הכיוון שמנגד

הכיוון שמנגד
פעלים שמות תוארLeave a Comment on הכיוון שמנגד

הכיוון שמנגד

הכיוון שמנגד

פורסם ב- 13.10.22

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
אַלִאתִּגַ’אהֶ אלְמֻעַאכֶּס الِاتِّجَاه الْمُعَاكِس – הכיוון שמנגד
יהושע שלח לי סרטון של אדם בשם עבד אלג’ליל אלסעיד.
בטוויטר שלו הוא כותב על עצמו:
صانع محتوى سياسي | كاتب مقال | مدير المركز الإسكيندينافي الخليجي للدراسات
יוצר תוכן פוליטי | כותב מאמר(ים) | מנהל המרכז הסקנדינבי-המפרצי למחקרים
הוא גר בשוודיה.
בסקירה מ- 17.8.22 באתר האנציקלופדי “אלמחיט” (“האוקיינוס”) שכותרתה: “מי הוא עבד אלג’ליל אלסעיד” עולים הפרטים הבאים:
אלסעיד עורר רעש תקשורתי לאחר שהפך ממופתי ואיש דת לאיש תקשורת, והוא אף הופיע בתמונה לצד אביחי אדרעי, דובר צה”ל בערבית, מקרה שהיה בחזקת “הקש ששבר את גב הגמל” בעולם הערבי.
אלסעיד נולד ב- 85′ בעיר חלב בסוריה. ב- 2012 הוא התפטר ממשרד המופתי של סוריה, אחמד בדר אלדין חסון, שם שימש כראש לשכת ההסברה. משרד המופתי, מצידו, הודיע שאלסעיד הוא בסך הכל “סטודנט שסולק מבתי ספר לשריעה בשל המוסר הנמוך שלו”.
אלסעיד הפך לפעיל פוליטי ולמתנגד למשטר בסוריה. הוא נסע לשוודיה שם ביקש מקלט פוליטי.
הוא כותב מאמרים, מגיש תוכנית בערוץ 24 הסעודי ועוד.
מחיפוש ברשת עולה גם שגורמים שאינם מחבבים אותו טוענים שהוא משתף פעולה עם המוסד. נו, כמה צפוי…
ב- 2018 הוא גם ביקר בישראל, ובביקור זה, שעורר זעם רב, הוא אכן הצטלם (לדעתי במקרה) לצד אדרעי. אולם הוא הגיע לישראל במסגרת משלחת ערבית שסיקרה את הטיפול שמקבלים סורים בבית החולים בנהריה.
מצד שני, באחד הסרטונים שלו אלסעיד מתאר את עזמי בשארה (זוכרים?), שאינו מבין חובבי ציון כידוע, כ”ציוני בזוי”.
הזוי…
והנה, שוב, ממש במקרה, אנו נחשפים פה לדמות מרתקת, שאני מודה – מעולם לא שמעתי עליה. שוב תודה, יהושע!
אה, והזכרנו את עזמי בשארה? הקשיבו לתוכן באותו סרטון שיהושע שלח לי…
הסרטון פורסם ב- 3.7.22.
رسمياً فيصل القاسم خارج قناة الجزيرة وبرنامج الاتجاه المعاكس لن يعود وتوقف. لماذا؟
רשמית: פיצל אלקאסם מחוץ לערוץ אלג’זירה, והתוכנית “הכיוון שמנגד” לעולם לא תחזור, היא הופסקה. מדוע?
אהלן בכם פי יותיוב. ח’לוני אחכי לכן שע’לה, בצראחה, בלשת, יעני כמא יקאל, תט’הר עלאמאתהא או תצדר בעצ’ אלתצריחאת חולהא ח’לאל אלאיאם אלקלילה אלמאצ’יה.
עאדת קנאת אלג’זירה אלא בראמג’הא כאמלה: ברנאמג’ אלמקאבלה לעלי אלט’פירי, בראמג’ מת’ל אלמרצד, אלבראמג’ כליאתהא. לכן לם יעד ברנאמג’ אלאתג’אה אלמעאכס ללאעלאמי אלבריטאני סורי אלאצל פיצל אלקאסם. מא עאד הד’א אלברנאמג’, ותוקף.
פיעני לו רג’עת טבען אנת, חתא יעני מא חדא יקול אנה עם נחכי כלאמ מן ענדנא, ברנאמג’ אלאתג’אה אלמעאכס מא אלה צפחה עלא אלתויתר או מא אלה חסאב, אלה צפחה ע אלפיסבוכ. רוח ארג’ע לצפחתה ע אלפיסבוכ, צפחה טבען צ’ח’מה וכבירה, פי שי חואלי תלאתה מליון בתשופהא, שוף, יעני האי צפחה אלברנאמג’ עלא אלפיסבוכ. בתלאקי אאח’ר אעלאן ען חלקה ב 22.2 אלמאצ’י. יעני אלברנאמג’ לם יעד רע’ם אנה בראמג’ אלג’זירה כליאתהא עאדת.
פהל יא תרא תם איקאף פיצל אלקאסם, או תם פסח’ אלתעאקד מעה? פי אסבאב פיצל אלקאסם ע’יר מרע’וב בה מן עזמי בשארה. עזמי בשארה מא ביטיקה לפיצל אלקאסם. יעתבר פיצל אלקאסם שעבוי וצ’יופה שעבויין ועם יד’כר כלאם שעבוי, ומא ביעג’בה אלנפס תבע פיצל אלקאסם לאנה לא יח’צ’ע לאראדת עזמי בשארה. הד’א ואחד.
אתנין, פיצל אלקאסם מסתמר בפצ’ח איראן, יעני הו אלרג’ל, אתפקת או אח’תלפת מעה, אלה מוקף צ’ד איראן. רוח תשוף חסאבה עלא תויתר, צפחתה עלא אלפיסבוכ, פענדה כתיר מואקף צ’ד איראן. פהל יא תרא קנאת אלג’זירה קאמת בפסח’ אלתעאקד מע פיצל אלקאסם, והל פיצל אלקאסם באלפעל אלאאן אצבח ח’ארג’ קנאת אלג’זירה? יעני אנא חסב מא בערפה פיצל אלקאסם מוג’וד פי קטר, ועמלה ליס פי אלג’זירה פקט, עמלה כמאן במאססאת אעלאמיה אח’רא פי קטר, תתבע ללג’זירה או תתעאקד מעהא. לכן עדם עודת ברנאמג’ פיצל אלא אלואג’הה מג’דדן אמר יסתדעי אן יתוקף אלאנסאן מלין ויתאמל הל קטר באלפעל אצבחת לדיהא סיאסה אלאאן, תטבקהא עלא קנאת אלג’זירה אנה אי ואחד ביתכלם עלא איראן או ביחכי עלא איראן או ביקרב מן איראן לאזם ינמנע ט’הורה עלא שאשת קנאת אלג’זירה חתא לו כאן פיצל אלקאסם.
הד’א אלסאאל כפיל באנה פיצל אלקאסם יג’אוב עליה. טבען אנא בדעיה ללדכתור פיצל אלקאסם אנה יג’אוב עלא הד’א אלסאול עבר תויתר או עבר אלפיסבוכ או חתא עלא צפחת אלברנאמג’ ויבין לנא הל הו לא יזאל יעמל דאח’ל קנאת אלג’זירה, אללי חסב מא יעני אג’אני ח’בר אנה ממכן ינתקל לוסילת אעלאם ערביה אח’רא. יעני אנה ראיח הו באתג’אה קנאה אח’רא לתקדים ברנאמג’ אאח’ר בעד כל האי אלסנין? רח ינתקל לוסילה אעלאמיה אח’רא. […]
أهلًا بكم في يوتيوب. خلّوني أحكي لكن شغلة، بصراحة، بلّشت، يعني كما يقال، تظهر علاماتها أو تصدر بعض التّصريحات حولها خلال الأيّام القليلة الماضية.
عادت قناة الجزيرة إلى برامجها كاملةً: برنامج المقابلة لعلي الظّفيري، برامج مثل المرصد، البرامج كلّيّاتها. لكن لم يعد برنامج الاتّجاه المعاكس للإعلامي البريطاني سوري الأصل فيصل القاسم. ما عاد هذا البرنامج، وتوقّف.
فيعني لو رجعت طبعًا انت، حتّى يعني ما حدا يقول إنّه عم نحكي كلام من عندنا، برنامج الاتّجاه المعاكس ما إله صفحة على التويتر أو ما إله حساب، إله صفحة ع الفيسبوك. روح ارجع لصفحته ع الفيسبوك، صفحة طبعًا ضخمة وكبيرة، في شي حوالي تلاتة مليون بتشوفها، شوف، يعني هاي صفحة البرنامج على الفيسبوك. بتلاقي آخر إعلان عن حلقة ب ٢٢.٢ الماضي. يعني البرنامج لم يعد رغم إنّه برامج الجزيرة كلّيّاتها عادت.
فهل يا ترى تمّ إيقاف فيصل القاسم، أو تمّ فسخ التّعاقد معه؟ في أسباب: فيصل القاسم غير مرغوب به من عزمي بشّارة. عزمي بشّارة ما بيطيقه لفيصل القاسم. يعتبر فيصل القاسم شعبوي وضيوفه شعبويّين وعم يذكر كلام شعبوي، وما بيعجبه النّفس تبع فيصل القاسم لأنّه لا يخضع لإرادة عزمي بشّارة. هذا واحد.
اتنين، فيصل القاسم مستمرّ بفضح إيران، يعني هو الرّجل، اتّفقت أو اختلفت معه، إله موقف ضد إيران. روح تشوف حسابه على تويتر، صفحته على الفيسبوك، فعنده كتير مواقف ضدّ إيران. فهل يا ترى قناة الجزيرة قامت بفسخ التّعاقد مع فيصل القاسم، وهل فيصل القاسم بالفعل الآن أصبح خارج قناة الجزيرة؟ يعني أنا حسب ما بعرفه فيصل القاسم موجود في قطر، وعمله ليس في الجزيرة فقط، عمله كمان بمؤسّسات إعلاميّة أخرى في قطر، تتبع للجزيرة أو تتعاقد معها. لكن عدم عودة برنامج فيصل إلى الواجهة مجدّدًا أمر يستدعي أن يتوقّف الإنسان مليًّا ويتأمّل هل قطر بالفعل أصبحت لديها سياسة الآن، تطبّقها على قناة الجزيرة إنّه أيّ واحد بيتكلّم على إيران أو بيحكي على إيران أو بيقرّب من إيران لازم ينمنع ظهوره على شاشة قناة الجزيرة، حتّى لو كان فيصل القاسم.
هذا السّؤال كفيل بأنّه فيصل القاسم يجاوب عليه. طبعًا أنا بدعيه للدّكتور فيصل القاسم إنّه يجاوب على هذا السّؤال عبر تويتر أو عبر الفيسبوك أو حتّى على صفحة البرنامج ويبيّن لنا هل هو لا يزال يعمل داخل قناة الجزيرة، اللّي حسب ما يعني أجاني خبر إنّه ممكن ينتقل لوسيلة إعلام عربيّة أخرى. يعني إنّه رايح هو باتّجاه قناة أخرى لتقديم برنامج آخر بعد كلّ هاي السّنين؟ رح ينتقل لوسيلة إعلاميّة أخرى. […]
שלום לכם ביוטיוב. תנו לי לספר לכם על עניין, בכנות, שכמו שאומרים, התחיל להתפרסם או שפורסמו הצהרות בנוגע אליו במהלך הימים האחרונים.
ערוץ אלג’זירה שב באופן מלא (לשדר/לפרסם) את התוכניות שלו: תוכנית הראיונות של עלי אלט’פירי, תוכניות כמו “אלמרצד”, כל התוכניות. אבל התוכנית “הכיוון שמנגד” של איש התקשורת הבריטי, שמוצאו סורי, פיצל עלקאסם, לא שבה. התוכנית הזו לא שבה, היא הופסקה.
איש אינו אומר שאנו אומרים דברים מטעמנו, לתוכנית “הכיוון שמנגד” אין דף בטוויטר, אין לה חשבון, אך יש לה דף בפייסבוק. לך, חזור לדף שלו בפייסבוק, דף עצום וגדול כמובן, כשלושה מיליון רואים אותו*, הבט, זה הדף של התוכנית בפייסבוק. תראה שהפרסום האחרון על אודות פרק הוא מ- 22.2 השנה. כלומר התוכנית לא חזרה** למרות שכל התוכניות של אלג’זירה חזרו.
האם הם הפסיקו (לשדר) את פיצל אלקאסם, או שהחוזה איתו בוטל? ישנן סיבות לכך: פיצל אלקאסם אינו אהוב על עזמי בשארה. עזמי בשארה אינו סובל את פיצל אלקאסם. פיצל אלקאסם נחשב עממי ואורחיו עממיים, הוא מדבר דיבור עממי, והוא (בשארה) אינו אוהב את האופי של פיצל אלקאסם שכן הוא אינו נכנע לרצון של עזמי בשארה. זה דבר אחד.
דבר שני, פיצל אלקאסם ממשיך לדבר בגנות איראן, כלומר הוא אדם, שבין אם אתה מסכים אתו או מתנגד לו, יש לו עמדה אנטי-איראנית. לך תראה את החשבון שלו בטוויטר, את הדף שלו בפייסבוק, הוא מציג עמדות רבות נגד איראן. אז האם ערוץ אלג’זירה ביטל את החוזה עם פיצל אלקאסם, והאם פיצל אלקאסם הוצא בפועל מחוץ לערוץ אלג’זירה? לפי מה שאני יודע, פיצל אלקאסם נמצא בקטר, והוא עובד לא רק באלג’זירה, אלא גם במוסדות תקשורת נוספים בקטר, ששייכים לאלג’זירה או קשורים איתו בחוזים. אולם אי-חזרת התוכנית של פיצל מחדש לחזית (התוכניות בערוץ) היא עניין שמצריך עמידה ממושכת ובחינה האם לקטר יש כעת מדיניות, אותה היא מיישמת בפועל על ערוץ אלג’זירה, באופן שכל מי שמדבר על/נגד איראן או מתקרב לאיראן צריך למנוע ממנו להופיע על המסך של ערוץ אלג’זירה, אפילו מדובר בפיצל אלקאסם.
זו שאלה, שפיצל אלקאסם צריך לענות עליה. כמובן, אני קורא לד”ר פיצל אלקאסם לענות על השאלה הזו בטוויטר או בפייסבוק או אפילו בדף של התוכנית, ולהבהיר לנו האם הוא עדיין עובד בערוץ אלג’זירה, שכן נודע לי שאולי הוא יעבור לערוץ תקשורת ערבי אחר. כלומר האם הוא פונה בכיוונו של ערוץ אחר להגיש תוכנית אחרת לאחר כל השנים האלה? הוא יעבור לאמצעי תקשורת אחר. […]
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
* אם נדייק: נכון לכתיבת פוסט זה יש לדף 3.6 מיליון לייקים, ו- 4.3 מיליון עוקבים.
** אגב, עובדה זו הייתה נכונה עד 25.9 השנה, כאשר הדף “חזר לחיים” בפייסבוק.
=-=-=-=-=
בעבר פרסמנו את הדברים הבאים:
מילת היום היא –
בִּאלְעַכְּס بِالْعَكْس – להיפך
לשמיעה:

השורש הערבי ע.כ.ס עוסק בהפכים, וכן בהשתקפויות, ואם תחשבו על זה, כשהמראה משקפת את דמותכם, היא הופכת אותה…
יש גורסים, שמקור השורש הערבי הוא באות הלטינית X, איקס.
בעברית השורש מופיע רק בפועל לעכס, שפירושו להשמיע צליל מפעמונים על הרגליים.
ויקיפדיה מציינת: “בספר ישעיהו ג’ 18 מופיע השם ‘עֲכָס’: “תִּפְאֶרֶת הָעֲכָסִים וְהַשְּׁבִיסִים וְהַשַּׂהֲרֹנִים”, והוא סוג תכשיט; ייתכן שעל שמו נקראה בת כלב בשם עכסה”.
מילון אבן-שושן אינו מתייחס בכלל למונח בחורה מעכסת, ש”מילוג” המקוון מסביר לקורא ההדיוט עם המילה הבודדה “ענטז”…
בנוסף, עכסן הוא סוג של נחש ארסי (גם אינו מופיע באבן-שושן).
והאם יש קשר לעכוז, בעברית? ייתכן (עם חילופי קוליות), שכן הישבן נמצא בצד ההפוך חזית.
* הפועל עַכַּס عكس בבניין הראשון – הפך; שיקף
* עַכְּס عكس, שם הפעולה/מצדר של הבניין הראשון – הֶפֶךְ; נזק, מזל רע
* עִ’יַאר עַכְּסִיּ غيار عكسيّ, בספרותית – הילוך אחורי (בכלי רכב. מיל’: הילוך הפוך)
* עַדּ עַכְּסִיּ / תַנַאזֻלִיּ / תַרַאגֻ’עִיּ عدّ عكسيّ / تنازليّ / تراجعيّ – ספירה לאחור
* עַאכִּס عاكس, צורת הבינוני הפועל של הבניין הראשון – מחזיר, מְשַקֵּף. עַאכֶּסֶ אלצַּ’וְא’ عاكس الضّوء או עָאכִּסַה عاكسة, בנקבה – מחזיר אור/מחזירור
* מַעְכּוּס معكوس, צורת הבינוני הפעול של הבניין – הפוך; מעוות, בלתי הגיוני
* הפועל עַאכַּס عاكس בבניין השלישי – התנגד ל-, הרגיז; הציק לבחורה, הטריד אותה
* מֻעַאכִּס معاكس, צורת הבינוני הפועל של הבניין – נגדי, מנוגד. פגשנו פה לא פעם את תוכנית הדגל של ערוץ “אלג’זירה” ששמה “אַלִאתִּגַ’אהֶ אלְמֻעַאכִּס”, הכיוון הנגדי/ההפוך, או: הצד שמנגד. בתוכנית מביא המנחה המוכשר, הדרוזי הסורי ד”ר פֵיצַלֶ אלְקַאסֶם, אנשים משני קצות הקשת של נושא אקטואלי במחלוקת
* הֻג’וּם מֻעַאכִּס هجوم معاكس – מתקפת נגד (במלחמה)
* מֻעַאכַּסַתֶ אלנִּסַאא’ معاكسة النّساء – הטרדת נשים. מעאכסה היא שם הפעולה של הבניין השלישי
* הפועל אִנְעַכַּס انعكس בבניין השביעי – נהפך, הוחזר, השתקף
* אִנְעִכַּאס انعكاس וברבים אִנְעַכַּאסַאת انعكاسات, צורת שם הפעולה של הבניין השביעי – השלכה
* עַכְּס (אִתִּגַ’אה) עַקַארֶבֶּ אלסַּאעַה عكس (اتّجاه) عقارب السّاعة – נגד כיוון השעון
כתב לנו בזמנו הקורא מיכה חנונה:
ג’אנר בדיחות קרש לא מצחיקות:
שו עכס יאסמין? יא לחיף ?
שו עכס פרשאי? פר קהוה ?
איש עכס מחאמי? מו בארד ?
איש עכס ברתקאל? ברתו מא קאל ?
מה ההפך של יסמין (נשמע גם כמו: יא שמן)? יא רזה!
מה ההפך של מברשת (נשמע כמו: פר תה)? פר קפה
מה ההפך של עורך-דין (בסורית, נשמע כמו: לא חם)? לא קר
מה ההפך של תפוז (נשמע כמו: ברתו אמר)? ברתו לא אמר
(התרגום שלי. שָלֵו)
זה היה הפוסט ה- 1,851 שלנו.
שיהיה יום מצוין ומועדים לשמחה,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x