מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה לבקשתה של הקוראת Haya Levy, שכתבה לנו:
“במסגרת צפייה בדרמות טורקיות וכחוקרת תרבות נתקלתי במשהו נחמד.
ראשית – אני מכירה את הסיטואציה בה אדם נכנס לבית בו מתקיימת ארוחה ואז הסועדים אומרים: אם הגעת עכשיו סימן שחמותך אוהבת אותך.
הביטוי על החמות נלמד אצלי ממשפחתו הבולגרית של בעלי המנוח יוסי ז”ל. הבולגרים הושפעו גם הם מהטורקים”.
אז מילת היום היא –
חַמַאתַכּ בִּתְחִבַּכּ حَمَاتَك بِتْحِبَّك – יש לך מזל! משחק לך המזל, “הולך לך קלף”, זכית במשהו בלי להתאמץ
לשמיעה: https://on.soundcloud.com/V91HF
מיל’: חמותך אוהבת אותך. נאמר לרוב על מישהו שנקלע לסעודה וזוכה להשתתף בה, או כשמדברים על מעשהו והוא בדיוק מופיע
חַם حم וברבים אַחְמַאא’ أحماء – חָם (אבי הבעל), חותן (אבי האישה)
בנקבה:
חַמַאה حماة וברבים חַמַוַאת حموات – חמות, חותנת
שתי המילים האלה נגזרו מהשורש ח.מ.ו (בגזרת ל”ו).
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים:
מילת היום היא –
חִמְיַה حِمْيَة וברבים חִמְיַאת حِمْيَات – דיאטה
לשמיעה:
שמו המלא של המונח: חִמְיַה עִ’דַ’אאִיַּה حمية غذائيّة (דיאטה תזונתית)
זו המילה הערבית לדיאטה.
מילה נפוצה הרבה יותר, מצרפתית: רֵגִ’ים رجيم Régime (משטר תזונה).
וגם:
מילת היום מופיעה לבקשתו של הקורא Elad Port, שכתב לנו:
“כעורך דין הייתי שמח אם הייתם מקדישים כמה פוסטים למילים מעולם המשפט- חוק, צדק, עורך דין, בית משפט וכיוצ”ב”.
אז מילת היום היא –
מֻחַאמִי مُحَامِي וברבים מֻחַאמִין مُحَامِين – עורך דין
לשמיעה:
בספרותית כשהמילה אינה מיודעת: מֻחַאמִן مُحَامٍ
השורש הערבי ח.מ.י (גזרת ל”י) עוסק בהגנה ובחום:
* הפועל חַמַא حَمَى בבניין הראשון – הגן על-, שמר את-
* הפועל חַמִיַ حَمِيَ בבניין הראשון, במדוברת חִמִי, במשקל אחר – התחמם
* אַללָּה/רַבֶּנַא יִחְמִיכּ الله / ربّنا يحميك – שאללה ישמור/יגן עליך
* חַאמִי حامي (חַאמִן حامٍ, לא מיודע בספרותית) וברבים חֻמַאה حماة, בצורת הבינוני הפועל של הבניין – שומר, מגן; חם; חזק; חריף
* חֻמַאתֶ אלְוַטַן حماة الوطن – מגיני המולדת (כינוי מליצי לכוחות הביטחון בארצות ערב)
* הוסיף הקורא חיים גיא: בעזה קיים כוח של חמאס ששמו حماة الثّغور (חֻמַאתֶ אלתֻּ’ע’וּר), בעברית: מגיני הסְּפר
* חִמַאיֶה حماية, צורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – שמירה, הגנה; שימור
* חִמַאיֶתֶ אלְבִּיאַה حماية البيئة – הגנה/שמירה על הסביבה
* חִמַאאִ’יּ حمائيّ – הגנתי, של שמירה
* מַחְמִיּ محميّ, בצורת הבינוני הפעול של הבניין – מוגן, נמצאת בחסותו של מישהו
* מַחְמִיֶּה محميّة, בצורת הנקבה, כאן במעמד שם עצם – ארץ חסות; שמורת (טבע)
* הפועל חַמַּא حمّى בבניין השני – חימם; הסעיר; עשה אמבטיה/מקלחת ל-
* הפועל חַאמַא حامى בבניין השלישי, שאינו בשימוש בנטייה – הגן על-
* מֻחַאמַאה محاماة, שם הפעולה של הבניין – עריכת דין; מלאכתו של עורך הדין; סנגוריה; הגנה, חסות
* מֻחַאמי مُحَامِي, היא מילת היום, היא צורת הבינוני הפועל של הבניין
* הפועל הספרותי אִחְתַמַא احتمى בבניין השמיני – נשמר מ-, התגונן מפני-
* חֻמַּא حمّى – קדחת
* חַמְיַאן حميان, במדוברת – “מיוחם”, “חרמן”
* חַאמִיהַא חַרַאמִיהַא حاميها حراميها – לתת לחתול לשמור על השמנת (מיל’: השומר שלה הוא הגנב שלה)
* אֻצְ’רֹבֶּ אלְחַדִיד וּהֻוֶּ סַחֶ’ן/חַאמִי أضرب الحديد وهوّ سخن / حامي – הכה בברזל בעודו חם
מֻחאמִי אֶלדִּפַאע مُحَامِي الدّفاع הוא סנגור (מיל’: עורך הדין של ההגנה). אז איך נגיד קטגור? מחאמי אֶלְהֻג’וּם (עורך הדין של ההתקפה)?
ממש לא.
נעבור למילה אחרת, משורש אחר, בבניין אחר: מֻדַּעִי مُدَّعِي (מֻדַּעִן مُدَّعٍ) – תובע, קטגור
שני דברים נוספים לפני שניפרד:
מה הקשר בין הגנה לחום?
אין קשר. ישנם לא מעט שורשים בשפות השמיות, שהם מרובי משמעות.
ואפשר לראות שכדי להביע את שתי המשמעויות הנפרדות, הערבית משתמשת בבניין-פועַל נתון, הבניין הראשון, בשני משקלים שונים זה מזה.
שנית, השורש של היום, ח.מ.י, עוסק בחום, כשבעברית השורש המקביל לו הוא מגזרת הכפולים: ח.מ.ם.
המעניין הוא, שגם בערבית קיים השורש ח.מ.ם בענייני חימום, וזו הוכחה נוספת לתיאורית השורש הדו-עיצורי בשפות השמיות, בה עסקנו כאן לא פעם:
במקור, לפני אלפי שנים, השורשים היו בני שני עיצורים, וכאשר התחילו “להיגמר” השילובים (אך העולם “הצריך” אלפי מילים) נוספה אות שלישית. זה על רגל אחת…
תוספות הקוראים:
ורה כהן בסו:
דמה חאמי دمه حامي – כינוי לאדם עצבני, רגזן
נושא הקללות שהוא נושא בלתי נפרד מלימוד שפה כמו:
חמא תחרקכ حمى تحرقك (קדחת תשרוף אותך) לעזאזל איתך
יבעתלכ חמא يبعتلك حمى (ה’ ישלח לך קדחת) לעזאזל
שירה פריד אביבי:
כדאי להוסיף/לחדד שגם החם והחמות וגם עורך הדין נקראים כך כי הם מגנים או אמורים להגן על הכלה ועל מרשם, בהתאמה
גילה יונה:
1. أنكوي بالنار ولا تقعد حماتي بالدار – אשרף באש רק שחמותי לא תשב בבית
2. الحماية ما بتحب الكنة لو كانت حورية بالجنة – החמות אינה אוהבת את הכלה גם אם היא אחת מיפות העיניים (הבתולות) בגן עדן
3. إن كثر ضحك حماتك خاف على نفسك وحياتك – אם חמותך צוחקת הרבה חשוש לעצמך ולחייך
4. حظو من السما إللي بتحبو الحما – למי שחמותו אוהבת ואתו יש מזל משמיים
יובל ברגר:
בקיד חמאתה בצ’ראטה بقَيّد حماته بضراطه – מגביל את חמותו בנפיחותיו (נופח בבית בתקווה שעקב כך החמות לא תסתובב שם), עושה מעשה חסר תוחלת, שלא יעבוד
=-=-=-=
פינת: “האם ביקרתם פעם ב-?”
“חַמַאה (בערבית: حماة) היא עיר גדולה על גדות נהר העאסי ובירת מחוז חמאה בסוריה של ימינו. חמאה היא העיר החמישית בגודלה בסוריה אחרי חלב, דמשק, חומץ ולאד’קיה. אוכלוסיית העיר מונה כ-698,928 איש. חמאה היא מרכז חקלאי ותעשייתי חשוב במדינה.
[…]
הישוב הקדום ביותר התקיים במקום עוד מהתקופה הנאוליתית אך עיקר האזכורים מגיעים אלינו אודות יישוב גדול ומרכזי בתקופת התנ”ך, המוזכר בשם חֲמָת (לעיתים גם בתור חֲמָת צוֹבָא וחֲמָת רַבָּה).
במאה ה-18 לפנה”ס נכללה בתחום ממלכת קטנה. במאה ה-14 לפנה”ס היה שטחה מחולק בין קדש שליד נהר הארנת מדרום, תוניפ מצפון וקטנה ממזרח. בתחילת המאה ה-12 לפנה”ס היא הפכה להיות עיר חתית פורחת, ובתנ”ך היא נזכרת בתקופה זו כבירת מחוז וממלכה חיתית-ארמית, כאמור: ”וַיִּשְּמַע תֹּעִי מֶלֶךְ חֲמָת…” (שמואל ב’, ח’, ט’).
העיר נכבשה וסופחה לתחומי ממלכת ישראל המאוחדת בידי דוד המלך יחד עם כל ממלכות ארם, ובנו שלמה בנה בה ערי מסכנות (ערים מבוצרות הכוללות מחסני תבואה מלכותיים) כפי שכתוב בספר דברי הימים: ”וַיֵּלֶךְ שְּלֹמֹה חֲמָת צוֹבָא וַיֶּחֳזַק עָלֶיהָ וַיּבֶן… וְאֵת כָּל עָרֵי הַמִּסְכְּנוֹת אֲשֶּר בָּנָה בַּחֲמָת.” (דברי הימים ב’, ח’, ד’). […]” (ויקיפדיה)
בשפות הכנענית והארמית חמת’ פירושה מצודה.
צילום: Alain Pham
זה היה הפוסט ה- 1,989 שלנו.
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest