יראת שמיים

יראת שמיים
אִסלאם פעלים שמות עצם (מופשטים) תרבותLeave a Comment on יראת שמיים

יראת שמיים

יראת שמיים

פורסם לראשונה ב- 11.11.21

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של הקורא Hagai Fodor, שרצה שנתייחס לביטוי אִתַּקִ אללָּה اتّقِ الله.
אז מילת היום היא –
תַקְוַא تَقْوَى – יראת שמיים, יִרְאָה, פחד; חסידות
חגי שלח לי קטע מקוטע ומנותק הקשר, כרגיל בעולם הרשתות החברתיות.
אין בו כיתוב, אין הסברים, אין לאיש מבין הצופים התמימים שמץ של מושג מי הדובר.
וזו לשון הסרטון:
… للملك سلمان: اتّقِ الله في الأمّة العربيّة التي سالت دماؤها نتيجة قراراتك.
اتّق الله في اليمن، اتّق الله في الأمّة الإسلاميّة التي فرّقت ما بينها.
أنت تتحمّل مسؤولية كلّ هذا لوجود الحرمين الشّريفين، وأنا اقولها لك مباشرة، أقول لك: لولا، والله اعلم، لولا الإنجليز لما كنت ملكاً، لا انت ولا آباؤك ولا أجدادك.
سيوفنا كانت تنتظرك وانت تعلم من نحن، لولا الإنجليز لما استطعت أن تفعل كلّ هذا، واليوم لولا الأمريكان لكنت تعرف مكانك الحقيقيّ.
سيوفنا هدمنا بها الدّولة السّعوديّة الأولى وهدمنا بها الدّولة السّعوديّة الثانية، ونحن على استعداد بإذن الله أن نهدم الدّولة السّعوديّة الثّالثة إذا لزم الأمر
اتّق الله واعلم أنّ لكلّ فرعون موسى.
… למלך סלמאן: נהג בחרדת קודש כלפי האומה הערבית, שדמה נשפך כתוצאה מהחלטותיך.
נהג בחרדת קודש כלפי תימן, נהג בחרדת קודש כלפי האומה האסלאמית אותה פילגת.
אתה נושא באחריות על כל זה בשל קיומם של שני המקומות הקדושים (בשטחה של ממלכתך, סעודיה. מתכוון לעיר מכה/לכעבה ולעיר מדינה, שָלֵו), ואני אומר לך באופן ישיר, ואללה יודע זאת (יותר), שאלמלא האנגלים לא היית מלך, לא אתה ולא סביך וסבי סביך.
החרבות שלנו המתינו לך ואתה יודע מי אנו. אלמלא האנגלים לא יכולת לעשות כל זאת, וכיום אלמלא האמריקאים היית יודע מהו מקומך האמיתי.
באמצעות חרבותינו החרבנו את המדינה הסעודית הראשונה* ואת השנייה**, ואנו מוכנים בעזרת האל להחריב את המדינה הסעודית השלישית*** אם יהיה צורך בכך****.
נהג בחרדת קודש ודע שלכל פרעה יש משה.
* שלטה בין השנים 1744-1818
** שלטה בין השנים 1818-1891
*** שולטת משנת 1902 ועד היום
**** הדובר מתייחס להיסטוריה של המלחמות בין השבט שלו למשפחת סעוד, משפחת המלוכה הסעודית
=-=
מה, לעזאזל, חווינו עכשיו?
ושמתם לב למילות הסיום הציוריות והיפות?
חיפוש בגוגל הביא אותי לסיקור הבא:
“لكل فرعون موسى”… “د. الجربا” يجدد النصح والتحذير لـ “الملك سلمان”: إن لم تتق الله فنحن على استعداد لهدم الدولة السعودية الثالثة.
31.8.19
אתר “אלואקע אלסעודי” thesaudireality.com (“המציאות הסעודית”. האתר של תנועת “כראמה”)
وجه د. معن بن علي الدويش الجربا أمين عام حركة كرامة المعارضة في السعودية رسالة تحذير ووعيد للملك سلمان بن عبد العزيز خلال لقاء على قناة اللؤلؤة الفضائية.
وأعاد د. الجربا نشر رسالته الليلة مجدداً نصيحته وتحذيره للملك سلمان لعله يتراجع عن الظلم والطغيان الذي يمارسه على الشعب السعودي والدول العربية الجارة.
“לכל פרעה יש משה”: ד”ר אלג’רבא מחדש את עצותיו ואת האזהרה למלך סלמאן: אם לא תנהג בחרדת קודש אנו מוכנים להחריב את המדינה הסעודית השלישית.
ד”ר מַעַן בן עלי אלדויש אלג’רבא, מזכ”ל תנועת האופוזיציה הסעודית “כראמה” (כבוד עצמי) [ומייסדהּ], הפנה מסר של איום למלך סלמאן בן עבד אלעזיז במהלך ריאיון בערוץ הטלוויזיה הלוויני “אללא’לא’ה” (הפנינה. זהו ערוץ בחרייני).
במסר שלו למלך הוא הציע לו לחזור בו מהעושק והעריצות אותם הוא נוקט כלפי העם הסעודי והמדינות השכנות.
=-=-=
השיח’ ד”ר מען אלג’רבא הוא בן שבט שַמַּר شمّر, שממה שהבנתי, מִקְריאה שטחית, חי כיום בעיראק.
מקור השבט באזור חאאל حائل בחבל נג’ד نجد (בחצי האי ערב). בני השבט חיים כיום גם בכווית, עיראק, סוריה, ירדן, עומאן, קטר, האמירויות ועוד.
השבט נוצר כתוצאה מברית בין השבטים זובע زوبع, אלאסלם الأسلم ו- עבדה מן טיא عبدة من طيء, וזאת לפני כ- 500 שנים.
=-=
באתר התנועה מסופר על התנועה באריכות.
אלו עיקרי הדברים:
מדובר בתנועת אופוזיציה עממית שמטרתה להחזיר את זכויות העם הסעודי באופן דמוקרטי ובשקיפות. היא מתנגדת לשלטונו של בית המלוכה הנוכחי והיא בעד ריבוי מפלגות.
התנועה מגדירה עצמה זרם לאומי, ערבי, עממי ואזרחי, והיא אינה מפלגה פוליטית או גוף בעל צביון צבאי. הבסיס שלה הוא בסיס חברתי בדואי שבטי.
היא גורסת שההלכה האסלאמית, השריעה, היא המקור הראשוני לכל החוקים, אולם תוך נקיטת קו ביניים מתון.
מטרות התנועה:
תמיכה בתנועות ההתנגדות האסלאמיות והערביות באזור.
מאבק בתנועה הציונית העולמית ובמי שתומך בה.
עידוד סובלנות ודו-קיום ולחימה בגזענות.
הסוגיה הראשונה והבסיסית שמעסיקה את התנועה היא פלסטין וירושלים.
=-=-=-=
בשלב הבא חיפשתי גרסאות מקיפות יותר של הסרטון.
והנה, מצאתי ביוטיוב:
אבל לפני שנתעמק בסרטון, חובה להגיד כמה מילים על סלמאן מלך סעודיה:
ויקיפדיה מספרת עליו, בין השאר: “סלמאן עבר ניתוח בחוט השדרה בשנת 2010 בארצות הברית. מאוחר יותר עבר שבץ מוחי, שגרם לו לחולשה בשתי ידיו, וכיום הוא סובל גם משיטיון על רקע מחלת אלצהיימר”.
הוא אבא של MBS, עליו מספרת ויקי:
“מוחמד בן סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל סעוד (בערבית: محمد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود; שמו המלא בתעתיק מדויק: מחמד בן סלמאן בן עבד אלעזיז אאל סעוד; מכונה גם MBS; ‏31 באוגוסט 1985, ג’דה) הוא נסיך סעודי, יורש העצר מבית סעוד, בנו של סלמאן, מלך ערב הסעודית. בן סלמאן הוא שר ההגנה וסגן ראש הממשלה של סעודיה, וכן יושב ראש המועצה הסעודית לענייני כלכלה ופיתוח. הוא אחד משרי ההגנה הצעירים ביותר בהיסטוריה. נחשב לעיתים לכוח האמיתי העומד מאחורי שלטונו של אביו. במערב, תדמיתו אמביוולנטית לאחר שמחד גיסא הנהיג רפורמות רבות בסעודיה, ומאידך גיסא פעל לכאורה נגד חופש הביטוי במדינה. […]”
=-=
נחזור לסרטון.
גם הסרטון ביוטיוב חסר התחלה, אבל יאללה, נבליג.
בשניות הראשונות המנחה מראה לגיבורנו מען את תמונתו של MBS. תגובתו של מען: אעוד’ באללה מן אלשיטאן אלרג’ים – אני מבקש מאללה מחסה מפני השטן הארור.
המשעשע בכל הסיפור, או שלא, שהן מען והן מוחמד בן סלמאן לבושים בדיוק באותה צורה…
המנחה מופתע; ואז מראה לו תמונה של מלך סעודיה, ומען מבקש לא להתייחס אף לא לאחת מהן. המנחה מקשה עליו ואומר לו שחובה עליו לבחור תמונה להתייחסות.
מחוסר ברירה מען בוחר בתמונת המלך, מכיוון שהוא, לשיטתו, לקראת סוף חייו.
ואלו המילים אותן הוא מפנה למלך, שמתחברות לקטע שהובא קודם לכן פה, אותו שלח לי חגי:
אתק אללה פימא תפעלה פי אסרתכ אלתי אמרת בחבסהא פי אלסג’ון.
אתק אללה פי שעבכ אלד’י אצבח יאכל מן אלנפאיאת, ואלצור מוג’ודה ואלפידיוהאת מוג’ודה
اتّق الله فيما تفعله في أسرتك التي أمرت بحبسها في السّجون.
اتّق الله في شعبك الذي أصبح يأكل من النّفايات، والصّور موجودة والفيديوهات موجودة
נהג בחרדת קודש כלפי משפחתך, שציווית לאסור אותה בבתי כלא.
נהג בחרדת קודש כלפי עמך, שהתחיל לאכול מהאשפה, ויש תמונות ויש סרטונים (שמעידים על כך).
(ההמשך למעלה)
(התמלול, בחלקו, והתרגום שלי. שָלֵו)
לסיכום:
תודה, חגי, שלמדנו בזכותך עוד פרק מעניין על האזור, בעבר ובהווה.
=-=-=-=
מילת היום גזורה משורש תנייני.
שורש מה???
לפני שנתעמק (בפעם המי-יודע-כמה) בנושא, נעיף מבט בחלק מפוסט שלנו שעסק בשורש ו.ק.י (עם מעט תוספות עדכניות):
* הפעלים הספרותיים תַוַקַּא توقّى בבניין החמישי או אִתַּקַא اتّقى בבניין השמיני – חשש, נזהר מ-, התרחק מתוך חשש מ-
* הפועל אִתַּקַא אללָּה اتّقى الله – היה ירא מהבורא
* מֻתַּקִי متّقي (מֻתַּקִן متّقٍ), בצורת הבינוני הפועל של הבניין – חרד, ירא שמיים
שימו לב מה קרה “באשמת” הבניין השמיני: העיצור תו של הבניין הובן כאות שורש, וכך נוצר שורש חדש, עם אותה משמעות:
* הפועל תַקַא تقى בבניין הראשון – נזהר מ-
* תַקִיַּה تقيّة – פחד, זהירות. בחלק מהכיתות בעולם הערבי: הסתרת האמת על האמונה מחשש השמדה (אומרת ויקיפדיה בנושא בקשר לדרוזים: ” הדרוזים חוו במרוצת השנים יחס עוין ולעיתים גם אכזרי מצד המוסלמים האדוקים. היות שהדרוזים היו בראשית דרכם עדה קטנה ומסוגרת, הם סבלו מיחס עוין במיוחד. הדת הדרוזית יצרה פתרון שאומץ ב”אורח חייהם”: ה”תקייה” – החובה של הסתרת הדת בעת צרה ומשבר בעזרת טשטוש מבחינה חיצונית של אמונתם כך שהם יכולים לדמות לסביבתם. עיקרון זה שימש במשך השנים בסיס להתנהגות הפוליטית של הדרוזים”)
* תֻקַא (תֻקַן) تُقى (تقًى), או תֻקַאא’ تقاء – יראת הבורא, פחד
* תַקְוַא تقوى – פחד, יראה, חסידות
* תַקִיּ تقيّ וברבים אַתְקִיַאא’ أتقياء – אדם ירא שמיים
שורש תנייני:
“לעיתים העיצורים של מילה שבה משובץ כבר שורש אחד הופכים לשורש חדש, ואז השורש החדש נקרא שורש תנייני. בעברית החדשה גזירה של שורשים תנייניים היא נפוצה מאוד, למשל ת-פ-ק-ד (תִפְקֵד) – שורש תנייני מן פ-ק-ד (דרך המילה תפקיד), א-ב-ט-ח (אִבְטֵחַ) – שורש תנייני מן ב-ט-ח (דרך המילה אבטחה), מ-ק-ש (לְמַקֵש) – שורש תנייני מן י-ק-ש (פח יקוש, דרך המילה מוקש).
גזירה של שורש תנייני מתרחשת בשתי דרכים עיקריות. האחת נובעת מניתוח צורני מוטעה של המילה, כשעיצורים השייכים במקורם למשקל נתפסים על ידי הדובר כחלק מהשורש. בכך נוצר למעשה שורש חדש. דרך גזירה זו קיימת בלשון חז”ל. למשל, המילה “תרומה” היא מן השורש ר-ו-ם (כמו הֵרִים) במשקל תְּקוּלָה. בלשון חז”ל נתפסה התי”ו כשורשית, והמילה הובנה כגזורה מהשורש ת-ר-ם במשקל קְטוּלָה. הדרך השנייה, הנפוצה יותר בעברית החדשה, היא גזירה מכוונת של שורש מבסיס על ידי השמטת תנועות הבסיס, בתהליך המכונה “סחיטה” (לדוגמה: ת-פ-ק-ד מן “תפקיד”, במקור משורש פ-ק-ד), ולעיתים אף גזירה ישירה של שורש משורש אחר בתבניות קבועות כמו פ-ע-ל-ל (למשל: דברר), א-פ-ע-ל (אחזר), ת-פ-ע-ל (תשאל), ש-פ-ע-ל (שכתב), מ-פ-ע-ל (מחזר), פ-ע-ל-ן (עצבן), פ-ע-ל-ת (תכנת), פ-ל-פ-ל (בלבל).
התהליך של גזירת שורש תנייני יכול להתרחש מספר פעמים בזו אחר זו. כך למשל מהשורש התנייני ת-ח-ל (התחיל) – שהוא בעצמו נגזר בתקופת חז”ל מהשורש המקראי ח-ל-ל (הֵחֵל) – נגזר, בתקופת העברית החדשה, השורש החדש א-ת-ח-ל (אִתְחֵל)” (ויקיפדיה).
=-=-=-=
מוסיף לנו הקורא הידען אלון רומלד:
וכמובן האמרה המפורסמת:
אִתַּקִ שַרּ מַן אַחְסַנְתַ אִלַיְהִ إتّق شرّ من أحسنت إليه – הישמר מפגיעתו של זה שהיטבת איתו
תמיד מי שעשית לו טובה ירגיש שהוא חייב לך ואז הוא ינסה להיפרע ממך ולהיפטר מחובתו להחזיר לך טובה ולכן הוא יחזיר לך ברעה…
הקורא מתן מלכה הזכיר לנו את החדית’:
حديث النبي محمد صلى الله عليه وسلم: (لا فضل لعربي على عجمي، ولا لعجمي على عربي إلا بالتقوى).
החדית’ של הנביא מוחמד: “אין עדיפות/יתרון לערבי על פני פרסי, ולא לפרסי על פני ערבי, אלא ביראת השמיים”.
(התרגום שלי. שלו)
מתן הוסיף: זה נאמר בניסיון להדגיש את השוויון בפני האל ואת המדד היחיד בו הוא בוחן את ברואיו.
צילום: Al Ho
זה היה הפוסט ה- 1,526 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x