ירא שמיים

ירא שמיים
אִסלאם פעלים שמות תוארLeave a Comment on ירא שמיים

ירא שמיים

ירא שמיים

מרחבא
שלום לכולם,
אל תפספסו היום את החלק האחרון של הפוסט!
‏מילת היום מופיעה בזכותו של חברי הקורא האדוק Marc Shof.
אז מילת היום היא –
מְוַרֶּע مْوَرِّع – ירא שמיים
מרק שלח לי סרטון נוסף מחשבון טיקטוק:
מקלחון הצפון
הסרטון פורסם ב- 24.1.24 וכותרתו:
بده يخون مرته !!!!!❗️❗️❗️❗️
הוא רוצה לבגוד באשתו!!!!
בתסמע שע’לאת מראת, חאלאת טלאק, בתסתע’רב יעני אנה חאלאת טלאק בתציר להד’א אלסבב יעני.
ביכון זלמה עאיש מע מרתה ומבסוט, חיאה טביעיה, עאדיה, ענד אלאולאד, ואלעישה מסתורה, מניחה, לטיפה.
פג’אה אלזלמה בינג’ן, בינג’ן. ביתערף לה עלא ואחדה בתערף מית ואחד ע’ירה. בס האלואחדה יעני ג’ננתה. לאנהא יעני אלט’אהר האי טביעת חיאתהא, מש אקול טביעת שע’להא. טביעת חיאתהא.
פבתלח’מה להאלזלמה. ואלאע’רב מן היכ אנה מצריאתה, בדל מא יחטהן פי ביתה למרתה וולאדה,
אלשיכל אללי בתצרפה עלא אהלכ אחסן מן מית אלף שיכל בתצרפהן עלא ע’יר אהלכ. יעני אהלכ אולא בכ מנכ. אולא במצריאתכ מן כל אלנאס אללי ברא.
בתלאקיה עם ביצרף עלא האי אלבני אאדמה ותארכ ביתה ותארכ מרתה, ואלאבלא מן היכ בתלאקי אלמרה עם בתחארב אנה תחאפט’ עלא אלבית ותחאפט’ עלא אולאדהא ותחאפט’ עלא כיאן אלאסרה.
וצאחבנא שו? צאחבנא מש מורע ע … אלואחדה, מש מורע. מש צ’ארב בריכאת.
בדה יוצלהא ללבני אאדמה האי. טיב, וצלתהא, ובעדין? ובעדין? יעני מסתעד יחארב ומסתעד יח’רב ביתה ויצ’יע עילה כאמלה ויצ’יע ולאדה עשאן בני אאדמה בתערף מית ואחד ע’ירה.
יעני מא לה, לו, מת’לן, לו וקע בקצת חב, עלא פרצ’ יעני, האי בדנא נאח’ד לה, יעני בדנא נאח’ד לה עד’ר. לו וקע בקצת חב, מת’לן, ובדה יתזוג’הא, האי אהון. ואללה אהון.
אמא אנכ אנת, יעני מית ואחד, יעני האי אלבני אאדמה בתערף כמאן מית ואחד ע’ירכ, מענאתכ אנת צ’איע. אנת צ’איע. שילה צ’איע.
אלמציבה אנה האי אלבני אאדם ממכן יפקד ביתה פי לחט’ה ובעדין יעני מא יעודש יפיד אלנדם.
אנתבהוא לביתכו, יא ג’מאעה, אנתבהוא לאהלכם, ובלאש הד’א שע’ל אלח’יאנאת. עיב, ואללה עיב, יא ג’מאעה. ואללה אשי ביקרף יעני, בצראחה.
ילא באי.
بتسمع شغلات مرّات، حالات طلاق، بتستغرب يعني إنّه حالات طلاق بتصير لهذا السّبب يعني.
بيكون زلمة عايش مع مرته ومبسوط، حياة طبيعيّة، عاديّة، عند الاولاد، والعيشة مستورة، منيحة، لطيفة.
فجأة الزّلمة بينجنّ، بينجنّ. بيتعرّف له على واحدة بتعرف مية واحد غيره. بس هالواحدة يعني جنّنته. لأنّها يعني الظّاهر هاي طبيعة حياتها، مش أقول طبيعة شغلها. طبيعة حياتها.
فبتلخمه لهالزّلمة. والأغرب من هيك إنّه مصريّاته، بدل ما يحطّهن في بيته لمرته وولاده،
الشيكل اللي بتصرفه على أهلك أحسن من مية ألف شيكل بتصرفهن على غير أهلك. يعني أهلك أولى بك منك. أولى بمصريّاتك من كلّ النّاس اللي برّا.
بتلاقيه عم بيصرف على هاي البني آدمة وتارك بيته وتارك مرته، والأبلى من هيك بتلاقي المرة عم بتحارب إنّه تحافظ على البيت وتحافظ على اولادها وتحافظ على كيان الأسرة.
وصاحبنا شو؟ صاحبنا مش مورّع ع … الواحدة، مش مورّع. مش ضارب بريكات.
بدّه يوصلها للبني آدمة هاي. طيّب، وصلتها، وبعدين؟ وبعدين؟ يعني مستعدّ يحارب ومستعدّ يخرّب بيته ويضيّع عيلة كاملة ويضيّع أولاده عشان بني آدمة بتعرف مية واحد غيره.
يعني ما له، لو، مثلًا، لو وقع بقصّة حبّ، على فرض يعني، هاي بدّنا ناخد له، يعني بدّنا ناخد له عذر. لو وقع بقصّة حبّ، مثلًا، وبدّه يتزوّجها، هاي أهون. والله أهون.
أمّا إنّك انت، يعني مية واحد، يعني هاي البني آدمة بتعرف كمان مية واحد غيرك، معناتك انت ضايع. انت ضايع. شيلة ضايع.
المصيبة إنّه هاي البني آدم ممكن يفقد بيته في لحظة وبعدين يعني ما يعودش يفيد النّدم.
انتبهوا لبيتكو، يا جماعة، انتبهوا لأهلكم، وبلاش هذا شغل الخيانات. عيب، والله عيب، يا جماعة. والله اشي بيقرّف يعني، بصراحة.
يلّا باي.
אתה לפעמים שומע דברים, מקרי גירושין, אתה מופתע מכך שיש מקרי גירושין שקורים בגלל הסיבה הזו.
אדם שחי עם אשתו ומרוצה, חיים רגילים, שגרתיים, עם הילדים, והפרנסה מובטחת, טובה, נאה.
פתאום האדם משתגע, משתגע. הוא מכיר מישהי שמכירה (יוצאת עם) עוד מאה איש מלבדו. אבל היא זו ששיגעה אותו. כי נראה שזו דרך חייה, אני לא רוצה להגיד שזו דרך עבודתה. זו דרך חייה.
היא משגעת/מבלבלת את האדם הזה. ויותר מוזר מזה – את הכסף שלו, במקום שישקיע אותו בבית שלו עבור אשתו וילדיו-
השקל שאתה משקיע במשפחתך טוב יותר ממאה אלף שקל שאתה מוציא מחוץ למשפחה שלך. המשפחה שלך ראויה לו יותר ממך. הם ראויים לכסף שלך יותר מאשר כל האנשים שבחוץ.
אתה רואה שהוא מוציא כסף על האישה הזו ועוזב את ביתו ואת אשתו, וחמור מכך, אתה רואה שאשתו נלחמת כדי לשמור על הבית, על ילדיה ועל קיום המשפחה.
ומה עם חבר שלנו? חבר שלנו אינו ירא שמיים …, הוא לא “שם ברקס”.
הוא רוצה ללכת לאישה הזו. טוב, הלכת אליה, ואז? ואז? הוא מוכן להילחם ומוכן להרוס את ביתו, לאבד משפחה שלמה ואת ילדיו בשביל אישה שמכירה עוד מאה איש מלבדו.
נניח שהוא התאהב, למשל, בואו נמצא לו תירוץ. נניח שהוא התאהב, למשל, והוא רוצה להתחתן איתה, זה קל יותר. בחיי קל יותר.
אבל אתה, כלומר האישה הזו מכירה עוד מאה מלבדך, פירוש הדבר שאתה אבוד. אתה אבוד. לגמרי אבוד.
האסון הוא שהאדם הזה אולי יאבד את ביתו בן רגע ואח”כ החרטה כבר לא תועיל.
שימו לב לבתים שלכם, אנשים, שימו לב למשפחתכם, ומספיק עם עניין הבגידות הזה. בושה, בחיי בושה, אנשים. בחיי זה דבר מגעיל, בחיי, בכנות.
יאללה ביי.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=-=-=
השורש הערבי הספרותי ו.ר.ע (בגזרת פ”ו) עוסק בחסידות וביראת שמיים.
אולי הוא מתכתב עם השורש העברי י.ר.א (עם חילופי עיצורים גרוניים בסוף).
* הפועל וַרַעַ وَرَعَ או וַרִעַ وَرِعَ בבניין הראשון, וגם תַוַרַּעַ تورّع בחמישי – נזהר, חשש, נרתע, התרחק מדבר עברה; היה ירא שמיים, נעשה צדיק; נחלש, הצטמצם
* וַרַע وَرَع או וַרְע, וברבים אַוְרַאע أوراع, וגם רִעַה رِعة, בצורת שם הפעולה/מצדר של הבניין – טוהר המידות, חסידות, יראת שמיים, התרחקות מחטא
* חַסַנֶ אלרִּעַה حسن الرّعة – בעל מידות טובות; אדם מנומס
* הפועל וַרַּעַ ورّع בבניין השני – כמו הבניין הראשון, אך בעוצמה גדולה יותר. מילת היום היא צורת הבינוני הפועל של הבניין
* הפועל וַארַעַ وارَع בבניין השלישי – התייעץ עם-, שוחח עם- (לא בשימוש)
* הפועל אַוְרַעַ أورع בבניין הרביעי – מנע את מ-, הניא את- מ- (כנ”ל)
* וַרִע وَرِع, במדוברת וִרֶע, וברבים אַוְרַאע أوراع – חסיד, צדיק, חרד, ירא שמיים, נזהר מחטא
תמונה: ideogram
זה היה הפוסט ה- 2,370 שלנו.
שיהיה יום מצוין ושבוע טוב,
ימאמה, שלו ורני
=-=-=
לאחר שידורו של הריאיון איתי ביום שישי האחרון ברדיו של חברי רועי סראג’ גולן,
הקוראת האדוקה של ערביט, חברתי אסתר ספדיה, פרסמה אצלה את הדברים הבאים.
הרגשתי צורך וחובה להביאם גם כאן, כשכולי מרוגש ומסמיק:
מכתב תודה והערכה
אשמח שתקראו.
הדף “ערביט” ומנהלו מר שלו כהן היקר
האזנתי לראיון ארוך, עמוק ומרתק עם שלו כהן אודות הדף הפייסבוקי, שאותו הוא מעלה על בסיס יומי יחד עם ימאמה ורני.
במילה אחת:
עסל = דבש
איימק = שמנת משובחה
בארווווך יותר –
שלו אדם נפלא, נעים הליכות, חדור שליחות – לקרב את הערבית לישראלים, להציג את העושר התרבותי שעומד מאחוריה, לשתף בהתפתחותה בעיקר במדוברת.
שלו חדור תשוקה לשפה, שמצטיירת בתודעתנו כשפת האויב/ים, מלמד אותה בכל מיני מסגרות. הוא איש חזון שמאמין שזו אחת הדרכים לקירוב לבבות, אך כמובן לא עם גורמי טרור, חורבן והרס, שמה לעשות פגעו בנו כל השנים ולשיא נורא ואיום הגיעו בטבח סוכות תשע”ד.
אהבתי שאהבתו לא גרמה לו לטנף את הריאיון היפה בפוליטיקה מזוהמת, כי קל מאוד להידרדר לשם, בפרט כשהנושא טעון ורגיש ובמיוחד בימים נוראים אלה שכולנו חווים.
הוא שיתף מאיפה התחיל הקשר שלו עם הערבית ואיך הגיע ללימודי מזרחנות ואיך וכמה הוא משקיע בדף הפייסבוקי – כשעה וחצי ביממה (וזה הרבה לאדם עובד ואב לשלושה ובעל מסור).
קשה לנהל דף בפייסבוק ועל חלק מהקשיים כולל אי הבנות, הורדת חשיפה, חסימות ואיך הצוות והוא מנגישים כל יום מילה, שורש ולומדים הרבה מתגובות הקהל האוהד, הקורא, שמונה עשרות אלפים כולל מארצות ערב בעיקר ממצרים.
נהניתי מהשיח הזורם עם המנחה שגם הוא ערביסט ונעים שיח ובעיקר מאפשר למרואיינו לדבר.
שנים עקבתי אחרי “ערביט”, אודה שהיו ימים שגם חיכיתי לו. ברור לי שהוא החייה בי את ילדותי בלבנון, בביירות ההיא שלפני החיזבאללה וחבר רוצחיו. הערבית ליוותה אותי כל חיי כולל בשירותי הצבאי (שנתיים ושלוש פעמים מילואים), עד היום משהו בי מתכווצ’ץ’ כשאני שומעת פתגם, מטבע לשון, סלנג בערבית.
אינני יודעת כמו שלו, המנחה, רני וימאמה דקדוק ערבי (בכל זאת עליתי ארצה בגיל 11 ומאז עבר יותר מיובל שנים), אך עדיין מיטיבה לקרוא ולהבין ערבית ספרותית וכמו שלו מעדיפה את הטמפו של המדוברת.
הדף “ערביט” אולי נתן לי השראה לספרי “ילדה בבלקון” ולכל עשרות הסיפורים על ילדותי בביירות וחבלי קליטתנו בציון בסוף שנות ה60.
שלו בחר להתמודד עם המצב הנורא שכולנו חווים בבית ומחוצה לו דרך המשך המיזם וחיזוקו
ואני בחרתי להתנתק. קשה לי רגשית בשלב הזה לשמוע את השפה ולהנות ממנה.
זו בחירתי כדי לשרוד את התקופה הקשה מנשוא וגם כדי למחות הכי חזק שיכולה בלי אלימות כמובן.
כמובן שמכבדת כל בחירה כולל להמשיך ולהפיץ ואני יודעת ששלו יודע את טובי וטיבי מבין שאינני בדף הזה מאז הטבח הנורא בסוכות.
לא מתנצלת, רק מבהירה שאני הכי מוקירה את דרכו של שלו ומראיינו וכל מי שבוחר אחרת ממני.
זה קסמה של הדמוקרטיה – לאפשר לאחר ולהיות נאמן להרגשתו, לעצמו ולצרור הערכים שלו…
אני בצער ובכאב שאינם מאפשרים לי להתחבר שוב, אך להוקיר אדם כמו שלו, את אוהבי הערבית ודובריה, כן וכן וכן.
נהניתי מהריאיון, מצניעותך, רהיטותך וידיעותיך.
בכבוד רב
אסתר ספדיה
=-=-=
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x