פורסם לראשונה ב- 26.7.20
מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה לבקשתו של ידידי הקורא Netanel Daniel, שכתב לנו:
“הוֹ אלְ-מֻעְתָצִם! وَا مُعْتَصِمَاهْ (וַא מֻעְתַצִמַאהְ, קריאה של מוסלמים לעזרה מאחיהם)
מסופר שהח’ליף העבאסי אלְ-מֻעְתָצִם בא לעזרתם של מוסלמים שהותקפו על ידי הביזנטים כאשר נודע לו שאישה מוסלמית שנפלה בשבי הביזנטים קראה وَا مُعْتَصِمَاهْ”.
אז מילת היום היא –
עִצְמַה عِصْمَة – חסינות מפני טעות וחטא
תזכורת: האות הערבית צאד ص נהגית כמו s גרונית-נחצית.
לפני שנתעמק בשורש, כמה מילים על מה שנתנאל שלח:
במבנה הדקדוקי הזה, שהוא ספרותי קלאסי, קיימת תופעה שנקראת:
וַא אֶלנֻּדְבַּה وَا النّدبة, דהיינו ה- ואו (שם האות בערבית) של העצב והצער.
ה- ואו באה עם אלף מאריכה אחריה, ואחרי השם בשמו נוקבים נוספות ואו ו- הא.
הצורה הנפוצה והמוכרת ביותר היא: וַא חַסְרַתַאה! وَا حسرتاه – אוי ואבוי, כמה נורא! כמה מצער! אללי!
=-=-=-=
היו לנו שני פוסטים על השורש בעבר הרחוק:
(1)
עַאצִמֶה/עַאצְמֶה عاصمة וברבים עַוַאצֶם عواصم – עיר בירה
השורש הערבי ע.צ.מ מפגין גיוון במשמעויות:
הפועל אִעְתַצַם اعتصم בבניין השמיני פירושו חיפש מחסה, סמך על-, אבל גם: דבק בדת. מכאן השם הפרטי של גבר: מֻעְתַצֶם معتصم (דבק בדת, באמונה), בצורת הבינוני הפועל של הפועל.
אִעְתִצַאם اعتصام – היא צורת שם הפעולה (מצדר), ופירושה דבקות דתית, אדיקות, אבל גם שביתת שֶבֶת, שכן פירוש פחות שימושי של הפועל הוא התאזר (בסבלנות). ככה זה כששובתים… בכל מקרה, בערבית המודרנית, התקשורתית, אעתצאם יופיע כשביתה (מקביל לעיצומים בעברית, וכן, כן, גם אִצְ’רַאבּ זה שביתה, אין סתירה).
עִצְמַה عصمة – מגן, מחסה, תום, טוהר, צניעות, וגם חסינות מפני טעות או חטא.
מצורה זו נגזר גם השם הפרטי (לגבר) עִצְמַת عصمت (זוכרים את עצמת עַבְּדֶ אלְמַגִיד عصمت عبد المجيد, שהיה שר החוץ המצרי בשנות השמונים ואח”כ מזכ”ל הליגה הערבית בשנות התשעים?).
מַעְצוּם معصوم – (צורת הבינוני הפעול של הבניין הראשון) היא המילה שאני אוהב יותר מכולן בשורש הזה, שכן פירושה: מחוסן/חסין מפני טעות או חטא, אדם שאינו יכול לחטוא. הנביא מוחמד, למשל, היה מעצום (בשיעה גם כל האִמַאמים כאלה).
באשר להשוואה לעברית, מתבקש שהשורש הערבי ע.צ.מ יופיע בשורש העברי המקביל, הקשור לעצמות, עצמים, עוצמה, עצום וכו’. אבל לא; המשמעות העברית של עצמות מתכתבת עם השורש הערבי עט’ם عظم, עם האות (עיצור) ט’ שהיא אחת מהשש שאינן קיימות בעברית.
ראינו בעבר, שהאות העברית הלא-הכי-נפוצה צד”י תופיע בערבית כצאד ص, שהיא מקבילתה הזהה, כ- צ’אד ض או כ- ט’א ظ, שלושתן נחציות, שתי האחרונות אינן קיימות בעברית.
ועם זאת, מילת היום מתכתבת היטב עם המילה עיצומים, שהם בעצם… שביתה.
=-=-=
(2)
אנו לקראת סופו של השבוע השני בו אנו עוסקים בשמות פרטיים, אבל כאלה פחות נפוצים ועם משמעות מעניינת.
היום נדבר על –
מֻעְתַצֶם معتصم – מבקש מחסה (אצל האל)
לצערי זהו אחד השמות הערביים שדוברי עברית הכי נוטים לעוות, בדיבור ובכתיבה (לצד מֻעְתַזּ, אַנַס, לואי [לֻאַי], תַ’אאֶר, וַאאֶל ועוד)
השורש הערבי הספרותי ע.צ.מ (שהמקביל לו בעברית ע.צ.מ מתכתב עם השורש הערבי ע.ט’.מ عظم), עוסק בעיקר בחיפוש מחסה או בחסינות מחטא. הרחבנו עליו בפוסט על עיר בירה, ולכן אלו עיקרי הדברים:
המילים העיקריות בשורש:
* הפועל הספרותית עַצַמַ عَصَمَ בבניין הראשון – שמר, חיסן את- מפני דברים רעים
* עִצַאם عِصام, בצורת שם הפעולה של הבניין השלישי, שאינו בשימוש – שם פרטי קדום מאוד לגבר, שפירושו: כל דבר המשמש לקשירה
* הפועל הספרותי אִעְתַצַם اعتصم בבניין השמיני, שמילת היום היא צורת הבינוני הפועל שלו – חיפש מחסה או מגן, סמך על; דבק בדת
* מֻעְתַצַם معتصَم, צורת הבינוני הפעול – מִבְצָר (לא שימושי)
* אִעְתִצַאם اعتصام, צורת שם הפעולה/מצדר של הפועל – שביתת-שבת, עיצומים (מאותו השורש!)
* עִצְמַה عصمة – מגן, מחסה; חסינות מפני טעות וחטא
* מַעְצוּם معصوم – אדם מחוסן מפני טעות או חטא, כמו הנביא מוחמד
* עַאצִמַה عاصمة וברבים עַוַאצֶם عواصم בצורת הבינוני הפועלת של הבניין הראשון – עיר בירה
כמה אנשים מפורסמים עם שם זה:
* אלמעתצם בִּאללָּה المعتصم بالله, “מבקש המחסה אצל האל”, כינויו של אַבּוּ אִסְחַאק מֻחַמַּד בֶּּן הַארוּנֶ אלרַּשִיד أبو اسحاق محمّد بن هارون الرّشيد, שהיה ח’ליף עבאסי במאה התשיעית, ומשמו עולה שאביו היה הח’ליף המפורסם הארון אלרשיד. אמו, מה לעשות, הייתה שפחה תורכיה.
* מעתצם סַאלֶם معتصم سالم, שחקן כדורגל מצרי
* אַלְאַמִיר (הנסיך) אלמעתצם בֶּן סְעוּד בֶּן עַבְּדֶ אלְעַזִיז אַאל סְעוּד الأمير المعتصم بن سعود بن عبد العزيز آل سعود, הבן ה- 54 (מתוך 115!!!) של מי שהיה מלך סעודיה בשנות החמישים והשישים
* אלמעתצםֶ באללה מֻעַמַּרֶ אלְקַדַּ’אפִיּ المعتصم بالله معمّر القذّافيّ, בנו הרביעי (מתוך שמונה) של מעמר אלקד’אפי, שהיה מנהיג לוב. נהרג בשנת 2011
התמונה: להמחשה…
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.
Subscribe
Login
0 Comments
Oldest