגעה, מקום הגעה
* יוּצַל يوصل! – יגיע! (תשובה מקובלת לאמירה: מסור ד”ש לכך וכך)
הקוראת גילה יונה מזכירה לי ששכחתי את:
צִלַתֶ אלרַּחִם صلة الرّحم – קיום קשר חם עם בני המשפחה וסיוע להם. זו מצווה דתית (מיל’: קשר/קרבת הרחם)
=-=-=
פינת: “האם ביקרתם פעם ב-?”
“מוֹסוּל (בערבית: الموصل, תעתיק מדויק: אלמוצל) היא עיר בצפון עיראק ובירת מחוז נינוה. העיר משתרעת על שני עברי נהר החידקל ובה חמישה גשרים המחברים בין שני עבריו. העיר נמצאת כ-396 קילומטרים צפון-מערבית לבגדאד.
במשך שנים הייתה מוסול מרכז לייצור הבד מוסלין. מוצר אחר שהעיר הצטיינה בייצורו היה שיש.
ב-1987 מנתה אוכלוסיית העיר 664,221 נפש, ומעריכים כי בשנת 2009 היא מנתה כ-3 מיליון נפש. זוהי העיר השלישית בגודלה בעיראק לאחר בגדאד ובצרה. במהלך שנות שלטונו של סדאם חוסיין נעשה ניסיון להפוך את אוכלוסיית העיר לערבית וזאת על ידי סילוקם מהעיר של הכורדים והושבת ערבים בבתיהם.
בעיר מוסול ישנה אוניברסיטת מוסול שהיא בין מרכזי המחקר המובילים בעיראק. אוניברסיטה זו נוסדה בשנת 1967, אך הפקולטה לרפואה הייתה קיימת עוד משנת 1959.
[…]” (ויקיפדיה)
אם מסתכלים על הכתיב הערבי המודרני של שם העיר, ניתן לתרגמו “נקודת קישור”, אולם המקור הוא כנראה שמה של העיר האשורית הקדומה Mépsila.
=-=-=-=-=
אידוב שיער שהמילה מצפן בערבית,
בּוּצַלַה بُوصَلَة או בַּוְצַלַה بَوْصَلَة וברבים בּוּצַלַאת بُوصَلَات או בַּוַאצֶל بواصل – מצפן
קשורה לשורש של היום.
כיוון המחשבה יפה, אבל מה נעשה עם ה- ב הזו בהתחלה? היא הרי לא שייכת לכלום.
ויקיפדיה בערבית גורסת שניתן להגיד גם מוצלה, מהשורש של היום, אולם נראה לי שזה סוג של אילוץ או ערביזציה מכוונת של מילה לועזית.
נעיף מבט בויקיפדיה בעברית:
“באיטלקית המצפן נקרא bussola (בוּסוֹלָה). בספרות, המילה נזכרת לראשונה בפרשנות שנתן פרנצ’סקו דָה בּוּטי על הקומדיה האלוהית של דנטה ב-1380. דה בוטי השתמש במילה בוסולה לציון מצפן שנמצא בתוך תיבה שבה יש לוח ועליו חרוטה שושנת הרוחות.
המילה bussola לקוחה מהאיטלקית הקדומה – bussolo, שהגיעה מן הלטינית של ימי הביניים – buxus, שפירושה תיבת עץ ומקורה במילה – pyxus מהלטינית הקלאסית שפירושה קופסה.
פרנצ’סקו דה בוטי כתב גם על bussola nautica, מצפן ימי, שאותו תיאר כתיבת עץ בעלת מכסה זכוכית ובתוכו דיסקה עגולה שצמודה לחלק המגנטי ומציינת את הכיוון במעלות וכוללת גם את שושנת הרוחות.
המילה העברית מצפן נהגתה על ידי דוד ילין, ומקורה בכיוון הצפון”.
מצפן בצרפתית: Boussole
ובתורכית: Pusula
בקיצור, בוצלה הערבית היא מילה איטלקית במקור.
צילום: Hari Menon
זה היה הפוסט ה- 2,023 שלנו.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x