נעליים

נעליים
פעלים שמות עצם (מוחשיים)Leave a Comment on נעליים

נעליים

נעליים

פורסם ב- 6.6.22

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
נַעְל نعْل וברבים נִעַאל نعال – נעל, סנדל, סוליה; פרסה של סוס
לשמיעה:

יהושע שלח לי מקטע סרטון מנאומו חוצב הלהבות המפורסם של מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סנואר. מדובר בנאום המפורסם בו הוא קרא לכל ערבי להילחם בציונים עם כל כלי נשק, כולל גרזינים. שני קטעים נוספים מהנאום יתפרסו פה בהמשך השבוע.
הקטע נערך על ידי ערוץ אלאקצא, הערוץ העיקרי של חמאס ברצועה, שהמוטו שלו הוא:
עַיְנֻכַּ עַלַא אלְוַטַן عينك على الوطن – העין שלך (הצופה) על המולדת
הנאום המלא מ- 30.4.22, שאורכו 57 דקות, פורסם – באופן לא מפתיע – בערוץ יוטיוב של ערוץ אלג’זירה:
כותרתו:
אלסנואר: אלמסאס באלאקצא ואלקדס יעני חרבן אקלימיה דיניה
السنوار: المساس بالأقصى والقدس يعني حربا إقليمية دينية
אלסנואר: פגיעה בהר הבית ובירושלים פירושה מלחמה אזורית דתית
הכותרת שהודבקה על הסרטון עצמו:
כלמה לראיס חרכת חמאס פי קטאע ע’זה יחיא אלסנואר ח’לאל חפל אלאפטאר אלסנוי אלד’י תנט’מה אלחרכה
كلمة لرئيس حركة حماس في قطاع غزّة يحيى السّنوار خلال حفل الإفطار السّنويّ الذي تنظّمه الحركة
דברו של ראש תנועת חמאס ברצועת עזה, יחיא אלסנואר, במהלך סעודת שבירת הצום השנתית אותה מארגנת התנועה
=-=
הקטע שיהושע שלח מתחיל בנאום המלא בדקה 17:36,
הוא כולל עליו את האמירה:
בקראר מן אלסנואר..
צורה ממנוע תכרארהא
بقرار من السّنوار..
صورة ممنوع تكرارها
בהחלטה של אלסנואר
תמונה שאסור שתחזור על עצמה
וזה תוכנו:
איהא אלאחבאב, לם נח’תר הד’ה אלצורה אעתבאטן
הד’ה צורת ג’נוד אלאחתלאל אלצהיוני והם ידח’לון אלמצלא אלקבלי, וקד אע’רקוה בקנאבל אלע’אז ואלרצאצ ודאסוא אלמסג’ד בנעאלהם ורבטוא אלמצלין ואעתדוא עלא אלנסוה ואלשיוח’ ואלאטפאל ואלרג’אל פי באחאת אלאקצא.
ומן הנא אקול ללעאלם אג’מע ולקאדת אלצהאינה אנ הד’ה אלצורה או צורה מת’ילה להא פי קבת אלצח’רה ממנוע אן תתכרר.
הד’ה אלצורה ממנוע אן תתכרר, ומן סיאח’ד’ אלקראר בתכראר הד’ה אלצורה, באסתבאחת אלמסג’ד אלאקצא, פהו נפסה קד אח’ד’ אלקראר באסתבאחת אאלאף אלכנס ואלמעאבד אליהודיה עלא אמתדאד אלעאלם אג’מע.
הד’ה אלצורה תעני מענן ואחד, אנ אלעדו יריד אן יחול הד’ה אלחרב והד’ה אלמערכה אלא מערכה דיניה. נחנ נפצ’ל אלא תתחול אלמערכה אלא מערכה דיניה, לכן אד’א אראד קאדת אלאחתלאל ואלמתטרפון ענדה אן יחולוהא אלא מערכה דיניה – פנחנ להא וקד קבלנא אלתחדי.
أيّها الأحباب، لم نختر هذه الصّورة اعتباطًا
هذه صورة جنود الاحتلال الصّهيوني وهم يدخلون المصلّى القبلي، وقد أغرقوه بقنابل الغاز والرّصاص وداسوا المسجد بنعالهم وربطوا المصلّين واعتدوا على النّسوة والشّيوخ والأطفال والرّجال في باحات الأقصى.
ومن هنا أقول للعالم أجمع ولقادة الصّهاينة إنّ هذه الصّورة أو صورة مثيلة لها في قبّة الصّخرة ممنوع أن تتكرّر.
هذه الصّورة ممنوع أن تتكرّر، ومن سيأخذ القرار بتكرار هذه الصّورة، باستباحة المسجد الأقصى، فهو نفسه قد أخذ القرار باستباحة آلاف الكنس والمعابد اليهوديّة على امتداد العالم أجمع.
هذه الصّورة تعني معنًى واحد، أنّ العدو يريد أن يحوّل هذه الحرب وهذه المعركة إلى معركة دينيّة. نحن نفضّل ألّا تتحوّل المعركة إلى معركة دينيّة، لكن إذا أراد قادة الاحتلال والمتطرّفون عنده أن يحوّلوها إلى معركة دينيّة – فنحن لها، وقد قبلنا التّحدّي.
יקיריי, לא בחרנו את התמונה הזו סתם וללא מחשבה (מצביע על התמונה הגדולה שהוצבה מאחוריו).
זו תמונתם של חיילי הכיבוש הציוני, בעודם נכנסים למסגד הקִבְּלִי (שם אחר של מסגד אלאקצא. שָלֵו). הם הטביעו אותו ברימוני גז ובכדורים, דרכו על רצפת המסגד בנעליהם (כידוע, לְמסגד אסור להיכנס עם נעליים. ככלל, נעליים נחשבות דבר בזוי וטמא), הם קשרו את המתפללים ותקפו את הנשים, הזקנים, הילדים והגברים ברחבות הר הבית.
מפה אני אומר לעולם כולו ולמנהיגי הציונים: אסור שהתמונה הזו או תמונה דומה לה בכיפת הסלע תחזור על עצמה.
אסור שתמונה כזו תחזור על עצמה, ומי שיקבל החלטה לחזור על התמונה הזו, של חילול מסגד אלאקצא, הוא בעצמו מקבל את ההחלטה לחלל אלפי בתי כנסת ובתי תפילה יהודיים בכל העולם כולו.
לתמונה הזו יש משמעות אחת: האויב רוצה להפוך את המלחמה הזו ואת המערכה הזו למלחמת דת. אנו מעדיפים שהמלחמה לא תהפוך למלחמת דת, אולם אם מנהיגי הכיבוש והקיצונים שלו רוצים להפוך אותה למלחמת דת – אנו ערוכים לכך, וקיבלנו על עצמנו את האתגר.
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו. אני יודע שהנאום הזה היכה גלים ותורגם במקומות רבים, אך בחרתי לתרגם בעצמי)
=-=-=-=
השורש הערבי נ.ע.ל הוא די נדיר. הוא עוסק בנעליים, בדיוק כמו בעברית. במדוברת הוא יכול להופיע כשיכול עיצורים של השורש ל.ע.ן, העוסק בקללות, אך לא בעניין זה עסקינן היום.
* הפועל נַעַל نعل בבניין הראשון או נַעַּל نعّل בשני – הנעיל; פרזל; קילל
* הפועל אִנְתַעַל انتعل בבניין השמיני – נעל; דרס, דרך על-
* נַעְל نعْل וברבים נעאל نعال – נעל, סנדל, סוליה; פרסה של סוס
* נַעַּאל نعّال, במשקל בעלי המלאכה – סנדלר (לא בשימוש)
* נַעְלֶ אלְגַ’זְמַה אַנְטַ’ף מִן וִשַּכּ نعل الجزمة أنظف من وشّك – חתיכת מלוכלך שכמותך! (מיל’: סולית הנעל נקיה יותר מהפנים שלך!)
כפי שהוזכר קודם לכן, בתרבות הערבית נעליים הן סמל לדבר משפיל ומבזה ביותר.
ולפני שאתם זועקים ומטיחים בנו נעליים:
הדרך הנפוצה להגיד נעל בערבית מדוברת היא כֻּנְדַרַה كندرة או צֻרְמַאיַה صُرْمَاية (נעל ישנה), ובספרותית בכלל חִדַ’אא’ حِذاء, אך לא במילים אלה עוסק היום הפוסט.
כותב לנו בהקשר הקורא הנאמן אלון רומלד:
רבים אומרים נעליים: בות bot بوت
תשובתי לו: כן, זה מתורכית (מגפיים), ואולי בהשפעה אנגלית. ויש גם בֻּסְתַאר/בֻּסְטַאר (לא מצאתי את המקור) بُستار/بُسطار
קוראים מוסיפים:
גם צֻבַּאט صُباط (וברבים צַבַּאבִּיט صبابيط, מספרדית: Zapato) וגם גַ’זְמַה جزمة, כולן נעליים…
זה היה הפוסט ה- 1,735 שלנו.
שיהיה יום נהדר,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x