תורת המשפט המוסלמי

תורת המשפט המוסלמי
אִסלאם פעלים שמות עצם (מופשטים)Leave a Comment on תורת המשפט המוסלמי

תורת המשפט המוסלמי

תורת המשפט המוסלמי

מרחבא

שלום לכולם,

מילת היום מופיעה בזכותו של חברי עידן להב.

אז מילת היום היא –

אַלְפִקְהֶ אלְאִסְלַאמִיּ اَلْفِقْه ٱلْإِسْلَامِيّ – תורת המשפט המוסלמי, ההלכה המוסלמית

תזכורת: האות הערבית קאף ق נהגית בספרותית כ- k גרונית, לעיתים נהגית בנחציות (אות לועזית ש"תשקף" את הצליל טוב יותר: q), ברוב הכפרים כ- k רגילה, בערים כאלף ובקרב הבדואים – כגימל.

בזכותו של עידן התוודעתי לסרטון נוסף של הירושלמי אבו מחמוד.

אבל רגע! סקופ אדיר!
שנים אני מחפש את שמו של אבו מחמוד. שנים.
מדובר במשפיען רשת ירושלמי ממש מוכר, אבל הוא מופיע בכל מקום רק כ- אבו מחמוד, לא בדיוק השם הכי אינדיקטיבי בעולם.

במקרה, לפני מספר שבועות הוא פרסם שהוא מקיים אירוע לרגל שובו מהעלייה לרגל (ה- חַגּ') השנה.
בפרסום הרשמי נכתבו הדברים הבאים:

לרגל חזרתו מסעודיה לאחר קיום מצוות העלייה לרגל של ה- חַאגּ' עֹמַר סְלִימַאן אֶסְעֵיד
משפחת אסעיד תקבל את פני המברכים באולם אלזהרה באלעיזריה (במזרח ירושלים)

אז זהו; אבו מחמוד הוא עמר אסעיד, והוא כבר נושא את התואר חאג'. מזל טוב גם ממני…

=-=

הסרטון פורסם ב- 26.3.26 וכותרתו:

بخصوص موضوع الكلبه لوسي
الاشي صار زيادة عن حدو

בקשר לנושא הכלבה לוסי
הדבר עבר כל גבול

לפני שנעסוק בסרטון, הנושא ריתק אותי. אז וודאי תשמחו לדעת שכשרק מקלידים בערבית בגוגל "כלבה" ההשלמה האוטומטית הראשונה היא לוסי. מסתבר שהנושא היה בכותרות, אבל ממש! לוסי הייתה כלבה מגזע רועה גרמני.

בנוסף, חשוב לציין שהכלבים הם חיה טמאה באסלאם ואסור אפילו לגעת בהם.

הנה תקציר מ- 24.3.26 מחשבון פייסבוק:

Ramallah News – رام الله الإخباري

חדשות ראמאללה

لم تكن "لوسي" مجرد كلبة… بل كانت جزءًا من يوميات شاب من الخليل، رافقته لسنوات طويلة، وشاركت معه تفاصيل حياته لحظة بلحظة. من خلال مقاطع بسيطة نشرها، تعرّف عليها الآلاف، وأحبّوها كأنها واحدة منهم.
كبرت لوسي أمام أعين المتابعين، وكانت حاضرة في كل تفصيل صغير… ببراءتها، ووفائها، وبذلك الحضور الذي لا يُعوّض. لم تكن مجرد محتوى، بل روح حقيقية أحبّها الناس دون تكلّف.
اليوم، رحلت لوسي… ورحل معها جزء من تلك الحكاية. الحزن الذي ظهر على صاحبها لم يكن عابرًا، بل وجع فقدان رفيقة كانت أكثر من مجرد حيوان.
في زمنٍ قاسٍ، كانت لوسي تذكيرًا بسيطًا بمعنى الرحمة… ولعلّ إحسان صاحبها لها، ولكل مخلوق ضعيف، يكون شاهدًا له وسببًا في رحمةٍ أوسع وأبقى.

לוסי לא הייתה סתם כלבה, היא הייתה חלק מחיי היומיום של צעיר מחברון. היא ליוותה אותו שנים ארוכות והייתה חלק מחייו רגע אחר רגע. בזכות סרטונים פשוטים (קצרים) אותם פרסם הכירו אותה אלפים, והם אהבו אותה כאילו הייתה אחת מהם.
לוסי גדלה מול עיני העוקבים, והיא הייתה נוכחת בכל פרט קטן בזכות תמימותה, נאמנותה והנוכחות הזו שאין לה פיצוי (תחליף). היא לא הייתה רק תוכן, אלא נפש אמיתית שאנשים אהבו ללא העמדת פנים.
היום לוסי הלכה לעולמה, ואתה הלך לעולמו חלק מאותו סיפור. העצב שנגלה אצל הבעלים שלה לא היה חולף, אלא כאב על אובדן של חברה, שהייתה יותר מסתם חיה.
בזמנים קשים, לוסי הייתה תזכורת פשוטה למשמעות של המילה רחמים. מי ייתן שהחסד של הבעלים שלה כלפיה, וכלפי כל יצור חלש, יהיה עדוּת עבורו וסיבה/גורם/אמצעי לרחמים רחבים ונצחיים יותר.

(התרגום שלי. שָלֵו)

=-=

ועתה – לאבו מחמוד:

בסם אללה ואלצלאה ואלסלאם עלא רסול אללה,

אללה יסעד מסאכם ג'מיען.

באח'תצאר, פי מוצ'וע, צאר לה יומין שאע'ל אלדניא, מוצ'וע אלכלבה לוסי אללי מאתת.

יעני אנא ואללה מא כנת חאבב אחכי בהאלמוצ'וע בס אלאשי למא ביזיד ען חדה – ביקלב צ'דה וביבטל חלו וביציר מסח'רה.

טבען אול אשי רסאלתי לצאחב אלכלבה, אנא מא בערפש מין הו צאחב אלכלבה, בס אנא מתאכד אנכ אנת זעלאן וחזין, לאנה אי חדא בירבי כלב או עצפור או חצאן או אי אשי בתרביה ובתפקדה, בתזעל עליה. והדא אלאשי אחנא, יעני אקול לכ, אנא ואחד מן אלנאס, בערפכש, מתעאטף מעכ, אנכ אנת ענדכ כלבה ורביתהא ופקדתהא, ובערף אנכ רח תכון זעלאן.

בס רסאלתי מש אלכ. רסאלתי ללנאס, לאצחאב אלמג'מועאת, אללי קאעדה בתנזל, ושע'לתהא ועמלתהא צארת אלכלבה לוסי. יעני נקול אנה הדא אלח'בר אללי שאע'ל דולתנא. פש אשי תאני נחכי פיה. וע'יר היכ, אלנאס אללי באלתעליקאת, אללי קאעדה: "אללה ירחמכ, יא לוסי", ותנזל, חטוא, פי נאס חטוא אאיאת קראאן. "ואללה ירחמכ, יא לוסי".

יעני אנתו להאלדרג'ה הבאיל? טבען אלאשי בדוש ואחד שיח' יחכי פיה יעני, ולא יפתי פיה. יעני אנת אהבל תתרחם ע כלבה? חביבי, יעני אלואחד, כמאן מרה, בדוש האלשטארה והאלפקה אלאסלאמי נחכי פיה. כיף תתרחם ע כלבה יעני? ולא עלא חיואן, בע'ץ' אלנט'ר. עמרכ סמעת ען אשי זי היכ? בס הדא דליל אנכ ג'אהל, ולמא בתנזל אשי זי היכ האד דליל עלא ג'הלכ!

אללה ירצ'א עליכ, אנת ואיאה, יעני אלאשי זאד ען חדה! כלבה מאתת, בע'ץ' אלנט'ר כאן צאחבהא ומרביהא, מעלמהא. מליון כלבה, עאדי, מתעלמין ומרבין נפס אלתרבאיה וביפהמוא. אנת בתג'יב כלבה ובתרביהא ובתציר תחכי מעהא, עאדי. אלאשי אללי שפתוה אשי עאדי.

כמאן מרה: אנא מתעאטף מע צאחב אלכלבה ובערף אנה זעלאן. הדי אלרסאאל ללנאס אללי קאעדה בתנזל אלבוסתאת, ומג'מועת ראמ אללה ומג'מועת אלח'ליל ומג'מועת נאבלס ומג'מועת אלקדס ומג'מועת-, שו פי, יא עמי? פש ענדכם אח'באר תאניה? אנחלת כל משאכלנא באלבלד, אלחמד ללה רב אלעאלמין! אלאקצא אנפתח ואלבלד אנפתחת, ואלצ'פה בח'יר מיה באלמיה, ואלחרב ח'לצת, ואלעאלם מש ג'ועאנה ולא עאלם מחשורה ולא חדא-, מיה מיה וצ'ענא! צ'ל תחכוא בכלבה, מאתת. תערפוא, נתצ'אמן מעהא.

ביג'י לכ ואחד, תאפה, ביקול לכ: "מאהו אלכלאב ענדהם ופאה אכתר מן אלבשר". יא אח'י, האי משכלתכ, אד'א אנת כל צחאבכ המל וח'אנוכ, שו אסוי לכ? אלבשר ענדהא ופאה כמאן. שופ לכ צאחב כויס, עאדי. אד'א אנת כל אצחאבכ המל, מא לקית לכש צאחב ופי, האי משכלתכ. ליטלע לכ ואחד ולא ואחדה הלק. "מאהם אופא מן אלבני אאדמין!". האי משכלתכם. ואללה אלעט'ים, אלאשי צאר מסח'רה! מקלב ע אלמג'מועאת וע אלצפחאת וע אלתעליקאת. אלאשי מסח'רה!

ענא מת'ל ביקול: ג'חא מאת – אעמל לה עזא עלא קדה. כלבה מאתת! נהינא! תעמלוש מנהא קצה, ואללי יטלע אלתרנד ירכב אלתרנד וח'לץ.

שו מא לכם, יא עמי? חסבי אללה ונעם אלוכיל, אלנאס בטלת תסתחי, ולא תפהם!

אלסלאם עליכם ורחמת אללה.

بسم الله والصّلاة والسّلام على رسول الله،
الله يسعد مساكم جميعًا.
باختصار، في موضوع، صار له يومين شاغل الدّنيا، موضوع الكلبة لوسي اللي ماتت.
يعني أنا والله ما كنت حابب أحكي بهالموضوع بس الاشي لمّا بيزيد عن حدّه – بيقلب ضدّه وبيبطّل حلو وبيصير مسخرة.
طبعًا أوّل اشي رسالتي لصاحب الكلبة، أنا ما بعرفش مين هو صاحب الكلبة، بس أنا متأكّد إنّك انت زعلان وحزين، لأنّه أيّ حدا بيربّي كلب أو عصفور أو حصان أو أيّ اشي بتربّيه وبتفقده، بتزعل عليه. وهدا الاشي احنا، يعني أقول لك، أنا واحد من النّاس، بعرفكش، متعاطف معك، إنّك انت عندك كلبة وربّيتها وفقدتها، وبعرف إنّك رح تكون زعلان.
بس رسالتي مش الك. رسالتي للنّاس، لأصحاب المجموعات، اللي قاعدة بتنزّل، وشغلتها وعملتها صارت الكلبة لوسي. يعني نقول إنّه هدا الخبر اللي شاغل دولتنا. فش اشي تاني نحكي فيه. وغير هيك، النّاس اللي بالتّعليقات، اللي قاعدة: "الله يرحمك، يا لوسي"، وتنزّل، حطّوا، في ناس حطّوا آيات قرآن. "والله يرحمك، يا لوسي".
يعني انتو لهالدّرجة هبايل؟ طبعًا الاشي بدّوش واحد شيخ يحكي فيه يعني، ولا يفتي فيه. يعني انت أهبل تترحّم ع كلبة؟ حبيبي، يعني الواحد، كمان مرّة، بدّوش هالشّطارة وهالفقه الإسلامي نحكي فيه. كيف تترحّم ع كلبة يعني؟ ولّا على حيوان، بغضّ النّظر. عمرك سمعت عن اشي زيّ هيك؟ بس هدا دليل إنّك جاهل، ولمّا بتنزّل اشي زيّ هيك هاد دليل على جهلك!
الله يرضى عليك، انت وايّاه، يعني الاشي زاد عن حدّه! كلبة ماتت، بغضّ النّظر كان صاحبها ومربّيها، معلّمها. مليون كلبة، عادي، متعلّمين ومربّين نفس التّرباية وبيفهموا. انت بتجيب كلبة وبتربّيها وبتصير تحكي معها، عادي. الاشي اللي شفتوه اشي عادي.
كمان مرّة: أنا متعاطف مع صاحب الكلبة وبعرف إنّه زعلان. هدي الرّسائل للنّاس اللي قاعدة بتنزّل البوستات، ومجموعة رام الله ومجموعة الخليل ومجموعة نابلس ومجموعة القدس ومجموعة-، شو في، يا عمّي؟ فش عندكم أخبار تانية؟ انحلّت كلّ مشاكلنا بالبلد، الحمد لله ربّ العالمين! الأقصى انفتح والبلد انفتحت، والضّفّة بخير ميّة بالميّة، والحرب خلّصت، والعالم مش جوعانة ولا عالم محشورة ولا حدا-، مية مية وضعنا! ضلّ تحكوا بكلبة، ماتت. تعرفوا، نتضامن معها.
بيجي لك واحد، تافه، بيقول لك: "ماهو الكلاب عندهم وفاة أكتر من البشر". يا أخي، هاي مشكلتك، إذا انت كلّ صحابك همل وخانوك، شو أسوّي لك؟ البشر عندها وفاة كمان. شوف لك صاحب كويس، عادي. إذا انت كلّ اصحابك همل، ما لقيت لكش صاحب وفيّ، هاي مشكلتك. ليطلع لك واحد ولا واحدة هلق. "ماهم أوفى من البني آدمين!". هاي مشكلتكم. والله العظيم، الاشي صار مسخرة! مقلب ع المجموعات وع الصّفحات وع التّعليقات. الاشي مسخرة!
عنّا مثل بيقول: جحا مات – اعمل له عزا على قدّه. كلبة ماتت! نهّينا! تعملوش منها قصّة، واللي يطلع الترند يركب الترند وخلص.
شو ما لكم، يا عمّي؟ حسبي الله ونعم الوكيل، النّاس بطّلت تستحي، ولا تفهم!
السّلام عليكم ورحمة الله.

בשם האל, התפילה והשלום על שליח האל,
ערב טוב לכולם.
בקיצור, יש נושא שכבר יומיים מעסיק את העולם, נושא הכלבה לוסי שמתה.
בחיי, אני לא רציתי לדבר על הנושא הזה, אבל כשמשהו עובר את הגבול הוא מעורר אנטגוניזם, הוא מפסיק להיות יפה והופך למושא ללעג / לבדיחה.
קודם כל, המסר שלי לבעלים של הכלבה-, אני לא יודע מי הוא הבעלים, אבל אני משוכנע שאתה עצוב ונסער, כי כל מי שמגדל כלב או ציפור או סוס, או כל דבר שאתה מגדל ואז אתה מאבד אותו (הוא מת), אתה מתעצב עליו. ואני אומר לך, אני אחד האנשים, אני לא מכיר אותך, אך אני מזדהה אתך, כי יש לך כלבה שגידלת ואיבדת, ואני יודע שתהיה עצוב.
אבל המסר שלי הוא לא אליך. המסר שלי הוא לאנשים, לבעלי הקבוצות (ברשתות החברתיות ובווטסאפ), שמפרסמים, וכל העיסוק שלהם הוא הכלבה לוסי. אפשר לומר שהידיעה הזו היא זו שמעסיקה את המדינה שלנו. אין דבר אחר לדבר עליו. וחוץ מזה, יש אנשים שכותבים בתגובות: "אללה יִרְחַמֶכּ (אלוהים ירחם עליך), לוסי", ומפרסמים, יש אנשים שכותבים פסוקים מהקוראן. "אללה ירחמכ, לוסי".
כלומר אתם עד כדי כך טיפשים? הדבר לא מצריך איזה שיח' שידבר עליו או שיפסוק בעניינו. כלומר אתה עד כדי כך טיפש להגיד "אללה ירחם-" על כלבה? יקירי, שוב, האדם לא צריך עד כדי כך חוכמה או הבנה בתורת המשפט המוסלמי. איך אתה אומר "אללה ירחם-" על כלבה? או על כל חיה שהיא? שמעת בחיים שלך דבר כזה? זו רק הוכחה שאתה בור, וכשאתה מפרסם דבר כזה זו הוכחה לבורות שלך!
שתהיה בריא, אתה והוא, אבל העניין עבר כל גבול! כלבה מתה, בלי קשר לכך שהוא היה הבעלים שלה והוא גידל אותה ואילף אותה. יש מיליון כלבות, זה רגיל, (יש עוד) מלומדים (התכוונן להגיד מאלפים) ומגדלים באותו אופן, והם מבינים. אתה מביא כלבה ומגדל אותה, מתחיל לדבר אתה, זה רגיל. מה שראיתם זה דבר רגיל.
אומר שוב: אני מזדהה עם בעל הכלבה ויודע שהוא עצוב. המסרים האלה הם לאנשים שמפרסמים פוסטים, וקבוצת ראמאללה, קבוצת חברון, קבוצת שכם, קבוצת ירושלים וקבוצת-, מה קרה, בנאדם? אין לכם עוד חדשות? נפתרו כל הבעיות שלנו בארץ, השבח לאל ריבון העולמים! הר הבית נפתח, הארץ נפתחה, הגדה במצב מצוין, המלחמה נגמרה, אין אנשים רעבים או אנשים לחוצים ואיש לא-, המצב שלנו מצוין! כל מה שנשאר זה לדבר על כלבה, שמתה. אתם יודעים, בואו נביע הזדהות אתה.
בא לך מישהו, איזה אפס, שאומר לך: "התמותה של הכלבים גבוהה משל בני האדם". אחי, זו בעיה שלך, אם כל החברים שלך אפסים והם בגדו בך, מה אני יכול לעשות לך? גם אצל בני אדם יש תמותה. לך תמצא לך חבר טוב, רגיל. אם כל החברים שלך אפסים, לא מצאת לך חבר נאמן, זו בעיה שלך. אולי יבוא לך מישהו או מישהי עכשיו. "הם נאמנים יותר מבני האדם!" זו בעיה שלכם. בחיי, העניין הפך למושא ללעג! (סוג של) מתיחה בקבוצות, בדפים ובתגובות. הדבר הוא מושא ללעג!
יש לנו פתגם שאומר: ג'וחא (דמות שמסמלת אדם טיפש או פשוט) מת – ארגן לו בית אבלים לפי מידתו. כלבה מתה! גמרנו עם זה! אל תעשו מזה סיפור, ומי שרוכב על טרנד כשהוא יוצא (שיעשה זאת), וזהו.
מה קורה לכם, בנאדם? אלוהים אדירים! והאנשים הפסיקו להתבייש, והם לא מבינים!
שלום עליכם ורחמי האל.

(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)

https://www.tiktok.com/@kopr…/video/7621584865460309268…

=-=-=-=-=-=

השורש הערבי הספרותי פ.ק.ה עוסק בהבנה וידענות, ומכאן בבקיאות בהלכה האסלאמית:

* הפועל פַקִהַ فَقِهَ בבניין הראשון או תַפַקַּהַ تفقّه בחמישי – הבין, תפס את- (בהבנה)
* הפועל פַקֻהַ فَقُهَ גם בבניין הראשון אך במשקל אחר – נעשה מלומד וידען; נעשה בקי בהלכה
* הפועל פַקַּהַ فقّه בבניין השני – לימד את- הלכה, הפך את- ללמדן ובקי בענייני הלכה; הקנה דעת
* הפועל פַאקַהַ فاقَه בבניין השלישי – התחרה עם- בידע או בהלכה
* הפועל אַפְקַהַ أفقه בבניין הרביעי – הסביר, לימד
* פַקִיה فقيه וברבים פֻקַהַאא فقهاء, גם פַקִה ביחיד فَقِه – מלומד, ידען, נבון, חכם; משפטן; בקי בהלכה האסלאמית ובתורת המשפט
* פִקִי فقي – מלמד בגרסה המוסלמת של ה"חדר"
* פִקְה فقْه – ידיעה מעמיקה, חוכמה, הבנה; חוקים, משפט
* פִקְהִיּ فقهيّ – משפטי, הלכתי
* פִקְהֶ אללֻּעַ'ה فقه اللّغة – בלשנות (אחת הדרכים לומר)

הקורא עמית סולומון הזכיר לי ששכחת להגיד מילה על:

אַלשַּרִיעַה اَلشَّرِيعَة: החוק האלוהי, ההלכה המוסלמית, חוקי האסלאם

ואז הקורא בר גרינברג הוסיף:
מדובר במונחים קרובים אך שונים.
ה- שריעה היא החוק האלוהי כפי שהוא מופיע בקוראן ובסֻנַּה.
ה- פקה הוא הפרשנות וההבנה האנושית של הטקסטים הללו.

התמונה: AmirHadi Manavi

זה היה הפוסט ה- 3,186 שלנו.

שיהיה יום נהדר ושבת שלום,

שלו

מיזם ערביט הוא זוכה פרס "קרן שרוני" לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

0 0 הצבעות
Article Rating
הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
guest
0 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
Back To Top
0
נשמח לתגובה שלך.x