שמרים

שמרים
אוכל פעלים שמות עצם (מוחשיים)Leave a Comment on שמרים

שמרים

 

שמרים

פורסם ב- 22.5.22

מרחבא
שלום לכולם,
מילת היום מופיעה בזכותו של ידידי הקורא יהושע אינדור.
אז מילת היום היא –
חַ’מִיר خمير או חַ’מִירֶה خَمِيرة או חֻ’מְרַה خُمرة – שמרים
תזכורת: האות הערבית ח’א خ נהגית כמו כ לא דגושה בעברית, למשל במילה: בִּכלל
יהושע שלח לי מקטע סרטון נוסף עם יקיר הדף כמאל אלח’טיב, סגן ראש התנועה האסלאמית (הפלג הצפוני) בישראל. הסרטון נשלח ב- 18.4.22.
כרגיל ברשתות החברתיות, הקטע הגיע מקוטע מכל כיוון.
וזהו תוכנו:
יא ג’מאעה, אלאסבוע אללי פאת, עצ’ו אלכניסת, יהודיה, עצ’ו אלכניסת, אמראה מתדינה, מתדינה, אנסחבת מן אלאאתלאף אלחכומי, בתערפוא ליש? אכיד בתערפוא. קאל: לאנ וזיר אלצחה, עלמאני הד’א, וזיר אלצחה אלאסראאילי קרר בדה יסמח יפותוא ע אלמסתשפיאת ח’בז, מא לה? אנח’מר. יעני דאח’לה פיה אלח’מירה, והד’א ממנוע, לאנה באלעיד הד’א מא ביאכלוא אלא ח’בז בלא ח’מירה, יעני אלח’בז, באלעאמיה, אלח’בז אלעויצ. פיוש ח’מירה יעני.
הד’א אלוזיר, קליל אלדין, קליל אלאדב וקליל אלאח’לאק, מא לה? קרר בדה, וכלה מנאכפה, קרר בדה ידח’ל ח’בז עאדי ע אלמסתשפיאת.
הד’ה אלמראה קדמת אסתקאלתהא מן אלאאתלאף אלחכומי. ושו כאנת ג’מלתהא?
“לן אסמח! צ’מירי לא יקבל אן תנתהכ חרמת אלדין אליהודי ואנא מואפקה. אנא מנסחבה. מנסחבה”. והי ראיסת אלאאתלאף.
מרה יהודיה לא תריד אן תנתהכ משאער אליהוד (נקטע)
يا جماعة، الأسبوع اللّي فات، عضو الكنيست، يهوديّة، عضو الكنيست، امرأة متديّنة، متديّنة، انسحبت من الائتلاف الحكومي، بتعرفوا ليش؟ أكيد بتعرفوا. قال: لأنّ وزير الصّحّة علماني هذا، وزير الصّحّة الإسرائيلي، قرّر بدّه يسمح يفوّتوا ع المستشفيات خبز، ما له؟ انخمر. يعني داخلة فيّه الخميرة، وهذا ممنوع، لأنّه بالعيد هذا ما بياكلوا إلّا خبز بلا خميرة، يعني الخبز، بالعامّيّة، الخبز العويص. فيوش خميرة يعني.
هذا الوزير، قليل الدّين، قليل الأدب وقليل الأخلاق، ما له؟ قرّر بدّه، وكلّه مناكفة، قرّر بدّه يدخّل خبز عادي ع المستشفيات.
هذه المرأة قدّمت استقالتها من الائتلاف الحكومي. وشو كانت جملتها؟
“لن أسمح! ضميري لا يقبل أن تُنتهك حرمة الدّين اليهودي وأنا موافقة. أنا منسحبة. منسحبة”. وهي رئيسة الائتلاف.
مرة يهوديّة لا تريد أن تنتهك مشاعر اليهود
אנשים, בשבוע שעבר, חברת כנסת, יהודייה, חברת כנסת, אישה דתייה, דתייה, פרשה מהקואליציה, יודעים למה? אתם ודאי יודעים. אני מצטט: כי שר הבריאות הוא חילוני, שר הבריאות הישראלי, החליט שהוא מרשה להכניס לבתי החולים לחם, שמה קרה לו? שתפח. כלומר שיש בו שמרים, וזה אסור, שכן בחג הזה הם אוכלים רק לחם בלי שמרים, כלומר לחם שאנו קוראים לו בערבית מדוברת “לחם קשה”, שאין בו שמרים.
השר הזה, חסר האמונה, חסר התרבות וחסר המוסר, מה עשה? הוא החליט, רק כדי להרגיז, שהוא מרשה להכניס לחם רגיל לבתי החולים.
האישה הזו הגישה את התפטרותה מהקואליציה. מה היא אמרה?
“לעולם לא ארשה זאת! המצפון שלי אינו מאפשר לי להסכים לחילול קדושת הדת היהודית. אני מתפטרת. אני מתפטרת”. והיא יו”ר הקואליציה.
אישה יהודייה שאינה רוצה לפגוע ברגשות היהודים (נקטע)
=-=
לבקשתי, יהושע שלח לי קישור לדרשה המלאה של אלח’טיב, שהיא אחת הדרשות שהוא נושא במסגד עמר בן אלח’טאב בכפר כנא, המסגד בו השיח’ משמש כאימאם שלו.
הקטע שזה עתה ראינו מתחיל בדקה 40:20.
שֵם הקטע כולו:
نفحات قرآنية: ولدَت لسبعة أشهر وحفِظت القرآن لسبع سنين || الشيخ كمال خطيب 15/4/2022
משבי רוח קוראניים: נולדה לשבעה חודשים וזכרה בע”פ את הקוראן לשבע שנים || שיח’ כמאל ח’טיב, 15.4.22
במהלך הדרשה השיח’ מדבר על הר הבית, על כך שמעולם לא היה בו בית המקדש היהודי ועל כך שבחג הפסח הקרוב (ביחס לזמן קיום הדרשה) יהודים מתכוונים להקריב את קורבנות פסח בתוך הר הבית.
בדקה 37:55 הוא אומר את הדברים הבאים:
יום אלחד, מש אלמאצ’י, אללי קבלה, קריב מן 50 חאח’אם מן כל אלטיף אליהודי, דח’לוא אלא אלמסג’ד אלאקצא ועמלוא ג’ולה פי כיפית סיחיון שעאא’ר עיד אלפצח פי דאח’ל אלמסג’ד אלאקצא אלמבארכ.
מן כם סנה ואחנא נקול, יעני מש אכתשאף מנא, הם יקולון:
כל ח’שב אלארז וח’שב אלאבנוס, אללי בדה ינבנא אלהיכל, מוג’וד במח’אזן פי ע’אבאת ע’רבי אלקדס.
כל אלחג’אר אלמקטועה באלאיד, מש בדיסכאת חדיד יעני, ולא בכהרבא, באליד, מן ג’באל פי אלנקב, ברצ’ו מוג’ודה פי ע’אבאת ע’רבי אלקדס.
אלשמעדאן אלמצנוע מן 70 כילו מן אלד’הב אלח’אלצ מוג’וד.
אלבסת אלכהנה, אואני אלפצ’ה אלתי סיסתעמלונהא אלכהנה אלמתדרבין עלא ח’דמת אלהיכל, כלה ג’אהז באנתט’אר סאעת אתח’אד’ אלקראר לבנאא’ אלהיכל.
يوم الحد، مش الماضي، اللّي قبله، قريب من ٥٠ حاخام من كلّ الطّيف اليهودي، دخلوا إلى المسجد الأقصى وعملوا جولة في كيفيّة سيحيون شعائر عيد الفصح في داخل المسجد الأقصى المبارك.
من كم سنة واحنا نقول، يعني مش اكتشاف منّا، هم يقولون:
كلّ خشب الأرز وخشب الأبنوس، اللّي بدّه ينبنى الهيكل، موجود بمخازن في غابات غربي القدس.
كلّ الحجار المقطوعة بالإيد، مش بديسكات حديد يعني، ولا بكهربا، باليد، من جبال في النّقب، برضو موجودة في غابات غربي القدس.
الشّمعدان المصنوع من ٧٠ كيلو من الذّهب الخالص موجود.
ألبسة الكهنة، أواني الفضّة التي سيستعملونها الكهنة المتدرّبين على خدمة الهيكل، كلّه جاهز بانتظار ساعة اتّخاذ القرار لبناء الهيكل.
ביום ראשון, לא שעבר, זה שלפניו, קרוב ל- 50 רבנים מכל העדות היהודיות נכנסו להר הבית ועשו סיור שמטרתו לבדוק את האפשרות לקיים שוב את טקסי חג הפסח בתוך הר הבית המבורך.
כבר כמה שנים שאנו אומרים, וזו אפילו לא תגלית שלנו, הם אומרים בעצמם:
כל עצי הארז והעצים השחורים/עץ הַבְנֶה*, מהם ייבנה בית המקדש, נמצאים במחסנים ביערות מערבית לירושלים.
כל האבנים שנחצבו ביד, כלומר לא בדיסקים ממתכת, ולא באמצעות חשמל, ביד, מהרים בנגב, גם נמצאות ביערות מערבית לירושלים.
המנורה שעשויה 70 קילו זהב טהור – נמצאת.
בגדי הכוהנים, כלי הכסף בהם ישתמשו הכוהנים שלומדים איך לשרת בבית המקדש, הכל מוכן ומחכה לשעת קבלת ההחלטה לבניית בית המקדש**.
* השם העברי מופיע בספר יחזקאל: ”בְּנֵי דְדָן רֹכְלַיִךְ, אִיִּים רַבִּים סְחֹרַת יָדֵךְ, קַרְנוֹת שֵׁן וְהָבְנִים הֵשִׁיבוּ אֶשְׁכָּרֵךְ“
** העיסוק שלי בבניית בית המקדש השלישי אפסי עד לא קיים, אבל אני מודה שמעולם אפילו לא שמעתי את התכנים האלה. אינני מפקפק בעובדות שמציין פה אלח’טיב, שמפגין לא פעם שליטה נאה בעובדות היבשות (ואינני מתייחס כרגע למה הוא עושה איתן בהמשך), זה פשוט חדש לי לחלוטין
=-=-=-=
וזה המשך הקטע שנקטע במקור, שעסק בעידית סילמן:
… ותנסחב, בינמא מסלמון וערב ופלסטיניין ומשאיח’ לם יהדדוא באלאנסחאב מן אלאאתלאף אלחכומי אד’א תם אקתחאם אלאקצא פי רמצ’אן, ומן אול רמצ’אן והנ יקתחמוא אלמסג’ד אלאקצא אלמבארכ!
ולכ יא עמי, מת’ל האלמרה יציר? מת’ל האלמרה תחרכת, חמידה? למאד’א לם יהדדוא באלאנסחאב? אללי אצלן כל וג’ודהם פיה ע’לט; מש ע’לט! ח’זי, ח’זי, יעאר! למאד’א לם יהדדוא אנה אד’א אליום תם ד’בח קראבין פי אלאקצא אעתברוא אנה אחנא מש, אעמל חאלכ מת’ל האלח’ואג’יה.
חתא הד’א לם נסמעה, חתא הד’א לם נסמע. עאר, עאר! ערבי פלסטיני מסלם ומתדין!
אלקאאמה אלערביה אלמוחדה באעצ’אאהא אלארבעה, לן יסאמחהם אלתאריח’ ולא שעבנא, בס כיף בדה יהדד אצלן באלאנסחאב והו אלד’י סבק קבל אשהר קלילה, למא קאל ען אלמסג’ד אלאקצא אלמבארכ, שו סמאה? שו סמאה!?!? סמאה האר האבאית. האר האבאית.
ולמא קאל ען חאאט אלבראק אנה חאאט אלמבכא אלד’י יצח לליהוד אלצלאה בה. הד’א כיף בדה ינסחב מן אלאאתלאף אנתצארן ללמסג’ד אלאקצא אלמבארכ?
وتنسحب، بينما مسلمون وعرب وفلسطينيّين ومشايخ لم يهدّدوا بالانسحاب من الائتلاف الحكومي إذا تمّ اقتحام الأقصى في رمضان، ومن أوّل رمضان وهنّ يقتحموا المسجد الأقصى المبارك!
ولك يا عمّي، مثل هالمرة يصير؟ مثل هالمرة هيك تحرّكت، حميدة؟ لماذا لم يهدّدوا بالانسحاب؟ اللّي أصلًا كلّ وجودهم فيه غلط؛ مش غلط! خزي، خزي، يُعار! لماذا لم يهدّدوا إنّه إذا اليوم تمّ ذبح قرابين في الأقصى اعتبروا إنّه إحنا مش، اعمل حالك مثل هالخواجيّة.
حتّى هذا لم نسمعه، حتّى هذا لم نسمع. عار، عار! عربي، فلسطيني، مسلم ومتديّن!
القائمة العربيّة الموحّدة، بأعضائها الأربعة، لن يسامحهم التّاريخ ولا شعبنا، بس كيف بدّه يهدّد أصلًا بالانسحاب وهو الذي سبق قبل أشهر قليلة، لمّا قال عن المسجد الأقصى المبارك، شو سمّاه؟ شو سمّاه!؟!؟ سمّاه הר הבית. הר הבית.
ولمّا قال عن حائط البراق انه حائط المبكى الذي يصحّ لليهود الصّلاة به. هذا كيف بدّه ينسحب من الائتلاف انتصارًا للمسجد الأقصى المبارك؟
והיא התפטרה, בעוד מוסלמים, ערבים, פלסטינים ושיח’ים (מתכוון לארבעת חברי רע”מ. שָלֵו) לא איימו להתפטר מהקואליציה אם (כוחות המשטרה) יפרצו להר הבית ברמדאן, והם הרי פורצים להר הבית!
בן אדם, הם יהיו כמו האישה הזו? כמו האישה הזו שעשתה מעשה, והיא ראויה לכל שבח? למה הם לא איימו להתפטר? והרי כל חברותם בה (בקואליציה) היא טעות; לא טעות! בושה, בושה! בושה וחרפה! למה הם לא איימו שאם יקריבו קורבנות בהר הבית, תחשיבו אותנו (מחוץ לקואליציה), הם היו צריכים להתנהג כמו הח’ואג’ות (הישראלים, עם דגש על המעשה של סילמן. שלו).
אפילו את זה לא שמענו, אפילו את זה לא. בושה, בושה! (הוא, מתכוון למנצור עבאס) ערבי, פלסטיני, מוסלמי ואדם דתי!
הרשימה הערבית המאוחדת, על ארבעת חבריה, שההיסטוריה לא תסלח להם ולא העם שלנו, אבל איך הוא יכול לאיים להתפטר כשהוא דיבר לפני מספר חודשים, כאשר התייחס למסגד אלאקצא המבורך, איך הוא קרא לו, איך הוא קרא לו?!?! הוא קרא לו “הר הבית”. “הר הבית”.
וכשדיבר על קיר אלבוראק הוא קרא לו “הכותל המערבי”, שמותר ליהודים להתפלל בו. איך הוא יכול (במציאות כזו) להתפטר מהקואליציה כדי לתמוך בהר הבית?
(התמלול והתרגום שלי. שָלֵו)
=-=-=-=
התייחסנו לשורש בעבר בפוסט הבא, שלפני שאביא פה את עיקרי דבריו שנוגעים לעניין השמרים, אני ממליץ לכם להיכנס אליו ולקרוא את כולו, שכן הוא אחד מהפוסטים היותר מפורסמים שלנו.
מילת היום היא –
חַ’מֶר خَمر – יין (מילה ממין נקבה בערבית)
ואפשר גם חַ’מְרַה خمرة, בצורת שם היחידה הבודדת (יין אחד) וברבים חֻ’מוּר خمور
ראשית, בואו נבחין בין שני שורשים ערביים:
* חמר, הקשור בצבע האדום ובחמורים
* ח’מר, הקשור ביין, והמופיע בעברית במילה כמו חמרמורת, היא ההאנג אובר שאחרי השכרות.
חֶמֶר היא מילה תנ”כית מליצית במשמעות יין.
אז למרות שצבעו האופייני של יין הוא אדום, אין קשר בין הדברים (אולי היה בעבר הרחוק, כיום אין).
השורש הערבי ח’.מ.ר עוסק ביינות או בשמרים, וגם בכיסוי ראש של נשים. בערבית הספרותית הוא מופיע בעוד מילים רבות ומגוונות.
בזמן איסוף החומר נדהמתי, כן כן, נדהמתי לגלות קשר בין יין לשמרים. אז חיפשתי קצת, והערבית גורסת שיין נקרא כך מכיוון שמדובר במיץ ענבים שהוזנח ועלו בו שמרים. המיץ שינה ריחו והפך ממשקה רגיל למשקה משכר.
וזה מה שאומרת בעניין ויקיפדיה:
“לשמרים יש חלק חשוב בהכנת היין, שכן הם מתסיסים את הסוכר הנמצא במיץ הענבים והופכים אותו לאתנול. ברוב המקרים ישנה נוכחות שמרים טבעית על הענבים, וניתן לראותם בתור שכבה אבקתית דקה על הקליפה. החשיבות של שמרים אלו הייתה גדולה מאוד בתקופות העתיקות, משום שהאנשים נאלצו להסתמך על נוכחות השמרים בענבים כדי שייווצר יין, אולם כיום אין צורך להסתמך על שמרים אלו, משום שניתן להוסיף שמרים בצורה מלאכותית. כיום נהוג להוסיף זנים מסוימים ליין על מנת לתת לו את התכונות הטובות ביותר. שמר האפייה הוא הזן הנפוץ ביותר בייצור יין”.
* הפועל הספרותי חַ’מַרַ خَمَرَ בבניין הראשון – הוסיף שמרים; אפשר לבצק לתפוח; השקה ביין
* הפועל הספרותי חַ’מִרַ خَمِرَ בבניין הראשון, אך במשקל אחר – השתכר
* הפועל חַ’מַּר خمّر בבניין השני – הוסיף שמרים; ייצר יין; (בצק ש) תפח או החמיץ
* אִחְ’תִמַאר اختمار, צורת שם הפעולה/מצדר של הבניין השמיני – החמצה של בצק או חלב
* חֻ’מַאר خُمار, בספרותית – שכרות
* חִ’מַאר خِمار – צעיף לכיסוי הראש והפנים (של נשים)
* חֻ’מְרַה خُمرة או חַ’מִיר خمير או חַ’מִירַה خميرة – שמרים
* חַ’מַּאר خمّار, במשקל בעלי המלאכה, או חַ’מוּרְגִ’י خمورجي – מוכר יין
* חַ’מַּארַה خمّارة במשקל בעלות המלאכה – בית מרזח (מילה שנכנסה יפה מאוד לעברית של פוקדי בתי מרזח, ובכלל)
* מַחְ’מַרַה مخمرة, במשקל המקומות בנקבה, היא המילה שביקש דן, שלדעתי היא מילה חדשה שכן אינה מופיעה ברוב המילונים – יקב (בל נשכח שיקבים, יינות ואלכוהול בכלל אסורים באסלאם)
* סַאלַתִ אלְחַ’מְרֻ אַנְהַארַן سالت الخمر أنهارًا (ספרותית) – היין נשפך כמים (מיל’: כנהרות), כיד המלך
ואתם מוזמנים לקרוא את תגובתו של הקורא חגי פודור פה בהמשך באשר לחמולת מח’אמרה.
זה היה הפוסט ה- 1,721 שלנו.
שיהיה יום מצוין,
ימאמה, שלו ורני
מיזם ערביט הוא זוכה פרס “קרן שרוני” לשנת 2022.
זהו מיזם התנדבותי ללא מטרות רווח. טעינו במתן קרדיט לתמונה או פספסנו אותו? עדכנו אותנו כדי שנתקן.

🤞 הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

הרשמו לקבלת מילה יומית למייל

.אנחנו לא שולחים ספאם. קראו את מדיניות הפרטיות שלנו

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back To Top
0
Would love your thoughts, please comment.x