גיס חמישי

גיס חמישי
ביטויים ופתגמים פעלים שמות עצם (מופשטים)Leave a Comment on גיס חמישי

גיס חמישי

גיס חמישי

פורסם לראשונה ב- 12.5.22

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה שכן הזכיר אותה יקיר הדף אבו מחמוד בעוד אחד מסרטוניו…
אז מילת היום היא –
טַאבּוּר חַ’אמֶס طَابُور خَامس – גיס חמישי
“גיִס חמישי הוא כינוי לכוחות חתרניים חשאיים הפועלים בגוף מסוים, מתוך מטרה לערער את חוסנו של אותו הגוף ולסייע לכוחות המתנגדים לו מבחוץ”. (ויקיפדיה)
קיבלתי סרטון מ- 18.4.22, בו אבו מחמוד מצולם בהר הבית וצועק על שיח’ מכובד. אבו מחמוד היה עצבני מאוד ולא הפסיק לצעוק: “אתה שקרן!”
אני מודה; נדרכתי ונלחצתי. זה לא היה סרטון מטעמו של אבו מחמוד, זה היה סרטון עליו, ותוך דקות הרשת כולה (בערבית) רעשה וגעשה, שאחד המוראביטון צעק על המופתי של ירושלים, שיח’ מוחמד חסין.
עברו עלי שעות קשות. מה זה צריך להיות? מה אבו מחמוד עושה לעצמו? אם הוא יסתבך הוא יפסיק לספק לנו חומרים איכותיים!
אז נכנסתי לדף שלו ומצאתי את הדבר הבא:
הוא פרסם סרטון הסבר בדף שלו, לו הוסיף את הכותרת:
רסאלה לאצחאב אלפתנה ואלטאבור אלח’אמס
رساله لاصحاب الفتنه والطابور الخامس ..
מסר לאנשים שמעודדים מלחמת אחים ולגיס החמישי…
=-=
הסרטון אינו מבית היוצר שלו, כי אם של ידידו-קרובו:
nawaf_al.salaymh
نواف أبو أسامة السلايمة القدس
נואף אבו אסאמה אלסלאימה, אלקדס (ירושלים)
לנואף הזה יש כמה חשבונות טיקטוק.
בסרטון עצמו כתוב:
רסאלת תוצ’יח למא חצל פי סאחאת אלמסג’ד אלאקצא אלמבארכ.
אלמשאיח’ ואלמראבטון ג’סד ואחד.
رسالة توضيح لما حصل في ساحات المسجد الأقصى المبارك.
المشايخ والمرابطون جسد واحد.
מסר הבהרה למה שקרה ברחבות הר הבית המבורך.
השיח’ים והמוראביטון הם גוף אחד.
=-=
אני מקווה ומאמין שכבר אין צורך להסביר כאן מי הם ומה הם המוראביטון.
לשון הסרטון:
בסם אללה, אלסלאם עליכם ורחמת אללה וברכאתה. אללה יסעד מסאכם ג’מיען.
אול אשי, אח’וכם אבו מחמוד, הד’א אלפידיו בחכי באסמי ובאסם ח’אלי נואף.
קד מא אג’אנא תלפונאת, וסאלונא שו פי בינכם ובין אלשיח’. אנא חאבב אוצ’ח, יא עמי, בהד’א אלפידיו שע’לה ואחדה: אלאשי אללי צאר אליום באלמסג’ד אלאקצא, למא חכית “אנת כד’אב”, מא כאן אלמשכלה ביני ובין אלשיח’ מחמד חסין. ח’לי כל אלנאס תפהם, ואלטאבור אלח’אמס ואלעאלם, אצחאב אלפתנה, לאזם יערפוא. אלכל מאסכ אלפידיו בדה יעמל פתנה, ואלטאבור אלח’אמס מן אלצבח שע’אל, נסיוא איש צאר באלאקצא ונסיוא איש צאר באלמראבטין, ומאסכין אלפידיו מן מג’מועה למג’מועה ובדהם בס יח’לקוא פתנה באלבלד.
אחנא, חבית בס אוצ’ח כלמתין: אלאשי מא כאן בינא ובין אלמפתי. אלאשי כאן בינא ובין שאב ואקף ג’מב אלמפתי. ואללי כאנוא ואקפין ביערפוא. ואהאלינא רנוא עלינא וסאלונא, וחכינא להם אנה אלאשי מש מע אלמפתי. ואהל אלסואחרה כמאן, קלנא להם אנה אלאשי מא כאן בינא ובין אלמפתי, ואלמפתי ביערף אנה אלאשי מא כאן בינא ובינה. אלסחיג’ה, אלטאבור אלח’אמס, אללי קצוא אלפידיו, וצחאב אלפתנה, אללי חאבין יח’לקוא פתנה, אללה לא יסעד לכו אלמסא וין מא דרתו וג’הכם, בדכם תדירוא אלבוצלה ותחרפוהא ען אללי צאר באלמסג’ד אלאקצא ותעמלוא אלפתנה ותחטונא אחנא בוז מדפע. מא פשרתו. אנתו וע’ירכם. אחנא חבינא נוצ’ח לכל אלנאס הד’א אלפידיו, ונקול ללטאבור אלח’אמס אקעדוא עאקלין, ובדאל מא תעמלוא פיהא שרפא ותעמלוא פיהא וטניה, אנזלוא צלוא באלאקצא, בדנאש מנכם אשי, בס אנזלוא וצלוא באלאקצא. ובאלנסבה אלנא חכינא כלמתין ובנתראג’עש ענהם. אחנא קלנא אלמשאיח’ מא נזלוש ומא כאנוש, ולהלק בקול: משאיח’ אלאקצא מא כאנוש ולא כאנוא מתואג’דין. אמא אלמשכלה ואלכלאם אללי צאר מא כאן מוג’ה למחמד חסין. ואלע’לט מא כאן, אלמפתי מחמד חסין, כאן לשאב, ואלמשכלה אנחלת, חתא מע אלשאב, אנחלת, וקעדנא באלמכתב ענד מחמד חסין, חבינא נוצ’ח באלפידיו הד’א בס ללטאבור אלח’אמס וללמרתזקה וללי חאבין יעמלוא פתנה באלבלד. ואללה יסעד מסאכם ג’מיען.
– אנת ח’אלי אבו מחמוד, מע אחתראמי אלכ, אללה יסעד מסאכ ומסא אבו אסאמה ומסא אבו עלי ומסא אלשבאב כלהא. אנת למא דח’לת ע אלמכתב ענד מחמד חסין וכאנוא קאעדין באג’תמאע תקריבן 20 שיח’ מן אלמסג’ד אלאקצא
– עאתבנאהם! עאתבת אלמשאיח’ כלהא אליום באלאקצא, כאנוא באג’תמאע, וקלת להם: אנתו ליש מא כנתו מתואג’דין מן אלצבח? ופי ענדי פידיו באלאשי הד’א. וכאנוא כל משאיח’, ומש בס מחמד חסין, וקלנא להם: אנתו לאזם תכונוא אול נאס מתואג’דין באלאקצא
– בדכ תנזלה אלפידיו?
– לא. מש, ואללה מש אנזלה, אמר קדאם לקדאם, אלפידיו, מוג’וד, בס מא כאן פי משכלה, כאן פי עתאב בין ולד ובין כבאר (נקטע)
بسم الله، السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته. الله يسعد مساكم جميعًا.
أوّل اشي، أخوكم أبو محمود، هذا الفيديو بحكي باسمي وباسم خالي نوّاف.
قد ما أجانا تلفونات، وسألونا شو في بينكم وبين الشّيخ. أنا حابب أوضّح، يا عمّي، بهذا الفيديو شغلة واحدة: الإشي اللّي صار اليوم بالمسجد الأقصى، لمّا حكيت “انت كذّاب”، ما كان المشكلة بيني وبين الشّيخ محمّد حسين. خلّي كلّ النّاس تفهم، والطّابور الخامس والعالم، أصحاب الفتنة، لازم يعرفوا. الكلّ ماسك الفيديو بدّه يعمل فتنة، والطّابور الخامس من الصّبح شغّال، نسيوا إيش صار بالأقصى ونسيوا إيش صار بالمرابطين، وماسكين الفيديو من مجموعة لمجموعة وبدّهم بس يخلقوا فتنة بالبلد.
احنا، حبّيت بس أوضّح كلمتين: الإشي ما كان بينّا وبين المفتي. الإشي كان بينّا وبين شابّ واقف جمب المفتي. واللّي كانوا واقفين بيعرفوا. وأهالينا رنّوا علينا وسألونا، وحكينا لهم إنّه الإشي مش مع المفتي. وأهل السّواحرة كمان، قلنا لهم إنّه الإشي ما كان بينّا وبين المفتي، والمفتي بيعرف إنّه الإشي ما كان بينّا وبينه. السّحّيجة، الطّابور الخامس، اللّي قصّوا الفيديو، وصحاب الفتنة، اللّي حابّين يخلقوا فتنة، الله لا يسعد لكو المسا وين ما درتو وجهكم، بدّكم تديروا البوصلة وتحرفوها عن اللّي صار بالمسجد الأقصى وتعملوا الفتنة وتحطّونا احنا بوز مدفع. ما فشرتو. انتو وغيركم. احنا حبّينا نوضّح لكلّ النّاس هذا الفيديو، ونقول للطّابور الخامس اقعدوا عاقلين، وبدال ما تعملوا فيها شرفا وتعملوا فيها وطنيّة، انزلوا صلّوا بالأقصى، بدّناش منكم إشي، بس انزلوا وصلّوا بالأقصى. وبالنّسبة النا حكينا كلمتين وبنتراجعش عنهم. احنا قلنا المشايخ ما نزلوش وما كانوش، ولهلّق بقول: مشايخ الأقصى ما كانوش ولا كانوا متواجدين. أمّا المشكلة والكلام اللّي صار ما كان موجّه لمحمّد حسين. والغلط ما كان، المفتي محمّد حسين، كان لشابّ، والمشكلة انحلّت، حتّى مع الشّابّ، انحلّت، وقعدنا بالمكتب عند محمّد حسين، حبّينا نوضّح بالفيديو هذا بس للطّابور الخامس وللمرتزقة وللّي حابّين يعملوا فتنة بالبلد. والله يسعد مساكم جميعًا.
– انت خالي أبو محمود، مع احترامي الك، الله يسعد مساك ومسا أبو أسامة ومسا أبو علي ومسا الشّباب كلّها. انت لمّا دخلت ع المكتب عند محمّد حسين وكانوا قاعدين باجتماع تقريبًا ٢٠ شيخ من المسجد الأقصى
– عاتبناهم! عاتبت المشايخ كلّها اليوم بالأقصى، كانوا باجتماع، وقلت لهم: انتو ليش ما كنتو متواجدين من الصّبح؟ وفي عندي فيديو بالإشي هذا. وكانوا كلّ مشايخ-، ومش بس محمّد حسين، وقلنا لهم: انتو لازم تكونوا أوّل ناس متواجدين بالأقصى
– بدّك تنزّله الفيديو؟
– لا. مش، والله مش أنزّله، أمر قدّام لقدّام، الفيديو، موجود، بس ما كان في مشكلة، كان في عتاب بين ولد وبين كبار (انقطع)
בשם אללה, שלום עליכם, רחמי האל וברכותיו. ערב טוב לכולם.
קודם כל, (אני) אח שלכם אבו מחמוד, בסרטון הזה אני מדבר בשמי ובשם דודי נואף.
קיבלנו כבר הרבה טלפונים, ושאלו אותנו מה קרה בינינו ובין השיח’. אני רוצה להבהיר בסרטון הזה עניין אחד: מה שקרה היום בהר הבית, כשאמרתי “אתה שקרן”, לא נבע מבעיה ביני ובין שיח’ מוחמד חסין. שכל האנשים יבינו זאת, וגם הגיס החמישי ואלו שמעודדים מלחמת אחים, ידעו זאת. כל מי ששומר את הסרטון רוצה לעורר מלחמת אחים, והגיס החמישי פעיל מהבוקר, הם שכחו מה קרה בהר הבית ושכחו מה קרה עם המוראביטון, והם מעבירים את הסרטון מקבוצה לקבוצה והם רוצים לפתוח מלחמת אחים בארץ.
אני רוצה להבהיר משהו: העניין לא היה בינינו ובין המופתי. העניין היה בינינו ובין בחור שעמד ליד המופתי. מי שהיה שם יודע. והמשפחות שלנו התקשרו ושאלו אותנו, ואמרנו להם שהעניין לא קשור למופתי. גם אמרנו לבנֵי (הישוב/השבט ערב) אלסואחרה שהעניין לא היה בינינו ובין המופתי*, והמופתי יודע שהעניין לא היה בינינו ובינו. מלחכי הפנכה, הגיס החמישי, אלו שחתכו את הסרטון (המקורי, המלא), מעודדי מלחמת האחים, שרוצים לפתוח במלחמת אחים – שיהיה לכם ערב לא טוב באשר תפנו. אתם רוצים לסובב את המצפן ולעוות את מה שקרה בהר הבית, לעורר מלחמת אחים ולשים אותנו מול לוע התותח (מיל’: להפוך אותנו ללוע של תותח). לא הגזמתם. אתם וזולתכם. רצינו להבהיר לכל האנשים מה קרה בסרטון הזה, ולהגיד לגיס החמישי שיהיו הגיוניים, ובמקום לשחק אותה מכובדים ולשחק אותה לאומיים, לכו להתפלל בהר הבית, אנו לא רוצים מכם דבר, רק שתלכו להתפלל בהר הבית. באשר אלינו, אנו אמרנו כמה מילים שלא נחזור בנו מהן. אנו אמרנו שהשיח’ים לא הגיעו ולא נכחו, ואנו עדיין אומרים: השיח’ים של אלאקצא לא היו ולא נכחו. אבל הבעיה והדברים שנאמרו לא היו מופנים למופתי מוחמד חסין. הם הופנו לבחור אחד, והבעיה נפתרה, גם עם הבחור, נפתרה, וישבנו במשרד אצל מוחמד חסין, רק רצינו להבהיר בסרטון הזה לגיס החמישי ולשכירי החרב שרוצים לפתוח במלחמת אחים בארץ. שיהיה ערב טוב לכולם.
– (הצלם): אתה דוד שלי אבו מחמוד, אני רוחש לך כבוד, ערב טוב לך, לאבו אסאמה (הוא נואף) ולאבו עלי, וערב טוב לכל האנשים. כשנכנסת למשרד של מוחמד חסין, נכחו שם בפגישה בערך 20 שיח’ים מהר הבית
– גיניתי אותם! גיניתי את השיח’ים כולם היום בהר הבית, הם היו בפגישה, ואמרתי להם: “למה לא הגעתם מהבוקר?” יש לי סרטון שמוכיח זאת. היו כל השיח’ים, לא רק מוחמד חסין, ואמרנו להם: אתם צריכים להיות האנשים הראשונים בהר הבית
– אתה מתכוון לפרסם את הסרטון הזה?
– לא, בחיי (פה הסרטון נקטע בדף של אבו מחמוד, אך ממשיך עוד כמה שניות בטיקטוק של נואף), אני לא אפרסם אותו, זה עניין לעתיד**, הסרטון נמצא, אבל לא הייתה בעיה, היה גינוי בין ילד (מצביע על עצמו) ובין בכירי (כאן נקטע הסרטון גם בטיקטוק, בשל הגבלת אורך של 3 דקות)
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
* הסקתי מהמשפט הזה שהמופתי הוא בן השבט, ואכן מחיפוש מהיר ברשת הדבר מאושר.
** את הביטוי “אמר קדאם לקדאם” לא הכרתי, ותרגמתי אותו לפי תחושה. מי שמכיר ויכול לעזור – מוזמן לעשות זאת…
=-=-=-=
השורש הערבי הספרותי ט.ב.ר עוסק במספר מונחים צבאיים (בעיקרם):
* הפועל הספרותי טַבַּרַ طَبَرَ בבניין הרשאון – הסתתר; קפץ
* טַאבּוּר طَابُور וברבים טַוַאבִּיר طَوابير – גַּיִס; טור, טור צבאי, שורה; אימון, תרגול; מִסְדָּר; תור; ציבור, קהל; שמו הערבי של הר תבור
* טַאבּוּרֶ אלִאנְתִטַ’אר طَابُور الانتظار – המתנה בתור (מיל’: תור ההמתנה)
* טַאבּוּרֶ אלְמַרְצַ’א طَابُور المرضى – מסדר חולים
* טַאבּוּר תַשְחִ’יצ طَابُور تشخيص – מסדר זיהוי
* טַאבּוּר סַיַּארַאת طَابُور سيّارات – טור של מכוניות
* טַאבּוּר צַבַּאח/צַבַּאחִיּ طَابُور صباح/صباحيّ – מִסדר בוקר (גם בבתי ספר)
* טַאבּוּר מֻדַרַּע طَابُور مدرّع – טור משוריין (של טנקים)
* טַבַּּר طَبَر – קרדום קרב, גרזן
טאבור היא מבין המילים שאני תמיד “מזהיר” את התלמידים שלי מהן, שכן כולן מודרניות ולכולן יש כמה פירושים שונים זה מזה, שכולם יכולים להופיע בהקשר מודרני נתון, ולכן צריך להיזהר מאוד בבחירת מילת התרגום.
זו הרשימה המילים המלאה שלי, והיא גדלה כל הזמן:
אִשַארַה (סימן, רמז, הצבעה, קשר רדיו, רמזור)
גִ’הַאז (מכשיר, מנגנון ביטחוני)
חַ’לַּא (גרם, השאיר, אִפשר)
חַבֶּّה (גלולה, פצעון, כדור/קליע של כלי ירייה)
טַאבּוּר (תור, טוּר, מסדר, גַּיִס)
מֻקַאטַעַה (חרם, מִתְחָם)
סִלַאח (נשק, חַיִל)
עַלַּק (קָשַר, תלה, נתן פרשנות, כתב תגובה, היה תקוע, לא עבד)
עַמַלִיַּה (פעולה, פיגוע, ניתוח רפואי)
פַרְד (פרט בודד, אקדח)
פִרְקַה (להקה, תזמורת, דיביזיה/אוגדה צבאית)
האיור: עטיפה של ספר שיצא בהוצאה עצמאית בשם THE FIFTH COLUMN שמבוסס על ההצגה של ארנס המינגווי.
זה היה הפוסט ה- 1,711 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x